Online Marketing Bureau Stramark team  klein

Waarom klantreviews zo belangrijk zijn voor je webshop

klantreviews blog

Laat jouw klanten aan het woord!

Reviews zijn tegenwoordig enorm belangrijk. Voor je webshop, social mediapagina’s en natuurlijk je bedrijf. Waarom? Omdat mensen het fijn vinden om te weten met wie zij zaken doen. Ze willen overtuigd worden door de ervaring die andere klanten met jouw webshop hebben opgedaan. Want wist je dat consumenten worden beïnvloed door het lezen van ervaringen van anderen? Met die kennis in het achterhoofd is het belangrijk om direct aan de slag te gaan. Want klantreviews zullen zeker een bijdrage leveren aan meer conversies in je webshop. Maar hoe ga je van start? En kleven er aan reviews eigenlijk ook nog nadelen? Daar ga ik je in dit artikel alles over vertellen!

Het belang van klantreviews

Met klantreviews schep je vertrouwen en straal je autoriteit uit. Want consumenten willen toch eerst de bevestiging krijgen dat jij een betrouwbare partij bent. Want wat zeggen bestaande klanten over de webshop, je producten en de service die je na aankoop levert? Klantreviews kunnen zulke vragen in slechts een paar woorden beantwoorden.

Klantreviews zijn op verschillende manieren te tonen op je website. Dat komt er bijvoorbeeld zo uit te zien:

Of:

Reviews zorgen voor unieke content

Naast vertrouwen en autoriteit zorgen reviews voor unieke content. Want iedere klant heeft natuurlijk iets anders te melden! En laat Google nou net heel veel waarde hechten aan reviews en unieke content.

Bovendien is de zoekmachine van Google zo slim dat het woorden in reviews kan herkennen zodat je hier vindbaar op kunt worden. Als je op de pagina ‘Spaanse sloffen’ een aantal reviews hebt met daarin het zoekwoord ‘Spaanse sloffen van schapenwol’ heeft dat een positief effect op je SEO.

Kortom: reviews zorgen, naast meer conversies, ook voor betere vindbaarheid in de zoekmachine.

De kracht van productreviews

Binnen het aankoopproces kun je op meerdere plekken tonen hoe goed mensen jouw product en service vinden. Dat is natuurlijk superhandig, want mensen vertrouwen nou eenmaal populaire producten die door bestaande kopers worden aanbevolen. Zorg er daarom voor dat deze op meerdere plekken in je webshop tonen. Zie onderstaand voorbeeld van Bol.com. Van zoektocht in de productoverzichtspagina tot het afrekenen in de winkelwagen, op iedere pagina staan de reviews weergegeven.

Overzicht pagina

Productpagina

Winkelwagen

Hoe gebruik je reviews om je shop en assortiment te verbeteren?

Naast de positieve effecten op SEO en het verkrijgen van meer vertrouwen, helpen klantreviews ook bij het optimaliseren van je assortiment. Want wie beter dan de klant kan laten zien of een product naar behoren werkt of dat het juist niet aan de wensen voldoet? Reviews kun je dus als een goede indicatie zien en als filter gebruiken om je assortiment beter maken. Want door producten te verkopen die slecht scoren gooi je je goede naam te grabbel. Heb je dus klantreviews op je site, neem dan goed door welke producten het goed doen en welke niet. Zo kom je tot het meest optimale assortiment voor je webshop.

Hoe kom je aan reviews?

Nu je de meerwaarde van klantreviews begrijpt is het tijd om aan de slag te gaan en je klanten te vragen om reviews achter te laten. Dat is al een uitdaging op zich. Tevreden klanten laten minder snel van zich horen dan ontevreden klanten. Daarom is het goed om te weten dat het niet erg is om negatieve reviews te krijgen, zolang je er maar positief mee omgaat. Bovendien kan dat juist het moment zijn waarmee jij de situatie om kunt buigen. Zie een negatieve review dus niet als iets negatiefs, maar juist als kans en leermoment voor jouw webshop. Hoe je goede reviews kunt verzamelen? Dat kan op de volgende manieren:

  1. Kies het juiste reviewmiddel: er zijn ontzettend veel manieren om reviews achter te laten. Denk aan Google reviews, Kiyoh, Klantenvertellen, Ekomi en The Feedback Company. Je moet eerst de keuze maken of je de reviews op je eigen site wilt hebben of extern. Zet vervolgens je wensen op een rij en kies de partij die daarop aansluit.
  2. Maak het achterlaten van reviews eenvoudig: consumenten kunnen lui zijn. Zorg dus dat het achterlaten van een review zo eenvoudig mogelijk is. Zorg voor goede call-to-actions en verwerk het in je bestelproces voor het beste effect.
  3. Vragen vragen vragen: heeft iemand iets bij je gekocht? Stuur dan een week na aankoop een herinnering per mail en vraag of ze tevreden over het product zijn en een review achter willen laten. Neem dit eventueel ook op in je nieuwsbrief onder het mom van het verbeteren van je dienstverlening. Zonder vragen ga je zeker geen reviews ontvangen.
  4. Reageer op negatieve reviews en speel in op klantfeedback: heb je een negatieve review ontvangen? Geen zorgen! Dit is jouw kans om van een slechte situatie een positieve situatie te maken. Als je snel en goed reageert zullen consumenten je hulpvaardigheid waarderen. Dat zorgt dat ze in de toekomst eerder geneigd zijn om een nieuwe review achter te laten. Vergeet ze na het plaatsen ook vooral niet even te bedanken.
  5. Verloot cadeaus/cadeaubonnen bij het achterlaten van reviews: consumenten zijn gevoelig voor gratis spullen. Nodig hen daarom uit om een review achter te laten en hen kans te laten maken op bijvoorbeeld een waardebon van een substantieel bedrag (Coolblue en Bol.com geven al gauw iedere week € 100,- weg). Vraag om een eerlijke en complete review van het aangekochte product en laat ook mooie foto’s plaatsen. Niet alleen waardevol voor jou, maar ook voor toekomstige klanten.

Nadelen van reviews

Hebben reviews dan alleen maar voordelen? Nee, er zitten ook negatieve kanten aan reviews. Reviews geven consumenten ook de kans om overdreven negatieve en soms zelfs neppe reviews te plaatsen. Deze zijn soms zo ‘goed’ geschreven dat het voor andere lezers in eerste instantie niet opvalt dat het gaat om een neppe review. Dit kan desastreuze gevolgen hebben. Potentiële klanten kunnen afhaken en webshops kunnen hierdoor zelfs in de problemen komen. Zorg dus dat je dit goed in de gaten houdt.

Conclusie: reviews van een belangrijk onderdeel van je webshop

Klantreviews hebben een positief effect op je webshop. Ze zorgen voor meer autoriteit en vertrouwen én zijn ook nog eens goed voor je SEO. Zorg dus dat je een vliegende start maakt en begin ook met het verzamelen van reviews. En heb je hulp nodig? Online Marketing Bureau Stramark kan je hier perfect bij helpen!

 

Over de schrijver: Christian Rietbroek

Christian Rietbroek is SEO Consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt hij bedrijven om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Naast SEO heeft Christian ook veel interesse in copywriting, technologie en privacy.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency