Online Marketing Bureau Stramark frans laura klein

Hoe til je jouw social media aanwezigheid naar het volgende niveau?

Hoe til je jouw social media aanwezigheid naar het volgende niveau

Ben jij begonnen met een basisstrategie voor social media, maar wil je deze strategie verder tillen naar het volgende niveau? Lees dan hieronder met welke eenvoudige stappen je jouw social media aanwezigheid next level maakt!

Heb je nog geen social media aanwezigheid als bedrijf of ben je net begonnen? Dan adviseer ik om eerst mijn blog over basis aanwezigheid te lezen. Wanneer je hebt gezien dat jouw doelgroep positief reageert op je basis aanwezigheid, wordt het tijd om de volgende stap te zetten. In deze volgende stappen ga je social media integreren in jouw strategie, ga je jouw accounts nog gedetailleerder opzetten, ga je meer interactie met je volgers creëren en ga je proberen het publiek dat jouw content ziet te vergroten. 

Intergreer social media in jouw strategie

Nu je social media als een ware marketing kanaal wil inzetten is het belangrijk om het ook meer aandacht te geven in jouw strategie. Maak social media een onderdeel van jouw online marketing plan en content marketing plan. Kies wat jouw doel is en creëer een strategie voor social media. Wanneer je jouw strategie hebt vastgesteld kun je al jouw keuzes in content en opzet hierop baseren. 

Maak jouw website en winkel bezoekers bewust van jouw social media aanwezigheid

Je werkt hard via andere kanalen om mensen naar jouw website te sturen. Maak al deze websitebezoekers bewust van jouw social media kanalen en aanwezigheid. Geef op je website aan welke jouw social media kanalen zijn en moedig mensen aan om deze te bekijken en te volgen. Vertel ze wat de voordelen zijn voor hun, zoals “Blijf altijd op de hoogte van de nieuwste trends/producten”.

Heb je een fysieke winkel? Maak de winkel bezoekers dan ook bewust van jouw social media kanalen en aanwezigheid. Maak een bordje of een poster in de winkel met de namen van de kanalen of een QR code die naar de kanalen leidt. Je kan ook een kaartje met deze informatie bij het producten samen geven. Moedig mensen aan om een foto te delen van het product of de winkel. 

Tips voor het verbeteren van de opzet van je account

LinkedIn

Naast het instellen van de biografie, zijn er ook andere instellingen die je account kunnen verrijken. Zo kun je een tagline instellen die onder je naam komt te staan, hier kun je bijvoorbeeld de slogan van je bedrijf typen of enkele diensten aangeven. 

Ook kun je in de instellingen van je pagina, bij pagina info, de URL van je linkedin pagina personaliseren. 

Een andere tip is om alle medewerkers van het bedrijf te vragen een LinkedIn profiel aan te maken of als ze er al een hebben, om in te stellen dat ze bij jouw bedrijf werken. Op deze manier komen ze op de linkedIn bedrijfspagina te staan onder medewerkers. Zo geef je de bezoeker meer informatie en creëer je meer autoriteit. 

Instagram

Creëer highlights met de belangrijkste categorieën. Bijvoorbeeld blogs, diensten, vacatures, partnerships etc. Na de biografie zijn highlights het eerste wat bezoekers zien. Geef ze hier de belangrijkste informatie. Het mooist is om plaatjes te creëren voor elke highlight in de brand kleuren. 

Als je Facebook en Instagram aan elkaar linked dan wordt er automatisch op Instagram een locatie voor je bedrijf gemaakt. De naam van je Facebook pagina en het adres worden hiervoor gebruikt. Zorgd dat dit dus goed staat op Facebook. Op deze manier kun jij de locatie in je posts of stories gebruiken en kunnen klanten of medewerkers deze locatie ook gebruiken in hun posts/stories. Vooral wanneer je een winkel hebt is dit heel belangrijk. Klanten gebruiken bijna altijd de locatie. Als iemand dan op de locatie klikt dan krijgen ze alle posts die mensen hebben geplaatst met die locatie te zien. Zo maken jouw klanten content voor jou 😉 

Facebook

Op Facebook kun je de call-to-action knop personaliseren. Zo kun je hier bijvoorbeeld “Neem contact” of “Bekijk website” van maken. Zorg ervoor dat deze knop dan naar de juiste pagina linkt. 

