Duplicate content is funest voor je webshop #WebshopWednesday

duplicated content

Duplicate content, misschien heb je weleens van dat woord gehoord. Toch gaat er nog niet direct een belletje rinkelen wat het precies is. Wanneer je webshop verschillende pagina’s bevat met (precies) dezelfde inhoud spreken we van ‘dubbele’ of ‘gekopieerde’ content. Dat kan voor een hoop problemen zorgen, want SEO en duplicate content gaan niet goed samen. Sinds enkele grote algoritme-updates van Google in het verleden (vooral Panda), straft de zoekmachine dubbele content steeds harder af. De gevolgen zijn dus veel groter geworden wanneer je webshop hier last van heeft. Tijd om dit onderwerp dan ook eens goed uit te lichten!

Wat is duplicate content?

Voor we dieper op het onderwerp ingaan, staan we stil bij de vraag “Wat is duplicatie content?”. We spreken van dubbele content wanneer twee of meerdere pagina’s op je website, of op verschillende domeinen, nagenoeg dezelfde inhoud hebben. Hoewel er niet exact in percentages wordt uitgedrukt in hoeverre een pagina gelijk mag zijn aan de originele, geven verschillende tools vanaf een procent of 70 aan dat een pagina duplicate is. Een duplicate pagina biedt geen meerwaarde voor de zoekmachine en kan zelfs grote gevolgen hebben voor de rest van je webshop. Daarover later meer.

Voorbeelden van duplicate content

Duplicate content beperkt zich niet alleen tot het domein van je eigen webshop. Het kan ook door domeinen van anderen veroorzaakt worden. Hoe dat kan leg ik hieronder uit.

Eigen domein

Duplicate content op je eigen domein kan al heel snel veroorzaakt worden. Bijvoorbeeld door pagina’s via verschillende URL’s aan bezoekers aan te bieden, bijvoorbeeld https://stramark.nl/online-marketing-bureau/ en https://www.stramark.nl/online-marketing-bureau/. Zorg dat je je non-www URL’s daarom altijd laat redirecten naar de www-URL’s of andersom. Je moet een eenduidige oplossing kiezen en niet beiden tegelijk gebruiken.

Een ander voorbeeld van duplicate content in je webshop is meerdere productpagina’s van hetzelfde product. Bijvoorbeeld een stoel die in verschillende kleuren verkrijgbaar is. Je kunt dit oplossen door hier één pagina van te maken en de kleuren in de fotogalerij terug te laten komen, of door een canonical in te stellen op één van de verschillende kleuren. Met een canonical geef je aan Google aan dat dit de originele pagina is. De tweede oplossing heeft hierbij vanuit SEO-oogpunt de voorkeur.

Domeinen van anderen

Zonder dat je het in de gaten hebt kan duplicate content ook door anderen veroorzaakt worden. Bijvoorbeeld door het herplaatsen van een artikel op verschillende websites met exact dezelfde inhoud. Hier kan je dus zelf weinig aan doen. Het enige dat je kunt doen is het sturen van een mail met daarin het verzoek om de content te verwijderen en aan te passen. Je moet er dan vervolgens maar van uitgaan dat dit ook wordt opgepakt.

Ook op affiliate websites kan duplicate content geplaatst zijn. Veel van dit soort websites nemen bijvoorbeeld productbeschrijvingen klakkeloos over leveranciers zodat ze hier zo min mogelijk tijd aan hoeven te besteden. Die vlotte manier van werken kan daarmee potentieel problematisch worden voor jouw webshop. Je kan dit niet echt voorkomen. Het enige dat je kunt doen is dus zelf uniek zijn in alle content die je schrijft of laat schrijven en hopen dat affiliates met productteksten van leveranciers werken. Gelukkig kan Google grotendeels wel herkennen wie de ‘eigenaar’ van de content is. Dat kunnen zij onder andere zien aan de hand van de publicatiedatum. Dat scheelt een hoop problemen!

Schrijf je in voor de Webshop Wednesdays en ontvang een gratis whitepaper

  • Gratis whitepaper met 14 musthaves voor iedere webshop
  • Praktische tips die je direct kan toepassen op jouw webshop
  • Iedere maand de beste SEO tips in je mail




  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Dubbele content slecht voor je posities in Google

Als je veel met SEO en het optimaliseren van je webshop bezig bent, dan wil je duplicate content te allen tijde vermijden. Het is namelijk erg slecht voor je posities in Google. In het geval van duplicate content kan Google namelijk een URL laten scoren op een zoekwoord waar jij zelf eigenlijk liever met een andere URL mee had willen scoren. Vervolgens levert je dat veel werk op om die situatie om te buigen en moet je weer een tijd wachten voor je met je URL naar keuze gaat ranken.

Naast bovenstaande situatie kan duplicate content nog meer schadelijke gevolgen hebben voor je webshop:

  1. Google negeert duplicate content: met andere woorden, jouw pagina wordt niet opgenomen in de zoekresultaten.
  2. Verlies van linkjuice en rankings: je pagina’s krijgen minder linkwaarde en zullen het daarom ook minder goed doen in de zoekresultaten.
  3. Minder crawl tijd voor je webshop: de Googlebot komt minder vaak langs om je website te crawlen. Het kan daardoor langer duren voordat pagina’s in de zoekresultaten worden opgenomen.
  4. Minder pagina’s worden geïndexeerd: dit is een groot probleem. Hoe minder pagina’s er in Google staan hoe minder bezoekers je webshop weten te vinden. Dat kan grote gevolgen voor je omzet hebben.
  5. Penalty voor de hele website: hier kun je vrij weinig meer doen. Er bestaat geen manier om de penalty op te heffen. Bij een penalty van Google raak je je goede posities kwijt en kan je online business zwaar in de problemen komen. Mocht je toch een penalty gekregen hebben, maak dan een scan van je website, spoor je duplicate content op en pas dit aan naar unieke tekst. Het is dan wachten tot Google dit op gaat pakken.

