Conversie Optimalisatie bedrijfswebsite

Geschreven op 06 Sep , 2011 | Door Wouter Blom

10

+ Link naar deze pagina
De doelstelling van een bedrijfswebsite is in de meeste gevallen het in contact komen met (nieuwe) klanten. Om de reden heeft de bedrijfswebsite dus pagina’s nodig met de juiste informatie. Pagina’s gevuld met informatie en kennis om het verhaal te vertellen waar die klant naar op zoek is. In dit blogartikel geven we een overzicht van de 15 pagina’s die elke bedrijfswebsite volgens ons zou moeten hebben.

Een pagina met antwoorden voor elke vraag

Natuurlijk is het geen keiharde regel dat je minimaal 15 of 25 pagina’s moet hebben om serieus te worden genomen als bedrijf. Maar doordat een klant voor elk van zijn initiële vragen een pagina met antwoorden kan vinden, zal hij geneigd zijn om de website serieus te nemen en dus het product te kopen ofwel contact op te nemen. Aangezien iedere potentiële klant of partner een iets andere doelstelling heeft, moet je er voor zorgen dat je voor elk van de partijen de juiste informatie aanbiedt. Vanuit zoekmachine marketing oogpunt is het goed om eigen pagina’s te hebben om de bezoekers heen te sturen. Door een duidelijke en eenvoudige navigatie te kiezen is het mogelijk om met 1 website deze verschillende doelgroepen te bedienen.

In dit geval proberen we op eenvoudige wijze een aantal pagina’s of typen pagina’s aan te geven waar iedere website eigenaar aan kan/moet denken om te plaatsen op zijn website. Een goed boek om de inhoud van die pagina’s te bepalen is Call to action. Hierin wordt uitgelegd hoe je een lezer van een verhaal kunt overhalen om klant te worden of te zorgen dat de klant meer producten afneemt. Dit is immers de bedoeling van iedere bedrijfswebsite.

Het belang van goede teksten

Er zijn meerdere redenen waarom het belangrijk is om goede teksten te maken op iedere pagina. Een bezoeker leest vaak maar 4 of 5 pagina’s. De overige teksten worden niet gelezen. Maar er valt niet vooraf te voorspellen welke pagina’s gelezen zullen worden. Om die reden moeten alle teksten goed zijn en de klant aansporen tot actie. Op basis van de tekst en het goede gevoel dat uit de tekst spreekt, neemt een potentiële klant immers contact op. Verder is iedere pagina met goede content behulpzaam om hoog in Google te komen.

Uiteraard zijn er wel pagina’s die belangrijker zijn dan andere pagina’s op de website. Hieronder hebben we deze in volgorde van belangrijkheid gezet voor een gemiddelde bedrijfswebsite. Iemand die een (nieuwe) website gaat maken zou onderstaande kunnen uitwerken voordat hij naar een websitebouwer toe gaat om zijn ontwerp te bespreken. Hierdoor kan een websitebouwer en webdesigner veel beter inschatten wat de bedoeling is en waar de belangrijke stukken tekst moeten komen. Ook zou een bedrijf met input voor deze pagina’s naar een tekstschrijver kunnen gaan om de verdere invulling aan de specialist over te laten.

1. Homepage

Op de belangrijkste pagina, de homepage, leg je in een keer alles uit waar je voor staat. Treed niet te veel in detail, maar maak de potentiële klant nieuwsgierig naar wat je nog meer te bieden hebt. Je belangrijkste producten of diensten moeten op de homepage in ieder geval naar voren komen. Daarnaast is  de invulling van de homepage afhankelijk van je positionering als bedrijf. Werk je bijvoorbeeld alleen voor de grote klanten of ook voor de kleine? Die informatie moet allemaal op je homepage te vinden zijn.

