Online Marketing Plan in 5 eenvoudige stappen

online marketing plan

Vraag het Online Marketing Plan aan! (klik hier)

Het lijkt simpel, maar toch is het best lastig: een online marketing plan maken. Veel bedrijven worstelen ermee, hebben het alleen in hun hoofd of denken er helemaal niet over na. Met de onderstaande 5 stappen creëer je eenvoudig een mooie basis. Ben je hier al vaker mee bezig geweest, dan ben je waarschijnlijk binnen twee uurtjes klaar. Is dit de eerste keer? Dan duurt het maken van een zo’n plan wat langer (een uur of 3-4), maar het is de investering zeker waard!

Wat is een marketingplan?

Hierin stel je doelen vast die je wilt bereiken. Een online marketing plan, ofwel internet marketing plan, gaat vanzelfsprekend over doelen die je online wilt bewerkstelligen. Bij sommige organisaties is er sprake van een marketing plan waar online activiteiten onderdeel van zijn. Echter wordt online marketing steeds groter bij B2B en B2C organisaties. In dat geval is een apart online marketingplan essentieel.

Waarom heb ik het nodig?

Na de vraag “Wat is een marketingplan?” vraag je je wellicht af wat het nut ervan is. Wanneer internet niet heel belangrijk is voor je bedrijf, omdat je je vooral richt op offline marketing, kan een actielijst voldoen zijn. Een uitgebreid internet marketing plan met een online strategie is in dat geval niet nodig. Zijn er meerdere afdelingen of personen met verschillende rollen betrokken? Dan is een strategisch online marketingplan handig voor de interne communicatie, het budget en het overzicht. Bovendien is weten waar je staat, waar je naar toe wilt en hoe je dat gaat bereiken (online marketing strategie) belangrijk om online te kunnen doorgroeien.

Hoe maak ik een marketingplan?

Je kunt een strategisch marketing plan natuurlijk uitschrijven op een groot vel papier. Op deze manier kun je goed brainstormen met collega’s en ideeën uitwisselen. Een marketing plan online maken is ook een optie. Zo kun je hem gemakkelijk updaten en delen met collega’s. Voorbeelden hiervan vind je op een marketingplan website.
Allereerst wordt gevraagd naar de huidige online situatie. Dan ga je door naar de online ambitie, de doelstellingen, de (best verkopende) producten en ten slotte de doelgroep.

Wil je een online marketing plan maken? Probeer onderstaande stappen dan zo goed mogelijk voor jezelf uit te werken. Het is niet erg als niet alle antwoorden precies zijn omschreven. Je kunt het steeds verbeteren en perfectioneren. Op basis van resultaten kan je je eigen ideale (online) marketing mix maken en optimaliseren.

Om antwoord te geven op de vraag “Hoe maak ik een marketing plan?” vind je hieronder 5 stappen om een dergelijk plan op te stellen.

Stap 1: Bepaal de huidige situatie

Wanneer je aan de slag gaat is het belangrijk om te starten vanuit je huidige situatie en vanaf daar verder te kijken. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat is de bedrijfsstrategie?
  • Wat is de sales/marketing strategie?
  • Welke activiteiten vinden er op dit moment plaats?
    • Lopen ze goed?
    • Komen er leads/verkopen uit?
  • Hoeveel budget wordt er maandelijks aan besteed?

Je kan nog een stap dieper zetten tijdens een online marketing plan maken door naar je eigen website te kijken. Door dit op te nemen in je plan kan conversie optimalisatie worden bereikt:

  • Hoeveel bezoekers komen er maandelijks op de website?
  • Hoeveel leads/verkopen komen er maandelijks uit de website?
  • Hoelang blijven bezoekers gemiddeld op de website?
  • Hoeveel pagina’s bekijken de potentiële klanten?

