Hoe Gratis leidt tot meer Omzet

gratis meer online omzet

voor wat hoort watTe vaak hoor ik nog uitspraken als “Ik ben Sinterklaas niet” en “Voor niets komt de zon op” voorbijkomen. Mensen die deze uitspraken doen weigeren steevast om zomaar iets voor een ander te doen. Ze overwegen pas om iets te doen wanneer ze hiervoor direct betaald krijgen.
Dat is jammer. Behalve het feit dat hun omgeving zich waarschijnlijk mateloos stoort aan deze instelling doen ze ook zichzelf ermee te kort. Als ze eens zouden weten hoeveel kansen ze hierdoor mislopen dan zouden ze waarschijnlijk al snel een andere strategie kiezen.

Eén van de drijvende principes voor menselijk gedrag is de wet van wederkerigheid (Influence – Cialdini). Geef mensen iets van waarde en ze zijn geneigd om iets terug te geven. Een simpel voorbeeld hiervan is het sturen van kerstkaarten. Veel mensen sturen een kerstkaart naar iemand enkel omdat diegene hen vorig jaar ook een kaart stuurde.

Wat heeft dit dan te maken met online marketing?

Steeds meer bedrijven verdienen vandaag de dag enorm veel geld aan gratis producten. Enkele van de meest succesvolle online bedrijven zijn zelfs vrijwel volledig gebaseerd op gratis diensten. Denk bijvoorbeeld aan Google, dat een groot deel van zijn diensten zoals Gmail en YouTube gratis aanbiedt. Of neem Facebook, dat voor miljarden mensen een gratis platform levert.
Deze bedrijven leveren een gratis platform en profiteren vervolgens van de opbrengsten van de vele duizenden bedrijven die graag geld neerleggen om te adverteren.
Dergelijke platformen zijn één manier om te profiteren van gratis producten. Met de komst van blogs, Ebooks, videocursussen en Webinars wordt echter ook steeds meer informatie gratis aangeboden. Zo bieden een aantal van de top universiteiten in de wereld vandaag de dag zelfs hele onderdelen van MBA studies gratis online aan.

De bedrijven die dit soort diensten gratis aanbieden leven vaak van de opbrengsten van soortgelijke diensten. Dan ontstaat de vraag: Waarom zou je ervoor kiezen om enkele van je producten gratis weg te geven?

Door mensen iets te geven genereer je vertrouwen. Online bezoekers krijgen zo een ideale gelegenheid om op een laagdrempelige manier kennis te maken met jouw bedrijf. Ze krijgen zo als het ware een voorproefje van de waarde van jouw producten.
Een dergelijk gebaar genereert vertrouwen. Wanneer jij aantoont dat je bereid bent om iets van waarde gratis weg te geven, is de onderliggende aanname dat je producten te bieden hebt die nóg waardevoller zijn dan datgene wat je gratis aanbiedt.

Maar hoe komt er dan geld in het laatje?

geld in het laatjeHet is natuurlijk heel leuk en aardig om je bezoekers gratis iets van waarde te geven, maar hoe leidt dit dan vervolgens tot meer omzet? Zonder omzet kan een bedrijf tenslotte niet bestaan.
Een gratis product leidt niet direct tot omzet. Zoals eerder gezegd geeft het wel vertrouwen wat kan resulteren in indirecte online verkopen. Wanneer mensen een positieve ervaring hebben met een gratis product dan zijn ze daardoor veel eerder geneigd om jouw daadwerkelijke product aan te schaffen.
Stel dat 1.000 mensen een gratis Ebook met tips om van rugklachten af te komen downloaden. Een groot deel van deze mensen zal de tips toepassen en merken dat ze inderdaad minder rugklachten hebben.

Vertel ze vervolgens in het Ebook over hoe jij als fysiotherapeut mensen helpt om helemaal klachtenvrij te worden. Dan zijn deze mensen veel sneller geneigd om van je dienst gebruik te maken. Ze hebben nu al het vertrouwen in jouw kwaliteit en zijn je al dankbaar voor datgene waar je ze tot nu toe mee geholpen hebt.
Geef mensen dan ook de kans om de volgende stap te nemen. Prijs in jouw gratis product een ander (betaald) product aan. Een gratis product werkt dan als een soort verkooppagina. Alleen wel een stuk effectiever!

