Zoekmachine Marketing Google Analytics AdWords

Geschreven op 26 Feb , 2015 | Door Kevin Brinkman

1


Wanneer je een AdWords campagne opzet, dan is het van belang dat de conversies zo goed mogelijk gemeten worden. Dit helpt bij het bepalen of een campagne succesvol is of niet. Voor webshops is dit vrij eenvoudig om te meten, een verkoop is een conversie. Daarnaast is het eenvoudig om te zien hoeveel die conversie heeft opgeleverd. Voor bedrijven die een dienst aanbieden is dit wat ingewikkelder, omdat zij gebeld of gemaild worden.

Telefoontjes en email meten

Een veelgebruikte manier om berichten van een contactformulier te meten, is door op de bedankpagina een code te plaatsen. Deze manier kan echter niet toegepast worden voor telefoontjes te meten. Daarnaast zijn er ook website die het emailadres klikbaar maken met de mailto: code. In dat geval is er geen bedankpagina en wordt dit niet gemeten.

Call tracking

In oktober schreef Mitchell al een artikel over call tracking. Hiermee krijgen gebruikers een dynamisch telefoonnummer te zien. Wanneer dat nummer gebeld wordt, dan kan AdWords dit meten. Voordeel hiervan is dat zo ook telefoontjes gemeten worden van mensen die het telefoonnummer van de website overtypen in hun telefoon. Dit is echter niet mogelijk voor het meten van e-mails.

Analytics events

Een manier om klikken op een telefoonnummer of emailadres te meten is door event tracking in te stellen in Analytics en dit als conversie te importeren in AdWords. In dit artikel zal ik aan de hand van de volgende 3 stappen uitleggen hoe je dit kunt opzetten:

  1. Link met code plaatsen
  2. Analytics doelen instellen
  3. Importeren in AdWords

1. Link met code plaatsen

Als eerste moeten event tracking ingesteld worden voor de links die je wilt meten. Dit kan een normale link zijn, maar ook een mailto: of een tel: link. Oscar heeft een interessant artikel geschreven over het meten van telefoontjes in Analytics met event tracking. Ik raad je aan om dit artikel te lezen, zodat je begrijpt hoe je event tracking op kan zetten. Om je op weg te helpen geef ik je 2 voorbeelden. Deze moet je voor je eigen website aanpassen en geplaatst worden als HTML code in de website.

E-mails meten

<a href="mailto:EIGENEMAILADRES" onClick="ga('send', 'event', Klik, 'Mail', 'Link', 1);">Mail mij nu!</a>

Telefoon meten

<a href="tel: EIGENTELEFOONNUMMER" onClick="ga('send', 'event', Klik, 'Bel', 'Link', 1);">Bel mij nu!</a>

Vervang je oude link code met één van de voorbeelden.

Hoe controleren?

Om te controleren of de events werken klikt je op de link die je wilt meten. Ga daarna naar Analytics > Realtime > Gebeurtenissen. Als je de event goed hebt ingesteld, dan ziet je dat hier. Je kunt dit echter niet testen als je je eigen IP adres heeft uitgesloten in Analytics. Let hier even op.

Als je weet dat event tracking juist is ingesteld, dan is het tijd voor de volgende stap. Informatie van event tracking is standaard alleen te zien in Analytics. Als SEA consultant wil ik dat natuurlijk ook voor AdWords meten. Daarom gaan we er nu voor zorgen dat we deze event kunnen importeren als conversie in AdWords.

2. Analytics doelen instellen

Analytics Event kunnen niet direct geïmporteerd worden in AdWords. Daarom moeten ze eerst als doel ingesteld zijn in Analytics:

  1. Beheer > Doelen > Aangepast > Volgende stap
  2. Geef het doel een naam, Mailen bijvoorbeeld > Kies een Doel-ID > Selecteer Gebeurtenis bij Type > Volgende stap
  3. Als je de voorbeeld van hierboven gebruikt, kies dan bij Actie: Mail, Bel of Bezoek
  4. Klik vervolgens op Doel maken

Hoe controleren?

Als je dit hebt ingesteld, controleer of je doel juist hebt ingesteld. Dit doe je door weer op de links te klikken die je wilt meten. Ga vervolgens naar Analytics > Conversies > Doelen > Overzicht. Zorg er wel voor dat je de gegevens bekijk van de juiste datum.

3. Importeren in AdWords

De event trackking code is geplaatst en het doel is juist ingesteld. Nu kan je het doel gaan importeren in AdWords. Om dit te kunnen doen moet het AdWords account en Analytics account aan elkaar gekoppeld zijn. Als je dit gedaan hebt kun je als volgt het doel importeren als conversie in AdWords.

  1. Login in je AdWords account
  2. Klik op Hulpprogramma’s > Conversies > Importeren uit Google Analytics > selecteer het doel dat je eerder in Analytics hebt aangemaakt.

Het doel is nu geïmporteerd als conversie in AdWords. Je bent nu in staat om alle belangrijke links te meten in AdWords. Dit kunnen gewone links zijn, mailto: links, telefoonnummerlinks of wat voor link dan ook. Zo kan het succes van AdWords beter gemeten worden en de budget beter verantwoord.


Over de schrijver

Kevin Brinkman is Google AdWords Certified SEA consultant bij Stramark. Interesses: AdWords | Linkbuilding | Code | Social remarketing | Google shopping.



  • PasQuality Marketing

    Goed artikel. Kleine aantekening: ook klik moet tussen aanhalingstekens staan: ‘Klik’

Terug naar boven ↑

Shares