Social Media Marketing Bureau

Vrijblijvend advies?
Vraag het aan ons

Bel ons op 020 716 54 11 of laat je contact gegevens achter, dan reageren wij binnen een werkdag!

Vrijblijvend advies

Vul hieronder je gegevens in en ontvang binnen één werkdag advies

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Social Media Marketing krijgt steeds meer marktaandeel in het totale advertentiebudget van bedrijven. Het inhuren van een social media marketing bureau is iets wat bedrijven dan ook steeds vaker doen. Dit is ook niet zo gek want ten opzichte van zoekmachinemarketing kan je los van keyword targeting handig inspelen op interesses en bepaalde doelgroepen. Ook kan er handig worden ingespeeld op de actualiteit (mensen lezen steeds vaker het nieuws als eerst op Social Media) zodat er erg snel resultaat kan worden behaald. 

Daarnaast is er een hoge mate van interactie op je advertenties. Zo kan je er zeer snel achter komen hoe jouw doelgroep reageert op je product of dienst. Tot slot kunnen de kosten een stuk lager uitvallen dan andere online marketing of de traditionele offline kanalen. Dit is natuurlijk wel helemaal afhankelijk van het type product of dienst en de doelgroep. Bovendien is het goed om te melden dat Social Media Marketing met name wordt ingezet om awareness te creëren. Een Facebook of Linkedin campagne die voordat een zoekmachine marketing campagne wordt gestart kan flink bijdragen aan conversie. Het is dus belangrijk om te weten wanneer het effectief is om een social media marketing bureau in te schakelen en met welk doel!

Tot slot kan Social Media weer opnieuw worden ingezet om bezoekers vanuit de search campagnes te retargeten met Social Media. In de onderstaande afbeelding wordt goed weergegeven welke kanalen effectief zijn in welke fases van het aankoopproces. Samen met Stramark en jouw persoonlijke social media marketeer kunnen we er met jou erachter komen of Social Media Marketing een goed alternatief of aanvulling is op de online marketing strategie.

social media marketing see think do care

Social Media marketing voor B2B

Online marketing in de B2B sector is over het algemeen wat moeilijker dan de B2C markt. Zoekvolumes zijn vaak lager, en de daadwerkelijke doelgroep is wat moeilijker te bereiken (beïnvloeders en beslissingsbevoegden). Daarnaast hebben bedrijven die hun diensten of producten zakelijk aanbieden soms moeite met het krijgen van de juiste kliks omdat particulieren ook op deze keywords zoeken. Denk hier bijvoorbeeld aan een schoonmaakbedrijf die zich enkel op de zakelijke markt richt. Een social media marketing bureau als Stramark kan hier een uitkomst bieden.

Voornamelijk is LinkedIn hier een krachtige oplossing. Er kan namelijk erg gericht worden geadverteerd op eigenaren van een bedrijf of werknemers die invloed hebben op het beslissingsproces. Ook neemt het niet weg dat kanalen zoals Twitter en Facebook ook effectief kunnen zijn. Een directeur zal misschien uit zichzelf niet zo snel gaan zoeken op Google naar een nieuw schoonmaakbedrijf of energieleverancier. Toch kan een boodschap effectief onder de aandacht worden gebracht via deze Social Media kanalen op de momenten dat deze doelgroep bijvoorbeeld even op Facebook zitten. Omdat het doel is om awareness voor je product of dienst te creëren is het belangrijk om dit in de juiste context te doen.

Social Media Marketing voor B2C

Marketing inzetten op kanalen waar consumenten iedere dag op te vinden zijn, dat is Social Media Marketing. Social Media Marketing heeft veel voordelen te bieden voor de B2C online marketing. Zoals eerder aangegeven kan er heel effectief worden getarget op interesses. Kosten zijn in veel gevallen lager en er kan binnen een korte tijd veel feedback worden verkregen over de inhoud van de marketingboodschap. Een ander voordeel is dat Social Media Kanalen aan elkaar gekoppeld kunnen worden, waardoor een boodschap met 1 druk op de knop op alle relevante kanalen worden verspreid. Deze factoren bieden een breed draagvlak voor effectieve marketingcampagnes. Het grote voordeel is dat er awareness gecreëerd wordt en tegelijkertijd feedback wordt verzameld van hoe een product of dienst wordt ontvangen. Wel is het erg belangrijk dat de juiste kanalen worden gebruikt en dat de timing ook juist is. Om een succesvolle campagne uit te voeren moet er dus een duidelijk plan van aanpak komen.

Om de verschillen duidelijk te maken tussen de verschillende Social Media kanalen en hoe deze in te zetten, hebben we de belangrijkste kanalen hieronder verder belicht:

Facebook Marketing

Het adverteren op Facebook is erg interessant, omdat het simpelweg het kanaal is met de meeste gebruikers. Facebook telt in Nederland 9,6 miljoen gebruikers. Hiervan zitten 6,8 miljoen gebruikers dagelijks op Facebook. Het hebben van een Facebookpagina met een hoop likes en interacties is dan ook bijna niet meer weg te denken in een online profiel. Bovendien is het bouwen van een sterk profiel kostentechnisch erg interessant. Hoe meer likes en interacties met de Facebookpagina, hoe groter het bereik is van de acties of marketingboodschappen die je via Facebook verspreidt. Wat Facebook vooral handig maakt is dat degene die jouw pagina geliked hebben jouw boodschap ook in hun tijdlijn voorbij zien komen. Zo kunnen je boodschappen snel bij de juiste mensen terecht komen zonder advertentiekosten. Bovendien hebben deze mensen (hopelijk) niet voor niets jouw pagina geliked. Ze hebben dus al aangegeven jouw product/dienst of bedrijf in het algemeen leuk te vinden. Zo bereik je dus direct jouw doelgroep.

Adverteren op Facebook

Het adverteren op Facebook biedt een aantal belangrijke voordelen. Als eerste is het goed om te weten dat je heel specifiek kunt targeten. De criteria die mogelijk zijn staan hieronder opgesomd:

  • Locatie targeting
  • Leeftijden
  • Geslacht
  • Talen
  • Interessegebieden en hobby’s
  • Huwelijkse staat, en zelfs wat de leeftijd van de kinderen zijn
  • Opleidingsniveau’s
  • Connecties op Facebook (welke pagina’s vinden ze leuk, hoeveel vrienden etc.)

Ook kan je via de functie Audience Insights veel informatie verkrijgen over bijvoorbeeld wat voor pagina’s jouw doelgroep leuk vindt. Met de kennis welke pagina’s jonge ouders in grotere aantallen hebben geliked, zal de keuze voor welke pagina’s jouw advertentie voor de nieuwste soort luier vergemakkelijken.

Verder kan er ook erg goed gemeten worden wat de resultaten zijn van de advertentiecampagne. Zo kan je zien welke doelgroepen beter hebben gewerkt dan andere op basis van het aantal conversies. Tot slot is het een goede aanvulling op Google AdWords, omdat de kosten in sommige gevallen lager zijn. Nogmaals is het belangrijk om te melden dat het erg afhankelijk is van het type dienst of product en de doelgroep hiervoor. Daarnaast zien we wel conversies uit Facebook campagnes, maar het doel is meer om awareness te creëren om zo de effectiviteit van SEO/SEA campagnes te vergroten of aankoopgeneigdheid te verbeteren.

LinkedIn Marketing

Marketingactiviteiten via LinkedIn zijn een zeer effectieve manier om relevant verkeer naar je website te krijgen. Waar Facebook en Twitter het winnen als het gaat om delen van posts en visuele media is LinkedIn de grootste bron van sociaal (zakelijk)verkeer. Dit is erg interessant, omdat zoals eerder beschreven LinkedIn juist goed kan worden ingezet voor B2B marketing. Met het schrijven van interessante artikelen gericht op jouw doelgroep (beslissingsbevoegden) kan je op een effectieve manier jouw product of dienst onder de aandacht brengen. Als social media marketing bureau hebben wij, op effectieve wijze, zeer effectieve campagnes begeleid.

Door het aankaarten van problemen gevolgd door innovatieve oplossingen kan je op de juiste manier de waarde van jouw bedrijf onder de aandacht brengen. Ten opzichte van Facebook zijn LinkedIn gebruikers ook geïnteresseerd in bedrijfsnieuws en kennis van de branche. Hierdoor is de aandacht van de gebruiker meer aanwezig en zal de boodschap beter ontvangen worden.

Adverteren op LinkedIn

Het grootste voordeel van adverteren op LinkedIn is dat je heel specifiek kan targeten op functietitel en de branche waarin de gebruikers werken. Ook kan je ervoor kiezen om de boodschap in specifieke groepen te plaatsen, zodat de marketingboodschap altijd relevant is aan de interessegebieden van de gebruikers. De kosten van het adverteren op LinkedIn kunnen in sommige gevallen wel hoog uitvallen, maar het bereik kan veel effectiever zijn. Dit komt doordat je daadwerkelijk op C level kunt targeten. Deze klikprijzen zijn dan uiteraard wel hoger dan targeting op trainee level, maar de kans op conversie op grote opdrachten wordt hiermee wel enorm vergroot. Wederom valt of staat alles met het type product of dienst en de doelgroep hiervoor. Linkedin is een zeer effectieve manier om awareness te creëren bij de eindbeslissers. Search campagnes gericht op de zakelijke markt hebben mooie cijfers laten zijn wanneer deze worden ondersteund door Linkedin campagnes.

Overige Social Media Marketing kanalen

Naast Facebook en LinkedIn zijn er nog vele andere kanalen waarmee het interessant is om te adverteren. Juist een goede combinatie van meerdere kanalen geeft een mogelijkheid om de juiste boodschap via meerdere kanalen op het juiste moment te verspreiden. Voor meer informatie over een effectieve Social Media Marketing campagne kan je contact opnemen. Social Media Marketing Bureau Stramark zal dan samen met jou bepalen welke strategie het beste bij jouw bedrijf en doelgroep past. Neem nu contact op met jouw persoonlijke social media marketeer.