Google introduceert Display Select Keywords in Nederland

Display select keywords

De gloednieuwe functie van Google AdWords om je display campagnes écht rendabel te krijgen

Veel AdWords adverteerders vinden het lastig om een rendabele campagne in het display netwerk te krijgen. Vaak is de targeting binnen AdWords niet optimaal en toon je je advertenties aan een te breed publiek. Bounce percentages blijven hoog en het geld brandt uit je zakken. Google heeft 2 maanden geleden al de Affiniteitsdoelgroepen en de In-Market doelgroepen toegevoegd aan de display targeting. Echter staan hier doelgroepen in voor de grote populaire markten. Wat nu als je een specifieke dienst aanbiedt waarvan geen doelgroepen te vinden zijn binnen AdWords? Met remarketing bereik je namelijk alleen mensen die je website al eens bezocht hebben. AdWords komt een dezer dagen met een nieuwe manier van targeting. Deze manier van targetten helpt je in mijn ogen beter dan ooit om het juiste publiek te bereiken. Het zoeknetwerk en het display netwerk smelten hierbij samen, een combinatie van zoekwoord targeting en remarketing: Display Select Keywords!

Display select keywords?

Deze gloednieuwe functie van Google maakt het mogelijk om potentiële klanten vanuit het zoeknetwerk te targetten. Stel je verkoopt visite kaartjes. Uit je ervaring binnen het zoeknetwerk blijkt dat mensen die zoeken op het woord “visite kaartje laten drukken online” vaak converteren. Het zijn mensen die serieus geïnteresseerd zijn in deze dienst. Uiteraard zijn er meerdere aanbieders en klikt niet altijd iedereen op jouw advertentie. Met display select keywords kan je mensen die niet op jouw advertentie geklikt hebben alsnog specifiek benaderen. Ze worden namelijk vanuit het zoeknetwerk toegevoegd aan de targeting groep in je display select keyword campagne. Vervolgens kan je deze mensen met display advertenties (tekst en beeld) alsnog benaderen. Het grote voordeel? Je weet zeker dat deze mensen binnen je doelgroep vallen. Ze hebben namelijk al eerder in het zoeknetwerk met een relevante zoekopdracht naar jouw dienst gezocht, alleen niet op je advertentie geklikt. Hierdoor besteed je AdWords budget beter omdat de targeting in het display netwerk veel specifieker is.

Display select keywords in een notendop

  • Je hebt een campagne in het zoeknetwerk draaien en weet welke zoekwoorden goed converteren
  • Maak een display campagne aan en zet hier deze goed converterende zoekwoorden in
    (Binnenkort is er een vinkje beschikbaar waarmee je aangeeft dat je zoekwoorden display select keywords zijn)
  • Iemand zoekt op één van je display select keywords in google en klikt niet op jouw advertentie
  • Deze persoon wordt automatisch toegevoegd aan de targeting groep in je display select keyword campagne
  • Vervolgens krijgt de persoon jouw product/dienst te zien als hij/zij op een website in het display netwerk surft

De functie “display select keywords” wordt zeer waarschijnlijk nog in november uitgerold in heel Nederland. Mocht iemand in het zoeknetwerk wel op jouw advertentie klikken dan komt deze persoon uiteraard gewoon in je remarketing lijst te staan.

Stramark beheert voor midden en klein bedrijven Google AdWords campagnes. Onze gecertificeerde AdWords specialisten hebben direct contact met Google. Hierdoor zijn wij vaak als eerste op de hoogte van nieuwe AdWords functies. Onze specialisten voeren deze nieuwe functies direct door indien relevant . U heeft daardoor vaak als een van de eerste een voorsprong binnen AdWords ten opzichte van uw concurrenten.

Benieuwd wat onze AdWords specialisten voor u kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact op!

Over de schrijver: Mitchell Stuurman

Google AdWords Certified Professional. Wordt blij van goede resultaten!

Reacties

  • gjbrugman

    Heel interessant, maar ben wel benieuwd naar onderbouwing van deze claim:”Ondanks dat deze advertentie niet bovenaan staat ben ik toch eerder geneigd hierop te klikken. De callouts zijn hier doorslaggevend.”.

    Heb je cijfers (via een test bv) die deze uitspraak bevestigt?

  • gjbrugman

    Doe je ook mee met de discussie Mitchell?

  • Bedankt voor je reactie. Callouts zijn advertentie extensies. Deze zijn bedoeld om je advertentie extra te laten opvallen. In het genoemde voorbeeld heeft de advertentie op eerste positie geen callouts en de advertentie op de tweede positie wel. Verder bevatten ze allebei dezelfde elementen (titel, tekstregels, beoordeling en sitelinks). De advertentie op de tweede positie geeft mij meer informatie dan de advertentie op de eerste positie. Als ik de bank bijvoorbeeld eerst wil zien in een showroom (een van de callouts), dan overtuigd de tweede advertentie mij meer omdat er in een callout staat dat er drie showrooms in Nederland zijn. Op basis van die informatie kan er besloten worden om toch op de tweede advertentie te klikken omdat de eerste advertentie dit niet expliciet noemt (dit hoeft niet te bekeken dat het ook zo is). Natuurlijk speelt de rest van de inhoud ook mee bij het beslissen om wel/niet te klikken.

    Er zijn geen cijfers gebruikt van onderzoeken om te laten zien dat callouts absoluut voor een hogere doorklikratio zorgen. Wel is bekend dat hoe meer je advertentie opvalt (door extenties bijvoorbeeld) hoe groter de kans is dat mensen er naar kijken en hoe groter de kans is dat ze er ook op klikken.

    Wat zijn jouw ervaringen met callouts?

  • Bedankt voor je reactie. Callouts zijn advertentie extensies. Deze zijn bedoeld om je advertentie extra te laten opvallen. In het genoemde voorbeeld heeft de advertentie op eerste positie geen callouts en de advertentie op de tweede positie wel. Verder bevatten ze allebei dezelfde elementen (titel, tekstregels, beoordeling en sitelinks). De advertentie op de tweede positie geeft mij meer informatie dan de advertentie op de eerste positie. Als ik de bank bijvoorbeeld eerst wil zien in een showroom (een van de callouts), dan overtuigd de tweede advertentie mij meer omdat er in een callout staat dat er drie showrooms in Nederland zijn. Op basis van die informatie kan er besloten worden om toch op de tweede advertentie te klikken omdat de eerste advertentie dit niet expliciet noemt (dit hoeft niet te bekeken dat het ook zo is). Natuurlijk speelt de rest van de inhoud ook mee bij het beslissen om wel/niet te klikken.

    Er zijn geen cijfers gebruikt van onderzoeken om te laten zien dat callouts absoluut voor een hogere doorklikratio zorgen. Wel is bekend dat hoe meer je advertentie opvalt (door extenties bijvoorbeeld) hoe groter de kans is dat mensen er naar kijken en hoe groter de kans is dat ze er ook op klikken. Dit is ook mijn eigen ervaring met advertentie extenties.

    Wat zijn jouw ervaringen met callouts?

Top resources

Online marketing gallery

Bekijk de gratis afbeeldingen >

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Alle whiteboard Fridays

24 interviews >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Stramark levert verschillende Online Marketing Bureau diensten. Wilt u hoog in Google? Naast zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie leveren wij:

SEO Copywriting
Linkbuilding
Zoekmachine Adverteren
Adwords Certified Partner
Google Adwords Workshop
Search Engine Marketing Agency

Shares