Hoog in Google komen, dat wil iedere ondernemer. Een belangrijke tool om dat te bereiken is linkbuilding. Stramark zoekmachine marketing helpt je daarbij. Wij zorgen dat andere websites met een goede reputatie linken naar jouw website, wat leidt tot een hogere positie in de zoekmachines en zo tot meer bezoekers.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verhogen van de waardering van de website door het aantal links naar een website uit te breiden. Naast andere factoren speelt het aantal inkomende links naar een website een belangrijke rol in het bepalen van de Pagerank (PR) van een website. Pagerank is een cijfer dat als  indicatie aangeeft hoe belangrijk Google de website vindt op het internet. Dit gebeurt op een schaal van 0 tot 10. Google kent iedere website en pagina een dergelijke reputatiescore toe. Hoe hoger het cijfer, des te beter. Deze schaal is zelfs logaritmisch dus een 4 is aanzienlijk beter dan een 3. Hoe hoger deze score is, hoe makkelijker een pagina hoog in Google komt. Deze score kan worden verbeterd door te zorgen dat andere websites met een goede reputatie (een hoge score) naar de website toe linken.

Linkbuilding is onderdeel van een volledig traject zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie.

Wil je ook hoger in de zoekresultaten komen en dus meer bezoekers krijgen?
Neem vrijblijvend contact op voor advies

Hoe bepaal je de juiste linkbuildingstrategie?

Ons principe van linkbuilding gaat ervan uit dat je de links ook echt moet verdienen. Dit noemen wij ‘link earning’. De website of specifieke content moet ‘recht hebben’ op de link, het moet een toegevoegde waarde hebben op het internet. Je kunt dus geen ‘links kopen’ bij ons.

Het strategisch bepalen van doelstellingen voor linkbuilding is een belangrijke factor voordat we beginnen met linkbuilding. Zo geven we richting aan de linkbuildingcampagne en kan de rendabiliteit van linkbuildingwerkzaamheden worden beoordeeld op basis van de gestelde doelen.

Naast het aantal inkomende links is ook de kwaliteit van inkomende links is een zeer belangrijke factor in het bepalen van de positie van een pagina in de zoekmachineresultaten. Een goede linkbuildingstrategie richt zich op het verkrijgen van links vanaf relevante websites naar onderdelen van jouw website met als doel de Pagerank te verbeteren, en daarmee de posities in zoekmachines positief te beïnvloeden.

Een goede linkbuildingcampagne vergt een voortdurende inspanning van analyse, het opstellen van links, het schrijven van artikelen, maken van waardevolle content en het benaderen van potentiële linkpartners. Het is daarom essentieel aan plan van aanpak te ontwikkelen; het linkbuilding-actieplan. We streven ernnaar om de kwaliteit van de website zo te maken dat mensen uit zichzelf naar de website gaan linken. Dit noemen we ook wel ‘link earning’!

Wat is een linkbuilding-campagne?

In een linkbuilding-campagne wordt nauwkeurig omschreven wat de verschillende fases en stappen zijn die we gaan doorlopen. Een linkbuilding-campagne kan worden opgesteld door een linkbuilding-bureau en gaat uit van onderstaande fases.

Wat is een Linkbuilding-campagne-actieplan?

1. Zoekwoordbepaling

De eerste stap in een linkbuilding-campagne betreft het bepalen van de belangrijkste zoekwoorden. Op welke termen wil je de website beter laten ranken? Welke zoekwoorden sluiten het best aan bij de klantbehoeftes? De zoekwoorden die in deze analyse naar voren komen zullen leidend zijn bij het opstellen van links en content.

2. Concurrentieanalyse

De tweede stap betreft het beoordelen van de concurrentie. Websites die goed ranken op de eerder bepaalde zoekwoorden worden onder de loep genomen. Waar komen hun links vandaan? Wat voor content is van belang in jouw sector? Hoe zien deze eruit en hoe verkrijgt je website soortgelijke en liefst nog waardevollere links? Het resultaat van de concurrentieanalyse is een lijst met websites waar mogelijk waardevolle relevante links vandaan zouden kunnen komen.

3. Contentcreatie

Geen enkele webmaster linkt graag naar een andere website als daar niets interessants te lezen of te vinden is. Goed geschreven teksten over onderwerpen/business/diensten die aan de zoekwoorden gerelateerd zijn, zijn dus erg belangrijk voor linkbuilding. Vaak zullen er dan ook nieuwe pagina’s worden opgesteld die waardevol zijn en geoptimaliseerd om de eerder bepaalde linkbuildingdoelstellingen te bereiken. Links verkrijgen naar websites die niets nieuws te melden hebben of overduidelijk alleen een commerciële doelstelling beogen, is zeer moeizaam en niet de linkstrategie van Stramark.

4. Onderzoek

Na voorgaande stappen begint de zoektocht naar websites met veel bezoekers waar je zelf een bijdrage aan mag leveren door informatie en kennis toe te voegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan relevante websites in de sector of websites waar de potentiële klanten veel op komen. Dit is de meest eenvoudige manier om links – en relevante bezoekers – te krijgen. Het aanmaken van accounts op bedrijfsinformatiewebsites draagt ook direct bij aan de vindbaarheid van je bedrijfsinformatie. Te denken valt bijvoorbeeld aan branchefora of aan de zoekwoorden gerelateerde nieuwssites.

5. Contentpublicatie

Nadat er content is geproduceerd en de belangrijkste linksites zijn onderscheiden moet de content verspreid gaan worden. Een manier om meerdere potentiële linkpartners te bereiken is het uitgeven van geoptimaliseerde persberichten. Ook het aanmaken van linkwaardige blogposts of pagina’s kunnen de interesse wekken van relevante websites. Toch blijft contentpublicatie door de continue overload aan informatie op het internet een kwestie van het pushen van linkwaardige content. Dat betekent veelal relevante websites aanschrijven en bellen.

