Online Marketing Bureau Stramark team  klein

LinkedIn, Twitter of Facebook post preview bekijken? Zo werkt dat het beste!

LinkedIn Twitter of Facebook post preview bekijken Zo werkt dat het beste

Als je een pagina of post maakt in je CMS, dan denk je er vaak niet bij na hoe die post eruit zal zien als hij gedeeld wordt op social media. Toch is zo’n social media link vaak de eerste indruk die gebruikers van jouw website krijgen. Daarom doe je er verstandig aan om ervoor te zorgen dat die links er net zo goed uitzien op social media als op je website zelf. Hoe je dat doet? Met behulp van de preview-mogelijkheid voor onder andere Facebook, Twitter of LinkedIn.

Maar die preview werkt niet altijd even goed…

Zien hoe je URL-post er op Facebook of LinkedIn uitziet, werkt helaas niet altijd even goed. Soms wil je het ook eerst even testen, maar dat is vaak een moeizaam proces. Ook weet je niet altijd wat er nu precies fout gaat. Social media platformen bewaren ook vaak een cached versie van je URL. Wat dan nog irritanter is op het moment dat je gaat testen. De oplossing is dan om daar zogeheten post inspector/developer tools voor te gebruiken. Bekijk de volgende voorbeelden maar eens:

Post Inspector LinkedIn: https://www.linkedin.com/post-inspector/inspect/https:%2F%2Fwww.stramark.nl%2Fonline-marketing%2F

Post inspector LinkedIn

Facebook debugger: https://developers.facebook.com/tools/debug/sharing/?q=https%3A%2F%2Fwww.stramark.nl%2Fonline-marketing%2F

Facebook social media post

De Facebook en LinkedIn debugger laten meteen zien hoe de uiteindelijke URL weergegeven gaat worden in de post. En dat is wel zo handig.

Facebook post preview: gebruik de Sharing Debugger

Facebook heeft een heel handige developer tool die ook wel bekend staat als de Sharing Debugger. Die previewt de links voor je en laat ook meteen zien of er fouten zitten in de manier waarop hij je site weergeeft. Wat ideaal is dat je hier ook de mogelijkheid hebt om je link te refreshen. Je hoeft dan alleen maar even op de ‘Scrape Again’-button te klikken en de link preview wordt ververst. Handig als je de informatie die je gaat delen aanpast, want dan kan je de link ook gewoon aanpassen.

Twitter post preview: Card Validator

Ook Twitter beschikt over zo’n preview tool. Twitter noemt het “cards” en met behulp van de Card Validator kun je zien hoe je link eruit komt te zien als je hem zou delen op Twitter. De Card Validator bevat ook een log zodat je kunt zien of er fouten zijn bij het laden van de website.

LinkedIn post preview tool: de Post Inspector

Voor een LinkedIn preview post wordt gebruikgemaakt van de zogeheten LinkedIn Post Inspector. Ook die helpt je om je preview LinkedIn post te optimaliseren en geeft aan welke data missen op je pagina. Je kunt hier ook gemakkelijk de eerder gebruikte data refreshen en een re-scrape aanvragen.

Social media posts en het meest optimale beeldformaat

Wat ook heel handig is om te weten, is wat de meest ideale formaten van afbeeldingen zijn als je een post wilt gaan plaatsen op social media. Van de zojuist besproken methodes hebben we hieronder voor je de meest wenselijke beeldformaten geplaatst:

  1. Facebook
  • Delen van afbeeldingen: 1.200 x 628 pixels
  • Delen van links met een afbeelding: 1.200 x 628 pixels
  • Delen van Verhalen (Stories): 1.080 x 1.920 pixels*
  1. Twitter
  • Delen van een enkele afbeelding: 1.200 x 675 pixels
  • Delen van meerdere afbeeldingen: 1.200 x 675 pixels
  • Delen van een link met afbeelding: 800 x 418 pixels
  1. LinkedIn:
  • Delen van afbeeldingen naar een bedrijfspagina of persoonlijk profiel: 1.104 x 736 pixels (of 1.200 x 627 pixels met een buffer)
  • Delen van links met een afbeelding naar een bedrijfspagina of persoonlijk profiel: 1.200 x 628 pixels

* Als je Verhalen aan de zijkant worden gecropped, dan kan het zijn dat jij of de gebruiker werkt met een telefoon met een groter beeldscherm (zoals een iPhone X of een Samsung S8). Voor het optimaliseren van je Verhalen voor telefoons met een groter scherm, probeer dan een formaat van 1.080 pixels breed bij 2.340 pixels hoog te gebruiken.

Over de schrijver: Tom

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency