Online Marketing Bureau Stramark team  klein

Google Consent Mode V2 in 2024: dit moet je weten

Foto van een privacyverklaring

Met de introductie van Consent Mode V2 (CoMo V2) door Google op 1 maart 2024, heeft het bedrijf een nieuwe fase ingeluid. Deze functie belooft niet alleen meer controle en transparantie voor websitebezoekers, maar brengt ook zeker uitdagingen en kansen met zich mee. Benieuwd wat CoMo V2 betekent voor jou? In dit artikel vertellen wij je alles over de Google CoMo V2 update en waarom ook jij Consent Mode moet implementeren.

De lancering van Consent Mode V2

Waarom is Google Consent Mode V2 gelanceerd? Ook Google moet voldoen aan de nieuwe Europese wetgeving, ook wel Digital Markets Act genoemd (DMA). Deze is op 1 maart 2024 ingegaan. Hierin staat dat adverteerders en website-eigenaren niet zomaar toestemming hebben om persoonsgerelateerde gegevens te verzamelen én te gebruiken voor remarketing of andere doeleinden. Daar moet de bezoeker expliciet toestemming voor geven met behulp van een duidelijke cookiebanner.

Wat is Consent Mode V2?

Consent Mode V2 is een functie die Google ontwikkeld heeft om gebruikersgegevens te verzamelen en gebruiken. Deze worden vervolgens in overeenstemming gebracht met de geldende privacywetgeving. Dit is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). CoMo V2 stelt adverteerders en website-eigenaren in staat om de toestemming van gebruikers te verkrijgen via de cookiebanner voordat cookies en andere tracking technologieën worden ingezet.

Consent Mode bestaat al even, maar vanaf maart 2024 moet je dit dus verplicht implementeren om efficiënt te blijven adverteren.

Als je Google CoMo V2 niet toepast, loop je het risico dat Google Ads en Analytics minder data verzamelen. Dit beperkt de effectiviteit van je advertenties en bijvoorbeeld ook het gebruik van doelgroepen in Google Analytics en Google Ads. Dit heeft directe gevolgen voor het targeten van klantgroepen, de werking van conversion- en remarketingtags.

Het implementeren van Google Consent Mode V2 is dus van groot belang voor een optimale prestatie van je online campagnes.

De nieuwe toevoegingen in CoMo V2

Google introduceert met Consent Mode V2 verschillende nieuwe functies. Eén van de belangrijkste toevoegingen is de keuze tussen ‘geoptimaliseerd’ en ‘niet-geoptimaliseerd’ voor het meten van advertentieprestaties. Dit is afhankelijk van de toestemming van de gebruiker. Zo kunnen bezoekers nauwkeuriger worden gevolgd. Ook biedt het meer flexibiliteit in het volgen van bezoekers.

Een andere belangrijke toevoeging is de ondersteuning voor ‘recurring consent’ of herhaalde toestemming. Hiermee hebben gebruikers zelf de mogelijkheid om hun voorkeuren op elk moment aan te passen. Ook is er een verbeterde ondersteuning voor het beheren van toestemmingsgegevens via de Consent API. Hierdoor krijgen bezoekers meer controle over hoe toestemmingsinformatie wordt verzameld en verwerkt. Bezoekers zullen jouw website zo meer vertrouwen, omdat ze weten dat er goed met hun privacy wordt omgegaan en zij hier controle over hebben.

CoMo V2 biedt dus een meer uitgebreide oplossing voor het beheren van gebruikerstoestemming en het handhaven van privacy.

Waarom is de cookiebanner een belangrijke basis?

De cookiebanner is een belangrijke basis van Google Consent Mode V2 vanwege zijn rol in het waarborgen van privacy en het naleven van regelgeving omtrent gegevensbescherming. Deze banner is de eerste stap in het proces van gegevensverzameling door websites. Via de cookiebanner moeten gebruikers expliciet toestemming geven voor het plaatsen van cookies en het verzamelen van persoonlijke informatie. Met de verbeterde functies van CoMo V2 krijgen gebruikers meer controle over hun privacy-instellingen voordat ze de website bezoeken. Voor onze klanten regelt Stramark de cookiebanners altijd in volgens de richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Dit vergroot niet alleen de transparantie. Ook de naleving van wet- en regelgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wordt gewaarborgd. Je kunt de cookiebanner dus eigenlijk zien als de volgende stap naar een meer transparante en respectvolle omgang met bezoekers.

Benieuwd of jouw cookiebar gecertificeerd is voor toepassing onder Google CoMo V2? Bekijk dan deze pagina van de door Google gecertificeerde CMP’s.

Hoe implementeer je CoMo V2?

Bij het implementeren van CoMo V2 is een zorgvuldige afstemming tussen technische teams en juridische experts nodig. Hierbij gaat het niet alleen om het updaten van cookie-instellingen.

Er zijn verschillende manieren om Google Consent Mode te implementeren:

  1. Pas de cookiebanner aan: zorg voor tekst in de cookiebanner en laat altijd de verschillende opties uitgevinkt zien. De bezoeker moet in de banner de optie hebben om alles te weigeren, alles te accepteren of bepaalde cookies aan en uit te zetten.
  2. Zet in Google Tag Manager per tag de toestemmingsmodus aan en richt deze in. Voor Google Producten is dit al ingesteld. Voor Meta en LinkedIn moet je dit echter zelf regelen.
  3. Update je privacy statement wanneer nodig.

Zorg ervoor dat deze implementatie altijd voldoet aan de eisen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Ook andere relevante wetgeving op het gebied van gegevensbescherming moet worden meegenomen, zoals de Autoriteit Persoonsgegevens ofwel APG. Alleen zo zorg je voor een verbeterde gebruikerservaring en transparantie over gegevensverzameling.

Google Consent Mode V2 via Stramark

Met Google Consent Mode aan de slag? Stramark heeft zich al aangepast aan de nieuwe eisen van CoMo V2. Wij bieden onze klanten volledige ondersteuning bij de implementatie van Consent Mode. Stramark werkt nauw samen met onze klanten. Hierdoor kunnen wij zorgen voor een naadloze overgang naar deze nieuwe standaard in online-privacybescherming.

Met Google Consent Mode V2 zet Google een belangrijke stap vooruit in het beheer van gebruikersgegevens en online privacy. Door deze update te omarmen en correct te implementeren, profiteer je als adverteerder zeker van voordelen. Zo voldoe je niet alleen aan de wettelijke eisen, maar kun je ook het vertrouwen en de loyaliteit van je bezoekers versterken.

Hulp nodig met Google CoMo V2? Schakel de specialisten van Stramark in! Wij helpen je graag verder met de implementatie van Google Consent Mode V2. Stuur ons een e-mail via contact@stramark.nl of bel naar 020 308 0030. Ons enthousiaste team staat voor je klaar!

 

Over de schrijver: Christian Rietbroek

Christian Rietbroek is SEO Consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt hij bedrijven om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Naast SEO heeft Christian ook veel interesse in copywriting, technologie en privacy.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency