Hoe betrouwbaar is de Google keyword planner nog?

google keyword planner

Sinds een aantal dagen is het bekend gemaakt dat de oude vertrouwde keyword planner van Google wat wijzigingen heeft gehad. Voorheen was het een redelijk bruikbare tool voor het inrichten van Google AdWords campagnes op basis van zoekvolumes. Ook voor de SEO was het erg handig om te kijken hoeveel zoekvolume er zat op specifieke (long tail) keywords. Onlangs waren er meldingen dat de keyword planner nog enkel te gebruiken was voor gebruikers met een actieve campagne in Google AdWords. Gelukkig voor de SEO’s onder ons kwam er redelijk snel een statement van Google waarin ze aangaven dat dit een technische issue was.

Gecombineerde zoekvolumes in de Google Keyword Planner

Gelukkig laat de keyword planner nog wel nieuwe ideeën voor zoekwoorden zien die relevant zijn aan het opgegeven zoekwoord. Vooralsnog weten de meer bedreven SEO schatgravers en goudzoekers onder ons maar al te goed dat de “gouden” keywords met andere tools beter te achterhalen zijn. Dit zijn namelijk geen zoekwoorden waar een sterke concurrentie op zit, maar wel een zoekvolume wat interessant genoeg is om de focus op te leggen. Enkele voorbeelden van deze tools zijn www.ubersuggest.io en de Google Search Console.

Het lijkt er wederom op dat Google zijn missie om het de SEO’s zo lastig mogelijk te mogelijk erg subtiel voortzet. Het is natuurlijk niet gek, de bedragen die in Google AdWords omgaan zijn inmiddels ongekend. Met de laatste wijziging waar 4 resultaten worden getoond in plaats van 3 zijn de CPC’s ook wat gestegen voor diverse verticals.

Wat Google nu gedaan heeft is bepaalde zoekwoorden met elkaar combineren en zo enkel een “collectief” zoekvolume weer te geven. Ze zijn ook erg creatief geweest met het bepalen wat wel samengevoegd wordt en wat niet.

Om een aantal voorbeelden te geven hoe verwarrend het kan zijn volgt hieronder het vertaalde overzicht van Search Engine Land: De keywords zijn Engels gelaten voor de juistheid.

Scenario Zoekwoord Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten
Enkelvoud en meervoud wordt gecombineerd cat 3,350,000
cats 3,350,000
 –  –  –
Enkel en meervoud wordt apart weergegeven seo service 6,600
seo services 27,100
 –  –
Gecombineerd zoekvolume voor afkorting pay per click 135,000
ppc 135,000
 –  –  –
Verschillende zoekvolumes voor synoniem en afkortingen search engine marketing 12,100
search marketing 2,900
sem 368,000
 –  –  –
Sommige aan elkaar geschreven worden krijgen verschillende volumes car wash 550,000
carwash 550,000
 Andere aan elkaar geschreven zoekwoorden niet dog walker 22,200
dogwalker 2,900
auto body shop 49,500
autobody shop 2,400
 –  –  –
Meervoud en afkortingen met verschillende zoekvolumes cfp 110,000
cfps 4,400
certified financial planners 480
 –  –  –
Zoekwoorden met spelfouten met verschillende zoekvolumes financial advisor 74,000
financial adviser 6,600
 –  –  –
Niet geteld als synoniemen ecommerce business 8,100
ecommerce company 4,400
ecommerce firm 110
Synoniemen en zoekwoorden in een andere volgorde met verschillende zoekvolumes remarketing 22,200
retargeting 18,100
remarketing adwords 2,400
adwords remarketing 1,600

SEO zoekwoordstrategie bepalen met Google Keyword Planner?

Dit wordt nu dus een stuk lastiger. Als we kijken naar de eerste keywords cat & cats. Het gecombineerd zoekvolume is gelijk. Maar in werkelijkheid kan hier een aardig verschil in zitten. Dit betekend dat als je SEO technisch een keuze moet maken tussen deze twee keywords je voor een dilemma kan staan. Ook zien we aan de verschillende voorbeelden dat er geen duidelijke lijn en regel is vanuit de Google AdWords Keyword Planner.