6. Resultaatmeting

De resultaatmeting omvat niet alleen het monitoren van aangeschreven websites en de hoeveelheid geplaatste links. Wat echt waardevol is, is de kwaliteit van de links. Dit uit zich in een verhoogd aantal bezoekers via de link en natuurlijk de posities in zoekmachines. In de resultaatmeting wordt bekeken of er is voldaan aan de doelstellingen en welke resultaten daarmee gepaard gaan. Denk bijvoorbeeld aan de wijzigingen in de zoekresultaatposities maar ook aan de veranderingen in de Pagerank van je website en de ontwikkeling van het bezoekersvolume. Een goed linkbuildingbureau is hier transparant over.

Hoe ziet een goede inkomende link eruit?

Op basis van de zoekwoordbepaling worden één of meer zoektermen centraal gesteld in de opmaak van de te verkrijgen links.

Voorbeeld:  als tekstlink: Tekstlinks zijn de beste links

In HTML-code ziet deze er als volgt uit: <a title=”tekstlinks” href=”http://www.klant.nl/tekstlinks”><b>Tekst links</b></a> zijn de <a title=”beste links” href=http://www.klant.nl/beste-links> beste links</a>

Linkbuilding-tips: best practices

Tip: hoe krijg je links?

  • Zorg voor een meerwaarde op je website.
    Zorg dat er een waardevolle resource is waar anderen naar kunnen linken. Bijvoorbeeld deze linkbuilding-tips.
  • Linkaanvraag in een bevestigingsmail
    Bijvoorbeeld na een aanmelding van de nieuwsbrief. Je zou de ontvanger kunnen vragen om dit te doen op de trefwoorden die voor de website belangrijk zijn en deze als link laten plaatsen op de website van de ontvanger. Bijvoorbeeld vanuit de blogpagina van de ontvangerwebsite naar de homepage van de eigen website.
  • Zakelijke relaties
    Vraag je zakelijke relaties of ze naar jouw website willen linken op de beste trefwoorden die daarvoor zijn uitgezocht. Hierbij moet de link eigenlijk een meerwaarde zijn voor die andere website.
  • Trefwoordenonderzoek
    Om meerwaarde te creëren is een trefwoordenonderzoek cruciaal voor het plaatsen van links. Kijk naar de titel van de webpagina waarop meer linkbuilding moet komen te staan, kijk goed wat de trefwoorden zijn voor die pagina en waarop deze wellicht ook gevonden dient te worden. Dit kan een linkbuildingbureau voor je uitvoeren.
  • PPC test
    Test de gekozen trefwoorden op PPC voordat er met SEO linkbuilding gestart wordt. Kies altijd voor de beste trefwoorden, waar de mensen op zoeken, als je aan het linkbuilden/earnen bent.
  • Een teruglink plaatsen voor het  plaatsen van een link werkt niet altijd goed.
    Omdat dit mogelijk als mindere link zal worden aangezien deze dan twee kanten op gaat. A à B = B à A
  • In SEO telt elke link
    Een teruglink komt meestal bij de klant onderaan in de footer te staan of op een aparte pagina, die bijvoorbeeld “partnerspagina” heet.
  • Linkbuilden om het linkbuilden
    Als je aan het linkbuilden bent alleen omdat je links wil hebben, ben je niet goed bezig. De links moeten een meerwaarde zijn voor het internet.
  • Klikbare link
    Een klikbaar link zorgt uiteindelijk voor inkomend webverkeer.
  • Stimuleer
    Stimuleer alleen de links met een goede kwaliteit, want die hebben het meeste effect.

Het doel van linkbuilding in 2016:

  • Het levert klant meer bezoekers op die via die links naar de site komen.
  • Met goede linkbuilding zijn er veel verwijzingen vanaf andere sites, wat goed is voor de SEO van de website klant.nl en zo komt deze hoger in de zoekmachines te staan.

Let op:
Wij als linkbuilding-bureau houden bij linkbuilding er rekening mee dat links vanaf websites met hetzelfde onderwerp veel beter zijn dan links op websites die over heel wat anders gaan. Wij zorgen ervoor dat er geen links op malafide spam- of linkfarmsites worden verkregen. Stramark kijkt altijd of de link ook een meerwaarde is voor bezoekers van de website.

Stramark linkbuildingbureau voor websites:

Er is een groot aantal websites die net als de telefoongids de mogelijkheid bieden om te zoeken naar bedrijven. Het aanwezig zijn op deze websites kan een meerwaarde zijn. De doelstelling is hier om te zorgen dat mensen die binnen dergelijke websites zoeken je daar ook echt kunnen vinden. Als linkbuildingbureau helpt Stramark je daarbij.

Linkbuilding uitbesteden!

We bieden linkbuilding pas aan na een grondige SEO audit. Jouw website moet voldoen aan de linkbuilding-eisen van Google voordat we aan de slag gaan. Daarna maken we een linkbuilding-strategie specifiek voor de website en de branche. We maken in dit plan zo veel mogelijk gebruik van de mogelijkheden van jou en je organisatie. Hierbij stellen we de meerwaarde voor de gebruikers van de website voorop. Net zoals Google linkbuilding graag ziet!

Benieuwd hoe linkbuilding jouw posities kunnen verbeteren?
Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies


Zoekmachine Marketing Bureau Stramark.nl - Google partner
Terug naar boven ↑
  • Vrijblijvend advies? Vraag het aan Paul

    Bel ons op 020 716 54 11 of laat je contact gegevens achter, dan reageren wij binnen een werkdag!

    *

    *

    Please leave this field empty.