Google Ads biedstrategieën in een notendop

In de wereld van online adverteren draait alles om slimme keuzes maken en het meeste halen uit elke euro die je investeert. Het kiezen van de juiste biedstrategie binnen Google Ads is van essentieel belang voor goede resultaten. Biedstrategieën vormen het hart van jouw advertentiecampagnes en bepalen hoeveel je wilt betalen voor specifieke acties, zoals klikken, vertoningen of conversies. In dit artikel lees je welke biedstrategieën er zijn en wat ze precies inhouden.

Wat is een biedstrategie?

Om te beginnen is het noodzakelijk te begrijpen dat Google Ads werkt met een veilingsysteem. Google’s advertentieveiling vindt plaats bij elke zoekopdracht en bepaalt met de Ad Rank welke advertenties voor die specifieke zoekopdracht worden weergegeven en in welke volgorde. De Ad Rank wordt berekend door het vermenigvuldigen van de maximale kosten per klik (CPC) bod en de kwaliteitsscore van de advertentie. 

Bij het instellen van de maximale kosten per klik (CPC) bod komen Google Ads biedstrategieën om de hoek kijken. Een biedstrategie is een geautomatiseerde of handmatige aanpak waarmee jij de hoogte van je biedingen voor je advertenties bepaalt. Dit is ontzettend belangrijk, want het heeft niet alleen invloed op waar je advertenties verschijnen op de zoekresultatenpagina, maar ook hoe vaak ze worden weergegeven en aan wie.

Automatisch vs Handmatig bieden?

Binnen Google Ads kun je kiezen tussen automatische en handmatige biedingen. Automatische biedingen maken gebruik van geavanceerde algoritmes en machine learning om je biedingen te optimaliseren op basis van beschikbare gegevens. Dit betekent dat het systeem continu aanpassingen maakt om de beste resultaten te behalen. Aan de andere kant biedt handmatig bieden je volledige controle over je biedingen. In sommige gevallen kan het verstandig zijn te starten met een handmatige biedstrategie om data te verzamelen en later over te gaan op een automatische biedstrategie. Op deze manier heeft het algoritme meer data om op te sturen, wat resulteert in betere resultaten dan wanneer er gelijk een geautomatiseerde biedstrategie wordt gebruikt.

De verschillende biedstrategieën

Handmatige CPC-biedingen: met handmatige CPC-biedingen kan je de maximum CPC-biedingen zelf beheren. Je kunt verschillende biedingen instellen voor elke advertentiegroep in de campagnes of voor afzonderlijke zoekwoorden of plaatsingen. 

ECPC (verbeterde kosten per klik): Als je gebruik maakt van handmatige biedingen en deze automatisch wilt laten aanpassen om het aantal conversies te maximaliseren, kan je ECPC overwegen. Dit is een optionele functie die samen met handmatige CPC-biedingen gebruikt kan worden. 

Klikken maximaliseren: bij de biedstrategie klikken maximaliseren probeert het algoritme van Google Ads zoveel mogelijk klikken te behalen binnen het budget. 

Conversies maximaliseren: bij de biedstrategie conversies maximaliseren probeert het algoritme van Google Ads zoveel mogelijk conversies te behalen binnen het budget zonder rekening te houden met de doelkosten per actie.  

Conversiewaarde maximaliseren: bij de biedstrategie conversiewaarde maximaliseren probeert het algoritme van Google Ads zoveel mogelijk conversiewaarde te behalen binnen het budget zonder rekening te houden met het rendement op advertentie-uitgaven. Let op: deze waarde moet dan wel meetbaar zijn uit de website of je moet zelf vooraf een waarde aan elke conversie actie hebben gegeven. 

Doelkosten per actie (CPA): bij de biedstrategie doel-CPA probeert het algoritme van Google Ads zoveel mogelijk conversies te behalen binnen het budget en de ingestelde doelkosten per actie. 

Doelrendement op advertentie-uitgaven (ROAS): bij de biedstrategie doel-ROAS probeert het algoritme van Google Ads zoveel mogelijk conversiewaarde te genereren binnen het budget en de ingestelde rendement op advertentie-uitgaven (ROAS).

Welke biedstrategie is het beste voor mij?

De juiste biedstrategie kiezen hangt af van jouw specifieke doelen, budget en hoeveel controle je wilt behouden over je biedingen. Denk goed na over welke strategie het beste past bij jouw campagne en evalueer deze regelmatig om de beste resultaten te behalen. Toch behoefte aan advies van een specialist of benieuwd naar de huidige staat van je Google Ads account? Neem vrijblijvend contact op of voer de gratis Google Ads audit uit.

 

 

Over de schrijver: Nick van Keulen

Nick is SEA consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt hij bedrijven hun doelen te bereiken via Google Ads. Naast SEA heeft Nick ook interesse in e-commerce en crossmedia.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency