Webstatistieken meten vanuit meerdere Google Analytics accounts

Als je websitebouwer voor jou als klant een sub-profiel voor je heeft aangemaakt binnen de eigen Analytics account, dan is het niet mogelijk beheerder over je eigen Google Analytics omgeving te worden. Dit is op te lossen door een extra account aan te maken en vanuit twee verschillende Google Analytics accounts het verkeer op je website te meten.

Wanneer meten met twee google analytics accounts?

google-analytics-dashboard-gooodstuffEr zijn verschillende situaties denkbaar waarin je het bezoek op een website zou willen meten vanuit twee verschillende analytics accounts met bijbehorende codes.

  1. Je wilt zelf uw Google Analytics omgeving (laten) beheren, maar uw Google Analytics omgeving is een sub-profiel van de Analytics-account een extern bureau.
  2. De website verandert van eigenaar
  3. Je wilt externe partijen toegang geven tot de statistieken van een beperkt deel van je website

 

1. Zelf je Google Analytics account (laten) beheren

Websitebouwers hebben zo hun redenen om voor u een Google Analytics ‘account’ aan te maken die eigenlijk slecht een ‘sub-profiel’ is, zonder dat je hierover admin-rechten hebt. In eerste instantie is dit voor de meeste website-eigenaren geen probleem. Op den duur ontstaat bij veel website-eigenaren echter de behoefte zelf hun Google Analytics omgeving te beheren. Je wilt als website-eigenaar bijvoorbeeld zelf:

  • conversiedoelen kunnen definiëren
  • ingestelde conversiedoelen kunnen bekijken
  • een apart profiel aanmaken voor alle bezoeken (deze data dient als backup en om fouten in andere profielen te achterhalen en corrigeren)
  • een apart profiel aanmaken met alle data – uitgezonderd het eigen bezoek, bezoek van werknemers thuis en bezoek van websitebeheerder of ontwerpbureau
  • een apart profiel aanmaken met bezoeken uit mozilla firefox – met een speciaal filter kunt u voor deze brower meten hoe hoog uw zoekresultaat in Google werd getoond toen het werd aangeklikt
  • zelf gebruikers uitnodigen en verwijderen (toegang verlenen en ontnemen)
  • aparte profielen aanmaken voor externe bureaus, en hen slechts beperkt toegang tot je data geven
  • je Adwords-campagne koppelen aan uw Analytics omgeving

Het koppelen van uw Adwords account met uw Analytics account heeft vele voordelen. Hiertoe dient voor beide accounts over admin-rechten te beschikken.Het kan ook zijn dat je deze taken wilt (kunnen) uitbesteden aan uw zoekmachine marketing bureau.

2. De website verandert van eigenaar

Als een website wisselt van eigenaar of beheerder, dan kan de oorspronkelijke website-beheerder zijn beheer google analytics account overdragen door de website-eigenaar en/of de nieuwe websitebeheerder uit te nodigen, beheerdersrechten te verlenen en zichzelf te verwijderen uit de lijst van beheerders.
Om persoonlijke/organisatorische redenen kan de overdracht van een Google Analytics account niet goed verlopen. Ook kan het om juridische redenenen wenselijk zijn de overeenkomst met Google opnieuw aan te gaan in plaats van een bestaande account over te nemen. Daarnaast is het -in het geval van een sub-profiel- technisch niet mogelijk het beheer over te dragen.

3. Een beperkt deel van je website meten

In sommige gevallen wil je een externe partij toegang geven tot de statistieken van je website, maar tegelijkertijd niet onnodig inzicht geven in je verkoopcijfers of de effectiviteit van je webshop. In dat geval kun je een account aanmaken waarvan de tracking code -op onderstaande wijze- wordt geplaatst naast de bestaande code op alle pagina’s, uitgezonderd die van je webshop.
Als je met meerdere externe bureaus werkt, die ieder een ander deel van je website beheren, kun je hen op deze manier ieder apart beperkt toegang geven tot de statistieken van de specifieke pagina’s die bij hen in beheer zijn.

Mijn analytics code hoort bij een sub-profiel. Ik wil admin-rechten. Wat moet ik nu doen?

Als je Google Analytics Tracking code hoort bij een sub-profiel en je wilt –om eerder genoemde redenen- zelf beschikken over beheersrechten, dan moet je een nieuwe Google Analytics account aanmaken (het emailadres dient bij Google bekend te zijn als een “Google Account“) en de tracking code van deze nieuwe account plaatsen aan de html-code van uw website.
Je kunt natuurlijk simpelweg de bestaande Google Analytics tracking code vervangen door de tracking code van je eigen account. In dit geval stopt de oorspronkelijke account direct met het meten van het bezoek op de website.

