Online Marketing Plan in 5 eenvoudige stappen

online marketing plan
+ Link naar deze pagina

Het lijkt simpel, maar toch is het best lastig: Het maken van een online marketing plan. Veel bedrijven vallen erover, hebben het alleen in hun hoofd of denken er helemaal niet over na. Met de onderstaande 5 stappen creëren je eenvoudig een mooie basis voor een online marketing plan. Denk je hier vaker over na, ben je waarschijnlijk binnen twee uurtjes klaar. Is dit de eerste keer, dan ben je waarschijnlijk een uur of 3-4 bezig om het online marketing plan uit te werken.

Er wordt eerst gevraagd naar de huidige online situatie. Vanaf daar ga je door naar de online ambitie, de doelstellingen, de (best verkopende) producten en afsluitend de doelgroep.

Probeer onderstaande stappen zo goed mogelijk voor jezelf uit te werken. Weten waar je staat en waar je naar toe wilt is belangrijk om online te kunnen doorgroeien.

Stap 1: Bepaal de huidige situatie

Het is belangrijk te starten vanuit je huidige situatie en vanaf daar verder te kijken. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat is de bedrijfsstrategie?
  • Wat is de marketing/sales strategie?
    • Wat voor voor positie heeft online marketing hierin?
  • Welke online marketing activiteiten vinden er op dit moment plaats?
    • Lopen ze goed?
    • Komen er leads/verkopen uit?
  • Hoeveel budget wordt er maandelijks besteed aan online marketing?

Je kan nog een stap dieper gaan en kijken naar je eigen website:

  • Hoeveel bezoekers komen er maandelijks op de website?
  • Hoeveel leads/verkopen komen er maandelijks uit de website?
  • Hoelang blijven bezoekers gemiddeld op de website?
  • Hoeveel pagina’s bekijken ze?

Bovenstaande punten zijn in kaart te brengen via Google Analytics. Dit gratis programma houdt bij wat bezoekers op je website doen. Om verkopen/leads te meten moet je eerst zogeheten doelen instellen binnen Google Analytics.

Door goed te weten waar het bedrijf/website op dit moment online staat kan je veel beter gaan bepalen waar je naar toe wilt.

Stap 2: Denk na over online ambities

Er is bij stap 1 in kaart gebracht wat de huidige online situatie is. Nu kan er gekeken worden naar de toekomst. Wat zijn de ambities met online marketing? Is het de bedoeling dat hier alle omzet uit gaat komen of dient het meer ter ondersteuning van de offline marketing? Je hoeft hier nog niet specifiek te zijn. Probeer wel de realiteit in je achterhoofd te houden. Binnen twee jaar online marktleider zijn in heel Europa is voor de meeste bedrijven niet haalbaar.

Stap 3: Werk online doelstellingen uit

Nu er een ambitie bij stap 2 is bedacht, ga je bepalen hoe dit uiteindelijk bereikt kan worden. Dit gaat natuurlijk niet over één nacht ijs. Door het bereiken van doelstelling op doelstelling kom je stap voor stap dichter bij het halen van je online ambitie.

Het bepalen van goede doelstellingen blijkt in de praktijk vaak erg lastig. Vaak horen wij doelstellingen als “Wij willen altijd op 1 staan in Google” of “Wij willen zoveel mogelijk verkopen tegen zo laag mogelijke kosten”. Dit zijn geen echte doelstellingen, maar meer ambities (en vaak té ambiteus).

Een goed geformuleerde doelstelling is altijd SMART. Dit staat voor:

  • Specifiek
    • Is de doelstelling duidelijk genoeg?
  • Meetbaar
    • Kan de doelstelling (achteraf) gemeten worden? Bijvoorbeeld in aantal verkochte producten, hoeveelheid omzet of aantal website bezoekers?
  • Acceptabel
    • Is er overeenstemming binnen het bedrijf?
  • Realistisch
    • Is de doelstelling haalbaar? Wees ambitieus, maar blijf wel reëel.
  • Tijdsgebonden
    • Binnen welke tijd moet de doelstelling behaald zijn? Bijvoorbeeld over 6 maanden, 1 jaar of 12 weken.

Een voorbeeld van een SMART doelstellling: In het tweede half jaar van 2015 30% meer contact aanvragen genereren door de inzet van Google AdWords ten opzichte van het half jaar ervoor.

Het hebben van één of meer heldere doelstellingen geeft aan waar het bedrijf staat en waar het naar toe wil. Ook naar buiten toe is dit goed te communiceren. Een online marketing bureau dat het bedrijf gaat ondersteunen, weet hierdoor bijvoorbeeld goed waar ze naar toe moeten werken. Zonder heldere doelstelling is dit voor niemand duidelijk en blijft het gissen of het nou wel of niet goed gaat met het bedrijf.

Stap 4: Breng de best presterende producten in kaart

Een veel gemaakte fout is dat ondernemers vaak al hun producten tegelijkertijd willen gaan promoten via online marketing. Doe dit niet! Het is belangrijk je alleen te focussen op die producten die de meeste omzet genereren (of waardoor het meeste verkeer op de website komt). Ook de producten die het bedrijf onderscheiden van de concurrentie zijn belangrijk. Bekijk welke Unique Selling Points de producten hebben en zet hier op in. Maak gebruik van de 80/20 regel. Over het algemeen wordt 80% van de omzet gegenereerd door 20% van de producten (of klanten). Breng dus in kaart welke producten de meeste omzet genereren en onderscheidend zijn en focus hier in eerste instantie op.

Hiervoor dient stap 1 mooi als basis. Google Analytics is een prima tool om te achterhalen welke producten/diensten nou het meeste verkocht worden, of het meeste verkeer naar de website genereert. Het instellen van doelen helpt hierbij echt heel goed!

Stap 5: Bepaal aan wie je je producten het liefst verkoopt

Probeer te bedenken wie je product of dienst zou willen kopen. Ga verder dan alleen “iedereen die geinteresseerd is”. Bedenk eerst of de focus van het bedrijf op consumenten (B2C) of bedrijven (B2B) ligt. Wil je in heel Nederland gaan verkopen, een paar provincies, alleen Amsterdam of diverse landen? Probeer ook voor jezelf te bedenken met wat voor probleem/vragen mensen contact met je opnemen. Dit helpt bij het bieden van de juiste oplossing. Die oplossing kan je tevens ook weer terug laten komen in je online uitingen. Door hier goed over na te denken kan je veel betere keuzes maken als het op online marketing aankomt.

Ga aan de slag!

Het doorlopen van de bovenstaande stappen biedt een mooie basis voor een online marketing plan. Het is belangrijk dit minimaal 1, maar liever meerdere keren per jaar opnieuw te bekijken. Hierdoor weet je tijdig of de doelstellingen wel behaald worden, of dat ene product nog wel de meeste omzet genereert en of de doelgroep nog steeds hetzelfde is. Constant blijven bijsturen is belangrijk om mee te blijven doen. Tegenwoordig worden veranderingen steeds sneller opgepikt en doorgevoerd. Blijf scherp, stuur tijdig bij en wees flexibel om voordeel ten opzichte van je concurrent te kunnen behalen.

Heb je moeite met het invullen van deze stappen? Wij denken graag met je mee over je online marketing plan. Maak een afspraak en kom gezellig op de koffie! Dan sparren we graag met je over de invulling van deze 5 stappen.

 

Over de schrijver: Mitchell Stuurman

Google AdWords Certified Professional. Wordt blij van goede resultaten!

Reacties

  • Jeroen

    Leerzaam om even te lezen als je zelf nog weinig ervaring hebt met twitter ads. Vooral het feit dat alle resultaten geopenbaard worden maar ook de “fout” dat de datum erbij vermeld werd.

  • Chris Rommers

    Dag Mitchell, interessant artikel.

    Ik zie jullie tegenwoordig ook op Twitter voorbij komen met tweets als deze: https://twitter.com/stramark/status/517948114359951360

    Out of curiosity: werkt dat voor jullie?

  • Bedankt voor je reactie Chris! Wij merken vooral dat Twitter goed werkt voor het promoten van relevante content en het creëren van interactie met je doelgroep. Net zoals bij Facebook en andere social media is de respons vrij laag als je echt rechtstreeks iets probeert te verkopen. Je promoted Tweet moet dus vooral waardevol en interessant zijn voor degene die hem krijgen te zien.

Top resources

Online marketing gallery

Bekijk de gratis afbeeldingen >

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Alle whiteboard Fridays

24 interviews >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Stramark levert verschillende Online Marketing diensten. Wilt u hoog in Google? Naast zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie leveren wij:

SEO Copywriting
Linkbuilding
Zoekmachine Adverteren
Adwords Certified Partner
Google Adwords Workshop
Search Engine Marketing Agency

Shares