Online Marketing Bureau Stramark team  klein

Website Optimalisatie | 8 tools die je moet kennen!

Website Optimalisatie  tools die je moet kennen

Je hebt een geweldig idee, je hebt inmiddels een website laten maken of zelf de moeite genomen om er één te bouwen. Ook heb je je eerste klanten al binnen weten te slepen en heb je daarmee jouw idee weten te valideren. Nu wil je meer! Maar hoe pak je dat aan? Online marketing? Growth hacken? Google Ads/AdWords? Adverteren op Facebook? Content marketing? SEO? De mogelijkheden zijn eindeloos. Daarom is beginnen bij de basis heel erg belangrijk. Website optimalisatie is daarbij één van de eerste dingen die je aan zou moeten pakken. Hieronder staan 8 tools die jij als ondernemer of website eigenaar kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat jouw website beter gevonden gaat worden én beter converteert. Op die manier haal je meer uit je business.

Tools

Om een website te optimaliseren ontkom je er niet aan om gebruik te maken van één of meerdere tools. Onze ervaring is dat er tot op heden eigenlijk geen enkele tool is die alles kan hoewel Google steeds meer gratis tools aanbiedt. Je bent daarom overgeleverd aan enkele bekende en minder bekende stukken gereedschap die ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld meer leads kunt genereren, beter inzicht krijgt in hoe mensen op je website reageren óf jouw inzicht geven in hoe je gevonden wordt op bepaalde zoektermen. Hieronder vind je de tools die wij met regelmaat gebruiken en voor een groot gedeelte gratis zijn.

  1. Screaming Frog SEO Spider
  2. SEOquake Extension for Chrome
  3. Hotjar
  4. Google Optimize
  5. Google Search Console
  6. Google Analytics
  7. FATRANK
  8. Google KeyWord planner

Screaming Frog SEO Spider (gratis tot 500 pagina’s)

De naam zegt het eigenlijk al: een spider ofwel een spin. Met de Screaming Frog SEO Spider Tool kan je als een spin in het web je eigen website doorlopen op fouten en onvolkomenheden. Gebruik je deze tool voor de eerste keer, dan is er een aantal zaken waar je op moet letten:

  • Zijn alle title tags (Title 1) ingevuld voor alle pagina’s?
  • Zijn de title tags korter dan 70 karakters (Title 1 length)?
  • Zijn alle meta description (meta description 1) ingevuld?
  • Zijn de meta descriptions korter dan 155 karakters (meta description 1 Length)?
  • Staat de statuscode bij alle pagina’s op 200?

Is het antwoord van één van de bovenstaande vragen “nee” dan is er werk aan de winkel. Een eerste stap in website optimalisatie is ervoor zorgen dat je website SEO technisch op orde is en Screaming Frog geen onvolkomenheden meer laat zien. Deze tool is overigens gratis tot 500 pagina’s. Daarna betaal je per jaar 149 Pond voor de licentie. Een must voor iedere SEO.

SEOquake Extension for Chrome

Wil je snel weten hoe je webpagina ervoor staat en of je voldoet aan alle eisen die o.a. Google stelt aan hoe een pagina dient te worden opgebouwd? Dan is de SEOquake Extension voor Chrome (ook voor andere browsers verkrijgbaar) een uitkomst. Website optimalisatie begint op vaak op pagina niveau. Als een pagina niet goed is opgebouwd, dan is de website namelijk ook niet op orde. Met SEOquake krijg je in één oogopslag te zien of je pagina in orde is. Gebruik je deze tpp; voor het eerst, dan zijn de volgende zaken van belang:

  • URL niet te lang
  • Is de title tag niet te lang?
  • Is de meta description niet te lang?
  • Is er een robots.txt aanwezig?
  • Is er een XML-sitemap aanwezig?
  • Staat Google analytics op de juiste plek?

Je merkt, SEOquake leest net als Screaming Frog de belangrijkste onderdelen van je website uit maar dan niet website breed maar op pagina niveau. Andere onderdelen van SEOquake die erg handig zijn o.a. de Density. Binnen dit onderdeel kun je snel bepalen wat de keyword dichtheid is van een pagina en hoeveel woorden er op een pagina staan. Erg handig als je niet alleen jezelf maar ook je concurrentie wilt analyseren. SEOquake is gratis te downloaden voor via de Google Chrome Extensies.

