Zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing kan goed zijn voor 80% van het gerichte internetverkeer naarje website of webshop.

Meer verkeer, meer rendement

Wil jij meer verkopen in je webshop of meer leads via je website? Dan helpt het absoluut als je meer en betere bezoekers trekt. Zoekmachine marketing is een ideale manier om dit te realiseren. Het gewenste resultaat behaal je echter alleen als het goed wordt uitgevoerd. Het gebruik van de juiste keywords voor jouw doelgroep is daarbij erg belangrijk. Om hier goed op in te kunnen spelen heb je vakkennis nodig. Vaak worden er veel kosten maken door gebrek aan kennis. Voorkom onnodige kosten en laat je adviseren door de ervaren experts van Stramark. Advies zoekmachine marketing helpt je om meer relevant verkeer en dus meer rendement te behalen als ondernemer.

Lees hieronder meer over zoekmachine marketing (search engine marketing).

Hoog in Google komen? Neem contact op!

Bel ons op 020 716 54 11 of laat je contact gegevens achter, dan reageren wij binnen een werkdag!

Vrijblijvend advies

Vul hieronder je gegevens in en ontvang binnen één werkdag advies

Wat is zoekmachine marketing?

Zoekmachine marketing, ook wel search engine marketing (SEM), is een afgeleide van marketing:

“Marketing is het optimaal bevredigen van de behoeften en specifieke wensen van (potentiële) kopers om zo de verkoop van producten en diensten te bevorderen.”

Vertaal je deze definitie naar zoekmachine marketing dan is het belangrijk om ook hier de consument of klant centraal te stellen. Oftewel: wat zijn hun behoeftes in de zoekmachine, in dit geval Google.

Zoekmachine marketing is een belangrijk onderdeel van internet marketing en beslaat de twee pijlers: zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie. Indien goed uitgevoerd zorgt het voor bezoekers die op zoek zijn naar jouw dienst of product.

Wist je dat zoekmachine marketing bij succesvolle websites en webshops goed is voor 80% van het gerichte websiteverkeer? Meer kwalitatief website verkeer betekent meer omzet. Je behaalt dus vaak het meeste resultaat door te investeren in zoekmachine marketing.

zoekmachine marketing resultaat

De 4 P’s binnen zoekmachinemarketing campagnes

zoekwoordonderzoek

Promotie

Jouw website of webshop en jouw resultaat in Google staan voor je promotie. Zorg dat je website of webshop uitstraalt wie je bent, wat je aanbiedt en wat het voordeel van je product of dienst is voor de kopers. Je website is je etalage of uithangbord, je visitekaartje en marketingmiddel bij uitstek om je boodschap over te brengen aan klanten en prospects. Zorg dan ook dat mensen eenvoudig contact met je op kunnen nemen. Dat is een belangrijk onderdeel van (zoekmachine) marketing.

toverhoed

Product/dienst

Je verkoopt een product of dienst. Het is dus belangrijk om je producten mooi in beeld te brengen op je website of webshop. En dus ook in de zoekmachine. Je dienstverlening kun je bijvoorbeeld visueel maken door middel van een bedrijfsfilmpje. Kortom, geef je producten de nodige aandacht op je website of webshop. Dit is je kans om uit te leggen wat het voordeel is voor potentiële klanten als ze je product kopen en waarom.

zak-geld

Prijs

Net zoals in een gewone winkel willen mensen graag prijzen zien of een indicatie hebben van wat iets kost. Wees transparant naar klanten toe, ze zullen toch wel vergelijken. Overtuig je klant van je toegevoegde waarde. Klantrecensies werken vaak goed om potentiële klanten te overtuigen bij hun aankoop.

cro

Plaats

Het speerpunt binnen een zoekmachinemarketing strategie is de vierde P: plaats. Hoe zorg je ervoor dat consumenten jouw website of webshop vinden? Op welke plek staat de website of webshop als je zoekt op het juiste keyword? Sta je niet hoog genoeg, maak dan je website of webshop beter vindbaar. Stramark is expert in zoekmachine marketing en heeft inmiddels al vele klanten geholpen bij het beter vindbaar maken van websites en webshops. Klanten hebben hun omzet zien verdubbelen en we hebben nieuw en beter converterend zoekverkeer naar websites en webshops weten te leiden.

“Stramark heeft mij de afgelopen jaren op een bijzonder prettige manier geholpen online beter vindbaar te worden in de regio groot Amsterdam.”

R. Piké.
Algemeen Directeur Van der Velden
Amstelveen

Zoekmachine marketing stimuleert ook offline verkoop

Vergis je niet in de kracht van betere vindbaarheid. Tegenwoordig zoekt iedereen via Google naar de meest simpele zaken. Een navigatiesysteem doet de rest. Dus een bakker, schilder, advocaat, opticien, dierenwinkel of kaaswinkel zoeken is gemeengoed geworden. Sta je bovenaan in Google dan krijg je die klandizie binnen, online én offline. Sta je er niet? Dan heb je de omzet de afgelopen jaren minder zien worden. De boodschap is dus simpel: draai de knop om en investeer in zoekmachine marketing!

zoekmachine marketing resultaat 2

Wat is zoekmachine adverteren?

Zoekmachine adverteren (SEA) is een onderdeel van zoekmachine marketing (search engine marketing). Onder zoekmachine adverteren verstaan we het adverteren met behulp van tekstadvertenties binnen de zoekresultaten van Google of Bing. Van succesvolle websites en webshops komt 80% van het verkeer binnen via zoekmachine marketing. De ideale verhouding is 40% via SEA (betaald), 40% via SEO (onbetaald) en 20% komt vaak binnen via e-mail marketing, social media en overige kanalen. Hoe zit dat bij jou? Hoeveel bezoekers, aanvragen of bestellingen krijg jij per dag? Zoekmachine adverteren is een belangrijke bron van gericht verkeer naar een website of webshop!

Waarom adverteren met tekstadvertenties?

Zoekmachine adverteren is een effectieve en snelle manier om hoog in de zoekresultaten te komen. Je betaalt slechts de klik van een potentiële klant op je advertentie. Door het inkopen van voor jou belangrijke zoekwoorden kun je snel relevant verkeer naar je website of webshop leiden. Hierbij horen goed geschreven, korte en bondige advertentieteksten. Bij een goed ingerichte en logische website of webshop kun je deze bezoekers vervolgens verleiden tot aankoop.

Zoekmachine adverteren geeft nuttige inzichten

Binnen het zoekmachine adverteren zijn de advertentie campagnes eenvoudig te meten. Je krijgt direct inzicht in het aantal klikken op de advertentie, het aantal vertoningen van de advertentie en de positie binnen de zoekresultaten. Ook kun je bij zoekmachine adverteren testen welke advertentie voor jou het beste presteert door meerdere variaties gelijkmatig te vertonen.

Wanneer je een aantal maanden adverteert met Google AdWords of Bing Ads leer je snel welke zoektermen voor jou rendabel zijn en welke niet. Ook kun je de kosten die je betaalt voor de klikken afzetten tegen de omzet die je realiseert.

zoekmachine marketing resultaat 3

“Stramark heeft RitAssist op een professionele manier geholpen met het optimaliseren van de website en het verbeteren van onze online marketing campagnes in Google AdWords.”

J. Westendorp
Operationeel Directeur RitAssist®
Hattum

Gebruik SEA voor SEO

Naast zoekmachine adverteren is zoekmachine optimalisatie (SEO) een manier om hoog binnen de zoekresultaten van Google en Bing te komen. Je kunt de belangrijke informatie die je verkrijgt met zoekmachine adverteren direct gebruiken voor je SEO strategie. Zo optimaliseer je het bezoek naar je website of webshop.

Zoekmachine adverteren uitbesteden of zelf doen?

Advertentieprogramma’s voor zoekmachine adverteren zoals AdWords en Bing Ads veranderen bijna wekelijks hun advertentiemogelijkheden. Wil je zelf gaan adverteren in de zoekmachines? Overweeg dan goed of je zelf kundig genoeg bent en er tijd voor vrij wilt maken.

Het kost je waarschijnlijk meer tijd en geld om zelf alle mogelijkheden te leren. Daarnaast merken wij dat veel klanten in het begin veel kosten maken door gebrek aan kennis. Kosten die je bij het uitbesteden van zoekmachine adverteren had kunnen besparen door gebruik te maken van onze consultants. Kortom: je was sneller rendabel geweest door een professioneel SEA bureau in te schakelen. De tijd had je kunnen besteden aan je primaire proces.

Stramark is sinds 2008 deskundig in het zoekmachine adverteren, onze consultants zijn Google AdWords Qualified Professionals. Dat is niet voor niets. Scholing is essentieel gezien de snelle veranderingen binnen AdWords.

Zocht jij zojuist naar zoekmachine marketing?

Laten we jouw eigen zoekgedrag als voorbeeld nemen. Je hebt net gezocht naar zoekmachine marketing en je kwam bij ons uit. Dat demonstreert goed het effect van zoekmachine marketing. Je zocht namelijk op de term ‘zoekmachine marketing’ en je komt uit bij Stramark Online Marketing Bureau. Wil je dat ook voor jouw bedrijf bewerkstelligen, maar dan met je eigen belangrijke zoekwoorden? Daar gaan wij voor zorgen!

Wat is zoekmachine optimalisatie?

De eerste drie resultaten binnen Google zijn vaak de advertenties van Google AdWords. Daarna komen de zogenaamde organische (onbetaalde) resultaten. Op deze posities komen de websites en webshops die volgens Google het beste aansluiten bij de zoekopdracht van de gebruiker. Hoe relevanter de pagina en hoe beter deze aansluit op de zoekopdracht, des te hoger de positie binnen Google. Dit bereik je met zoekmachine optimalisatie, ofwel Search Engine Optimization (SEO). Hierbij optimaliseer je je website om deze hoger in Google te laten ranken in de organische zoekresultaten.

