Kruimelpad: wat is het en waarom moet jouw webshop er ook een hebben? #WebshopWednesday

Kruimelpad

Wanneer je een website hebt, wil je dat bezoekers eenvoudig de juiste pagina kunnen vinden. Dit doe je onder andere met een zoekfunctie en een overzichtelijk menu. Ook een kruimelpad kan hierbij goed helpen. Voor zowel Google als bezoekers is het een handig hulpmiddel om door de website te navigeren. In dit artikel leg ik uit wat een kruimelpad is, waarom jouw website er een moet hebben en hoe je dit het beste inregelt.

Wat is een kruimelpad?

Bij een kruimelpad denk je misschien aan Hans en Grietje. Wanneer zij het bos ingaan laat Hans kiezelstenen vallen waardoor er een spoor ontstaat. Door dit spoor te volgen kunnen zij hun weg terug naar huis vinden. Een kruimelpad op een website is eigenlijk hetzelfde. Je geeft ermee aan waar de bezoeker op jouw website is en hoe hij zijn weg terug kan vinden.

Een kruimelpad op een website komt in de vorm van links naar de bovenliggende categorieën. Zit jij op een pagina voor Samsung telefoons, dan zal je een kruimelpad zien zoals hieronder:

Telefonie > Mobiele telefoons > Android telefoons > Samsung telefoons

Het laat jou precies zie waar je bent. Wil je zien welke merken er nog meer zijn, dan klik je op “Android telefoons” om op die categoriepagina te komen. Wil je wellicht toch een iPhone, dan klik je op “Mobiele telefoons”.

Voor reguliere websites is een kruimelpad niet altijd noodzakelijk omdat die minder lagen hebben. Voor webshops is een kruimelpad een musthave. Je klikt vanaf de homepage door naar een categorie, dan een subcategorie en vervolgens weer een subcategorie om je product te vinden. Zo heeft een webshop vele lagen. Alle bekende webshops gebruiken een kruimelpad, zoals Coolblue:

Kruimelpad Coolblue

 

En Zalando:

Soorten kruimelpaden

De kruimelpaden die hierboven genoemd worden heb je waarschijnlijk regelmatig voorbij zien komen. Hierbij spreken we van een hiërarchisch kruimelpad, dit is veruit de bekendste variant. Maar er is nog een soort kruimelpad die je minder vaak voorbij ziet komen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen:

  1. Hiërarchisch kruimelpad. Dit kruimelpad vertelt je waar je op de website bent. Het toont de bovenliggende categorieën.
  2. Historisch kruimelpad. Dit kruimelpad laat de pagina’s zien waar je eerder bent geweest. Stel dat je binnen een website zoekt naar tafels. Vanuit de resultatenpagina klik je op een product. Het kruimelpad zal dan een link tonen naar de resultatenpagina. Je kunt deze ook combineren met een hiërarchische kruimelpad. Heeft iemand een product gevonden via een resultatenpagina, dan kun je naast het hiërarchische kruimelpad een link plaatsen naar de resultatenpagina.

Voordelen kruimelpad

Het hebben van een kruimelpad heeft een aantal voordelen:

  1. Een kruimelpad staat vol met interne links. Dit helpt om de linkwaarde over de website te verspreiden;
  2. Het helpt Google om de structuur van de website beter te begrijpen;
  3. Een kruimelpad maakt de website gebruiksvriendelijker voor de bezoeker. Zij kunnen eenvoudiger terugklikken naar de gewenste categorieën.

Schrijf je in voor de Webshop Wednesdays en ontvang een gratis whitepaper

  • Gratis whitepaper met 14 musthaves voor iedere webshop
  • Praktische tips die je direct kan toepassen op jouw webshop
  • Iedere maand de beste SEO tips in je mail




  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Producten zijn op meerdere manieren te bereiken

In sommige gevallen kan het zijn dat een product via verschillende wegen te bereiken is. Stel dat je Nike schoenen verkoopt die in de aanbieding zijn. Dit product is dan te bereiken via de aanbiedingen pagina en via Heren > Schoenen > Nike schoenen. In dit geval kun je ervoor kiezen om twee losse kruimelpaden te maken of om een dominant kruimelpad te gebruiken.

Beide oplossingen zijn prima, maar je zou kunnen stellen dat twee losse kruimelpaden gebruiksvriendelijker zijn voor de bezoeker. Hij of zij kan dan eenvoudiger terug naar de bovenliggende pagina. Als je hiervoor kiest moet je opletten voor duplicate content (meer uitleg volgt). Vaak is het kruimelpad een afspiegeling van de URL. De twee mogelijkheden zien er dan als volgt uit:

Optie 1: één kruimelpad

Kruimelpad:       Heren > Schoenen > Nike schoenen > ModelX

URL:                      voorbeeld.nl/heren/schoenen/nike/modelx

Optie 2: twee kruimelpaden

Kruimelpad 1:   Aanbiedingen > ModelX

URL 1:                   voorbeeld.nl/aanbiedingen/modelx

Kruimelpad 2:   Heren > Schoenen > Nike schoenen > ModelX

URL 2:                   voorbeeld.nl/heren/schoenen/nike/modelx

In dit geval resulteren twee losse kruimelpaden dan in twee URL’s voor dezelfde pagina. Dit wil je voorkomen. Google houdt namelijk niet van duplicate content. Het wordt zo voor Google onduidelijk welke pagina moet ranken als iemand zoekt naar “Nike Model X”. Daarbij komt dat de linkwaarde over beide pagina’s verspreid wordt. Hierdoor is de kans kleiner dat een van beide pagina’s gaat ranken.

