8 slimme trucs voor productafbeeldingen die beter scoren #WebshopWednesday

8 trucs voor productfotos

Productafbeeldingen vormen een belangrijk onderdeel van je productpagina. Online shoppers kunnen een product immers niet voelen of passen. Dat klinkt logisch, maar we komen geregeld slechte foto’s tegen bij webshops. Het resultaat hiervan zien webshop eigenaren terug in hun conversies. Om ervoor te zorgen dat jouw online winkel wel goede productfoto’s heeft, hebben we een aantal slimme trucs op een rij gezet. Hiermee kun je zelf je productafbeeldingen optimaliseren. Op naar een hogere conversieratio!

Waarom is visuele content zo belangrijk?

Veel mensen zijn visueel ingesteld en daarom is het slim om afbeeldingen bij je product te tonen. Dat heeft alles te maken met onze hersenen. We denken namelijk in afbeeldingen en kunnen dit beter verwerken, maar liefst 60.000 keer sneller dan tekst. Wanneer mensen informatie te horen krijgen, zullen ze zich hier drie dagen later nog maar 10% van kunnen herinneren. Staat er een relevante afbeelding bij de tekst, dan kan men drie dagen later 65% van de boodschap navertellen. Zorg dus dat je visuele content gebruikt op je productpagina’s. De begeleidende tekst blijft hierdoor beter hangen en de boodschap is beter te begrijpen. Daarnaast breken afbeeldingen de tekst, wat zorgt voor een betere leesbaarheid.

Kortom: stop er tijd en liefde in, met goede en duidelijke productfoto’s als resultaat. Hiermee verleid je de bezoeker tot aankoop en is het wachten op de extra conversies.

Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden

Visuele content is dus belangrijk. Het is daarom niet zo gek dat het grootste gedeelte van de posts op Facebookpagina’s uit foto’s en video’s bestaan. Het belang van visuele content wordt ook duidelijk als we kijken naar andere cijfers. Zo genereren Facebook campagnes die visuele content bevatten 65% meer engagement dan campagnes waarin dit niet wordt verwerkt. Content in combinatie met relevante afbeeldingen krijgt 94% meer views dan enkel geschreven content.

Productafbeeldingen optimaliseren

Genoeg over cijfers, want plaatjes zeggen meer. Toch zijn productafbeeldingen vaak een ondergeschoven kindje bij webshops. ‘Content is king’, is een veelgehoorde uitspraak. Daarom ligt de focus vaak op goed scorende productteksten en een mooi design. Vergeet niet dat productafbeeldingen ook een belangrijk onderdeel vormen. De juiste afbeeldingen bepalen voor een groot deel het succes van je webshop. Laten we daarom beginnen met het optimaliseren van productafbeeldingen. Voor het maken van professionele productfoto’s kun je natuurlijk een specialist inhuren. Wil je er zelf mee aan de slag? Gebruik dan onze 8 slimme trucs:

Truc #1. Fotografeer van meerdere aanzichten

In een fysieke winkel kan men een product van alle kanten bekijken. Het is de kunst om deze ervaring zo goed mogelijk na te bootsen in je online shop. Een compleet beeld krijg je door het product van alle kanten te fotograferen, dus ook van boven en onder.

Truc #2. Toon een 360-graden beeld

Bij truc 1 spreken we van een tweedimensionaal beeld. Voor een nog betere klantbeleving kun je kiezen voor een 360-graden beeld. Hierbij worden meerdere foto’s van verschillende aanzichten snel achter elkaar getoond. Zo zien bezoekers het product van alle kanten, alsof iemand het zelf in zijn hand ronddraait. Deze interactieve manier van online shoppen trekt de aandacht van bezoekers en geeft net dat beetje extra. Iets wat concurrenten wellicht niet hebben. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer bezoekers geconfronteerd worden met 360 productafbeeldingen, er 14% meer kans is dat ze het product kopen dan wanneer er alleen stilstaande foto’s zijn. Zeker de moeite waard dus!

Truc #3. Focus op de details

Naast het tonen van algemene foto’s willen bezoekers ook graag de details van een product zien. Ze willen het product van dichtbij kijken, net als in de winkel. Bij kleding kun je bijzondere knoppen of ritsen laten zien, bij banken is de stof interessant en bij elektronica kun je de afwerking in beeld brengen. Dit doe je door een zoom functie aan te bieden waarmee de bezoeker de afbeelding kan vergroten. Let erop dat je foto’s van hoge kwaliteit gebruikt, zeker als je wilt inzoomen. Op de afbeelding hieronder is te zien dat Bol.com het goed begrepen heeft.

Truc #4. Zet het product in de spotlight

Het klinkt misschien logisch, maar zorg dat alle aandacht naar het product gaat wanneer iemand de afbeelding bekijkt. Dit kun je doen door verschillende soorten foto’s te tonen. Zorgt altijd voor meerdere afbeeldingen met een witte achtergrond, dit is tegenwoordig de standaard. Hiervoor hoef je niet per se de fotostudio in. Een witte achtergrond creëer je simpelweg door witte vellen papier te gebruiken, te fotograferen voor een witte muur of door een speciale fotografie-tent aan te schaffen. Bewerk de foto’s daarna met Photoshop en je bent op de goede weg!

Laat daarnaast ook het product in actie zien. Kleding is bedoeld om te dragen, dus fotografeer het op een paspop of een persoon. Een bank zet je in huis neer, dus laat een foto zien waarop de bank in een woonkamer staat. Hiermee geef je bezoekers een idee van hoe het product gebruikt kan worden.

Truc #5. Breng de ware grootte van het product in beeld

Stel je eens voor: je koopt online een stofzuiger. Wanneer je hem uit de doos haalt, is de stofzuiger veel kleiner dan je had verwacht. Om teleurstellingen bij klanten te voorkomen, moet je proberen om de werkelijke grootte van het product af te beelden. Dat klinkt misschien lastiger dan het is. Bij het maken van een actiefoto (zie truc 4), kun je bijvoorbeeld een persoon gebruiken die het product vasthoudt. Zo zijn de verhoudingen voor de bezoeker duidelijk. Is dit niet haalbaar? Vermeld dan de productafmetingen bij de foto.

Truc #6. Maak sfeerfoto’s

Sommige producten hebben meer nodig dan alleen een foto van het product zelf. Een knusse, gebreide wollen deken voor op de bank komt beter tot zijn recht wanneer het gefotografeerd wordt op een bank met bijpassende kussens. Een foto van de deken in de verpakking spreekt natuurlijk veel minder aan. Westwing laat met onderstaande foto’s goed zien hoe een jute vloerkleed in huis staat.

Focus op de details

Truc #7. Wees consequent

Dit houdt in dat je alle producten in je webshop op dezelfde manier toont. Verkoop je servies en kies je ervoor om het te fotograferen op een mooi gedekte tafel? Doe dit dan voor elke serviesset in je assortiment. Laat je winterjassen zien op een paspop? Zorg dan dat de bezoeker niet ineens echte mensen voorbij ziet komen wanneer hij de skibroeken in je webshop bekijkt. Door alle producten op dezelfde manier af te beelden creëer je rust en overzicht.

Schrijf je in voor de Webshop Wednesdays en ontvang een gratis whitepaper

  • Gratis whitepaper met 14 musthaves voor iedere webshop
  • Praktische tips die je direct kan toepassen op jouw webshop
  • Iedere maand de beste SEO tips in je mail




  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Truc #8. Zorg voor voldoende afbeeldingen

Natuurlijk staat de kwaliteit van productfoto’s voorop, maar vergeet niet dat kwantiteit ook belangrijk is. Het is vrijwel onmogelijk om een bezoeker te overtuigen met slechts één foto. Ook met twee of drie foto’s ga je het niet redden. Je kunt beter te veel afbeeldingen hebben dan te weinig, mits ze genoeg van elkaar verschillen. Want zeg nou zelf: niemand wil naar tien afbeeldingen kijken die allemaal het vooraanzicht laten zien van de nieuwste iPhone.

Picture perfect

Van doorsnee productafbeeldingen maak je gemakkelijk hele goede productafbeeldingen door bovenstaande trucjes toe te passen. Om scherpe productfoto’s te kunnen maken moet je wel in het bezit zijn van de juiste camera. Hoewel veel smartphones tegenwoordig goede camera’s hebben, zijn ze meestal alleen geschikt voor privégebruik. Investeer daarom in goede apparatuur en je zult zien dat de investering zich vanzelf terugbetaalt. Tot slot moet je de productafbeeldingen ook nog op de juiste manier op de website plaatsen. Hier komen technische aspecten om de hoek kijken. Daarover volgende week meer in deel 2 van deze blog!

 

Over de schrijver: Sabina Rekers

Sabina Rekers is Online Marketing Copywriter bij Online Marketing Bureau Stramark.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Online marketing gallery

Bekijk de gratis afbeeldingen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Alle whiteboard Fridays

24 interviews >

Create a Review Link

Google Review Link Generator >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Kies wat Online Marketing Bureau Stramark voor je kan betekenen

Online Marketing
Zoekmachine Marketing
Zoekmachine Adverteren
Zoekmachine Optimalisatie
Google Ads
Seo Copywriting
Linkbuilding
Social Media Marketing
Remarketing

Top 20 Blogitems:
· Zoekwoordonderzoek in 7 Stappen
· De wereld achter Google reviews
· GDPR Dataverlies in Google Analytics
· Linkbuilden tips
· Zoekmachine Marketing Advies
· 10 Conversie boosters
· Wordpress SEO Optimalisatie
· 15 pagina’s voor elke bedrijfswebsite
· Sukkels werken 40+ uur per week
·  Online marketing begrippen
· 5 tips voor lange tekstpaginas
· Online Marketing Plan in 5 stappen
· 301 redirect en een 302 redirect
· Het perfecte zoekwoorden onderzoek
· Dé 3 Tips voor Conversie Optimalisatie
· Content Marketing Plan in 7 stappen
· Slimme en effectieve marketingtips

Call Now Button