Bovenstaande punten zijn in kaart te brengen via Google Analytics. Dit gratis programma houdt bij wat bezoekers op je website doen. Om verkopen/leads te meten moet je eerst zogeheten doelen instellen binnen Google Analytics.
Door goed te weten waar het bedrijf/website op dit moment online staat kan je veel beter gaan bepalen waar je naartoe wilt.

Stap 2: Denk na over je ambities

Er is bij stap 1 van het online marketing plan in kaart gebracht wat de huidige online situatie is. Nu kan er gekeken worden naar de toekomst. Wat zijn de ambities met je marketing online? Is het de bedoeling dat hier alle omzet uit gaat komen of dient het ter ondersteuning van de offline marketing? Je hoeft hier nog niet specifiek te zijn. Probeer wel de realiteit in je achterhoofd te houden. Binnen twee jaar online marktleider zijn in heel Europa is voor de meeste bedrijven niet haalbaar.

Stap 3: Werk doelstellingen uit

Nu je bij stap 2 over je ambitie hebt nagedacht, ga je bepalen hoe dit uiteindelijk bereikt kan worden. Dit gaat natuurlijk niet over één nacht ijs. Door doelstelling op doelstelling te bereiken kom je stap voor stap dichter bij het behalen van je online ambitie.

Het bepalen van goede doelstellingen blijkt in de praktijk vaak erg lastig. Vaak horen wij doelstellingen als “Wij willen altijd op 1 staan in Google” of “Wij willen zoveel mogelijk verkopen tegen zo laag mogelijke kosten”. Dit zijn geen echte doelstellingen, maar meer ambities (en vaak té ambitieus).
Een goed geformuleerde doelstelling in je online marketingplan is altijd SMART. Dit staat voor:
Specifiek. Is de doelstelling duidelijk genoeg?

  • Meetbaar. Kan de doelstelling (achteraf) gemeten worden? Bijvoorbeeld in aantal verkochte producten, hoeveelheid omzet of aantal website bezoekers?
  • Acceptabel. Is er overeenstemming binnen het bedrijf?
  • Realistisch. Is de doelstelling haalbaar? Wees ambitieus, maar blijf wel reëel.
  • Tijdsgebonden. Binnen welke tijd moet de doelstelling behaald zijn? Bijvoorbeeld in 6 maanden, 1 jaar of 12 weken.

Online marketing plan voorbeeld SMART doelstelling: In het tweede half jaar van 2019 30% meer contact aanvragen genereren door de inzet van Google Ads ten opzichte van het half jaar ervoor.

Het hebben van één of meer heldere doelstellingen geeft aan waar het bedrijf staat en waar het naar toe wil. Ook naar buiten toe is dit goed te communiceren. Een online marketing bureau dat het bedrijf gaat ondersteunen, weet hierdoor bijvoorbeeld goed waar ze naartoe moeten werken. Zonder heldere doelstelling is dit voor niemand duidelijk en blijft het gissen of het nou wel of niet goed gaat met het bedrijf.

Stap 4: Breng de best presterende producten in kaart

Een veel gemaakte fout is dat ondernemers vaak al hun producten tegelijkertijd willen gaan promoten. Neem van ons aan: doe dit niet! Het is belangrijk om je alleen te focussen op die producten die de meeste omzet genereren (of waardoor het meeste verkeer op de website komt). Ook de producten die het bedrijf onderscheiden van de concurrentie zijn belangrijk. Bekijk welke Unique Selling Points de producten hebben en zet hierop in. Maak gebruik van de 80/20 regel. Over het algemeen wordt 80% van de omzet gegenereerd door 20% van de producten (of klanten). Breng bij deze stap van het online marketingplan dus in kaart welke producten de meeste omzet genereren en onderscheidend zijn. Hier kun je in eerste instantie op focussen.

Daarvoor kan stap 1 als mooie basis dienen. Google Analytics is een prima tool om te achterhalen welke producten/diensten het meeste verkocht worden, of het meeste verkeer naar de website genereren. Het stellen van doelen helpt hierbij heel goed!

