Online Marketing Bureau Stramark team  klein

Wat is online marketing?

Hoog in Google komen?

Laat je contact gegevens achter, dan reageren wij binnen een werkdag!

Vrijblijvend advies

Vul hieronder je gegevens in en ontvang binnen één werkdag advies

  • Voer een nummer in van 22 tot 22.
    Het antwoord als getal invullen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De essentie van online marketing is om een boodschap te communiceren over het internet met als doel klanten te werven. Er zijn alleen talloze vormen om het toe te passen. Het begint allemaal met het trekken van bezoekers naar je website of social media pagina. Daarnaast zijn er ook nog andere manieren om een boodschap online te communiceren, bijvoorbeeld via e-mail. Tegenwoordig kan dit zelfs via Whatsapp en andere online chatdiensten. Laten we beginnen bij de definitie online marketing.

Definitie online marketing: wat houdt het in?

Online marketing is het promoten van producten of diensten op het internet. Het doel is om deze producten en diensten te verkopen door de gebruikers van het internet te beïnvloeden. Klinkt logisch toch? Dat is het echter niet. Het gaat namelijk veel verder. Kies je dit medium, dan selecteer je bewust de juiste online kanalen die bijdragen aan de realisatie van jouw doelen. Die doelstellingen kunnen erg verschillend zijn. Zo kun je als bedrijf de naamsbekendheid willen vergroten, meer bezoekers generen, klantenloyaliteit versterken of de conversie willen verhogen.

Push & Pull marketing

Er zijn twee soorten strategieën die je kunt inzetten om je boodschap te verspreiden, namelijk push en pull marketing. De begrippen hebben beide een andere functie. Een combinatie van deze vormen hiervan kan ook zeer effectief zijn.

Push marketing

Bij push marketing probeer je zoveel mogelijk mensen te bereiken onder het mom van de wet van getallen. Als je 100.000 mensen iets vertelt zal er altijd een bepaalt percentage geïnteresseerd zijn in je boodschap. Bijvoorbeeld omdat deze personen precies hetgeen nodig hebben op het moment dat je het aanbiedt. Ook kan iemand zich ineens realiseren dat met jouw product of dienst een bepaalde behoefte wordt vervuld. Push marketing kan je vergelijken met het schieten van hagel. Je zult uiteindelijk altijd een aantal klanten bereiken. Om een groot publiek te bereiken heb je doorgaans meer budget nodig en is de effectiviteit vaak vrij laag. Voorbeelden van offline push marketing zijn tv, radio en billboards (offline). Bij online kun je denken aan display campagnes, e-mail marketing en banners op veel bezochte websites.

Pull marketing

Pull marketing is niet per se een effectievere vorm dan push marketing als we puur kijken naar het budget en bereik. Wel heeft deze vorm een veel grotere kans om klanten te realiseren. Bij pull marketing adverteer je met producten of diensten waar mensen naar op zoek zijn en dus op dat moment behoefte aan hebben. Een goed voorbeeld is het verkopen van water in de woestijn (offline). Het juiste product op de juiste plaats! Als we kijken naar online komen we al snel bij Google. Ook daar wil een gebruiker het juiste product vinden waar hij/zij behoefte aan heeft. Als iemand met spoed op zoek is naar een loodgieter omdat de leiding lek is, zal een hoge positie in Google hoogstwaarschijnlijk resulteren in een klant.

Een betaalde advertentie in Google is een veel effectievere vorm van adverteren dan bijvoorbeeld een billboard langs de weg. Hoeveel mensen denken tegenwoordig nog in een dergelijk spoedgeval: “O ja! Ik zag laatst een billboard van die loodgieter. Ik heb het nummer onthouden dus laat ik even bellen”. De Gouden Gids ligt waarschijnlijk onderop in de papierbak en de pc aanzetten duurt te lang. Dus de smartphone wordt uit de broekzak getrokken en de gouden zoekwoorden worden ingetoetst in Google: “loodgieter spoed + plaats”. Bovendien worden vandaag de dag meer dan 50% van alle zoekopdrachten in Google gedaan op een mobiele telefoon.

