Dynamische Campagne opzetten in Google AdWords (met Video)

In dit artikel leg ik uit hoe je een Dynamische Campagne in Google AdWords opzet. Naast tekst laat ik ook in een video zien hoe je in AdWords zo’n campagne aanmaakt en instelt.

Dynamische adverteren in het kort

Een dynamische campagne is alleen inzetbaar voor het zoeknetwerk. Voor het display netwerk is er wel dynamische remarketing, maar dat is iets totaal anders. Dynamisch adverteren is handig voor websites die veel verschillende pagina’s hebben, bijvoorbeeld een webshop. Er wordt geen gebruik gemaakt van zoekwoorden in deze campagne. Google scant namelijk je website en bepaalt zelf welke zoekwoorden relevant zijn. Zodra iemand een relevant zoekwoord intikt komt je advertentie tevoorschijn. Google bepaalt ook welke landingspagina voor dat zoekwoord het meest relevant is. Als je een webshop shop hebt kan het dus zo zijn dat iemand automatisch bij het product terecht komt waar naar gezocht wordt. Zo hoef je dus niet voor al je producten en landingspagina’s aparte advertentie groepen in te richten

Dynamische campagne opzetten

Nu ga ik stap voor stap uitleggen hoe je de campagne opzet.

  1. Maak een “Search Network only” campagne aan in AdWords
  2. Kies als campagne type “Dynamic Search Ads”
  3. Geef je campagne een naam (bij het wisselen van campagne type verdwijnt ook je naam. Eerst campagne type kiezen, daarna de naam)
  4. Vul het domein in dat Google moet gebruiken (bijvoorbeeld: Stramark.nl
  5. Kies de taal van je website uit
  6. Stel je campagne verder in en klik op “Save”. Nu ga je een advertentie groep aanmaken
  7. Kies de categorien /webpagina’s die Google moet scannen
    1. Mijn ervaring is dat het het beste werkt om alle pagina’s te scannen in plaats van losse categorieen. Je kan namelijk wel de exacte zoekopdrachten zien die je advertenties getriggerd hebben. Als daar iets irrelevants tussen zit, kan je dit wel uitsluiten.
  8. Vul een tekst advertentie in
    1. De titel en de final URL bepaalt Google. Je hoeft alleen Description line 1 + 2 en de Display URL in te vullen.
  9. Klik op “Save”

 

Je dynamische campagne staat nu live. Google gaat je website scannen. Binnen 24 uur is dit meestal gebeurd en werkt de campagne. Hieronder staat de video die bovenstaande stappen in AdWords laat zien. De video bevat geen geluid.

 

Mijn ervaring is dat dynamisch adverteren als ondersteuning van je huidige campagnes werkt. Je kan vertoond worden op hele specifieke zoekopdrachten zonder dat je brede zoekwoorden hebt ingesteld die vaak een heleboel troep opleveren. Het kan je 10 a 15% meer conversies opleveren.

Graag hoor ik wat jullie ervaringen met dynamische adverteren zijn. Maken jullie wel gebruik van losse categorieen of zetten jullie ook alle pagina’s in?

Over de schrijver: Mitchell Stuurman

Google AdWords Certified Professional. Wordt blij van goede resultaten!

Reacties

  • gjbrugman

    Heel interessant, maar ben wel benieuwd naar onderbouwing van deze claim:”Ondanks dat deze advertentie niet bovenaan staat ben ik toch eerder geneigd hierop te klikken. De callouts zijn hier doorslaggevend.”.

    Heb je cijfers (via een test bv) die deze uitspraak bevestigt?

  • gjbrugman

    Doe je ook mee met de discussie Mitchell?

  • Bedankt voor je reactie. Callouts zijn advertentie extensies. Deze zijn bedoeld om je advertentie extra te laten opvallen. In het genoemde voorbeeld heeft de advertentie op eerste positie geen callouts en de advertentie op de tweede positie wel. Verder bevatten ze allebei dezelfde elementen (titel, tekstregels, beoordeling en sitelinks). De advertentie op de tweede positie geeft mij meer informatie dan de advertentie op de eerste positie. Als ik de bank bijvoorbeeld eerst wil zien in een showroom (een van de callouts), dan overtuigd de tweede advertentie mij meer omdat er in een callout staat dat er drie showrooms in Nederland zijn. Op basis van die informatie kan er besloten worden om toch op de tweede advertentie te klikken omdat de eerste advertentie dit niet expliciet noemt (dit hoeft niet te bekeken dat het ook zo is). Natuurlijk speelt de rest van de inhoud ook mee bij het beslissen om wel/niet te klikken.

    Er zijn geen cijfers gebruikt van onderzoeken om te laten zien dat callouts absoluut voor een hogere doorklikratio zorgen. Wel is bekend dat hoe meer je advertentie opvalt (door extenties bijvoorbeeld) hoe groter de kans is dat mensen er naar kijken en hoe groter de kans is dat ze er ook op klikken.

    Wat zijn jouw ervaringen met callouts?

  • Bedankt voor je reactie. Callouts zijn advertentie extensies. Deze zijn bedoeld om je advertentie extra te laten opvallen. In het genoemde voorbeeld heeft de advertentie op eerste positie geen callouts en de advertentie op de tweede positie wel. Verder bevatten ze allebei dezelfde elementen (titel, tekstregels, beoordeling en sitelinks). De advertentie op de tweede positie geeft mij meer informatie dan de advertentie op de eerste positie. Als ik de bank bijvoorbeeld eerst wil zien in een showroom (een van de callouts), dan overtuigd de tweede advertentie mij meer omdat er in een callout staat dat er drie showrooms in Nederland zijn. Op basis van die informatie kan er besloten worden om toch op de tweede advertentie te klikken omdat de eerste advertentie dit niet expliciet noemt (dit hoeft niet te bekeken dat het ook zo is). Natuurlijk speelt de rest van de inhoud ook mee bij het beslissen om wel/niet te klikken.

    Er zijn geen cijfers gebruikt van onderzoeken om te laten zien dat callouts absoluut voor een hogere doorklikratio zorgen. Wel is bekend dat hoe meer je advertentie opvalt (door extenties bijvoorbeeld) hoe groter de kans is dat mensen er naar kijken en hoe groter de kans is dat ze er ook op klikken. Dit is ook mijn eigen ervaring met advertentie extenties.

    Wat zijn jouw ervaringen met callouts?

Top resources

Online marketing gallery

Bekijk de gratis afbeeldingen >

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Alle whiteboard Fridays

24 interviews >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Stramark levert verschillende Online Marketing diensten. Wilt u hoog in Google? Naast zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie leveren wij:

SEO Copywriting
Linkbuilding
Zoekmachine Adverteren
Adwords Certified Partner
Google Adwords Workshop
Search Engine Marketing Agency

Shares