Hotjar

Hoe gedragen bezoekers zich op je website? Op welke knoppen klikken ze wel op welke knoppen klikken ze niet? Lezen ze veel op je website? Zien ze de aanbiedingen wel? Waar reageren bezoekers het meeste op? Allemaal vragen die je op basis van alleen Google Analytics slecht kunt beantwoorden. Hotjar biedt hierin uitkomst. Je kan met deze tool vrij eenvoudig je bezoekers ‘filmen’. Dit geeft inzicht in wat bezoekers op je website doen. Daarnaast kan je per pagina een heatmap maken. Hiermee krijg je inzichtelijk waar bezoekers klikken en met hun muis overheen bewegen. Je kan met deze data je website aanpassen om vervolgens te kijken of dit een positief effect heeft op het gedrag. Stap voor stap kun je op deze manier je website optimaliseren.

Google Optimize (gratis)

Een relatief nieuwe tool van Google die voor kleine en grote websites geweldige mogelijkheden biedt als het gaat om optimalisatie. Google Optimize biedt de mogelijkheid om in samenwerking met Google tag manager je website tekstueel én visueel te optimaliseren. Je kant met optimize een A/B test uitvoeren maar ook een Multivariate-test of zelfs een zogenaamde omleiding test (Hiermee worden afzonderlijke webpagina’s getest die worden geïdentificeerd op basis van verschillende URL’s of paden) op je website los laten. Het kan wel even duren voordat je test klaar is. Voor kleinere websites is het lastiger om statistische significantie aan te tonen omdat het aantal bezoekers dat je hiervoor nodig hebt al gauw in de tienduizenden loopt. Desalniettemin: leuk om mee te spelen en je website mee te optimaliseren.

Google Search Console (gratis)

Je website optimaliseren voor zoekmachines begint vaak bij Google Search Console. Je kan deze tool beschouwen als de motor van een website. Google geeft je op basis van wat de Googlebot tegenkomt aanwijzingen in wat beter kan (HTML-verbeteringen). Daarnaast geeft de tool je inzicht in de zoekwoorden waarop jouw website gevonden wordt (Zoekanalyse). Ook crawlfouten, AMP en sitemaps kan je middels deze tool inzien, bewerken en taggen. Kortom, een erg handige tool als je je ‘motor’ wil verbeteren of wil analyseren waarop jij gevonden wordt.

Google Analytics

De moeder alle tools: Google Analytics. Geheel gratis aangeboden door Google. Het biedt je inzicht in hoeveel bezoekers je website per dag heeft. Wil je een stapje verder gaan dan kan bekijken en analyseren waar je bezoekers precies vandaan komen. Welk kanaal converteert het beste en welke paden leggen bezoekers in je website af. Heb je een webshop dan heb je de mogelijkheid om e-commerce te installeren. Hiermee zorg je ervoor dat je inzichtelijk krijgt hoeveel omzet je draait en wat het conversiepercentage van je website is. Door gebruik te maken van Google Analytics optimaliseer je je website op basis van harde data en kun je snel fouten ontdekken en veranderingen doorvoeren.

Tip: Koppel Google Search Console aan Google Analytics.

FATRANK

Wederom een extensie die je kunt gebruiken om je vorderingen maakt in het optimaliseren van je website. Met de FATRANK krijg je ogenblikkelijk inzicht in de positie van jouw website op een bepaald keyword. Erg handig als je bezig bent met het optimaliseren van je website en wil weten hoe je er op dat moment voorstaat voor een bepaald keyword.

Google KeyWord planner

Heb je nog geen idee welke woorden je moet gebruiken in je teksten? Heb je geen idee of mensen ook zoeken naar jouw product of dienst? Dan biedt de keyword planner van Google uitkomst. Met deze tool krijg je data van Google waarmee je kan bepalen op welke woorden je je moet richten. Wordt er niet of nauwelijks gezocht op de woorden die jij invoert (< 50 per maand) dan moet je in de meeste gevallen nog even verder zoeken naar geschikte woorden.

Tip: de resultaten van Keyword planner laten de competitie zien. Deze competitie heeft niks te maken met de organische resultaten maar geeft een indicatie weer van hoeveel mensen ook adverteren op het aangegeven woord.

Over de schrijver: Oscar Simons

1983 | 020 | Stramark | Consultant | SEO | Analytics | Wordpress | Magento| Webdesign | Online marketing | Zoekmachine Optimalisatie |

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency