SEO voor productcategorieën in webshops #WebshopWednesday

SEO voor productcategoriepagina

De beste tips om alles uit je categoriepagina’s te halen

Wil je met je webshop hoog scoren in Google? Dan zijn geoptimaliseerde categoriepagina’s onmisbaar. Het is namelijk erg moeilijk om te concurreren met productpagina’s. De meeste content wordt via de leverancier of fabrikant aangeleverd. Bovendien zoeken consumenten over het algemeen niet op producten maar op productcategorieën zoals ‘witte adidas sneakers’ of ‘laptop kopen’. Maar hoe kun je categoriepagina’s optimaliseren voor de zoekmachine? In dit artikel leg ik stap voor stap uit hoe je dat kunt doen. Door het uitvoeren van de basis tips weet je betere posities te realiseren en zul je dus meer bezoekers naar je website halen!

Waarom productcategorieën SEO optimaliseren?

Categoriepagina’s zijn dus erg belangrijk voor je webshop. Je kunt je er niet alleen mee onderscheiden van je concurrenten, door ze op te bouwen met je belangrijkste zoekwoorden zul je hoger scoren in Google.

Daarnaast hebben categoriepagina’s de potentie om de autoriteit van je webshop te verbeteren. Autoriteit is een belangrijke pijler voor Google om je webshop hoger in de zoekmachine te laten ranken. Hoe meer categoriepagina’s je optimaliseert en aan je website toevoegt, hoe meer autoriteit je webshop zal krijgen. Je wordt, door de informatie die je biedt, relevanter voor ‘zoekers’.

Maar hoe optimaliseer je categoriepagina’s? Hieronder geef ik 6 praktische tips die je eenvoudig kunt toepassen!

6 praktische tips voor de beste categoriepagina’s

Om je categoriepagina’s hoger te laten scoren in Google moet je een aantal basis dingen voor elkaar hebben. Daarom heb ik hieronder uitgeschreven waar je direct mee aan de slag moet gaan.

1. Zet je belangrijkste zoekwoorden in de title tag

De title tag is één van de belangrijkste actiepunten. Het heeft namelijk heel veel impact op je vindbaarheid in Google én het is op één na de belangrijkste onpage SEO ranking factor. Bovendien zorgt een goede title tag voor meer kliks naar je webshop. Een goede title tag kan er als volgt uitzien:

Title tag koeman

Door in de title tag je belangrijkste zoekwoorden te plaatsen geef je aan Google aan waar je pagina over gaat. Bovendien kun je met een goed geschreven title tag een goede eerste indruk op de potentiële klant maken. In bovenstaand voorbeeld kan de prijs bijvoorbeeld erg aantrekkelijk werken.

Onthoud dat je belangrijkste zoekwoord vooraan moet staan in de title tag. Hoe verder vooraan je belangrijkste zoekwoord staat, hoe beter hij door Google opgepakt zal worden.

2. Schrijf uitgebreide en SEO geoptimaliseerde categorieteksten

Hoger scoren in Google begint bij het gebruiken van de juiste keywords. Die keywords moet je natuurlijk ook in je teksten verwerken.

Categorieteksten moet je slimmer inzetten dan tekst op gewone landingspagina’s. Een goede manier om hiermee om te gaan is een tekst van 600 woorden op te delen in 200 en 400 woorden. Onder de H1, helemaal bovenaan je pagina, begin je met 200 woorden. Hierin verwerk je belangrijke zoekwoorden en maak je het aantrekkelijk om onder deze tekst de producten te bekijken.

Onder het productoverzicht kun je de rest van de tekst plaatsen. De overgebleven 400 woorden voorzie je ook van SEO geoptimaliseerde koppen. Zo heb je genoeg ruimte om je zoekwoorden in de tekst te verwerken. Daarnaast voorkom je dat bezoekers afgeleid worden.

Categorietekst praxis

3. Schrijf aantrekkelijke meta descriptions

Hoewel een meta description geen directe invloed op je rankings heeft, speelt het wel een belangrijke rol in het verkrijgen van meer kliks naar je webshop. Een hoge positie in Google is onvoldoende als je vervolgens de bezoekers niet weet te triggeren om naar je webshop door te klikken. Een goede meta description:

  1. Is uniek voor iedere pagina.
  2. Bestaat uit maximaal 155 tekens.
  3. Bevat zoekwoorden voor de herkenbaarheid.
  4. Bevat een call-to-action die de bezoeker triggert.

Een goede meta description kan er als volgt uitzien:

Meta description texelana

4. Zorg voor matchende URL’s

Een URL vertelt de bezoeker waar een categoriepagina over gaat. Houd deze dus kort en bondig. Zo laat je een bezoeker duidelijk zien wat hij of zij van de pagina kan verwachten. Een voorbeeld:

Gaat je pagina over tenniskleding voor heren? Dan gebruik je de volgende URL:

www.denaamvanjewebshop.nl/sporten/heren-tenniskleding/

Gaat je pagina over spellen voor de PlayStation? Dan gebruik je de volgende URL:

www.denaamvanjewebshop.nl/games/playstation-spellen/

Er zijn nog heel veel meer voorbeelden te verzinnen. Door dergelijke URL’s te gebruiken houd je ze kort en overzichtelijk voor de bezoeker.

Schrijf je in voor de Webshop Wednesdays en ontvang een gratis whitepaper

  • Gratis whitepaper met 14 musthaves voor iedere webshop
  • Praktische tips die je direct kan toepassen op jouw webshop
  • Iedere maand de beste SEO tips in je mail




  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


5. Schrijf paginatitels die overeenkomen met je title tag

De H1 is een belangrijk element op je pagina. Het is voor Google een indicator waar je pagina over gaat. Zorg dus dat deze in lijn is met je title tag. Het bevat je belangrijkste zoekwoord.

Tip: houd de H1 kort. Heb je nog een tweede zoekwoord die belangrijk is voor je categorie? Overweeg dan om onder je H1 direct een H2 te gebruiken. Een pagina mag immers maar één H1 bevatten.

6. Zorg voor een aantrekkelijke lay-out

Houd in gedachte dat een categoriepagina ook een landingspagina kan zijn. Hier landen bezoekers op  wanneer zij een resultaat in Google of advertentie op Facebook, Instagram of Google Ads aanklikken. Je moet bezoekers zien te overtuigen om bij jou producten te kopen en niet bij de concurrent. Een aantrekkelijke en overzichtelijke lay-out van je categoriepagina’s is essentieel. Niet direct een SEO optimalisatie, maar wel belangrijk voor het verkrijgen van meer sales! Dit kun je doen door de volgende punten op te pakken:

  1. Gebruik mooie afbeeldingen (afbeeldingen die het product duidelijk laten zien en van goede beeldkwaliteit zijn) zodat bezoekers zich tot de producten aangetrokken voelen.
  2. Gebruik call-to-actions zodat bezoekers producten gelijk aan de winkelwagen kunnen toevoegen.
  3. Gebruik signings om kortingen of ‘beste kopen’ aan te prijzen.
  4. Gebruik zoekfilters zodat bezoekers eenvoudig kunnen vinden wat ze zoeken.
  5. Maak gebruik van productreviews zodat iedereen gelijk ziet hoe goed een product is.
  6. Toon prijzen, dus ook kortingen.

Conclusie: werk aan de webshop!

Zoals je hebt kunnen lezen is het optimaliseren van je categoriepagina’s enorm belangrijk voor je webshop. Je kunt hiermee onderscheidend zijn ten opzichte van je concurrenten, het helpt om hoger te scoren in Google op je belangrijkste zoekwoorden én je bouwt hiermee aan de autoriteit van je website. Pak daarom iedere productcategoriepagina aan. Schrijf unieke content en verwerk je belangrijkste zoekwoorden. Werk ook gelijk aan je URL’s, title tags en meta descriptions. Besteed tot slot ook aandacht aan de lay-out van je categoriepagina’s. Je wilt natuurlijk dat bezoekers zo snel mogelijk kunnen vinden wat ze zoeken, maar het moet er ook aantrekkelijk uitzien!

Natuurlijk moeten je productpagina’s er ook tip top uitzien. Wil je meer weten over het optimaliseren van productpagina’s? Lees dan ons blog met 10 tips voor betere productteksten en ons artikel over het verkrijgen van meer conversies.

Kom je er niet uit en kun je wel wat advies van de specialisten van Online Marketing Bureau Stramark gebruiken? Neem dan contact met ons op! Onze ervaren SEO specialisten en copywriters helpen jou om je categorieteksten hoger te laten ranken in Google.

Over de schrijver: Christian Rietbroek

Christian Rietbroek is SEO Consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt hij bedrijven om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Naast SEO heeft Christian ook veel interesse in copywriting, technologie en privacy.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Online marketing gallery

Bekijk de gratis afbeeldingen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Alle whiteboard Fridays

24 interviews >

Create a Review Link

Google Review Link Generator >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Kies wat Online Marketing Bureau Stramark voor je kan betekenen

Online Marketing
Zoekmachine Marketing
Zoekmachine Adverteren
Zoekmachine Optimalisatie
Google Ads
Seo Copywriting
Linkbuilding
Social Media Marketing
Remarketing

Top 20 Blogitems:
· Zoekwoordonderzoek in 7 Stappen
· De wereld achter Google reviews
· GDPR Dataverlies in Google Analytics
· Linkbuilden tips
· Zoekmachine Marketing Advies
· 10 Conversie boosters
· Wordpress SEO Optimalisatie
· 15 pagina’s voor elke bedrijfswebsite
· Sukkels werken 40+ uur per week
·  Online marketing begrippen
· 5 tips voor lange tekstpaginas
· Online Marketing Plan in 5 stappen
· 301 redirect en een 302 redirect
· Het perfecte zoekwoorden onderzoek
· Dé 3 Tips voor Conversie Optimalisatie
· Content Marketing Plan in 7 stappen
· Slimme en effectieve marketingtips
· Wat is in online marketing?
· Wat is mijn IP adres

Call Now Button