Locatie informatie impact op google resultaten

locatie informatie google

“Vroeger”, dus meer dan een week geleden wat het mogelijk door middel van private browsing om op een onafhankelijke manier te zoeken in google. Door middel van CTRL-Shift-P (firefox) of CTRL SHIFT N (google chrome) kon je altijd de zoekresultaten zien zonder dat ze waren beinvloed door persoonlijke factoren. Iedereen in nederland was in staat om naar de zelfde zoekmachine resultaten te kijken.

Pas als je zocht op “zoekmachine marketing AMSTERDAM” kreeg je specifiek de resultaten voor een plaats. vaak aangevuld met een google maps resultaat.

Vanaf deze week past google het zoekresultaat aan op basis waarvan het denkt dat je zit. Dit kan je wel zelf aanpassen bij de opties, maar het is wel een duidelijke verandering.

Stel we kijken naar nieuwbouwwijzer.nl

Als je vorige week zocht op “nieuwbouw” kwamen het resultaat www.nieuwbouwwijzer.nl op plek 3 of 4.
Tegenwoordig als je zoekt op “nieuwbouw” neemt google je (vermoede) locatie mee en kom het resultaat www.nieuwbouwwijzer.nl/amsterdam/ op plek 5

Google Locatie en Positie

Google Locatie en Positie

Op zich is dit natuurlijk logisch, als je geen specifieke plaats aangeeft kan google er best vanuit gaan dat je lokaal op zoek bent naar een product of dienst.

Wat wel appart is, is dat google van mening is dat startpagina.nl hoger van kwaliteit is dan nieuwbouwwijzer. Dit is erg vreemd. Zeker omdat startpagina niet specifiek een pagina heeft voor Amsterdam en dat dus alle links van nederland op die ene pagina staat. Verder was het hiervoor ook nooit zo. Vreemd dus.

Het is mogelijk om de locatie positie te wijzigen in het venster. Hierdoor is het verschil goed te zien. Uit verder onderzoek blijkt dat de positie van nieuwbouwwijzer vaak plek 5 is. Echter indien bij locatie een plaats wordt ingevuld welke NIET de gespecificeerde pagina geeft, zakt nieuwbouwwijzer naar een lagere positie.

Hiervoor zijn 2 verklaringen: google heeft de locatie positie algoritme nog niet overal goed uitgerold. of het algoritme beoordeeld nieuwbouwwijzer niet altijd even positief.

Opmerkelijk is overigens dat de collega nieuwbouw websites minder impact blijken te hebben van het algoritme. Zij worden maar zelden getoond met de plaatsnaam in de URL.

Voor SEO bedrijven zal deze wijziging vermoedelijk beteken dat ze iets meer moeten uitleggen aan hun klanten en op een andere manier hun rankings moeten gaan bijhouden.
Bijvoorbeeld door meer gebruik te maken van de nieuwe ranking functionaliteit van google webmastertools.

Andere mensen nog positieve en negatieve ervaringen met de nieuwe functionaliteit?

Over de schrijver: Wouter Blom

Online/SEO/SEA/business/strategie Consultant – Eigenaar Stramark - Focus op Resultaat Online voor grote en kleine merken | Google Premier Partner | GTD, SEM, SEA, SEO, Adwords, Facebook, Linkedin,Twitter, Display, Remarketing & More.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse
Google Ads Scan
Keyword Analyse
SEO Check
Offerte aanvragen

Top Blogitems:
Must have: marketingstrategie en budget
15 pagina’s voor iedere bedrijfswebsite
HTTP 301 vs 302
Online Marketing Plan in 5 stappen
Funnel instellen met Google Analytics
Social post preview bekijken?
ROI en ROAS: wat is het verschil?
11 Prijspsychologie tactieken
Google grapjes in een overzicht
Wat moet je weten over GA4
Alleen sukkels werken 40+ uur
Zo bouw je de juiste footer voor SEO
Webshop kosten en kostprijs berekenen
In 7 stappen een Content Marketing Plan
Wat zijn Micro conversies
How to: SEO vriendelijke URL structuur
11 tips voor productafbeeldingen
De wereld achter Google reviews
SEO voor productcategorieën in webshops
6 technieken voor interne linkbuilding
Mailchimp gebruikers zijn in overtreding
Een bedankpagina maakt klanten in fans
Optimale productpaginas maken
Uitsluiten van Spambots in Analytics
Tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Engels als taal in je Google Ads campagne?
Waarom een Robots.txt
10 Conversie verhogende Triggers
een HTML sitemap voor webshops
hoe belangrijk is een FAQ pagina?
Duplicate content is slecht voor shops
8 slimme trucs voor productafbeeldingen
Je eerste Google Shopping Campagne
10 tips voor productteksten
HTML sitemap voor je site!
Google Shopping: 10 optimalisatie tips
Basisstrategie voor social media
5 tips voor een lange tekstpagina
How To: Meetbaar maken van conversies
Gebruiksvriendelijk menu voor webshops
GTM containers im- en exporteren
Landingspagina optimalisatie voor Ads
Starter Guide of Google Tag Manager
Emotie verkoopt online
10 tips voor effectievere e-mail marketing
Dynamische remarketing opzetten
De 8 hygiëneregels van videobellen
Emerce100:Beste Digital Marketingbureau
De perfecte zoekwoordenlijst voor je site
GDPR & Dataverlies in Google Analytics
Social Media Content voor bedrijven
Zoekwoordenonderzoek voor e
8 Tools voor Website Optimalisatie
11 linkbuilding tips voor het mkb
Eerste hulp bij een volle inbox
Webshops & Kruimelpaden!
Zo schrijf jij een goede over ons pagina
Doelstellingen voor een webshop
Efficiënt 404’s oplossen
Het effect van website snelheid
5 Optimalisatie tips in Google Ads
Ontdek jouw weg naar meer conversies
Slimme en effectieve marketingtips
Wat is Inbound Marketing
Wat het voordeel van jouw product?
Gratis zoekwoorden onderzoek
Gebruik van ✅speciale 👉karakters
Check onze checkout tips
De voordelen van chatbots voor webshops
Google Analytics installeren
Waarom klantreviews belangrijk zijn
Voorkom uitstelgedrag bij bestellen
Psychologische prijzen: ethisch of niet?
Google Tag Manager (GTM) de voordelen
Domeinnaam tips en tricks!
Geschiedenis van Google Zoekmachine
Event tracking via Click to Call Button