Omzet verhogen? Dé 3 tips voor Conversie Optimalisatie

conversie optimalisatie

Stel je hebt AdWords advertenties draaien voor je website. Je stopt er maandelijks een aardig bedrag in maar de aanvragen en aankopen blijven maar uit. Wat is er aan de hand, hoe kan dat toch? Een mogelijkheid is natuurlijk dat je de juiste keywords nog niet gevonden hebt. Maar als na onderzoek blijkt dat er voldoende verkeer binnenkomt, dan moet je jezelf gaan afvragen of het niet aan je website ligt.

Dan is de vraag: hoe optimaliseer je je website voor conversies zonder dat je moet A/B testen? De volgende 3 tips werken voor (bijna) iedere website dus geen reden om ze niet te proberen!

Hobson+1

Call to action buttons werken over het algemeen beter als je de zogenaamde Hobson+1 techniek toepast. Mensen houden van nature van keuzemogelijkheid maar teveel keuzes vinden we ook weer niet prettig.

Wanneer je onderaan een pagina één call to action knop hebt staan, zijn dat voor het brein twee keuzes. Namelijk klikken op de call to action óf niets doen. Wanneer we een aankoop doen wegen we dit vaak goed af. Is het mijn geld waard, heb ik het nodig etc. Wanneer je slechts twee keuze mogelijkheden hebt (klikken of niets doen) heeft het brein nog genoeg denkvermogen om deze rationele keuze te maken. De kans is daardoor groot dat de bezoeker niets doet en je website verlaat zonder aankoop.

calltoaction

De Hobson+1 techniek voegt een keuze optie toe. Vaak in de vorm van een onopvallende link onder de call to action. Wat er vervolgens gebeurt is dat het brein een extra keuze optie waarneemt. Door de extra (minder belangrijke) keuzemogelijkheid toe te voegen, wordt het rationele denkvermogen van het brein uitgeput. Daardoor krijgt het emotionele gedeelte (dat geneigd is om een aankoop te doen) de overhand. Proberen waard toch?!

Educatie & overtuiging

Het beslissingsproces van een aankoop is tegenwoordig veel langer. Mensen doen meer research en onderzoeken een product via allerlei kanalen. Als je denkt dat een bezoeker direct op ‘koop’ drukt als hij vanuit een advertentie op jouw landingspagina komt, dan ben je een positieve denker.

Laat niets aan hoop of toeval over. Zorg dat je bezoeker alle informatie krijgt waar hij naar op zoek kan zijn. Laat niets onbeantwoord. Informeer je bezoeker goed en leg ze uit waarom ze nou juist jouw product moeten hebben. Schrijf niet vanuit jezelf maar speel slim in op de behoefte van de klant. Vervolgens kan je toewerken naar de conversie. Dus niet beginnen met een grote opvallende conversie button op je landingspagina.

Less is more, is more conversie

Een mooi voorbeeld van less is more geven we hieronder. De huidige bestelpagina is het perfecte voorbeeld van hoe teveel opties en informatie kunnen afleiden van de daadwerkelijke conversie. Het eerste voorbeeld is de huidige pagina met een overload aan informatie en keuzes. Na conversie optimalisatie ziet dezelfde pagina eruit zoals in het tweede voorbeeld. Je ziet dat er een hoop overbodige dingen zijn weggelaten. Het menu is eruit, de footer is weg en overbodige buttons die afleiden van de conversie knop, zijn weg. De conversie knop heeft een andere kleur gekregen zodat deze direct zichtbaar is.

Vóór conversie optimalisatie:

20150601 oude bestelpagina

Na conversie optimalisatie:

20150601 nieuwe bestelpagina

Daarnaast zijn er wat dingen verplaatst. De kortingscode is links gezet. Onder de bestelknop is een unique selling point toegevoegd die de bezoeker positief moet beïnvloeden. Vermijd hier negatieve woorden als ‘niet’ en ‘geen’. Wat bewust niet veranderd is, is de positie van de prijs. Deze is dichtbij de conversie knop gebleven.

Deze tips zijn allemaal relatief gemakkelijk door te voeren en kunnen bijdragen aan meer omzet via je website!

Hulp bij Conversie Optimalisatie?

Neem vrijblijvend contact op!

of vraag meer informatie aan

 

bronnen: Karl Gilis (Suzuki), Online Dialogue

Over de schrijver: Fenna Kamerbeek

Fenna werkt sinds 2011 in de Zoekmachine Optimalisatie. Sinds september 2014 is zij werkzaam als SEO Consultant bij Zoekmachine Marketing Bureau Stramark. Daarnaast heeft zij ook verstand van Conversie en Design

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse
Google Ads Scan
Keyword Analyse
SEO Check
Offerte aanvragen

Top Blogitems:
Must have: marketingstrategie en budget
15 pagina’s voor iedere bedrijfswebsite
HTTP 301 vs 302
Online Marketing Plan in 5 stappen
Funnel instellen met Google Analytics
Social post preview bekijken?
ROI en ROAS: wat is het verschil?
11 Prijspsychologie tactieken
Google grapjes in een overzicht
Wat moet je weten over GA4
Alleen sukkels werken 40+ uur
Zo bouw je de juiste footer voor SEO
Webshop kosten en kostprijs berekenen
In 7 stappen een Content Marketing Plan
Wat zijn Micro conversies
How to: SEO vriendelijke URL structuur
11 tips voor productafbeeldingen
De wereld achter Google reviews
SEO voor productcategorieën in webshops
6 technieken voor interne linkbuilding
Mailchimp gebruikers zijn in overtreding
Een bedankpagina maakt klanten in fans
Optimale productpaginas maken
Uitsluiten van Spambots in Analytics
Tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Engels als taal in je Google Ads campagne?
Waarom een Robots.txt
10 Conversie verhogende Triggers
een HTML sitemap voor webshops
hoe belangrijk is een FAQ pagina?
Duplicate content is slecht voor shops
8 slimme trucs voor productafbeeldingen
Je eerste Google Shopping Campagne
10 tips voor productteksten
HTML sitemap voor je site!
Google Shopping: 10 optimalisatie tips
Basisstrategie voor social media
5 tips voor een lange tekstpagina
How To: Meetbaar maken van conversies
Gebruiksvriendelijk menu voor webshops
GTM containers im- en exporteren
Landingspagina optimalisatie voor Ads
Starter Guide of Google Tag Manager
Emotie verkoopt online
10 tips voor effectievere e-mail marketing
Dynamische remarketing opzetten
De 8 hygiëneregels van videobellen
Emerce100:Beste Digital Marketingbureau
De perfecte zoekwoordenlijst voor je site
GDPR & Dataverlies in Google Analytics
Social Media Content voor bedrijven
Zoekwoordenonderzoek voor e
8 Tools voor Website Optimalisatie
11 linkbuilding tips voor het mkb
Eerste hulp bij een volle inbox
Webshops & Kruimelpaden!
Zo schrijf jij een goede over ons pagina
Doelstellingen voor een webshop
Efficiënt 404’s oplossen
Het effect van website snelheid
5 Optimalisatie tips in Google Ads
Ontdek jouw weg naar meer conversies
Slimme en effectieve marketingtips
Wat is Inbound Marketing
Wat het voordeel van jouw product?
Gratis zoekwoorden onderzoek
Gebruik van ✅speciale 👉karakters
Check onze checkout tips
De voordelen van chatbots voor webshops
Google Analytics installeren
Waarom klantreviews belangrijk zijn
Voorkom uitstelgedrag bij bestellen
Psychologische prijzen: ethisch of niet?
Google Tag Manager (GTM) de voordelen
Domeinnaam tips en tricks!
Geschiedenis van Google Zoekmachine
Event tracking via Click to Call Button