Personalisatie is een must

Nog niet zo heel lang geleden was er vooral sprake van massamarketing. De fabrikant richtte zich met een product of productgroep op een zo breed mogelijk publiek. Met de komst van online marketing is een belangrijke trend zichtbaar: personalisatie. We worden namelijk overspoeld door een tsunami aan content waardoor we blind worden voor niet custom-made marketinguitingen. Een persoonlijke boodschap wordt steeds belangrijker. En daar stopt het niet. Waar vroeger een mooie en eenvoudige website genoeg was om je potentiële klant naar door te sturen, moet je nu een gepersonaliseerde online ervaring creëren om de bezoeker op je website te houden. Persoonlijke, relevante content waar ze écht iets aan hebben. Dat verdient aandacht.

Wat zijn de voordelen?

Hoewel offline marketing voor sommige bedrijven nog steeds interessant is om bepaalde marketingdoelen te realiseren, zijn wij bij Stramark groot fan van online. En dat is niet zonder reden. Dit zijn de belangrijkste voordelen van:

  • De online markt groeit. Er komen ieder jaar nieuwe vormen bij én het aantal internetgebruikers neemt toe.
  • Targeting. Je weet meer over je doelgroep waardoor je ze gericht kunt bereiken. Je kunt zelfs een zeer specifieke branche of niche targeten. Dit sluit goed aan op de personalisatie trend.
  • Conversiemeting. In vergelijking met traditionele vormen van marketing zijn online resultaten gemakkelijker te meten.
  • Goedkoper. Je kunt online succesvol zijn met klein budget.

 

Hoe stel je een online strategie op?

Het succes van jouw campagne begint bij een doordachte strategie. Omdat de ontwikkelingen binnen de online wereld erg snel gaan spreken we van een korte termijn strategie. Stel jezelf eens de volgende vragen bij het opstellen van een strategie:

  • Wie is mijn doelgroep?
  • Wat is mijn boodschap (aanbod product/dienst)?
  • Wat is mijn doelstelling?
  • Wat is mijn budget?

Op basis hiervan kun je bepalen welke vormen van er ingezet kunnen worden. Vervolgens meet je de resultaten van de verschillende kanalen. Met deze inzichten kun je je strategie verder aanscherpen.

Vormen van online marketing

Bij Stramark geloven we heilig in deze volgorde:

  1. Google Ads. Betaald adverteren in Google met advertenties die verschijnen boven de zoekresultaten.
  2. SEO. Je website optimaliseren zodat deze onbetaald hoog in Google komt op zoekwoorden die relevant zijn voor jouw business.
  3. SEO Copywriting. Het schrijven van websiteteksten die interessant zijn voor zowel bezoekers als zoekmachines. Dit is belangrijk voor de boodschap die je overbrengt, het vertrouwen dat je uitstraalt en je komt hoger in de zoekmachines.
  4. Conversie Optimalisatie. De website zo verbeteren dat de bezoekers op je website klant worden. Denk bijvoorbeeld aan de gebruiksvriendelijkheid van je site.
  5. Contentmarketing. Op strategische wijze waardevolle en relevante content creëren en verspreiden. Het product wordt niet gepusht, maar de content wordt gecreëerd om hiermee de behoefte van de (potentiële) klant te vervullen.
  6. Linkbuilding. Het verkrijgen van links vanaf externe websites naar jouw website. Hierdoor krijgt je website meer SEO-waarde en daarmee meer autoriteit op bepaalde zoekwoorden in Google. Zo behaal je hogere posities in de zoekresultaten.
  7. Remarketing. Door eerdere bezoekers te herinneren aan je site, stimuleer je ze om (alsnog) over te gaan op conversie. Bijvoorbeeld met tekst- en beeldadvertenties op externe websites.
  8. Display Advertising. Online reclame maken met tekst- of visuele banners op websites die door de doelgroep bezocht worden. Bijvoorbeeld voor extra focus op je brand of een aanbieding.
  9. Social Media Marketing. Deze vorm is meer gericht op interactiviteit dan op resultaat. Hiermee werk je aan je brand awareness via kanalen als F
    acebook, Twitter, YouTube en LinkedIn.
  10. E-mailmarketing. Benader je klantenbestand met gerichte e-mails en probeer ze te verleiden tot een herhaalaankoop of een eerste aankoop.


