Wat is Webshop Marketing

met Focus op Resultaat?

Tegenwoordig kan men bijna alles online kopen, van een wasmachine tot aan koffie. De online omzet in de Europese B2C-markt zal in 2019 toenemen met maar liefst 13%, dat betekent een verwachte stijging naar 621 miljard euro. Hoewel de online omzet groeit hebben veel webshop eigenaren hun webshop marketing niet op orde. Dat is natuurlijk zonde, want hierdoor lopen zij de kans mis om onderdeel te zijn van deze groei. Ze worden niet goed gevonden in Google en dit resulteert in minder klanten. Als webshop eigenaar ben je altijd druk met inkoop, medewerkers, administratie en nog veel meer. Hoe fijn is het dan om je webshop marketing uit te kunnen besteden aan een team van experts? Samen kijken we hoe we e-commerce marketing zo effectief mogelijk kunnen inzetten zodat jij de beste wordt in jouw niche!

Wat is webshop marketing?

Webshop marketing is het inzetten van verschillende soorten betaalde en onbetaalde online marketing kanalen. Hiermee breng je jouw webshop onder de aandacht bij potentiële klanten en genereer je meer traffic. Dit draagt bij aan een groeiende verkoop van de webshop.

Hoog in Google komen? Neem contact op!

Bel ons op 020 716 54 11 of laat je contact gegevens achter, dan reageren wij binnen een werkdag!

Vrijblijvend advies

Vul hieronder je gegevens in en ontvang binnen één werkdag advies

Waarom is webshop marketing zo belangrijk?

E-commerce in Europa is groot. De online omzet steeg in 2017 naar 534 miljard euro. Volgens het European B2C E-commerce Report 2018 werd het jaar daarna een stijging verwacht van 12,7%, ofwel een online omzet van 602 miljard euro. Het rapport van 2019 verwacht opnieuw een stijging van 13%, wat neerkomt op een online omzet 621 miljard euro in 2019. Wanneer we kijken naar 2020, zal de omzet van webshops in Nederland groeien met 12%. Hoewel de stijging iets minder is dan vorig jaar (14%), laat de groei voor het achtste jaar op rij dubbele cijfers zien.

Op basis van deze cijfers kunnen we stellen dat de groei in online omzet erg groot is, en de potentie voor nog meer groei aanwezig is. Producten en diensten worden online steeds meer aangeboden en verkocht. Het zou mooi zijn als jij als mkb-ondernemer daar deel van uit kan maken. Hoewel veel ondernemers groeien met hun webshop zijn ze nog niet succesvol genoeg. Ze verkopen wel, maar zijn nog niet rendabel. Zorg daarom dat je opvalt tussen alle online shops die met paddenstoelen uit de grond schieten. Jouw webshop moet beter gevonden worden en daarvoor moet je e-commerce marketing op orde zijn.

Bovendien biedt online marketing voor webshops duidelijke inzichten. Conversie bij webwinkels is, in vergelijking met bedrijfswebsites, beter te meten. Het totaal aantal behaalde conversies is bij websites lastiger te achterhalen, omdat je niet zeker weet of leads via de website zijn binnengekomen of via een belletje met de ondernemer. Bij een webshop kijk je simpelweg naar het aantal aankopen. Zo bereken je gemakkelijk de kosten per conversie.

Online strategie als basis voor succes

Veel ondernemers beginnen uit enthousiasme te snel met Google Ads, zoekmachine optimalisatie of publiceren content zonder eerst na te denken over hun doelgroep, hun onderscheidende vermogen en segmentatie. Juist een doordachte strategie is de sleutel tot succes bij een webshop promoten. Wanneer je een duidelijke koers vaart en op de juiste momenten bijstuurt, haal je het maximale uit je online marketingactiviteiten. Stramark helpt ondernemers bij het bedenken van een ijzersterke online strategie, voor zowel B2B als B2C. Daarbij geloven we heilig in een bepaalde volgorde van webwinkel marketing.

Schrijf je in voor de Webshop Wednesdays en ontvang een gratis whitepaper

  • Gratis whitepaper met 14 musthaves voor iedere webshop
  • Praktische tips die je direct kan toepassen op jouw webshop
  • Iedere maand de beste SEO tips in je mail




  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


“Na een aantal gesprekken met Stramark wisten zij mij te overtuigen van de potentie van een betere vindbaarheid van mijn bloembollen webshop in Google.”