Duplicate content opsporen met handige tools!

Er bestaan handige tools en manieren om je website op duplicate content te controleren. Hieronder staan enkele voorbeelden hoe je dit snel en eenvoudig kunt doen.

De Google zoekmachine

Je kunt heel eenvoudig in Google zien of er duplicates bestaan van pagina’s die jij gemaakt hebt. Kopieer een stukje tekst uit je artikel of productpagina en zet dit tussen dubbele aanhalingstekens in de Google zoekbalk. Google kijkt dan voor jou waar dit stukje tekst in dezelfde woordvolgorde op andere websites staat. Door ‘site:’ vooraan in de zoekbalk te zetten, en daar achter je zoekopdracht, kun je zoeken naar duplicate content binnen je eigen webshop.

Copyscape

Copyscape is een erg handige website om te controleren of er sprake is van dubbele content op je domein. Door de URL in de zoekbalk te plakken gaat de tool direct aan de slag. Wanneer hij klaar is laat hij direct zien welke websites dezelfde content als jij hebben gepubliceerd. Handig, want op basis daarvan kan jij jouw content aanpassen! Het gebruik van de tool is gratis met de optie om een premium abonnement af te sluiten.

Siteliner

Net als Copyscape is ook Siteliner een handige website om te controleren of er sprake is van duplicate content. Net als Copyscape werkt Siteliner heel eenvoudig. Je plakt je URL in de zoekbalk en de tool maakt direct een scan van je site. Bovendien krijg je nog veel meer gedetailleerde informatie te zien. Handig!

Natuurlijk bestaan er nog vele andere tools die je hierbij kunnen helpen. Gebruik je zelf een andere tool die zeker het proberen waard is? Laat het ons weten via info@stramark.nl!

Duplicate content oplossen

Als je inzichtelijk hebt waar je duplicate content binnen je website hebt is het zaak om dit zo snel mogelijk op te lossen. Je kunt dat op verschillende manieren doen:

  1. Verwijder de dubbele content en redirect dit naar de originele pagina: de eenvoudigste manier om duplicate content te voorkomen is redirecten naar de originele pagina.
  2. Zorg dat alle pagina’s beschikbaar zijn via https en www of kies voor non-www.
  3. Maak gebruik van canonical tags: met een canonical tag kun je Google laten zien welke pagina jij als de originele pagina ziet.
  4. Pas het robots.txt bestand aan: in dit bestand kun je aangeven welke pagina’s wel of niet gecrawld mogen worden door de Google bot. Bevat je site duplicate content? Door dit in het bestand aan te geven kun je een penalty voorkomen. Dit doe je door Disallow: /voorbeeldpagina/ toe te voegen.
  5. Verwijder URL’s in Google Search Console: met behulp van deze tool kun je handmatig URL’s uit de zoekmachine verwijderen. Je moet echter deze pagina eerst op je website verwijderd hebben.
  6. Heeft iemand jouw content overgenomen? Neem dan contact op met die partij en leg de situatie uit. In de praktijk zien we vaak dat dit werkt. Niemand zit op een penalty van Google te wachten.

Conclusie: duplicate content is schadelijk voor je webshop

Duplicate content kan je webshop veel schade toebrengen. Wees hier dus alert op. Gebruik bovenstaande tools om regelmatig je webshop te controleren en pas de tips toe wanneer je duplicate content gevonden hebt. Spendeer tijd aan het schrijven van unieke nieuwe content. Zo voorkom je dat je onverwachts met een penalty gestraft wordt in de zoekmachine.

Over de schrijver: Christian Rietbroek

Christian Rietbroek is SEO Consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt hij bedrijven om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Naast SEO heeft Christian ook veel interesse in copywriting, technologie en privacy.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

AVG uitleg voor mkb

AVG/GDPR voor mkb >

Create a Review Link

Google Review Link Generator >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Kies wat Online Marketing Bureau Stramark voor je kan betekenen

Online Marketing
Zoekmachine Marketing
Zoekmachine Adverteren
Zoekmachine Optimalisatie
Google Ads
Seo Copywriting
Linkbuilding
Social Media Marketing
Remarketing

Top 20 Blogitems:
· Zoekwoordonderzoek in 7 Stappen
· De wereld achter Google reviews
· GDPR Dataverlies in Google Analytics
· Linkbuilden tips
· Zoekmachine Marketing Advies
· 10 Conversie boosters
· Wordpress SEO Optimalisatie
· 15 pagina’s voor elke bedrijfswebsite
· Sukkels werken 40+ uur per week
·  Online marketing begrippen
· 5 tips voor lange tekstpaginas
· Online Marketing Plan in 5 stappen
· 301 redirect en een 302 redirect
· Het perfecte zoekwoorden onderzoek
· Dé 3 Tips voor Conversie Optimalisatie
· Content Marketing Plan in 7 stappen
· Slimme en effectieve marketingtips
· Wat is in online marketing?
· Wat is mijn IP adres

Call Now Button