Stap 5: Bepaal aan wie je je producten het liefst verkoopt

Probeer te bedenken wie je product of dienst zou willen kopen. Ga verder dan alleen “iedereen die geïnteresseerd is”. Bedenk eerst of de focus van het bedrijf op consumenten (B2C) of bedrijven (B2B) ligt. Wil je in heel Nederland gaan verkopen, een paar provincies, alleen Amsterdam of diverse landen? Probeer ook voor jezelf te bedenken bij welke problemen of met welke vragen mensen contact met je opnemen. Dit helpt bij het bieden van de juiste oplossing. Die oplossing kun je tevens ook weer terug laten komen in je online uitingen. Door hier goed over na te denken kan je veel betere keuzes maken.

Ga aan de slag!

Voor een strategisch marketingplan maken doorloop je dus bovenstaande stappen. Het is belangrijk dat je dit minimaal één keer doet. Nog beter is het om het plan meerdere keren per jaar opnieuw te bekijken. Hierdoor weet je tijdig of de doelstellingen behaald worden, of dat ene product nog steeds de meeste omzet genereert en of de doelgroep nog hetzelfde is. In de online wereld krijgen we steeds opnieuw te maken met ontwikkelingen. Deze veranderingen worden tegenwoordig steeds sneller opgepikt en doorgevoerd. Om online aanwezig te blijven moet je continu werken aan je eigen doelstellingen op basis van resultaten en blijven bijsturen. Blijf scherp, stuur tijdig bij en wees flexibel om voordeel ten opzichte van je concurrent te kunnen behalen.

Hulp bij je strategisch online marketing plan

Heb je moeite met het invullen van deze stappen? Of wil je een dergelijk plan laten maken? Wij denken graag met je mee! Maak een afspraak zodat we met je kunnen sparren over de invulling van deze 5 stappen. Bovendien bekijken onze experts jouw bedrijf vanuit een ander perspectief. Dit kan nieuwe inzichten opleveren die een boost kunnen zijn voor jouw organisatie en je online succes. Aan de hand van een online marketing plan voorbeeld helpen we je een eind op weg!

Vraag hier het Online Marketing Plan aan!

 

Over de schrijver: Wouter Blom

Online/SEO/SEA/business/strategie Consultant – Eigenaar Stramark - Focus op Resultaat Online voor grote en kleine merken | Google Premier Partner | GTD, SEM, SEA, SEO, Adwords, Facebook, Linkedin,Twitter, Display, Remarketing & More.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Online marketing gallery

Bekijk de gratis afbeeldingen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Alle whiteboard Fridays

24 interviews >

Create a Review Link

Google Review Link Generator >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Stramark levert verschillende Online Marketing Bureau diensten:

Lees meer over waar we goed in zijn:
Online Marketing
Zoekmachine Marketing
Zoekmachine Adverteren
Zoekmachine Optimalisatie
Hoog in Google
Seo Copywriting
Linkbuilding
Content Marketing
Social Media Marketing
Remarketing
Wat is SEO?
SEO Bureau
Google Ads uitbesteden
Gratis Google Ads Scan

Top 20 Blogitems:
· Zoekwoordonderzoek in 7 Stappen
· De wereld achter Google reviews
· GDPR Dataverlies in Google Analytics
· Linkbuilden tips
· Zoekmachine Marketing Advies
· 10 Conversie boosters
· Wordpress SEO Optimalisatie
· 15 pagina’s voor elke bedrijfswebsite
· Sukkels werken 40+ uur per week
·  Online marketing begrippen
· 5 tips voor lange tekstpaginas
· Online Marketing Plan in 5 stappen
· 301 redirect en een 302 redirect
· De perfecte zoekwoordenlijst
· Dé 3 Tips voor Conversie Optimalisatie
· Content Marketing Plan in 7 stappen
· Slimme en effectieve marketingtips

Call Now Button