2. Productpagina’s

Op de productpagina’s leg je uit wat je te bieden hebt. Maak voor ieder product of iedere dienst een eigen pagina. Iemand die op zoek is naar de dienst zoekmachine marketing wil op die pagina niet een uitgebreid verhaal over copywriting lezen. Je verhaal moet aansluiten bij de verwachting en behoefte van die klant. Leg dan ook goed uit wat de dienst voor de klant kan betekenen: ‘what’s in it for me?’.

Op een overzichtspagina kun je uitleggen welke producten of diensten je allemaal aanbiedt. Hier leg je kort uit wat het verschil is tussen de producten en diensten, waarna je de bezoekers doorstuurt naar de individuele productpagina’s.

3. Over ons

Mensen kopen van mensen. Het product of de dienst is niet voldoende. Potentiële klanten hebben behoefte aan connectie met het bedrijf dat erachter zit. Laat op de pagina ‘Over ons’ wat van het bedrijf zien, van de mensen (foto!), van je filosofie, van het feit dat je het leuk vindt om je diensten en producten te maken. Zo schep je een band met de bezoeker van je bedrijfswebsite.

4. Contactpagina

Het ligt nogal voor de hand dat een bedrijfswebsite een contactpagina moet hebben, maar vaak laat de uitvoering te wensen over. Potentiële klanten en bestaande klanten kunnen de contactgegevens van je bedrijf kwijt zijn en dus moet je deze goed en duidelijk presenteren op de website. Sommige klanten willen bijvoorbeeld per se een e-mailadres of telefoonnummer kunnen opzoeken. Om de pagina compleet te maken is het verstandig om naast een volledig adres met contactgegevens ook een contactformulier, een routebeschrijving en een kaartje te plaatsen.

5. Werkwijze

Potentiële klanten zijn vaak onzeker. Ze vragen zich af “is dit wel wat voor mij?”. Door te vertellen wat je werkwijze is, kun je een deel van deze onzekerheid wegnemen. Verder kunnen klanten vooraf een inschatting maken of het bedrijf wel past bij hun eigen organisatie. Denk hier eens over na bij het opzetten van een website.

6. Offerte aanvragen

Ieder bedrijf probeert iets te verkopen. Maar klanten willen vaak maatwerk. Ze kopen immers geen 6000 bloembollen in de webshop, maar vragen een offerte aan. Iedereen kan zich voorstellen dat er een verschil zit in het prijsniveau als het om grote aantallen of maatwerk gaat. Door een offerteformulier op te nemen is het dus mogelijk om open te staan voor klantvragen waar op de website nog geen aandacht voor is.

7. Aanbevelingen/testimonials

Potentiële klanten willen liever niet de eerste afnemer zijn van een product. Dan zijn ze bang dat het meer kost of dat het project fout gaat. Dit is ook een veelgestelde vraag door potentiële klanten: “heb je het al eens eerder gedaan en kun je de resultaten laten zien?”. Een goede reden dus om aanbevelingen of testimonials op de website te zetten. Ieder bedrijf moet hier zijn eigen afwegingen maken vanuit concurrentie-oogpunt, maar je kunt altijd nog anonieme cases gebruiken of een contactformulier plaatsen zodat je geïnteresseerden je testemonials of cases kunt toesturen.

8. Vacatures

Het werven van goede mensen kost veel geld. Dus als mensen uit zichzelf hun CV opsturen is dat altijd prettig. Verder kun je met een vacaturepagina als bedrijf aan potentiële klanten laten zien dat het goed gaat met het bedrijf. Je hebt immers nieuwe mensen nodig. En als de nieuwe mensen moeten voldoen aan bepaalde eisen qua opleiding en ervaring, zegt dat weer iets over de kwaliteit van het bedrijf.

9. Blog

webdesign, stapje voor stapje wordt het duidelijk!

webdesign, stapje voor stapje wordt het duidelijk!

Een blog is een laagdrempelige manier om iets te vertellen over je producten of over je bedrijf. Het is wat minder officieel dan een normale pagina. Klanten vind het fijn om te zien dat een bedrijf actief is online en wat van zich laat horen. Daarnaast is een blog een goede plek voor productpresentaties, aanwezigheid op evenementen en laagdrempelig contact met klanten. Om hoog in Google te komen en te blijven is het belangrijk om regelmatig iets nieuws te vertellen. Uiteraard is een blog een ideale manier om dit te bereiken.

10. Blogarchief

Het moet mogelijk zijn om in het archief van een blog te zoeken. Mensen die op zoek zijn naar extra informatie willen dit graag. Bovendien is het erg goed voor de vindbaarheid van de verschillende blogposts in Google.

11. Privacy/disclaimer/algemene voorwaarden

Wettelijk gezien moet er op een bedrijfswebsite van alles verteld worden over het gebruik van cookies. Verder geven deze onderdelen een officieel karakter aan de website. Je kunt ook een disclaimer op de website plaatsen in plaats van onderaan elke e-mail. Een voorbeeld van een disclaimer: http://www.nieuwbouwwijzer.nl/disclaimer. Ook is het verplicht om het KVK-nummer en leveringsvoorwaarden (indien beschikbaar) te vermelden op een website.

12. FAQ-pagina

Mensen hebben vaak dezelfde vragen. Deze kunnen goed verwerkt in de FAQ-pagina (Frequently Asked Questions). Ook al komt het antwoord op die vragen elders voor, zet ze toch op deze pagina. Mensen die op zoek zijn naar een specifiek antwoord gaan namelijk niet alle pagina’s lezen. Zij verwachten het antwoord te vinden op de FAQ-pagina. Bovendien kan een dergelijke pagina het bedrijf veel tijd besparen doordat standaardvragen (of vragen van mensen die niet je doelgroep zijn) snel en eenvoudig beantwoord worden op de website.

13. Woordenlijst/termen/wat is

Iedere bedrijfstak heeft woorden die erg specifiek zijn en mogelijk niet door alle lezers worden begrepen. Een woordenlijst of wiki met vaktermen is een goede plek om dit probleem op te lossen. Verder is het een goede manier om waardevolle content te maken. Een voorbeeld van een woordenlijst is blomconsultancy.nl/wiki.

14. Sitemap

Voor Google en bezoekers is de sitemap erg belangrijk. Als ze informatie niet kunnen vinden, kunnen ze in de (beschrijvende) sitemap uitzoeken of die informatie ergens staat. Maak een sitemap die een logische indeling heeft, dus met de menu’s als hoofditems en de submenu’s daaronder.

15. Persberichten

Hiervoor gelden dezelfde voordelen als bij een blog: je deelt nuttige actuele informatie over je bedrijf op je website. Sommige bedrijven doen dat liever via persberichten. Dat is prima. Op een pagina met persberichten kun je ook gemakkelijk meer aanbieden, zoals foto’s, films, links e.d. Het geeft een goed beeld van je bedrijf en de ontwikkelingen die gaande zijn. En natuurlijk is al die relevante informatie ook bruikbaar voor je positionering in Google.

Algemeen tekstadvies

Een lezer leest lang niet alle tekst op een pagina. Afhankelijk van waar de lezer naar op zoek is, leest hij alleen de inleiding, alleen de koppen of een specifieke paragraaf. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden en in de eerste 50 woorden de belangrijkste uitleg te geven (of een inhoudsopgave), in de eerste 150 woorden de essentie en het totale aantal woorden van een pagina rond de 450 te houden. Breek voor de leesbaarheid een stuk tekst op in duidelijk te onderscheiden en begrijpelijke paragrafen. Mocht het toch nodig zijn om een langer artikel te maken, zorg dan dat het een duidelijke opbouw heeft. Zoals dit blogitem, dat bestaat uit 15 subitems die los van elkaar gelezen kunnen worden. Het webdesign van het blog of pagina kan hier een bijdrage aan leveren.