Online marketing integreer je overal

Online marketing zien we overal, maar zien we het ook terug in jouw gehele strategie? Het is namelijk van groot belang dat deze activiteiten ook worden meegenomen bij de realisatie van je website. Besteed je hier geen aandacht aan, dan zal dit de effecten van de andere marketing inspanningen beïnvloeden. Want stel je voor: een potentiële klant wordt met een gepersonaliseerde advertentie naar jouw website gelokt. Vervolgens laadt de website erg traag, is de opbouw van de website niet conversiegericht, ontbreken er call to actions en kan hij/zij er niet makkelijk mee werken. Grote kans dat deze bezoeker afhaakt. Zonde toch? Neem deze aspecten dus mee wanneer je een website lanceert, én blijf ze continu toetsen onder je doelgroep.

Een ongoing proces

Aan je website en online strategie moet je dus continu blijven werken. Het resultaat dat je behaalt is namelijk niet blijvend. Heb je een doel bereikt, dan bepaal je een volgend doel en bekijk je welke activiteiten er nodig zijn om dat doel te bereiken. Dit doe je steeds opnieuw. Om het maximale resultaat te behalen hebben vrijwel al onze klanten een SEO abonnement op maat. Hierbij worden de diensten speciaal op jou afgestemd, op basis van je budget en doelstellingen.

De toekomst

Met de komst van online marketing is er de afgelopen jaren een hoop veranderd. Maar vergis je niet, de ontwikkelingen zetten door. Als we naar de tijdspanne kijken waarin de veranderingen plaatsvinden is het toch moeilijk om te bepalen waar de ontwikkelingen heen zullen gaan. Wel zien we dat Google mobiele websites steeds belangrijker zijn gaan vinden. Mensen staan ermee op, en gaan ermee naar bed. Alle informatie die ongevraagd op ons afkomt trekt steeds minder de aandacht. Zelfs als deze relevant voor ons is. Wel wordt het steeds makkelijker om mensen te profileren en te targeten. Bedrijven weten immers altijd waar we zijn (GPS), wat onze voorkeuren en interesses zijn (social media) en naar welke producten we op zoek zijn en aanschaffen (digital analytics). Gelukkig bestaat er altijd nog de privacywetgeving. Echter, als we onze privacy voorkeuren zouden vergelijken met 30 jaar geleden kunnen we stellen dat we redelijk veel ingeleverd hebben.

Online marketing uitbesteden

Eén ding is zeker: je moet continu scherp blijven. Wees alert op de ontwikkelingen in de online wereld en blijf continu werken aan je eigen doelstellingen op basis van resultaten. Zo ben je online aanwezig en trek je nieuwe klanten aan. De vraag is alleen of je zelf aan de slag gaat of je de activiteiten liever uitbesteedt. We vertellen je graag waarom het uitbesteden van online marketing aan online marketing bureau Stramark een effectieve investering kan zijn. Onze experts hebben alle kennis in huis én zijn op de hoogte van de laatste trends. Daar ligt onze kracht. We nemen de online activiteiten graag voor je uit handen zodat jij meer tijd over hebt om in je bedrijf te steken. Win-win dus!

Heb je vragen over of ben je benieuwd hoe onze experts je kunnen helpen? Twijfel dan niet en neem vrijblijvend contact met ons op. We gaan graag voor je aan de slag!