Dit maakt het lastiger om de juiste keywords te bepalen. Het laatste wat je wilt is dat je flink wat SEO werk doet op bijvoorbeeld het keyword “spoedtandarts” terwijl het zoekvolume (volgens de Google Keyword Planner vandaag) op “spoed tandarts” bijna 3 keer zo hoog is. In de onderstaande afbeelding is het verschil te zien. Nu is het natuurlijk niet zo dat we als SEO’s helemaal geen gebruik meer kunnen maken van de keyword planner. We moeten er alleen op een creatievere manier mee omgaan. Uiteindelijk geldt het voor alle gebruikers, dus elke SEO’r heeft er mee te kampen.

google keyword planner

Er is eerder een artikel geschreven over handige tips en tricks over hoe de Google Keyword Planner te gebruiken als SEO. Of Google dit ook zo bedoeld had is onwaarschijnlijk. Wellicht heeft het iets te maken met de recente wijziging(en) die heel subtiel worden doorgevoerd ten gunste van Google AdWords.

 

Google Keyword planner vs Google Search Console

In de Google Search Console kan je terugvinden op welke keywords jouw website wordt vertoond en bezocht. Het aantal vertoningen zou ongeveer in dezelfde getallenrange moeten zitten als het zoekvolume in de Google Keyword Planner. We hebben een aantal zoekwoorden vergeleken op onze eigen website waar genoeg verkeer op zat om een goed beeld vormen. Wat we terug zien is dat de getallen met elkaar verschillen.

Opvallend is dat bepaalde zoektermen bijna exact overeenkomen. Andere zoektermen lopen flink uiteen als we kijken naar de resultaten. Omdat Google dus bepaalde zoektermen combineert op basis van synoniemen, afkortingen en meervoudsvormen kunnen we deze verschillen verklaren. In het bovenstaande voorbeeld zien we wel terug dat het erg moeilijk in te schatten is welke zoekcombinaties wel of niet worden samengevoegd. De vergelijking maken met de Google Search Console is dus zeker aan te raden als het gaat om het bepalen van je keywordstrategie.

Hieronder een overzicht voor onze pagina “wat is mijn ip adres ”  De zoekvolumes zijn van Juni 2016 uit de Google Keyword Planner. De vertoningen uit de Google Search Console zijn ook van Juni 2016.

Zoekopdrachten Vertoningen Keywords zoekvolume
ip adres ziggo 585 ip adres ziggo 720
wat is mijn ip 20942 wat is mijn ip 33100
wat is een ip adres 593 wat is een ip adres 720
ip adres 5736 ip adres 12100
ziggo ip adres 464 ziggo ip adres 590
snippet 619 snippet 880
wat is ip adres 327 wat is ip adres 320
wat is mijn ip adres ziggo 86 wat is mijn ip adres ziggo 50
online marketing plan 462 online marketing plan 170

Wat kunnen we verder nog verwachten van Google?

We weten inmiddels al sinds de Hummingbird update dat Google heel goed weet dat SEO en Search Engine Optimization hetzelfde zijn. Er is natuurlijk een reden dat de zoekvolumes worden gecombineerd, en hiermee dus minder transparant worden gemaakt. Het zou goed te maken kunnen hebben met het feit dat Google de SEO’s toch willen bewegen om content te schrijven die nog natuurlijker is. In plaats van 10 keer SEO op de pagina te vermelden kan er ook gebruik worden gemaakt van Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie. Uiteindelijk zal dit naar verwachting nog een meer een “best practice” worden. Wie weet tenslotte nog op welke afkorting of synoniem het grootste zoekvolume zit.

Eindconclusie

De Google Keyword Planner is na geruime tijd niet meer de tool die het ooit was. Google heeft een geheime agenda, en met elke kleine wijziging kunnen we enkel speculeren, testen en innovatiever worden. Zo blijft de aloude strijd tussen SEO en SEA bestaan. Het lijkt bijna wel alsof Google de optie om via AdWords te adverteren voorrechten verleend die ten koste gaan van SEO inpanningen.

Over de schrijver: Paul Reijnders

is SEO consultant bij Stramark. Interesses: SEO| AdWords | Linkbuilding | Code | Sales| Lead Development | Business Consultancy

Reacties

Top resources

Online marketing gallery

Bekijk de gratis afbeeldingen >

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Alle whiteboard Fridays

24 interviews >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Stramark levert verschillende online marketing diensten. Wilt u hoog in Google? Naast zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie leveren wij:

SEO Copywriting
Linkbuilding
Online Marketing
Zoekmachine Adverteren
Adwords Certified Partner
Google Adwords Workshop
Search Engine Marketing Agency

Shares