De 4 pijlers binnen zoekmachine optimalisatie

zoekwoordonderzoek

1: Keyword research

De eerste pijler in het zoekmachine optimalisatie proces is gedegen zoekwoordonderzoek of keyword research. Dit is het fundament van goede content. Hierbij gaan we als online marketing bureau na of je de juiste zoekwoorden gebruikt in je tekst, de titels van je pagina’s, of je ‘schone url’s’ hebt, etc. Zijn dit de zoekwoorden die jouw klanten of prospects gebruiken om je te vinden? Zoekwoordonderzoek wordt zwaar onderschat. Men neemt hier vaak te weinig tijd voor. Keyword research is essentieel voor goede zoekmachine optimalisatie. Keywords kunnen landelijk zijn of juist specifieke steden targetten. Grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Alkmaar, Leiden, Den haag en Haarlem zijn vaak markten op zichzelf. Door hier handig mee om te gaan in de keywords kunnen we zorgen voor resultaat op korte en lange termijn.

seo

2: Goede content

De tweede pijler voor goede zoekmachine optimalisatie is goede content. De eerste vraag hierbij is: is jouw website of webshop voorzien van voldoende zoekwoordrijke tekst? Heb je de juiste zoektermen gebruikt waar jouw klanten of prospects op zoeken? Het gaat dus minder om de vraag waar je zelf op gevonden wilt worden. Het gaat erom waar consumenten of bedrijven naar zoeken als ze jouw product of dienst nodig hebben. Dit achterhalen is een vak apart. Hier komen de behoeftes van je klanten om de hoek kijken. De teksten op je website of webshop moeten dus marketingtechnisch, actiegericht en zoekmachine vriendelijk geschreven worden. Daar weten onze SEO copywriters alles van.

seo

3: Website en webshop techniek

De derde pijler voor iedere website of webshop is: ondersteuning van de content door de juiste technieken. Techniek zonder fouten en optimale inrichting zodat Google begrijpt waar de website of webshop over gaat. Meet je bijvoorbeeld al je website of webshop verkeer via Google Analytics? Gebruik je een SEO vriendelijk CMS-systeem zoals WordPress of Magento? Is dit up-to-date? Is de laadtijd van je website of webshop snel genoeg? Allemaal technische zaken waar je zelf waarschijnlijk geen kaas van gegeten hebt. Ze zijn wel erg belangrijk voor een zoekmachine vriendelijke website of webshop. Webbouwers bouwen een website of webshop om deze technisch te laten werken. Wij verbeteren hem samen met de webbouwer om bezoekers aan te trekken en producten of diensten te verkopen.

linkbuilding

4: Linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel binnen het zoekmachine optimalisatie proces. Het is van belang dat andere websites naar jouw website of webshop linken. Op deze manier zorg je dat er waarde naar je website toevloeit. Wil je meer weten? Lees hier meer over linkbuilding.

Let op je concurrent!

Je ziet nu het belang in van een goede vindbaarheid van je bedrijf door zoekmachine optimalisatie. Naast alle bovenstaande zaken moet je jezelf afvragen hoe je het doet ten opzichte van je concurrenten. Zijn zij ook met SEO bezig? Als dat zo is, dan zul je wellicht meer moeten investeren in een goed geoptimaliseerde website of webshop. Zowel op het gebied van content, techniek en linkbuilding. Anders is de kans groot dat je potentiële klant naar de concurrent gaat, en dat is zonde.

Waarom zoekmachine marketing uitbesteden?

Om meer en betere bezoekers naar je website te trekken kun je beter search engine marketing uitbesteden aan SEM bureau Stramark in Amsterdam. Het is namelijk een vak apart. Beter gezegd: er zijn 4 verschillende vakgebieden, namelijk zoekmachine adverteren, zoekmachine optimalisatie, SEO copywriting en linkbuilding. Dat vraagt om vakkennis die binnen je eigen bedrijf vaak niet aanwezig is. Ons team bestaat uit 8 consultants, ieder met zijn eigen specialisme. Doordat wij gewerkt hebben voor verschillende klanten in diverse branches hebben we jarenlange ervaring opgebouwd. Hierdoor kunnen wij je als zoekmachine marketing bureau advies geven en helpen het maximale uit je website of webshop te halen. Vooraf wordt er een helder zoekmachine marketing plan opgesteld om gestructureerd en doelgericht te kunnen werken. Daarvoor zijn specifieke tools nodig, en die kunnen vrij prijzig zijn voor het mkb. Wij hebben ze al in huis zodat jij ervan kunt profiteren. Ten slotte vraagt écht goede zoekmachine marketing en het onderhouden ervan om tijd. Tijd die je wellicht zelf niet hebt of liever besteedt aan je eigen business. Win tijd door het over te laten aan onze zoekmachine marketing consultants. Jij denkt mee met de strategie, dan voeren zij het uit. Dat resulteert op haar beurt in focus. Wanneer je het uitbesteedt werk je productiever en doen we beide waar we goed in zijn.

Zin in vrijblijvend zoekmachine marketing advies en wil je weten wat er voor jou mogelijk is? Stuur ons dan een berichtje.

Call Now Button