S. Koeman – Directeur Florablom

Webshop marketing uitbesteden

Om te ontdekken welk kanaal voor jou het beste werkt kun je een online marketing bureau inschakelen dat ervaring heeft met webshops. Zij weten immers wat wel, of juist niet werkt. Stramark is een webshop marketing bureau Amsterdam. Wij zijn gespecialiseerd in met name zoekmachine marketing (zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie). Met andere woorden: wij helpen jouw webwinkel promoten en hoog in Google komen. Naast zoekmachine marketing ontkomen we niet aan andere onlinemarketing activiteiten zoals linkbuilding, e-mail marketing, social media adverteren en conversie optimalisatie. Daarom gaan we op zoek naar een unieke combinatie die voor jou werkt. Wij leggen je graag uit hoe we een verlenging kunnen zijn van jouw bedrijf:

  • Ervaring. Doordat wij gewerkt hebben aan webshops in diverse branches hebben we jarenlange ervaring opgebouwd. Hierdoor kunnen wij je gedegen webwinkel advies geven en helpen het maximale uit je webshop te halen. Leer er meer over op onze Referenties & Cases pagina.
  • Vakkennis. ‘Online marketing webshop’ is een vak apart. Er zijn namelijk verschillende vakgebieden zoals zoekmachine adverteren, zoekmachine optimalisatie, SEO copywriting en linkbuilding. Dat vraagt om allround vakkennis die binnen je eigen bedrijf vaak niet aanwezig is. Ons team bestaat uit 8 consultants, ieder met zijn eigen specialisme. Zo kan er direct iemand voor jou aan de slag.
  • Sneller en kostenefficiënt. Je kunt een fulltime medewerker inschakelen binnen je eigen bedrijf om je webshop promotie optimaal in te zetten. Dit kost echter meer dan wanneer je een e-commerce bureau inhuurt. Een team van specialisten is vaak effectiever, voor een lager budget. Zij kunnen werkzaamheden sneller uitvoeren omdat de benodigde kennis op alle vlakken aanwezig is. Bovendien zijn zij op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.
  • Tools. Om aan de slag te kunnen zijn er specifieke tools nodig, en die kunnen vrij prijzig zijn voor het mkb. Wij hebben ze al in huis zodat jij ervan kunt profiteren.
  • Focus. Wil jij het maximale uit je webshop marketing halen dan vraagt het flink wat tijd. Dat terwijl je je ook bezig moet houden met inkoop, verzending, klantenservice en meer. Win tijd door het over te laten aan onze consultants. Jij denkt mee met de strategie, dan voeren zij het uit. Dat resulteert op haar beurt in focus. Wanneer je het uitbesteedt werk je productiever en doen we beide waar we goed in zijn.

De juiste volgorde bij webshop promoten maakt het verschil

Er zijn genoeg full service e-commerce bureaus die alles uit handen kunnen nemen voor hun klanten. Echter ontbreekt het daarbij vaak aan een onderliggende strategie. Als ervaren webshop marketing bureau weten we dat de juiste volgorde in webshop promotie het verschil maakt. Daarin zijn we een tikkeltje eigenwijs, maar onze jarenlange ervaring heeft bewezen dat het werkt. Hoe we dat doen? We zorgen eerst voor meer omzet en meer verkopen, door rechtstreeks op zoek te gaan naar mensen die precies op zoek zijn naar de unieke dienst of product die jij aanbiedt. Door hun gedrag te analyseren leren we ze beter kennen, en die kennis passen we vervolgens toe in de overige online marketing middelen. Met de juiste keywords via Google Ads en SEO tonen we de juiste boodschap aan de potentiële klanten. Dat levert meetbaar resultaat op waar we op kunnen bouwen. Daarna werken we via o.a. Analyses, Conversie-optimalisatie, Remarketing, Social Media Advertising, Display Advertising, Video Marketing en Content Marketing aan het verhogen van de waarde per klant. De juiste combinatie zorgt uiteindelijk voor meer klanten.
Bij Stramark houden we de volgende volgorde aan in webshop online marketing:

  1. SEA webshop met Google Ads – Betaald hoog in Google
  2. SEO webshop – Onbetaald hoog in Google
  3. SEO Copywriting – Vertellen wat je verkoopt
  4. Conversie Optimalisatie – Verbeteren aantal verkopen
  5. Content Marketing – Laten zien dat je expert bent
  6. Linkbuilding – Verbeteren van de online reputatie
  7. Remarketing – Zorg dat je niet vergeten wordt
  8. Display Advertising – Bereik de doelgroep
  9. Social Media Marketing – Bereik de doelgroep op social
  10. E-mailmarketing – Bereik je (oud) klanten

In elke stap gebruiken we de kennis uit de vorige stap om strategische beslissingen te kunnen nemen. Door continu de activiteiten te meten weten we steeds beter de juiste klanten te vinden, die zorgen voor groei van het aantal verkopen tegen acceptabele kosten.

1. SEA webshop met Google Ads – Betaald hoog in Google

Online adverteren in zoekmachines zoals Google (SEA) wordt vaak ingezet voor een webshop promoten omdat het een sterk online marketing middel is. Hiermee verschijn je boven de organische (onbetaalde) zoekresultaten. Het is een goede manier om te achterhalen welke producten of diensten goed scoren in jouw webwinkel. Je advertentie wordt enkel getoond aan mensen die een bepaalde zoekopdracht invoeren die aansluit bij jouw webshop. Ook kun je zelf bepalen welke boodschap je communiceert en wanneer. Op die manier stuur je de juiste advertentie, naar de juiste doelgroep, op het juiste moment. Er zijn verschillende advertentievormen mogelijk, denk aan zoekwoord advertenties, Google Shopping, remarketing, display advertenties, en meer.

Het voordeel van e-commerce Google Ads is dat je zeer gericht je doelgroep kunt benaderen. Daarnaast ben je direct zichtbaar en heb je direct resultaat. Je bepaalt zelf je budget en deze kun je maandelijks aanpassen. Bovendien betaal je pas bij kliks. Goed om te weten: Wij zijn gecertificeerd Google Premier Partner. We kunnen je hierin dus van passend e-commerce marketing advies voorzien.

2. SEO webshop – Onbetaald hoog in Google

Met webshop SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, zorg je dat je onbetaald hoger in Google komt. Een betere positie in Google zorgt voor meer potentiële klanten die jouw webshop kunnen vinden op bepaalde zoekwoorden. Zoekmachine optimalisatie bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder on-page en technische optimalisatie. Bij on-page optimalisatie richten we ons op de tekstuele en visuele inhoud van je webshop. Een goede productweergave en specifieke productinformatie (waar is het voor geschikt, materiaal, afmetingen etc.) is daarbij belangrijk. Met technische optimalisatie werken we aan de achterkant van de website. Denk aan o.a. de snelheid, navigatiestructuur en techniek. Een goede basis is daarbij belangrijk. Magento en WooCommerce zien wij als een SEO vriendelijke webshop systeem waarmee de beste resultaten kunnen worden behaald.

Ten opzichte van SEA zal SEO webshop op korte termijn geen omzetgroei opleveren. Met zoekmachine optimalisatie bouw je aan de organische vindbaarheid, wat op lange termijn zal zorgen voor een betere verhouding tussen jouw marketingkosten en omzet. E-commerce SEO wordt echter steeds complexer, maar onze experts weten hoe ze om moeten gaan met zware e-commerce platformen als Magento en zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.

3. SEO Copywriting – Vertellen wat je verkoopt

Goed geschreven teksten zijn een must voor je webwinkel. Een mooi vormgegeven webshop is namelijk niet genoeg. SEO copywriting gaat over het schrijven van teksten die interessant zijn voor je bezoekers en de zoekmachines. Denk aan informatie op je homepage, productbeschrijvingen en call to action buttons. Goede teksten zorgen voor een hogere betrokkenheid van je doelgroep en ze zetten aan tot actie. Er wordt als het ware een ‘dit moet ik hebben’ gevoel gecreëerd. Bovendien kom je met goede content hoger in de zoekmachines. Daarvoor gaat onze e-commerce copywriter op zoek naar de juiste keywords, headers en elementen.

Op basis van een analyse bekijken we wat jij als webwinkelier op een bepaald moment nodig hebt. Wanneer er teksten herschreven moeten worden of nieuwe teksten bij moeten komen maakt de SEO copywriter hier instructies voor. Je mag het natuurlijk ook volledig aan ons uitbesteden. Wij zorgen dat jouw passie vertaald wordt naar een goedlopend en uniek verhaal.

4. Conversie Optimalisatie – Verbeteren aantal verkopen

Een webshop met bezoekers is niet genoeg. Om de omzet te verhogen moeten bezoekers omgezet worden in klanten. Hiervoor is webshop optimalisatie nodig, zodat de drempel voor bezoekers om tot aankoop over te gaan zo laag mogelijk is.

Hoe hoger het aantal conversies ten opzichte van het aantal bezoekers, hoe hoger je conversiepercentage. Dat percentage krijgt een boost wanneer we aan de slag gaan met conversie optimalisatie (CRO). Vooral in combinatie met SEA en SEO webshop is deze methode erg effectief. Meer bezoekers zorgen namelijk dat je sneller kunt meten of je CRO inspanningen effect hebben. Met web analytics (waaronder Google Analytics, Mouse en clicktracking) krijgen we inzicht in deze data. Hier leren we van zodat we nog beter webshop optimalisatie kunnen toepassen.

5. Content Marketing – Laten zien dat je expert bent

Je kunt potentiële klanten niet simpelweg vertellen dat jij de beste en de mooiste producten verkoopt. Ze willen het gevoel hebben dat jij ze begrijpt en dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. Content marketing kan je daarbij helpen, hiermee creëer je waarde voor bezoekers. Als je consistent en consequent relevante content verspreidt zullen bezoekers jou als autoriteit gaan zien.

Voor webshop optimalisatie is content noodzakelijk. Content zorgt dat je webshop vindbaar is, het verschaft informatie, het kan potentiële klanten aanzetten tot het doen van een aankoop en er kunnen reviews geschreven worden. Jouw webshop verbeteren kan alleen als alles in lijn is met elkaar. Hiervoor is een content strategie nodig en daar helpen we je graag bij!

“De samenwerking met Stramark bevalt ons erg goed. Wij zijn zeer tevreden met de resultaten die zij voor ons behalen op het gebied van SEO en SEA. Ook het onderling contact verloopt erg prettig, Stramark is goed en snel bereikbaar. Een fijn bedrijf om mee samen te werken.”

Willem Jan Kraanen – Directeur Texelana

6. Linkbuilding – Verbeteren van de online reputatie

Met linkbuilding krijg je links vanaf externe websites naar jouw webshop. Hoe meer relevante websites naar jouw webwinkel verwijzen, hoe meer SEO-waarde je van Google krijgt. Het is nog beter als die websites een goede reputatie hebben. Als een blogger schrijft over opvoeden en een link plaatst naar een laptop webwinkel, is deze link minder waard dan wanneer een website over tuinieren linkt naar een bloembollen webwinkel.

Google ziet graag een natuurlijk linkbuilding profiel. Zorg er daarom voor dat jouw webshop waarde heeft voor bezoekers, want op die manier voeg je iets toe aan het internet. De kans is dan groter dat mensen uit zichzelf linken naar jouw webshop. Waarde creëer je bijvoorbeeld door goede productomschrijvingen en het delen van instructievideo’s.

Voor je aan de slag gaat met linkbuilding is het belangrijk dat je een doordachte strategie opstelt. Bepaal de zoekwoorden waarop je wilt scoren, de pagina’s die daarbij horen en bedenk welke websites interessant zijn om op geplaatst te worden. Onze linkbuilding experts helpen je graag bij het maken van zulke beslissingen en zetten samen met jou een strategie op.

7. Remarketing – Zorg dat je niet vergeten wordt

Met remarketing, ook wel retargeting genoemd, stimuleer je mensen tot het doen van een aankoop wanneer ze jouw webshop al eens eerder hebben bezocht. Met tekst- en beeldadvertenties op externe websites herinner je hen aan jouw shop wat kan zorgen voor meer conversies. Dit kan op productniveau (tonen van een specifiek bekeken product) of corporate niveau (bezoekers terughalen naar jouw webshop in het algemeen).

Hoewel het een zeer effectieve tool is en de kosten laag zijn, zetten we dit kanaal pas in wanneer alles in lijn is met elkaar. Eerst moet helder zijn welke boodschap er gecommuniceerd wordt. Zo kunnen we het maximale uit dit marketingmiddel halen.

8. Display Advertising – Bereik de doelgroep

Met display advertising maak je online reclame door middel van tekst en/of visuele banners op websites die jouw doelgroep bezoekt. Dit kanaal is ideaal wanneer je bijvoorbeeld de naamsbekendheid van je webshop wil verhogen of als je een speciale aanbieding wilt promoten.

Ook is het mogelijk om te targeten op locatie en daarmee is dit kanaal erg interessant voor lokale ondernemingen. Maak jij houten meubels en lever je deze in Amsterdam en omstreken? Dan worden de banners alleen getoond in dit gebied.

Een groot voordeel is dat je display advertising goed kunt meten. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal weergaven, wie op de advertentie geklikt heeft en of er een conversie uit gekomen is. Deze data gebruiken we om verder te optimaliseren. Wederom is het belangrijk dat de doelstelling en boodschap vooraf helder zijn. Pas dan gaan de experts van Stramark samen met jou werken aan een display campagne.

