Google Ads Campagne Performance Max: is het iets voor mij?

Door het verdwijnen van Smart Shopping is er chaos ontstaan in de wereld van online marketing. Google forceert  online marketeers, sinds dit jaar, om over te stappen van Smart Shopping campagnes naar Performance Max campagnes. Die chaos wordt voornamelijk veroorzaakt omdat het nieuwe product nog niet af lijkt te zijn, maar als work in progress gezien mag worden. Online marketeers moeten dus flink omschakelen. Maar wat is Performance Max precies en is het iets voor jouw bedrijf? 

Wat is Performance Max?

Performance Max (Pmax) is een campagne type in Google Ads die alle kanalen combineert. Zo kun je met één campagne adverteren in Search, Shopping, Display, Youtube, Discover, Gmail en Google Maps. Google lanceerde Performance Max als beta al in 2021. In 2022 forceerde Google Ads de switch van Smart Shopping campagnes naar Performance Max campagnes. Hierdoor is Pmax vooral voor webshops onmisbaar geworden. Maar ook bedrijven die geen webshop hebben, kunnen Pmax campagnes opzetten om op alle kanalen te adverteren.

Wat zijn de voordelen van Performance Max? 

  • Met één campagne ben je meteen zichtbaar op alle Google kanalen en heb je direct een heel groot bereik. Dit is vooral voordelig voor nieuwe accounts waar nog onduidelijk is welk kanaal het best zal werken.
  • Het overgaan van Smart Shopping naar Performance Max is heel makkelijk. Google doet het met een klik op de knop. Het enige wat je nog moet toevoegen zijn foto’s en een paar titels en beschrijvingen.
  • In Performance Max wordt machine learning optimaal gebruikt. Hierdoor krijg je snel resultaat te zien.
  • Meer focus op content. Content werd vaak onderschat, maar is cruciaal in het adverteren met Pmax. Focus op content geeft je ook de kans om jezelf nog meer te onderscheiden van je concurrenten. 
  • Omdat Pmax verbonden is met de shopping feed, wordt de informatie hieruit ook in de andere kanalen gebruikt. Zo hoef je geen specifieke advertenties per product te maken en hoef je je ook geen zorgen te maken over voorraad. 

Wat zijn de nadelen van Performance Max?

  • Er is nog veel onduidelijkheid over Pmax en de mogelijkheden. 
  • Er worden nog maandelijks updates en nieuwe features uitgebracht. Het geeft daarom vaak nog een bèta gevoel. 
  • Je kan niet je prestaties per kanaal zien. Je kan alleen de totale prestaties zien.
  • Je kan geen kanalen uitsluiten.  
  • Je kan niet de zoektermen bekijken en uitsluiten. Zo heb je minder controle over het verkeer. 
  • Pmax kan verkeer overnemen van je andere campagnes in het account. Google vergelijkt de AdRank van je campagnes en geeft degene met de hoogste AdRank voorrang. Zo kun je een afname zien in je search of display campagnes, omdat Pmax dat verkeer overneemt. 

Wat heb ik nodig om met Performance Max te starten? 

Zoals eerder aangegeven staat content centraal bij Performance Max. Het is daarom ook belangrijk om goede foto’s en video’s te hebben. Als je een webshop hebt zijn goede productafbeeldingen cruciaal. Als je diensten verleend, zijn afbeeldingen en video’s van je diensten belangrijk om mensen beter te laten begrijpen wat je verkoopt. 

Goede USP’s voor je advertentieteksten zijn ook belangrijk. Deze teksten zullen nu eenmaal op alle kanalen vertoond worden. Dit betekent dat je klanten in verschillende fases van de funnel bereikt. Denk dus goed na welke content je in welke fase aan de klant wilt tonen. 

Heb je een webshop? Dan is het hebben van een goed ingeregelde shopping feed cruciaal. Sowieso is dit belangrijk als je wilt starten met het online adverteren van je producten. Met Performance max wordt de informatie uit die feed voor alle soorten advertenties en kanalen gebruikt. Zorg dus dat deze compleet is. 

Onze ervaring tot nu toe

Als online marketing bureau hebben wij al wat ervaring op kunnen doen met Performance Max in verschillende accounts. Dit heeft ons, tot nu toe, tot de volgende conclusies gebracht:

  • Pmax is ideaal voor branding of voor het lanceren van een nieuw product of dienst. In vrij korte tijd kun je heel veel mensen bereiken.
  • Pmax “steelt” verkeer van andere campagnes. Dit schommelt ook heen en weer. De ene week kan Pmax in verkeer en conversies stijgen terwijl je andere campagnes dalen, en de volgende week kan Pmax in prestaties dalen en je andere campagnes stijgen. Dit kan soms weken aanhouden.
  • Sommige Smart Shopping campagnes die over zijn gegaan naar Pmax presteren meteen goed, andere presteren heel moeizaam of zelfs slecht. Dit terwijl dezelfde soort aanpassingen zijn gemaakt. Het is daarom nog te vroeg voor standaard optimalisaties en beheer. Elk account is weer een nieuw experiment. 
  • Pmax lijkt voorrang te krijgen op andere campagnes. Volgens Google krijgt de campagne met hoogste AdRank voorrang, in praktijk lijkt dit lastig te controleren.
  • Om de controle te houden kun je het best heel specifiek beginnen. Dit kun je doen door een specifieke audience in te stellen of met een klein aantal producten te beginnen. 
  • Maak als je kan eigen video’s voor je campagne. Als je dit namelijk niet doet, maakt Google automatisch video’s voor je met de foto’s en teksten uit de campagne of feed. Deze worden dan op Youtube als advertenties vertoond. Deze filmpjes lijken heel amateuristisch en passen vaak niet in de brand van het bedrijf. Maak dus je eigen filmpjes ook al zijn ze heel simpel.  

Is Performance Max iets voor mij? 

Nu je meer informatie hebt gekregen over Performance Max kun je beter besluiten of het iets voor jouw bedrijf is. Ons advies is het volgende:

  • Ben je een bedrijf dat een nieuw product of dienst lanceert en zoveel mogelijk bewustzijn en bekendheid wil creëren? Dan is Performance Max iets voor jou. Met Pmax kun je heel snel een specifieke doelgroep vanuit alle kanalen targetten. Dit zorgt ervoor dat je advertenties heel snel door duizenden mensen worden gezien.
  • Heb je een webshop? Dan ontkom je niet aan Performance Max. Standaard Shopping loopt al snel tegen de limieten van optimalisatie aan, dus zal je al snel gebruik moeten maken van Pmax. Het goede is dat de feed en de producten ook meteen als content in de andere kanalen gebruikt worden. 
  • Ben je iemand die niet veel van Google Ads weet en gewoon wil kijken of online adverteren iets voor jouw bedrijf is? Dan adviseren we je met de basis te beginnen. Dit betekent een Search campagne met je belangrijkste zoekwoorden. Op deze manier ben je helemaal in controle over het type verkeer dat je behaalt, de kosten en de advertenties. 
  • Heb je een bedrijf dat diensten verleend? Dan adviseren we Search en Display campagnes te gebruiken. Op deze manier weet je zeker waar je geld uitgegeven wordt en kun je beter zien welk resultaat je behaalt in elk kanaal. Ook heb je meer controle over de advertenties en verkeer in elk kanaal. 

 

Wil jij weten of Performance Max iets voor jouw bedrijf is? Of wil je weten hoe goed jouw Google Ads account is ingesteld? Vraag dan onze vrijblijvende Google Ads Scan aan!

 

Vraag vrijblijvend de Google Ads whitepaper aan

  • Gratis whitepaper met tips van ervaren Google Ads specialisten
  • Praktische tips die je direct kan toepassen op jouw advertenties
  • Zie direct verschil in de resultaten van jouw advertenties




  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


 

Over de schrijver: Laura Karatzali

Laura is SEA & Social Media consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt zij bedrijven hun doelen te bereiken via Google en Social Media Advertenties. Hiernaast heeft Laura ook interesse in content creatie en creatieve vormgeving.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse
Google Ads Scan
Keyword Analyse
SEO Check
Offerte aanvragen

Top Blogitems:
Must have: marketingstrategie en budget
15 pagina’s voor iedere bedrijfswebsite
HTTP 301 vs 302
Online Marketing Plan in 5 stappen
Funnel instellen met Google Analytics
Social post preview bekijken?
ROI en ROAS: wat is het verschil?
11 Prijspsychologie tactieken
Google grapjes in een overzicht
Wat moet je weten over GA4
Alleen sukkels werken 40+ uur
Zo bouw je de juiste footer voor SEO
Webshop kosten en kostprijs berekenen
In 7 stappen een Content Marketing Plan
Wat zijn Micro conversies
How to: SEO vriendelijke URL structuur
11 tips voor productafbeeldingen
De wereld achter Google reviews
SEO voor productcategorieën in webshops
6 technieken voor interne linkbuilding
Mailchimp gebruikers zijn in overtreding
Een bedankpagina maakt klanten in fans
Optimale productpaginas maken
Uitsluiten van Spambots in Analytics
Tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Engels als taal in je Google Ads campagne?
Waarom een Robots.txt
10 Conversie verhogende Triggers
een HTML sitemap voor webshops
hoe belangrijk is een FAQ pagina?
Duplicate content is slecht voor shops
8 slimme trucs voor productafbeeldingen
Je eerste Google Shopping Campagne
10 tips voor productteksten
HTML sitemap voor je site!
Google Shopping: 10 optimalisatie tips
Basisstrategie voor social media
5 tips voor een lange tekstpagina
How To: Meetbaar maken van conversies
Gebruiksvriendelijk menu voor webshops
GTM containers im- en exporteren
Landingspagina optimalisatie voor Ads
Starter Guide of Google Tag Manager
Emotie verkoopt online
10 tips voor effectievere e-mail marketing
Dynamische remarketing opzetten
De 8 hygiëneregels van videobellen
Emerce100:Beste Digital Marketingbureau
De perfecte zoekwoordenlijst voor je site
GDPR & Dataverlies in Google Analytics
Social Media Content voor bedrijven
Zoekwoordenonderzoek voor e
8 Tools voor Website Optimalisatie
11 linkbuilding tips voor het mkb
Eerste hulp bij een volle inbox
Webshops & Kruimelpaden!
Zo schrijf jij een goede over ons pagina
Doelstellingen voor een webshop
Efficiënt 404’s oplossen
Het effect van website snelheid
5 Optimalisatie tips in Google Ads
Ontdek jouw weg naar meer conversies
Slimme en effectieve marketingtips
Wat is Inbound Marketing
Wat het voordeel van jouw product?
Gratis zoekwoorden onderzoek
Gebruik van ✅speciale 👉karakters
Check onze checkout tips
De voordelen van chatbots voor webshops
Google Analytics installeren
Waarom klantreviews belangrijk zijn
Voorkom uitstelgedrag bij bestellen
Psychologische prijzen: ethisch of niet?
Google Tag Manager (GTM) de voordelen
Domeinnaam tips en tricks!
Geschiedenis van Google Zoekmachine
Event tracking via Click to Call Button