Online Marketing Bureau Stramark frans klein

ROI en ROAS: wat is het verschil?

ROI en ROAS wat is het verschil

Natuurlijk wil jij weten wat een bepaalde investering oplevert. In dat geval is het fijn om er een getal aan te hangen. Hiervoor zijn ROI en ROAS veel gebruikte methodes. Vaak worden deze termen over één kam geschoren. Dat is niet per se erg, want met de juiste interpretatie betekenen ze hetzelfde. Toch bestaat er wel degelijk een verschil tussen beide formules. In deze blog leggen we uit hoe ze van elkaar verschillen en hoe je ermee werkt. Voortaan begrijp jij goed wat het rendement is van jouw investering!

Investeren in advertising

Investeren kan op verschillende manieren. Denk aan investeren in vastgoed, startups of zonnepanelen. Ook (online) adverteren hoort thuis in dit rijtje. Je investeert bijvoorbeeld in Google Ads advertenties op basis van een marketingbudget, met als doel meer omzet genereren. Tegenwoordig kun je met een webshop steeds beter analyseren en berekenen wat een bepaalde advertentie oplevert.

Stel je voor: iemand klikt op een advertentie in de zoekresultaten van Google en wordt doorgestuurd naar de webshop. Hij of zij ziet twee mooie producten en besluit om deze online te kopen. De totale aanschafwaarde bedraagt €10. Jij als webshop eigenaar kan middels Google Ads analyseren dat de advertentie waarop is geklikt €10 heeft opgeleverd. De advertentiekosten bedragen €5. Om te achterhalen wat de advertentie oplevert kun je de ROI of ROAS berekenen. Met beide formules reken je de rendabiliteit uit, maar toch bestaat er een verschil. Hier moet jij je van bewust zijn, omdat je de uitkomst anders verkeerd interpreteert. Het verschil zit hem in het break-even point. Hoe dat zit leg ik hieronder uit.

Wat is ROI?

ROI is de afkorting voor Return On Investment. Het wordt vaak gebruikt om vast te stellen of een campagne winstgevend is geweest. De formule luidt als volgt:

  • (Opbrengst – kosten)/kosten*100%

Bij deze formule ligt het break-even point bij 0%. In dat geval maak je geen winst, maar ook geen verlies.

Voorbeeld: Je hebt €500 uitgegeven aan een advertentie en dit geeft een totale opbrengst van €1000. De ROI is dan: (1000-500)/500*100=100%. Deze uitkomst betekent dat je voor de investering 100% terugkrijgt. Ofwel: €1 investeren = €2 omzet = €1 verdienen.

Wat is ROAS?

ROAS staat voor Return On Advertising Spend. Deze formule laat iets anders zien dan de ROI. Investeer je in advertenties, dan wordt deze methode vaak gebruikt. De ROAS maakt inzichtelijk wat de opbrengst is op basis van de advertentiekosten. De formule is als volgt:

  • (Opbrengst/kosten)*100%

In tegenstelling tot de ROI ligt het break-even point hier op 100% in plaats van op 0%. Wederom maak je dan geen winst en geen verlies.

Voorbeeld: We gebruiken dezelfde gegevens als hierboven. Je hebt €500 uitgegeven aan een advertentie en dit geeft een totale opbrengst van €1000. De ROAS is dan: (1000/500)*100%=200%. Dit betekent dat je €2 omzet genereert voor elke euro die je investeert. Je hebt dus twee keer zoveel opbrengst als je advertentiekosten. Om te zien hoeveel je uiteindelijk overhoudt aan de investering moet je de advertentiekosten eraf trekken. Je kunt dus niet zeggen dat je 2 euro hebt verdiend. Je verdient namelijk 1 euro met de investering.

Mocht je de ROI willen omrekenen naar de ROAS dan doe je het resultaat +100%.

ROI vs. ROAS

Het is duidelijk dat beide formules de rentabiliteit berekenen van een campagne. Hierbij geldt: hoe hoger de uitkomst, hoe beter. Echter dien je in je achterhoofd te houden dat het break-even point verschillend is. Bij de ROI formule is dat 0% en bij de ROAS formule draai je break even bij 100%. Het is dus belangrijk dat je weet welke formule er wordt gebruikt, aangezien het resultaat anders geïnterpreteerd moet worden.

De ROI wordt binnen de marketing echter minder vaak gebruikt. Dat is niet zo gek, aangezien de ROI wordt berekend op basis van de winst en de kosten van een bedrijf als geheel. Daarvan hebben de meeste marketeers onvoldoende kennis. Met de ROAS kan specifiek gekeken worden naar de opbrengst en uitgaven van advertenties.

ROAS in de praktijk

Binnen advertising stuurt men vaak aan op ROAS. Met de klant wordt afgesproken welke ROAS behaald moet worden. Het is een vrij heldere afspraak waarop je de advertentie systemen kunt instellen. Er wordt dus niet gewerkt met een totaal budget, maar met een budget o.b.v. de omzet van de te verkopen producten. Een ROAS van:

  • 500% betekent dat 20% van de uiteindelijke omzet wordt besteed aan marketing
  • 200% betekent dat 50% van de uiteindelijk omzet wordt besteed aan marketing
  • 1000% betekent dat 10% van de uiteindelijke omzet wordt besteed aan marketing

Cijfers, cijfers, cijfers…

Het gebruiken van ROAS helpt je om jouw rendement doelstellingen te halen. Binnen Google Ads kun je de ROAS functie gemakkelijk instellen. Wellicht ben je er al helemaal in thuis, of het duizelt je van de cijfers. Heb jij hulp nodig bij het instellen en de interpretatie van de uitkomsten? Wij leggen het graag aan je uit. Neem in dat geval contact met ons op.

Over de schrijver: Froukje Van der Leeden

SEO consultant bij online marketing bureau Stramark.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency