Online Marketing Bureau Stramark chris wouter klein

De perfecte menustructuur voor je SEO-website: navigatie en internal link tips

Je staat op het punt om een nieuwe website te lanceren of je huidige website te verbeteren. Wat je dan absoluut niet mag vergeten, is het ontwerpen van een effectieve menustructuur. Een menustructuur op je website verdient zelfs speciale aandacht. Het is namelijk dé bewegwijzering van je website voor potentiële klanten en zoekmachines. In dit artikel leggen we uit waarom een goed menu nog meer belangrijk is. Ook leer je hoe je een navigatiestructuur ontwerpt die zowel gebruiks- als SEO-vriendelijk is. En, last but not least: we geven tips voor internal linking. Een must voor jouw online zichtbaarheid.

Menustructuur op je website: waarom is dit belangrijk?

Niets is vervelender dan een website bezoeken en de weg kwijtraken door onlogisch geplaatste links of ongestructureerde informatie. Verplaats je daarom eens in jouw bezoeker. Waar is je bezoeker bij gebaat wanneer hij snel de juiste informatie wil vinden? Het antwoord is: een overzichtelijke menustructuur op je website. Eén waarover is nagedacht en waarmee bezoekers eenvoudig kunnen navigeren tussen verschillende webpagina’s. Dit verbetert niet alleen de gebruiksvriendelijkheid, maar zorgt er ook voor dat zoekmachines je website beter begrijpen en je pagina’s dus sneller indexeren.

Goede navigatiestructuur website: sleutel voor gebruiksvriendelijkheid

Zodra we eenmaal een doel voor ogen hebben, willen we ons niet laten afleiden door belemmerende zaken als slecht vindbare knoppen, ‘broken links’ of een onlogische navigatie. Dit kan leiden tot irritatie, en – nog erger – vertrekkende bezoekers. Wil je bezoeker dus specifieke informatie, geef hem dan waar hij om vraagt door het ontwerpen van een duidelijk en overzichtelijke menustructuur voor je website. Zo zorg je dat je bezoeker gericht op zoek kan gaan naar de juiste informatie.

Goede navigatiestructuur van je website levert SEO-voordelen op

Een goede navigatiestructuur is overzichtelijk en heeft een positieve invloed op internal linking, wat op zijn beurt weer positieve invloed kan hebben op zoekmachine rankings. Een duidelijke menustructuur ontwerpen, helpt niet alleen de klant je website te begrijpen, maar geeft ook Google en andere zoekmachines inzicht in de sitenavigatie. Een website doorgronden – ofwel crawlen en indexeren – gaat nu eenmaal veel beter wanneer er een heldere hiërarchie onder de knoppen zit.

Hoe ontwerp je een effectieve menustructuur voor je website?

Nu je weet waarom een goede navigatiestructuur voor je website belangrijk is, geven we je enkele tips om er zelf één te ontwerpen.

  • Houd het simpel: probeer je menustructuur te ontwerpen op een zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijke manier. Voor een goede hiërarchie is het belangrijk dat je hoofd- en bijzaken onderscheidt. Gebruik duidelijke categorieën en beperk het aantal hoofditems tot maximaal 7. Zorg er daarnaast voor dat de subcategorieën logisch onder het juiste hoofditem hangen.
  • Gebruik duidelijke labels: zorg ervoor dat de labels van je menu-items duidelijk en beschrijvend zijn. Vermijd jargon en vaktermen die je doelgroep misschien niet kent. Gebruik in plaats daarvan termen die je bezoekers begrijpen en die overeenkomen met de inhoud van je website. Een goede manier om erachter te komen welke informatie jouw potentiële klant zoekt, is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. 
  • Zorg voor een responsive design: steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om websites te bezoeken. Zorg ervoor dat je menu ook op kleinere schermen goed leesbaar en bruikbaar is. Gebruik bijvoorbeeld een ‘hamburgermenu’ (icoontje met drie streepjes boven elkaar) op mobiele apparaten om ruimte te besparen. Echter, raden we een ‘hamburgermenu’ níet aan voor de desktopversie van je website. Voor de desktopversie van je website werkt de klassieke menubalk het beste.
  • Plaats een opvallende CTA in de menubalk: moedig je bezoekers aan om actie te ondernemen door een duidelijke en opvallende Call to Action (CTA) toe te voegen aan je menubalk. Een CTA is een aanmoediging aan de websitebezoeker om een specifieke actie te ondernemen, zoals het klikken op een knop, inschrijven voor een nieuwsbrief, of een aankoop doen. De CTA-knop die je in de menubalk plaatst, kan bijvoorbeeld een belknop zijn, linken naar een offerteformulier of aanmoedigen om contact op te nemen.

Bonustip:
Maak de menubalk sticky: een sticky menubalk blijft bovenaan een webpagina plakken zodat deze altijd in het zicht blijft, zelfs als je naar beneden scrollt. Het stelt websitebezoekers in staat om gemakkelijk te navigeren zonder terug naar boven te hoeven scrollen. Dit verbetert de gebruiksvriendelijkheid en kan het conversiepercentage verhogen, wat betekent dat meer mensen acties ondernemen zoals aankopen doen of contactgegevens achterlaten.

Internal link tips

Het toepassen van interne links is een ondergeschoven kindje binnen SEO. En dat terwijl het zo belangrijk is voor het verbeteren van de organische positie van je website en de mate van autoriteit die deze uitstraalt. Met de volgende tips verbeter jij de internal linking van je website:

  • Gebruik ankerteksten: zorg ervoor dat je interne links voorzien zijn van duidelijke en beschrijvende ankerteksten. Dit helpt zowel je bezoekers als zoekmachines om de inhoud van de gelinkte pagina beter te begrijpen.
  • Link naar relevante content: probeer zoveel mogelijk te linken naar relevante en waardevolle content op je website. Dit helpt je bezoekers om meer te weten te komen over een bepaald onderwerp en zorgt ervoor dat zoekmachines de autoriteit van je pagina’s beter kunnen beoordelen.
  • Vermijd te veel links: hoewel interne links belangrijk zijn, moet je oppassen dat je er niet te veel gebruikt. Te veel links kunnen je pagina onoverzichtelijk maken en de gebruiksvriendelijkheid verminderen.

Goede menustructuur: navigeer naar online succes

Verleid je bezoekers om in actie te komen wanneer ze zich op jouw website bevinden. Je wilt toch niet dat ze vertrekken? Wind ze dus om je vinger door een duidelijke hiërarchie in aantrekkelijke hoofd- en subcategorieën voor te schotelen. Niet alleen vinden zoekmachines zo makkelijker je website; zo worden je bezoekers misschien ook wel je klanten. 

Na een goede menustructuur te hebben ontworpen ben je natuurlijk niet helemaal klaar. Blíjf evalueren en optimaliseren. Je weet maar nooit of de verwachtingen en behoeftes van je doelgroep veranderen.

SEO specialist nodig?

Heb jij hulp nodig met jouw website op SEO gebied? Vraag onze gratis SEO audit aan en wij geven jouw vrijblijvend advies!

 

Over de schrijver: Timothy Hartog

Timothy is SEO consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt hij bedrijven om beter gevonden te worden in de zoekmachines.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency