Het effect van website snelheid op jouw posities in Google

Wist je dat Google al jaren roept dat een snelle website goed is voor de rankings in zijn zoekmachine? Vaak bleek dat de langzaamste 15% van de websites hiervoor gestraft werden in hun rankings. Sinds 2021 is Google stappen gaan zetten in het meetellen van “pagina ervaring” in hun rankings. Dit noemt Google Page Experience. Voor de mobiele zoekmachine is dit vorig jaar uitgerold en dit jaar zal het in de traditionele desktop zoekmachine geïmplementeerd worden. Hoe het werkt en waarom je hier absoluut aandacht aan moet besteden? Wij hebben onze belangrijkste bevindingen op een rij gezet.

Mensen hebben online weinig geduld. Wanneer een website langzaam of niet gebruiksvriendelijk is gaan ze weer snel weg van de website en terug naar de zoekresultaten. Mensen switchen hierdoor van resultaat naar resultaat. Dit kan frustrerend zijn en gaat tegen Google’s doel om “het leven van mensen makkelijker te maken”. Google doet er immers alles aan om de beste resultaten aan mensen voor te schotelen. Want hoe tevredener de zoeker, hoe vaker hij/zij zal terugkeren naar de zoekmachine.

Sinds 2021 is Google “pagina ervaring” (Page Experience) zwaarder gaan meetellen in het ranken van websites. Hierbij is Google begonnen met mobielvriendelijke pagina ervaring omdat 50% van het verkeer op websites via mobiele devices zoals smartphones binnenkomt. Het resultaat van deze nieuwe manier van websites beoordelen bleef echter moeilijk te meten. Het was niet altijd duidelijk of de posities van je website verbeterden wanneer je hier optimalisaties op doorvoerde.

Sinds de laatste wijziging en de laatste aankondiging in februari wordt het meten van de mobiele ervaring uitgebreid naar desktop ervaring. Op deze manier heeft iedere gebruiker dezelfde ‘voordelen’ van deze update. Er zijn 4 onderdelen bij de meting van “pagina ervaring” (Page Experience) namelijk: 

Hoe je de pagina snelheid van jouw website kan verbeteren verschilt per website. Een SEO consultant kan jou hier goed bij helpen, maar een goede samenwerking met de webbouwer is hier ook heel belangrijk bij. Het kan goed zijn dat er verbeteringen nodig zijn die zo technisch van aard zijn, dat je hier een websitebouwer bij nodig hebt.

Bij Stramark houden wij enorm van cijfers en onderzoeken we graag zelf wat de update voor ons betekent. Onze eigen website was dan ook een perfect middel om de nieuwste update van Google grondig te testen!

Wij probeerden het uit!

In januari hebben wij bij Stramark aan de snelheid van onze website gewerkt die op dat moment een score van 45% had. Page speed insight geeft jouw pagina snelheid een score van 0-100%. Een score van 0-49% betekent “slecht”, 50-89 betekent “kan verbeterd worden”, 90-100 betekent “goed”. Na verschillende aanpassingen is het volgende resultaat behaald:

Na een maand, zonder iets anders aan onze website te hebben veranderd, zagen wij deze wijzigingen in onze posities: 

De verbeterde snelheid van de website heeft dus daadwerkelijk een effect op de ranking van je zoekwoorden in Google!

Ook voor Google Ads is pagina ervaring belangrijk 

Een snelle website is niet alleen gunstig voor de bezoeker en hogere posities in Google, maar ook zeker van toegevoegde waarde voor SEA. Pagina ervaring heeft namelijk een groot effect op de kwaliteitsscore van jouw zoekwoorden. Een hoge kwaliteitsscore heeft een positief effect op jouw advertentie posities en kosten per klik. Dit kan een groot verschil maken in het behaald verkeer en kosten van de advertenties. Het verbeteren van jouw pagina ervaring heeft dus een positief effect op jouw organische en betaalde ranking!

Benieuwd hoe snel jouw website is? Test het hier!

Is de snelheid laag? Onze SEO consultants kijken graag met jou mee. 

Vraag de SEO Scan aan of neemt contact op!

 

Deze blog is in samenwerking geschreven door Wouter Blom, Christian Rietbroek en Laura Karatzali.

 

Over de schrijver: Laura Karatzali

Laura is een SEA consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt zij bedrijven hun doelen te bereiken via Google Advertenties. Naast SEA heeft Laura ook interesse in social media en creatieve vormgeving.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

AVG uitleg voor mkb

AVG/GDPR voor mkb >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse

Google Ads Scan

Keyword Analyse

SEO Check

Offerte aanvragen

Wat we doen

Kies wat Online Marketing Bureau Stramark voor je kan betekenen

Online Marketing
Zoekmachine Marketing
Zoekmachine Adverteren
Zoekmachine Optimalisatie
Google Ads
Seo Copywriting
Linkbuilding
Social Media Marketing
Remarketing

Top 20 Blogitems:
· Zoekwoordonderzoek in 7 Stappen
· De wereld achter Google reviews
· GDPR Dataverlies in Google Analytics
· Linkbuilden tips
· Zoekmachine Marketing Advies
· 10 Conversie boosters
· Wordpress SEO Optimalisatie
· 15 pagina’s voor elke bedrijfswebsite
· Sukkels werken 40+ uur per week
·  Online marketing begrippen
· 5 tips voor lange tekstpaginas
· Online Marketing Plan in 5 stappen
· 301 redirect en een 302 redirect
· Het perfecte zoekwoorden onderzoek
· Dé 3 Tips voor Conversie Optimalisatie
· Content Marketing Plan in 7 stappen
· Slimme en effectieve marketingtips
· Wat is in online marketing?
· Wat is mijn IP adres

Call Now Button