Blijf met oude Analytics code doormeten, in plaats van deze te verwijderen

Om conclusies te kunnen verbinden aan uw webstatistieken is het belangrijk deze te kunnen vergelijken met historische data. Blijf daarom het verkeer op uw website meten met uw oorspronkelijke code!

Om conclusies te kunnen verbinden aan uw webstatistieken is het belangrijk deze te kunnen vergelijken met historische data. Blijf daarom het verkeer op uw website meten met uw oorspronkelijke code!

Webstatistieken zijn statistieken. Dit betekent dat er pas conclusies aan de veranderingen in de data mogen worden verbonden als deze veranderingen significant zijn. Hiertoe dien je het aantal bezoeken op uw website te allen tijden te kunnen vergelijken met historische data. Om het verkeer op je website met de oude Analytics account te blijven meten, kunt je de nieuwe Google Analytics tracking code naast de bestaande tracking code plaatsen. De webstatistieken worden nu in twee accounts gemeten: die van de websitebouwer en die van jezelf.

Hoe meet ik het bezoek op mijn website in twee accounts?

Als je naar aanleiding van het voorgaande hebt besloten dat je het bezoek aan een pagina (hoeft niet voor een hele website te gelden) in twee verschillende account gemeten wordt, dienen de Google analytics tracking codes van beide accounts in de broncode van de website geplaatst te worden. Hoe je dit moet doen staat beschreven in de blogpost “Plaats dubbele Google Analytics tracking code in de broncode van je website“.

Succes!

Over de schrijver: Wouter Blom

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse
Google Ads Scan
Keyword Analyse
SEO Check
Offerte aanvragen

Top Blogitems:
Must have: marketingstrategie en budget
15 pagina’s voor iedere bedrijfswebsite
HTTP 301 vs 302
Online Marketing Plan in 5 stappen
Funnel instellen met Google Analytics
Social post preview bekijken?
ROI en ROAS: wat is het verschil?
11 Prijspsychologie tactieken
Google grapjes in een overzicht
Wat moet je weten over GA4
Alleen sukkels werken 40+ uur
Zo bouw je de juiste footer voor SEO
Webshop kosten en kostprijs berekenen
In 7 stappen een Content Marketing Plan
Wat zijn Micro conversies
How to: SEO vriendelijke URL structuur
11 tips voor productafbeeldingen
De wereld achter Google reviews
SEO voor productcategorieën in webshops
6 technieken voor interne linkbuilding
Mailchimp gebruikers zijn in overtreding
Een bedankpagina maakt klanten in fans
Optimale productpaginas maken
Uitsluiten van Spambots in Analytics
Tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Engels als taal in je Google Ads campagne?
Waarom een Robots.txt
10 Conversie verhogende Triggers
een HTML sitemap voor webshops
hoe belangrijk is een FAQ pagina?
Duplicate content is slecht voor shops
8 slimme trucs voor productafbeeldingen
Je eerste Google Shopping Campagne
10 tips voor productteksten
HTML sitemap voor je site!
Google Shopping: 10 optimalisatie tips
Basisstrategie voor social media
5 tips voor een lange tekstpagina
How To: Meetbaar maken van conversies
Gebruiksvriendelijk menu voor webshops
GTM containers im- en exporteren
Landingspagina optimalisatie voor Ads
Starter Guide of Google Tag Manager
Emotie verkoopt online
10 tips voor effectievere e-mail marketing
Dynamische remarketing opzetten
De 8 hygiëneregels van videobellen
Emerce100:Beste Digital Marketingbureau
De perfecte zoekwoordenlijst voor je site
GDPR & Dataverlies in Google Analytics
Social Media Content voor bedrijven
Zoekwoordenonderzoek voor e
8 Tools voor Website Optimalisatie
11 linkbuilding tips voor het mkb
Eerste hulp bij een volle inbox
Webshops & Kruimelpaden!
Zo schrijf jij een goede over ons pagina
Doelstellingen voor een webshop
Efficiënt 404’s oplossen
Het effect van website snelheid
5 Optimalisatie tips in Google Ads
Ontdek jouw weg naar meer conversies
Slimme en effectieve marketingtips
Wat is Inbound Marketing
Wat het voordeel van jouw product?
Gratis zoekwoorden onderzoek
Gebruik van ✅speciale 👉karakters
Check onze checkout tips
De voordelen van chatbots voor webshops
Google Analytics installeren
Waarom klantreviews belangrijk zijn
Voorkom uitstelgedrag bij bestellen
Psychologische prijzen: ethisch of niet?
Google Tag Manager (GTM) de voordelen
Domeinnaam tips en tricks!
Geschiedenis van Google Zoekmachine
Event tracking via Click to Call Button