Wat geven wij gratis weg?

Als je ons blog leest kan je veel Zoekmachine Marketing, Zoekmachine Adverteren en Zoekmachine optimalisatie gratis zelf uitvoeren. We geven Gratis tips hoe bepaalde functies je business kunnen helpen. Verder maken we vrijblijvend een Gratis SEO analyse van je website als je vertelt welke website je hoger in google wil hebben! Als je ons een nieuwe Adwords campagne start krijg je van ons nog 150 euro gratis budget om mee te adverteren! Als je ons volgt op twitter tweeten we waardevolle bronnen voor meer informatie. dus.. Wat geef jij gratis weg?

Bronnen:
Free! Why $0,00 Is the Future of Business 
Influence – Cialdini (Boek)
Financial Post

Over de schrijver: Wouter Blom

Online/SEO/SEA/business/strategie Consultant – Eigenaar Stramark - Focus op Resultaat Online voor grote en kleine merken | Google Premier Partner | GTD, SEM, SEA, SEO, Adwords, Facebook, Linkedin,Twitter, Display, Remarketing & More.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse
Google Ads Scan
Keyword Analyse
SEO Check
Offerte aanvragen

Top Blogitems:
Must have: marketingstrategie en budget
15 pagina’s voor iedere bedrijfswebsite
HTTP 301 vs 302
Online Marketing Plan in 5 stappen
Funnel instellen met Google Analytics
Social post preview bekijken?
ROI en ROAS: wat is het verschil?
11 Prijspsychologie tactieken
Google grapjes in een overzicht
Wat moet je weten over GA4
Alleen sukkels werken 40+ uur
Zo bouw je de juiste footer voor SEO
Webshop kosten en kostprijs berekenen
In 7 stappen een Content Marketing Plan
Wat zijn Micro conversies
How to: SEO vriendelijke URL structuur
11 tips voor productafbeeldingen
De wereld achter Google reviews
SEO voor productcategorieën in webshops
6 technieken voor interne linkbuilding
Mailchimp gebruikers zijn in overtreding
Een bedankpagina maakt klanten in fans
Optimale productpaginas maken
Uitsluiten van Spambots in Analytics
Tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Engels als taal in je Google Ads campagne?
Waarom een Robots.txt
10 Conversie verhogende Triggers
een HTML sitemap voor webshops
hoe belangrijk is een FAQ pagina?
Duplicate content is slecht voor shops
8 slimme trucs voor productafbeeldingen
Je eerste Google Shopping Campagne
10 tips voor productteksten
HTML sitemap voor je site!
Google Shopping: 10 optimalisatie tips
Basisstrategie voor social media
5 tips voor een lange tekstpagina
How To: Meetbaar maken van conversies
Gebruiksvriendelijk menu voor webshops
GTM containers im- en exporteren
Landingspagina optimalisatie voor Ads
Starter Guide of Google Tag Manager
Emotie verkoopt online
10 tips voor effectievere e-mail marketing
Dynamische remarketing opzetten
De 8 hygiëneregels van videobellen
Emerce100:Beste Digital Marketingbureau
De perfecte zoekwoordenlijst voor je site
GDPR & Dataverlies in Google Analytics
Social Media Content voor bedrijven
Zoekwoordenonderzoek voor e
8 Tools voor Website Optimalisatie
11 linkbuilding tips voor het mkb
Eerste hulp bij een volle inbox
Webshops & Kruimelpaden!
Zo schrijf jij een goede over ons pagina
Doelstellingen voor een webshop
Efficiënt 404’s oplossen
Het effect van website snelheid
5 Optimalisatie tips in Google Ads
Ontdek jouw weg naar meer conversies
Slimme en effectieve marketingtips
Wat is Inbound Marketing
Wat het voordeel van jouw product?
Gratis zoekwoorden onderzoek
Gebruik van ✅speciale 👉karakters
Check onze checkout tips
De voordelen van chatbots voor webshops
Google Analytics installeren
Waarom klantreviews belangrijk zijn
Voorkom uitstelgedrag bij bestellen
Psychologische prijzen: ethisch of niet?
Google Tag Manager (GTM) de voordelen
Domeinnaam tips en tricks!
Geschiedenis van Google Zoekmachine
Event tracking via Click to Call Button