Vervolgstappen bedrijfswebsite:

De teksten hoeven niet perfect te zijn. Het gaat om de ruwe inhoud. Met dit idee kan de websitebouwer sneller aan de slag dan normaal. Hierdoor is het vaak goedkoper. Hij weet wat de bedoeling is en hoeveel templates hij moet designen. Doordat de stappen van welke tekst op welke pagina moet komen zijn doorlopen kan een website ook veel sneller online staan. Laat de teksten daarna nog door iemand controleren op inhoudelijke en taaltechnische mogelijkheden voor verbetering. Immers op de website neemt uw volgende klant maar een paar pagina’s de tijd om zich een beeld te vormen.

Succes!

Vragen, opmerkingen, tips en tricks? Graag in de comments of via het contactformulier!

Tags: , , , ,


Over de schrijver

Wouter Blom Online/SEO/SEA/business/strategie Consultant – Eigenaar Stramark - Focus op Resultaat Online voor grote en kleine merken | Google Premier Partner | GTD, SEM, SEA, SEO, Adwords, Facebook, Linkedin,Twitter, Display, Remarketing & More.



  • Mooi artikel Wouter! Handige lijst, maar neem aan dat enige creativiteit vanzelfsprekend is? ;-). Ben blij om te lezen dat ik in elk geval al die pagina’s heb, al gaat er binnenkort wel één en ander op de schop op mijn website. En eh, ik kan als geen ander bevestigen, dan wel propageren, dat een goede copywriter zeker een investering waard is…;-).

  • Nice going, zie een aantal items op het lijstje staan die ikzelf nog wel eens wil vergeten. Toch maar eens opnemen in mijn standaard manier van handelen. Gaan de klanten en ik best profijt van hebben.

  • Duidelijk iemand die het snapt.

    Aanbeveling kan naar mijn mening ook een Portfolio zijn (fotografie / grafisch werk)

  • Geen speld tussen te krijgen, veel mensen gaan er automatisch vanuit dat ze alle facetten en pagina’s hebben gedekt, terwijl ze de bovenstaande pagina’s vaak vergeten of er geen waarde aanhechten.

    Well Done 🙂

  • Erg nuttige informatie. Hiervoor bedankt. Kep het e.e.a al toe gepast, maar nog steeds krijgen wij geen vrijwel reacties (mailtjes) van onze site. Wij worden er turendol van. En dat te bedenken dat wij maar een handje vol klanten nodig hebben om ons jaar weer goed te maken.

  • O ja ik ga nog wel een mooie Call to Action knop maken en plaatsen. Misschien helpt dat.

  • @fulco de website is leuk geschreven en verkoopt het product goed! Na het maken van een goede website is het aantal bezoekers belangrijk. Het liefste mensen die daadwerkelijk op zoek zijn naar een camper in italie….

  • AOV

    De call to action knop is een hele goede~!

  • Goed artikel Wouter. Praktische, bruikbare informatie voor elke ondernemer die zijn/haar online strategie serieus neemt. Vreemd eigenlijk, hoe essentiële pagina’s vaak over het hoofd worden gezien. Mij is opgevallen dat 9 op de 10 bedrijfswebsites minimaal één van deze pagina’s niet bevat. En even vaak kom je pagina’s wél tegen, waar het nut niet helemaal van duidelijk is. Niet voor niets staan die niet op deze lijst. Een goede checklist dus.

    Vervolgens is het natuurlijk de kunst om de navigatie tussen de verschillende pagina’s onderling een logische en intuïtieve structuur te geven. Hoe maak je het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk? Op welk moment en op welke locatie wil een bezoeker naar een bepaalde pagina?

    Wij hebben daar een blog over geschreven http://slik.eu/artikel/navigationalisme. Een essentieel hulpmiddel voor elke ondernemer die zijn/haar online strategie serieus neemt.

  • tjeetje, alle oude comments zijn verdwenen met de installatie van disqus…

Terug naar boven ↑

Shares