Tips om meer interactie te creëren

De social media algoritmes van de 4 hoofd kanalen lijken op elkaar. Zo zijn er sommige tips om meer interactie te creëren:

  • Zorg dat je altijd in je posts de persoon rechtstreeks aanspreekt. Creëer bij de lezers het gevoel dat je hun aanspreekt. Hiermee voelen zij zich meer op hun gemak om de post te liken of om een comment achter te laten.
  • Polls zijn een makkelijke en leuke manier om interactie te creeren. Op LinkedIn kun je deze als post plaatsen en aangeven hoe lang de poll open mag zijn voor antwoorden. Als deze afgelopen is, krijg je de resultaten te zien. Je post laat dan ook alleen de resultaten zien en geeft niet meer de mogelijkheid om te stemmen.

Op Instagram kun je in een story een poll maken. Hier kun je alleen 2 opties geven als antwoord. 

  • Open vragen creëren ook meer interactie. Zo kunnen mensen hun ervaring/mening delen. Op instagram is dit ook weer mogelijk in de vorm van stories.

  • Deel je nieuwe instagram post gelijk op je story. Zo weet je zeker dat meer mensen het zien. Een techniek die veel accounts gebruiken is om de post te verbergen achter een GIF met “New post”. Zo moet de persoon er op klikken om de post te zien. 
  • Creëer je eigen hashtag en gebruik deze bij elke post. Bijvoorbeeld #Stramark of #FocusOpResultaat. Deze zal dan ook door je volgers opgepakt kunnen worden en gebruikt worden.

Tips om meer publiek te bereiken 

  • Om aan het algoritme te laten zijn dat een post relevant en interessant is, is het eerste uur na het posten het belangrijkst. Hoe meer likes en comments een post krijgt hoe beter. Vooral comments tellen zwaarder dan likes. 
  • Informeer je medewerkers wanneer er iets gepost wordt. Moedig ze aan om de post te liken, een comment achter te laten of zelfs te delen. Dit kan een groot verschil maken. Op LinkedIn is dit vooral belangrijk. Wanneer iemand iets liked, dan wordt het ook aan zijn/haar netwerk getoond. 
  • Wanneer je een post over iemand schrijft, tag hem/haar in de post. Op LinkedIn en Facebook krijgt het netwerk van de ander dan ook deze post te zien. Daarbij wanneer de persoon of het bedrijf getagged wordt, kunnen zij deze post makkelijk reposten. Op Instagram is het belangrijk dat je de persoon of het bedrijf op de foto tagged. Zo kom je meteen bij hun account bij het tapje van getagde foto’s te staan. Tag mensen ook in stories, zo kunnen ze deze makkelijk reposten en delen met hun volgers. 
  • Vindt de juiste hashtags. Probeer hashtags te gebruiken die relevant zijn voor je post en je post omschrijven. Vaak gebruiken mensen die woorden om content op social media de vinden. Een voorbeeld kan zijn: #MarketingTips #GoogleAds #OnlineMarketing #Blog. Hashtags zijn niet hoofdlettergevoelig maar wel spatie gevoelig. Een goede tip is dus om alles aan elkaar te schrijven en hoofdletter te gebruiken om het beter leesbaar te maken zoals in het voorbeeld. Check of de hashtags populair zijn. Je wil niet al te populaire hashtags gebruiken want dan verdwijnt je post tussen de duizenden posts. Aan de andere kant wil je ook niet dat het te weinig gezocht wordt, want dan heeft het geen effect. Voor meest effectieve resultaat zul je dus even tijd in moeten steken om een vaste lijst te creëren. 
  • Filmpje en reels worden op het moment veel op Instagram en Facebook bekeken. Deze worden ook snel tussen mensen gedeeld. Maak een kort en krachtig filmpje waarbij je tip deelt, een product laat zien of iets grappigs deeld. Je kan altijd voor inspiratie naar vergelijkbare accounts kijken. 

Stramark

Bij Stramark ben ik verantwoordelijk voor de social media accounts en heb ik de bovenstaande strategie aangepast. Check onze accounts om te zien hoe deze eruit zien. Volg onze accounts voor meer tips! LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter.

 

Over de schrijver: Laura Karatzali

Laura is SEA, Social Media en Emailmarketing consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt zij bedrijven hun doelen te bereiken via Google en Social Media Advertenties. Hiernaast heeft Laura ook interesse in content creatie en creatieve vormgeving.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency