Magento SEO

Magento is het ideale CMS-systeem om met je webshop hoge posities te behalen in Google. Het biedt talloze SEO-functionaliteiten om je webshop te optimaliseren. Zowel technisch als inhoudelijk. Dan volgen de klanten vanzelf, zou je zeggen. Toch is dat vaak niet het geval. Webshop eigenaren denken er vaak te licht over en gaan ervan uit dat ze het zelf kunnen. Echter, met een paar teksten, enkele linkjes en een mooie sitemap zal je de concurrentie niet verslaan. Voor structureel hoge posities moet alles in lijn zijn met elkaar. Daarmee is Magento SEO een specialisatie op zich, dat veel tijd en geduld kost. Gelukkig weten de specialisten van Stramark alles van SEO Magento. Samen werken we aan onsite en offsite factoren zodat jouw webshop een boost krijgt in de rankings.

Wat is Magento SEO?

Magento is een Content Management System (CMS) voor webshops en één van de populairste. Hiermee kun je een website zowel technisch als inhoudelijk aanpassen. Dit produceert op haar beurt de voorkant van een website, hetgeen bezoekers en Google zien wanneer ze op jouw website komen. Dit wil je optimaliseren om hoger te ranken in Google. Hier kun je invloed op uitoefenen door middel van SEO, ofwel search engine optimization. Met Magento SEO optimaliseer je je Magento webshop, zowel op technisch als inhoudelijk vlak. Zo haal je meer potentiële klanten binnen.

SEO en Magento

Veel webshop eigenaren zien het belang in van zoekmachine optimalisatie. Een sterke focus op SEO is essentieel om op te vallen tussen de vele webshops die tegenwoordig razendsnel uit de grond schieten. Om die reden is Magento al jarenlang het meest gebruikte platform voor webshops. Dit systeem biedt namelijk talloze SEO-functionaliteiten die helpen om een webshop beter vindbaar te maken. Denk aan de Yoast plug-in en standaard product labeling bij afbeeldingen. De basis van Magento is bovendien SEO vriendelijk, waardoor je er zelf mee aan de slag kunt. Zo kun je alt-teksten invullen voor afbeeldingen die bij je artikelen horen, en is het mogelijk om verschillende soorten koppen te gebruiken. Daarnaast is Magento een open source systeem. Dat betekent dat het gemakkelijker is om wijzigingen door te voeren. Je kunt de winkelmand bijvoorbeeld eenvoudig een eigen indeling geven.

Mijn Magento shop is niet vindbaar!

Eenmaal een Magento webshop gelanceerd, is het wachten op de eerste klanten. Toch blijft het vaak stil. Geen bezoekers, hoe kan dat toch? Om bezoekers te genereren moeten mensen je eerst vinden in de zoekmachines op de voor jou relevante zoekwoorden. Daar is een mooie Magento webshop met een aantrekkelijk assortiment, een paar teksten, enkele linkjes en een sitemap niet genoeg voor. Ook ben je er met alleen het installeren van SEO plug-ins nog lang niet. Ze veranderen niets aan de positie van je zoekwoorden. Ook leveren ze geen toegevoegde waarde bovenop hetgeen al aanwezig is in Magento. Deze moet je optimaliseren en zo instellen dat het voor jouw webshop werkt.

Hoger in Google met Magento SEO

Om je webshop beter vindbaar te maken moet er gewerkt worden aan onsite én offsite factoren. De kunst is om dit voor jouw webshop zo in te stellen, dat je site optimaal functioneert voor zowel de bezoeker als de zoekmachine. Hiervoor werk je aan de techniek, content en autoriteit. Vooral bij een webshop dat veel producten aanbiedt is het belangrijk om goed te kijken naar de SEO-structuur en settings. Zelf kun je aan de slag met teksten, afbeeldingen, video’s, etc. Om het optimaal te laten scoren moet het SEO geoptimaliseerd zijn én ondersteund worden met technische functionaliteiten. Denk aan de snelheid van je webshop, structuur, robots.txt, cache control etc. De technische aspecten zijn vaak onbekend terrein en worden door veel webshop eigenaren onderschat. Een Magento SEO specialist is in dat geval onmisbaar.

Niet alleen wordt er te licht gedacht over de technische factoren. Het inrichten van een Magento webshop vraagt de nodige aandacht op verschillende vlakken. Om beter vindbaar te worden moet je o.a. werken aan het volgende:

  • Productteksten. Vanzelfsprekend moet ieder product een duidelijke, unieke beschrijving hebben die de bezoeker informeert. Denk aan de kenmerken en de afmetingen. Je kunt verder optimaliseren door een keyword te gebruiken in de title tag, H1, heading, etc. Dit is vaak een long tail keyword zoals ‘[merk] industriële eetkamerstoel zwart’.
  • Productcategorie pagina’s. Deze pagina voorzie je van meer tekst om de lezer te informeren over een bepaalde productcategorie. Je kunt wederom keywords terug laten komen op deze pagina in de title tag, H1, heading, etc. Meestal wordt hier een short tail keyword gebruikt zoals ‘eetkamerstoelen kopen’.
  • Unieke title tags en meta descriptions. Ieder product moet een title tag en meta description hebben die uniek is voor die pagina. Hier zijn slimme technieken voor om dit op grote schaal te realiseren.
  • Schema markup van producten. In de code van iedere productpagina moet staan dat het om een product gaat. Ook de titel, prijs, omschrijving en beoordelingen moeten terugkomen in deze code. Dit zorgt er o.a. voor dat men review sterretjes ziet in de zoekresultaten van Google.
  • Blogs. Door regelmatig blogs te publiceren kun je awareness creëren bij mensen en inspelen op hun probleem. Hiermee profileer je je als expert en zit je eerder in de marketing funnel. Een webshop die kwalitatieve winterjassen verkoopt kan in het najaar al een blog schrijven over welke winterjas het beste past bij verschillende outdoor activiteiten.
  • FAQ. Klantenservice is een essentieel onderdeel, zeker wanneer je bedrijf groeiende is. Door Frequently Asked Questions te beantwoorden op je website kun je de klant sneller helpen.
  • Snelheid. Vooral bij mobiele weergave is de snelheid van je webshop erg belangrijk. Voor meer snelheid moet je achterhalen welke elementen van een pagina de website vertragen. Wanneer je bijvoorbeeld een grote afbeelding bij een product hebt kun je deze met de code verkleinen. Dit geeft echter niet het gewenste resultaat. Je moet hem permanent verkleinen. Voor een snelle website is het ook belangrijk dat je code schoon is. Dit houdt in dat je CSS in een apart bestand verwerkt i.p.v. in de code (inline of internal).
  • Sitemap. Je hebt een XML sitemap en HTML sitemap nodig. In de XML sitemap komen alle pagina’s en producten voor zodat Google deze gemakkelijk kan vinden. De HTML sitemap is vooral handig als je producten hebt die diep in je website liggen en daardoor nauwelijks waarde krijgen. De HTML sitemap geeft linkwaarde door zodat dit beter verspreid wordt over de website.
  • Instelling van Google Analytics. Je wilt natuurlijk e-commerce goed kunnen meten. Denk aan het aantal transacties, de verkochte producten, het gebruik van kortingscodes en interne promoties, etc. Ook wil je weten wat de bron is wanneer mensen een aankoop doen. Zijn ze op je website gekomen door betaalde of onbetaalde zoekresultaten? Vaak zijn banken de bron omdat bezoekers doorgestuurd worden wanneer ze gaan betalen. Middels Google Analytics kun je banken toevoegen als verwijzingsuitsluiting. Tot slot wil je funnels instellen om te kijken waar en hoeveel mensen er afhaken tijdens het aankoopproces.

Bovenstaande, en nog veel meer factoren, moeten ingeregeld worden om jouw webshop hoger te laten ranken. Daarmee is SEO Magento een echte specialisatie.

SEO Magento: een specialistisch vakgebied

Het finetunen van je webshop op de eerder genoemde punten vraagt veel aandacht en neemt daardoor een hoop tijd in beslag. Daarnaast vraagt het veel tijd en geduld om dit systeem te begrijpen, en op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Dat ontbreekt vaak bij webshop eigenaren en de meeste webdesigners. Bovendien heb je je handen vol aan het runnen van je webshop. Het inschakelen van een interne medewerker en deze opleiden voor SEO optimalisatie Magento is echter geen optie omdat het voor veel bedrijven te kostbaar is. Jij als webshop eigenaar wilt resultaat zien van je webshop: hoger in Google, meer bezoekers en meer omzet. De technische zaken waar je geen verstand van hebt kun je daarom beter uitbesteden aan een echte Magento SEO specialist. Omdat we bij Stramark sneller kunnen werken is het ook nog eens goedkoper.

Magento SEO uitbesteden

Stramark gaat, als Magento SEO bureau Amsterdam, samen met jou aan de slag om je webshop beter vindbaar te maken in Google en andere zoekmachines. Ons team bestaat uit specialisten, ieder in zijn eigen vakgebied. Zij worden continu bijgeschoold, hebben jarenlange ervaring én zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Zo weten we niet alleen alles over SEO en wat daarbij komt kijken, we kennen ook alle ins en outs van de Magento software. Hierdoor weet Stramark als geen ander welke settings jouw webshop beter vindbaar gaan maken, en kunnen we je van gedegen advies voorzien. Natuurlijk voor de doelgroep die bij jouw past. Door gebruik te maken van onze kennis en ervaring hoef je zelf geen tijd te investeren om alle ontwikkelingen bij te benen, en de benodigde kennis te beheersen. Zo behoudt je de focus op je bedrijf. Bovendien zitten onze specialisten op een hoger niveau dan een interne medewerker of een extern webbureau. Dit is essentieel als je je in de competitieve markt van webshops bevindt.

Natuurlijk is kennis over Magento belangrijk, maar bij Stramark zetten we nog twee stappen extra. Zo kun je bij ons ook terecht voor:

Content die scoort

Om optimaal te kunnen scoren moet je bij Magento zoekmachine optimalisatie ook zorgen voor kwalitatief goede content. Dat ziet Google graag. Bovendien wek je hiermee interesse bij bezoekers, je informeert en je trekt hen over de streep om over te gaan tot een aankoop. Hierbij is het belangrijk dat teksten en productbeschrijvingen uniek zijn. Informatie van de concurrent kopiëren is not done en je zult zien dat Google je dan bestraft met lagere rankings. Ga dus zelf aan de slag met unieke content. Is dit niet jouw sterkste kant? De ervaren SEO-copywriters van Stramark helpen je graag met SEO-proof content.

Kostprijs berekenen

Daarnaast merken we dat ondernemers het vaak lastig vinden om de juiste marge te bepalen voor hun producten. Wij helpen je graag om alle kosten in kaart te brengen. Denk aan kosten voor de orderverwerking, inkoop, klantenservice, etc. Op basis van alle kosten en opbrengsten berekenen wij de gewenste marge en de acceptabele advertentiekosten voor Google Ads.

Je bent nooit klaar met SEO Magento

Door samen te werken met onze Magento SEO consultants weet je zeker dat je webshop in goede handen is. Voor blijvend resultaat moet er echter continu aan gewerkt en bijgestuurd worden. Daarmee is SEO Magento geen eenmalig project. Het is een ongoing proces waarbij content en techniek op elkaar afgestemd moeten worden. Bovendien zit de concurrentie vaak ook niet stil en Google verandert geregeld haar zoekalgoritme. Voor het beste resultaat moet je dus blijven werken aan Magento SEO optimalisatie.

Wij zitten klaar om al jouw Magento uitdagingen onder de loep te nemen. Benieuwd naar wat Online Marketing Bureau Stramark voor jou kan betekenen? Of wil je meer weten over Magento optimalisatie? We vertellen het je graag in een vrijblijvend gesprek. Neem contact op.

Call Now Button