Online marketing is een breed omstreden begrip. Maar wat is online marketing nou precies? En wat houd online marketing in vandaag de dag? Niets is dynamischer als het internet dus deze antwoorden zijn veelomvattend. Elke dag komen er honderden, al niet duizenden websites bij met allemaal hun eigen boodschap. De essentie van online marketing is om een boodschap te communiceren over het internet met als doel klanten te werven. Er zijn alleen talloze vormen om online marketing toe te passen. Het begint allemaal met het trekken van bezoekers naar je website of social media pagina. Daarnaast zijn er ook nog andere manieren om een boodschap online te communiceren zoals e-mail en tegenwoordig ook zelfs Whatsapp en andere online chatdiensten. Eerst is het belangrijk om onderscheid te maken tussen de twee types (online) marketing.

Wat is online marketing en wat is push en pull marketing

Deze begrippen bestonden al voor dat online marketing bestond. Het zijn 2 soorten strategieën die kunnen worden ingezet om je boodschap kenbaar te maken bij potentiële klanten. Met de komst van online marketing zijn deze twee vormen wel dichter naar elkaar gegroeid, en de combinatie hiervan kan ook zeer effectief werken.

Push marketing

Bij push marketing probeer je zoveel mogelijk mensen te bereiken onder het mom van de wet van getallen. Als je 100.000 mensen iets vertelt zal er altijd een bepaald percentage geintresseerd zijn in je boodschap. Dit kan zijn omdat deze personen precies hetgeen nodig hebben op het moment dat je dit presenteert. Ook kan de persoon zich ineens realiseren dat met jou product of dienst een bepaalde behoefte wordt vervuld. Push marketing kan je vergelijken met het schieten van hagel. Je raakt uiteindelijk altijd wel een doel maar om een groot publiek te bereiken heb je in de regel ook meer budget nodig en is de effectiviteit van het budget vaak vrij laag. Voorbeelden van push marketing zijn tv, radio, billboards (offline) en display campagnes, email marketing en dure banners op veel bezochte websites (online)

Pull marketing

Pull marketing is niet per se een effectievere vorm van online marketing dan push marketing als we puur kijken naar het budget. Wel heeft deze vorm van marketing een veel grotere kans om klanten te realiseren. Pull marketing is namelijk een vorm van adverteren, of aanwezig zijn met producten of diensten waar mensen naar op zoek zijn en dus op dat moment behoefte aan hebben. Een gechargeerd voorbeeld hiervan zou het verkopen van water in de woestijn zijn (offline) De juiste plaats, met het juiste product! Als we kijken naar online komen we al snel bij Google. Als iemand namelijk met spoed op zoek is naar een loodgieter omdat de leiding lek is zou een hoge positie in Google natuurlijk met grote kans kunnen resulteren in een opdracht.

Dit is een veel effectievere vorm van adverteren dan een bijvoorbeeld een billboard langs de weg. Hoeveel mensen denken tegenwoordig namelijk nog in een dergelijk spoedgeval “O ja! Ik zag laatst dat billboard van die loodgieter, ik heb het nummer onthouden dus laat ik even bellen” De gouden gids ligt waarschijnlijk ook ergens onderop in de papierbak en de pc aanzetten duurt ook te lang. Dus de smartphone wordt uit de broekzak getrokken en de gouden zoekwoorden worden ingetoetst in Google “loodgieter spoed + plaats” Bovendien gebeuren tegenwoordig meer dan 50 % van alle zoekopdrachten in Google op mobiel. De vraag wat is online marketing zal dus een aantal jaar geleden al heel anders zijn beantwoord.

wat is online marketing

Hoe ziet online marketing er uit in de toekomst?

Bovenstaande voorbeelden leren ons dat er al een hoop is veranderd in de afgelopen jaren. Zeker als we naar de tijdspanne kijken waarin de veranderingen plaatsvinden is het erg moeilijk om te bepalen waar online marketing heen zal gaan. Als deze pagina “wat is online marketing” over een paar jaar wordt herschreven zullen de opvattingen waarschijnlijk anders liggen. Wel zien we steeds meer dat online marketing steeds meer op mobiel wordt gericht. Mensen staan ermee op, en gaan ermee naar bed. Alle informatie die ongevraagd op ons afkomt trekt steeds minder de aandacht. Zelfs als deze relevant voor ons is. Wel wordt het steeds makkelijker om mensen te profileren en te targeten. Ze weten immers altijd waar we zijn (GPS). Wat onze voorkeuren en interesses zijn (social media). En welke producten we naar op zoek zijn en aanschaffen ( digital analytics ) Gelukkig bestaat er altijd nog de privacywetgeving, maar als we onze privacyvoorkeuren zouden vergelijken met 30 jaar geleden zou ik zeggen dat we redelijk veel hebben ingeleverd.

Samen een online strategie uitstippelen?


Commentaar is gesloten.

Terug naar boven ↑