Indien dit technisch opgelost kan worden door één pagina met twee kruimelpaden te bouwen, dan is dat de ideale oplossing. Welk kruimelpad getoond wordt, is afhankelijk van de manier waarop je op een pagina komt. In veel systemen is dit echter lastig om in te regelen.

Een alternatief is dat je een van de pagina’s een canonical URL geeft naar de pagina die moet gaan ranken. Door pagina A een canonical te geven naar pagina B, geef je aan dat pagina B moet ranken. Niet pagina A. Ook zou de linkwaarde van pagina A toegekend moeten worden aan pagina B. Op deze manier voorkom je dat je afgerekend wordt vanwege duplicate content.

Conclusie

Een kruimelpad is voor veel websites aan te raden en voor webshops een musthave. Kies welk kruimelpad voor jou interessant is. Zo maak je jouw website net weer een beetje beter voor Google en de menselijke gebruiker.

Over de schrijver: Kevin Brinkman

is Google AdWords Certified SEA consultant bij Stramark. Interesses: AdWords | Linkbuilding | Code | Social remarketing | Google shopping.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse
Google Ads Scan
Keyword Analyse
SEO Check
Offerte aanvragen

Top Blogitems:
Must have: marketingstrategie en budget
15 pagina’s voor iedere bedrijfswebsite
HTTP 301 vs 302
Online Marketing Plan in 5 stappen
Funnel instellen met Google Analytics
Social post preview bekijken?
ROI en ROAS: wat is het verschil?
11 Prijspsychologie tactieken
Google grapjes in een overzicht
Wat moet je weten over GA4
Alleen sukkels werken 40+ uur
Zo bouw je de juiste footer voor SEO
Webshop kosten en kostprijs berekenen
In 7 stappen een Content Marketing Plan
Wat zijn Micro conversies
How to: SEO vriendelijke URL structuur
11 tips voor productafbeeldingen
De wereld achter Google reviews
SEO voor productcategorieën in webshops
6 technieken voor interne linkbuilding
Mailchimp gebruikers zijn in overtreding
Een bedankpagina maakt klanten in fans
Optimale productpaginas maken
Uitsluiten van Spambots in Analytics
Tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Engels als taal in je Google Ads campagne?
Waarom een Robots.txt
10 Conversie verhogende Triggers
een HTML sitemap voor webshops
hoe belangrijk is een FAQ pagina?
Duplicate content is slecht voor shops
8 slimme trucs voor productafbeeldingen
Je eerste Google Shopping Campagne
10 tips voor productteksten
HTML sitemap voor je site!
Google Shopping: 10 optimalisatie tips
Basisstrategie voor social media
5 tips voor een lange tekstpagina
How To: Meetbaar maken van conversies
Gebruiksvriendelijk menu voor webshops
GTM containers im- en exporteren
Landingspagina optimalisatie voor Ads
Starter Guide of Google Tag Manager
Emotie verkoopt online
10 tips voor effectievere e-mail marketing
Dynamische remarketing opzetten
De 8 hygiëneregels van videobellen
Emerce100:Beste Digital Marketingbureau
De perfecte zoekwoordenlijst voor je site
GDPR & Dataverlies in Google Analytics
Social Media Content voor bedrijven
Zoekwoordenonderzoek voor e
8 Tools voor Website Optimalisatie
11 linkbuilding tips voor het mkb
Eerste hulp bij een volle inbox
Webshops & Kruimelpaden!
Zo schrijf jij een goede over ons pagina
Doelstellingen voor een webshop
Efficiënt 404’s oplossen
Het effect van website snelheid
5 Optimalisatie tips in Google Ads
Ontdek jouw weg naar meer conversies
Slimme en effectieve marketingtips
Wat is Inbound Marketing
Wat het voordeel van jouw product?
Gratis zoekwoorden onderzoek
Gebruik van ✅speciale 👉karakters
Check onze checkout tips
De voordelen van chatbots voor webshops
Google Analytics installeren
Waarom klantreviews belangrijk zijn
Voorkom uitstelgedrag bij bestellen
Psychologische prijzen: ethisch of niet?
Google Tag Manager (GTM) de voordelen
Domeinnaam tips en tricks!
Geschiedenis van Google Zoekmachine
Event tracking via Click to Call Button