Wat is linkbuilding?

Link building is het verhogen van de waardering van de website door het aantal links naar een website uit te breiden. Naast andere factoren speelt het aantal inkomende links naar een website een belangrijke rol in het bepalen van de Pagerank (PR) van een website. Pagerank is een cijfer die als  indicatie welke aangeeft wat de inschatting is van google over hoe belangrijk de website is op het internet. Dit gebeurt op een schaal van 0 tot 10. Google kent iedere website en pagina een dergelijke reputatie score toe. Hoe hoger het cijfer des te beter. Deze schaal is zelfs logaritmisch dus een 4 is aanzienlijk beter dan een 3. Hoe hoger deze score is, hoe makkelijker een pagina hoog in Google komt. Deze score kan worden verbeterd door te zorgen dat andere websites met een goede reputatie (een hoge score) naar de website toe linken.

Linkbuilding is onderdeel van een volledig zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie traject.

Wilt u ook hoger in de zoekresultaten komen en dus meer bezoekers krijgen?
Neem vrijblijvend contact op voor advies

Hoe bepaal je de juiste linkbuilding strategie?

Ons principe van linkbuilding gaat ervanuit dat je de links ook echt moet verdienen. Dit noemen wij linkearning. De website of specifieke content moet de “recht hebben” op de link, het moet een toegevoegde waarde hebben op het internet. Je kan dus geen “links kopen” bij ons.

Het strategisch bepalen van link building doelstellingen is een belangrijke factor voordat er begonnen word met linkbuilding. Zo word er richting gegeven aan de link building campagne en kan de rendabiliteit van link building werkzaamheden worden beoordeeld op basis van de gestelde doelen.

Naast het aantal inkomende links is tevens de kwaliteit van inkomende links is een zeer belangrijke factor in het bepalen van de positie van een pagina in de resultaten van zoekmachines. Een goede link building strategie richt zich op het verkrijgen van links vanaf relevante websites naar onderdelen van uw website met als doel de Pagerank te verbeteren, en daarmee de posities in zoekmachines positief te beïnvloeden.

Een goede link building campagne vergt een voortdurende inspanning van analyse, het opstellen van links, het schrijven van artikelen, maken van waardevolle content en het benaderen van potentiële linkpartners. Het is daarom essentieel aan plan van aanpak te ontwikkelen; het link building actieplan. Er moet naar gestreeft worden om de kwaliteit van de website zo te maken dat mensen uit zichzelf naar de website gaan linken. Dit noemen we ook wel linkearning!

Wat is een linkbuilding campagne?

In een linkbuilding campagne word nauwkeurig omschreven wat de verschillende fases en stappen zijn in de link building campagne. Een link building campagne kan worden opgesteld door een linkbuilding bureau en gaat uit van onderstaande fases.

Wat is een Linkbuilding campagne actieplan?

1. Zoekwoordbepaling

De eerste stap in een link building campagne betreft het bepalen van de belangrijkste zoekwoorden. Op welke termen wil de website beter ranken? Welke zoekwoorden sluiten het best aan bij de klantbehoeftes? De zoekwoorden die in deze analyse naar voren komen zullen leidend zijn bij het opstellen van links en content.

2. Concurrentieanalyse

De tweede stap betreft het beoordelen van de concurrentie. Websites die goed ranken op de eerder bepaalde zoekwoorden worden onder de loep genomen. Waar komen hun links vandaan? Wat voor content is van belang in uw sector? Hoe zien deze eruit en hoe verkrijgt uw website soortgelijke, en liefst nog waardevollere links? Het resultaat van de concurrentieanalyse is een lijst met websites waar mogelijk waardevolle relevante links vandaan zouden kunnen komen.

3. Content creatie

Geen enkele webmaster linkt graag naar een andere website als daar niets interessants te lezen of te vinden is. Goed geschreven teksten over de aan de zoekwoorden gerelateerde onderwerpen/business/diensten zijn dus erg belangrijk voor link building. Vaak zullen er dan ook nieuwe pagina’s worden opgesteld die waardevol zijn en geoptimaliseerd om de eerder bepaalde link building doelstellingen te bereiken. Links verkrijgen naar websites die niets nieuws te melden hebben of overduidelijk alleen een commerciële doelstelling beogen is zeer moeizaam en niet de link strategie van Stramark.

4. Onderzoek

Na voorgaande stappen begint de zoektocht naar websites met veel bezoekers waar je zelf een bijdrage aan mag leveren door informatie en kennis toe te voegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan relevante websites in de sector of websites waar de potentiele klanten veel op komen. Dit is de meest eenvoudige manier om links – en relevante bezoekers – te krijgen. Het aanmaken van accounts op bedrijfsinformatiewebsites draagt ook direct bij aan de vindbaarheid van uw bedrijfsinformatie. Te denken valt bijvoorbeeld aan branche fora of aan de zoekwoorden gerelateerde nieuwssites.

5. Content publicatie

Nadat er content is geproduceerd en de belangrijkste linksites zijn onderscheiden moet de content verspreid gaan worden. Een manier om meerdere potentiële linkpartners te bereiken is het uitgeven van geoptimaliseerde persberichten. Ook het aanmaken van linkwaardige blogposts of pagina’s kunnen de interesse wekken van relevante websites. Toch blijft contentpublicatie door de continue overload aan informatie op het internet een kwestie van het pushen van linkwaardige content. Dat betekent veelal relevante websites aanschrijven en bellen.

6. Resultaatmeting

De resultaatmeting omvat niet alleen het monitoren van aangeschreven websites en de hoeveelheid geplaatste links. Wat echt waardevol is, is de kwaliteit van de links. Dit uit zich in verhoogd aantal bezoekers via de link, en natuurlijk de posities in zoekmachines. In de resultaatmeting word bekeken of er is voldaan aan de doelstellingen en welke resultaten daarmee gepaard gaan. Denk bijvoorbeeld aan de wijzigingen in de zoekresultaat posities maar ook aan de veranderingen in de Pagerank van uw website en de ontwikkeling van het volume bezoekers. Een goed linkbuilding bureau is hier transparant over.

Hoe ziet een goede inkomende link eruit?

Op basis van de zoekwoordbepaling worden één of meer zoektermen centraal gesteld in de opmaak van de te verkrijgen links.

Voorbeeld:  als tekst link: Tekst links zijn de beste links

In HTML-code ziet deze er als volgt uit: <a title=”tekstlinks” href=”http://www.klant.nl/tekstlinks”><b>Tekst links</b></a> zijn de <a title=”beste links” href=http://www.klant.nl/beste-links> beste links</a>

Linkbuilding tips: best practices,

Tip:hoe krijg je links?

  • Zorg voor een meerwaarde op je website.
    Zorg dat er een waardevolle resource is waar anderen naar kunnen linken. Bijvoorbeeld linkbuilding tips
  • Link aanvraag in een bevestigings e-mail
    Bijvoorbeeld na een aanmelding van de nieuwsbrief. Je zou de ontvanger kunnen vragen om dit te doen op de trefwoorden die voor de website belangrijk zijn. En deze als link laten plaatsen op de website van de ontvanger. Bijvoorbeeld vanuit de blogpagina van de ontvanger website naar de homepage van de eigen website.
  • Zakelijke relaties
    Vraagt je zakelijke relaties of ze naar de website van jou willen linken. Op de beste trefwoorden die daarvoor zijn uitgezocht. Hierbij moet de link eigenlijk een meerwaarde zijn voor die andere website.
  • Trefwoorden onderzoek
    Daarom is een trefwoorden onderzoek cruciaal voor het plaatsen van links. Kijk naar de titel van de webpagina waarop meer linkbuilding moet komen te staan, kijk goed wat de trefwoorden zijn voor die pagina en waarop deze wellicht ook gevonden dient te worden. Dit kan een linkbuidling bureau voor je uitvoeren.
  • PPC test
    Test de gekozen trefwoorden op PPC voordat er met SEO linkbuilding gestart wordt. Kies altijd voor de beste trefwoorden, waar de mensen mee zoeken, als je aan het link builden/earnen bent.
  • Een teruglink plaatsen voor het  plaatsen van een link, werkt niet altijd goed.
    Omdat dit mogelijk als mindere link zal worden aangezien deze dan twee kanten op gaat. A à B = B à A
  • In SEO telt elke link.
    Een teruglink komt meestal bij de klant onderaan in de footer te staan of op een aparte pagina, die bijvoorbeeld “partnerspagina” heet.
  • Linkbuilden om het linkbuilden
    Als je aan het linkbuilden bent alleen omdat je links wil hebben ben je niet goed bezig. De links moeten een meerwaarde zijn voor het internet.
  • Klikbare link
    Een klikbaar link zorgt uiteindelijk voor inkomend webverkeer.
  • Stimlueer
    Stimuleer alleen de links met een goede kwaliteit dit hebben het meeste effect.

Het doel van linkbuilding in 2015:

  • Het levert klant meer bezoekers op die via die links naar de site komen.
  • Met goede linkbuilding zijn er dus veel verwijzingen vanaf andere sites wat goed is voor de SEO van de website klant.nl en zo komt deze hoger in de zoekmachines te staan.

Let op:
Wij als linkbuilding bureau houden bij linkbuilding echter rekening mee dat links vanaf websites met het zelfde onderwerp veel beter zijn dan links op websites die over heel wat anders gaan. Wij zorgen ervoor dat er geen links op malafide spam of linkfarm sites worden verkregen. Stramark kijkt altijd of de link ook een meerwaarde is voor bezoekers van de website.

Stramark linkbuilding bureau voor websites:

Er zijn een groot aantal websites die net als de telefoongids de mogelijkheid bieden om te zoeken naar bedrijven. Het aanwezig zijn op deze websites kan een meerwaarde zijn.  De doelstelling is hier om te zorgen dat mensen die binnen dergelijke websites zoeken u dan ook kunnen vinden.

Linkbuilding uitbesteden!

We bieden linkbuilding aan na een grondige SEO audit. De klantwebsite moet voldoen aan de linkbuilding eisen van Google voordat we aan de slag gaan. Daarna maken we een linkbuilding strategie specifiek voor de website en de branche. We maken dit plan zo veel mogelijk gebruik van de mogelijkheden en de klant en haar organisatie. Hierbij stellen we de meerwaarde voor de gebruikers van de website voorop. Net zoals Google linkbuilding graag ziet!

Benieuwd hoe linkbuilding jouw posities kunnen verbeteren?
Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies


Terug naar boven ↑
  • Vrijblijvend advies? Vraag het Wouter

    Bel ons op 020 716 54 11 of via het onderstaande formulier, dan reageren wij binnen een werkdag!

    *

    *


    Please leave this field empty.