9. Social Media Marketing – Bereik de doelgroep op social

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 15% van de Nederlandse consumenten social media zoals Facebook en Instagram gebruikt om producten en diensten te kopen. Zorg dus dat je op verschillende social media kanalen aanwezig bent. We raden je aan om te beginnen met social media marketing (advertising) als de rest van je online marketing staat, met name SEA en SEO. Dit kanaal geeft namelijk niet direct meetbaar resultaat maar is gericht op interactiviteit. Een doordachte social media strategie kan gericht zijn op het creëren van brand awareness door advertenties op Facebook, Twitter, YouTube en LinkedIn. Ook kun je het gebruiken om acties op te zetten door kortingscodes weg te geven.

10. E-mailmarketing – Bereik je (oud) klanten

Webshop eigenaren zijn vaak druk bezig met het werven van nieuwe klanten. Prima natuurlijk, maar het kost veel minder om aan bestaande klanten iets te verkopen. Het is dus belangrijk dat je tevreden klanten aan je bindt zodat je ze later kunt benaderen. E-mailmarketing is een (goedkope) manier om dit te doen. Met gerichte e-mails benader je je klantenbestand en verleid je hen tot een herhaalaankoop of een eerste aankoop.

Of een e-mailing succesvol is hangt af van verschillende factoren. Daarom is het verstandig om vooraf een strategie op te stellen. Na het versturen kan het effect van e-mailmarketing uitstekend gemeten worden. We kunnen nauwkeurig achterhalen wat een mailing heeft opgeleverd en wat wel of niet heeft gewerkt.

De werkwijze van Stramark

De webshop marketing specialisten van Stramark kijken samen met jou waar de kracht van jouw webshop ligt en waar de potentie voor groei zit. We leggen in begrijpbare taal aan je uit wat de huidige situatie is, waar we naartoe willen werken middels een e-commerce marketing plan en hoe we dat gaan aanpakken. Door onze jarenlange ervaring met webshops kunnen we je van gedegen webshop advies voorzien. Heb je iemand in dienst die onze adviezen kan uitvoeren? Dan gaan onze consultants in de adviesstoel zitten. Daarbij kun je altijd rekenen op een proactieve werkwijze en een vast contactpersoon die snel reageert.

Welke webshop marketing is voor mij geschikt?

Je kunt dus op verschillende manieren meer verkopen in je webwinkel realiseren. Ons advies: begin niet direct met alles in één keer. Kies eerst de meest geschikte e-commerce marketing methode die voor jou werkt, dit kan bij ieder bedrijf verschillend zijn. Doe je dit niet, dan zul je merken dat geen enkele methode helemaal succesvol is. Het is de kunst om de juiste combinatie te vinden die voor jouw business werkt. Zo haal je het meeste uit iedere online marketingactiviteit.

Zin in vrijblijvend advies en wil je weten wat er mogelijk is voor jouw webwinkel verbeteren? Stuur ons dan een berichtje. We helpen je graag verder!

Veelgestelde vragen over webshop marketing

📈 Wat is webshop marketing?
Webshop marketing is het promoten van je webshop door de inzet van verschillende soorten marketing kanalen. Deze kunnen betaald of onbetaald zijn. Hierdoor komt er meer traffic naar je online shop, wat op haar beurt bijdraagt aan meer verkopen.

🤔 Wat is het doel van webshop marketing?
Net als bij online marketing hoeft de verkoop van producten en/of diensten niet het enige doel te zijn. Met webshop marketing kun je bijvoorbeeld je het imago van je bedrijf verbeteren, meer bezoekers generen, bestaande klanten bereiken of de conversie verhogen.

👍 Welke vormen van webshop marketing zijn er?
Je kunt dezelfde kanalen inzetten als bij online marketing, namelijk Google Ads, SEO, SEO copywriting, conversie optimalisatie, contentmarketing, linkbuilding, remarketing, display advertising, social media marketing of e-mailmarketing.

💰 Wat kost webshop marketing?
Niet ieder webshop marketing bureau hanteert dezelfde prijs per uur. De kosten hangen ook af van je doelstelling en de dienst(en) je afneemt. Vaak liggen de gemiddelde kosten tussen de 70-150 euro per uur (excl. btw). Het wordt aangeraden om één bureau in te schakelen wanneer je kiest voor meerdere kanalen. Zo heb je een vast contactpersoon en bespaar je kosten. Vraag hier een offerte aan.

Call Now Button