Zoekmachine Marketing Google algoritme updates

Geschreven op 14 Jul , 2015 | Door Kevin Brinkman

0


Panda, Penguin, Hummingbird, Pigeon. Voor online marketeers zijn dit bekende termen. Maar voor mensen buiten de SEO wereld klinken de updates van Google erg vreemd. Toch is zeker voor de mensen die gepassioneerd een website hebben of beheren handig om te weten wat deze algoritmes doen.

Voor de mensen buiten SEO

Dit artikel is geschreven voor bloggers, ondernemers of en andere websitebeheerders die een website onderhouden, maar geen tijd hebben om alles over SEO uit te zoeken. Deze algoritmes kunnen namelijk een grote impact hebben op een website. Daarnaast kan de basiskennis helpen om te voorkomen dat er vandaag dingen gedaan worden, die later grote gevolgen hebben voor de vindbaarheid van de website.

Wat is een algoritme?

Voordat de verschillende dieren algoritmes aan bod komen, is het nodig om uit te leggen wat een algoritme is. Een algoritme van Google is een formule die gebruikt wordt om te bepalen welke positie een website heeft voor een bepaalde zoekterm. De verschillende factoren die meespelen zijn hierin verwerkt, zoals de links en de content van een website.

Google heeft een hoofdalgoritme dat continu wordt aangepast. Constant worden websites door dit algoritme beoordeelt, waardoor de posities van website steeds veranderen.

Daarnaast zijn er een aantal losse algoritmes, zoals Panda en Penguin (hier later meer over). Deze algoritmes worden ook wel updates genoemd en worden eens in de zoveel tijd uitgerold. Ze zijn vaak gericht op een bepaald onderdeel van SEO, zoals lage kwaliteit content. Maakt een website zich hier schuldig aan, dan kan het algoritme ervoor zorgen dat de rankings dalen. Men zegt dan dat de website geraakt of gestraft is door het algoritme.

Over het herstellen van een algoritme is binnen de SEO wereld nog wat discussie. Sommigen stellen dat er gewacht moet worden tot een nieuwe update. De website wordt dan weer beoordeeld door het algoritme die het gestraft heeft en pas dan kan de website herstellen. Niet iedereen is het hiermee eens. Anderen denken er niet per se gewacht moet worden op een nieuwe update en een website kan ook herstellen als er geen algoritme update wordt uitgerold. Niemand weet met 100% zekerheid wat de waarheid is.

Google Panda update

Het eerste algoritme die besproken wordt isGoogle Panda
de Panda update. De eerste Panda update kwam in februari 2011 in de VS. Het duurde tot 12 augustus 2011 voordat Panda ook naar Nederland kwam. Ondertussen zijn er al 27 Panda updates geweest. Binnenkort komt de 28ste versie van dit algoritme uit.

Waar is het op gericht?

Panda richt zich voornamelijk op lage kwaliteit content. Denk hierbij aan pagina’s met weinig content, gekopieerde/dubbele content en automatisch gegenereerde content. Panda moest een einde maken aan goed rankende pagina’s met lage kwaliteit content.

Hoe herstel je?

Om gekopieerde content op je website te vinden kun je Siteliner gebruiken. Ook is het verstandig om de pagina’s van je website eens kritisch te beoordelen. Als de content niets toevoegt kun je het beter verwijderen. De data uit Google Analytics kan je helpen bij het vinden van lage kwaliteit content.

Ook is het verstandig om te investeren in het creëren van waardevolle content. Heb je veel verstand over een bepaald onderwerp en ben je daar gepassioneerd over? Begin dan een blog. Zorg er verder voor dat alle pagina’s voldoende content hebben, voorkom pagina’s met slechts 3 zinnen aan tekst.

Panda is een van de algoritmes waarbij het niet helemaal zeker is wanneer je kan herstellen. Er was eens een tijd dat Panda continu werd geüpdatet, maar dat is niet meer het geval. Het is dus mogelijk dat er gewacht moet worden op een nieuwe update voordat een website kan herstellen.

Google Penguin update

Google PenguinIn april 2012 maakte we kennis met Penguin. In totaal zijn er 9 updates gekomen. De laatste hiervan ging live op 6 december 2014. Google streeft ernaar om Penguin continu te updates, maar zover is het nog niet. Net als Panda, wordt Penguin periodiek geüpdatet.

Waar is het op gericht?

Links zijn een belangrijk onderdeel van Google’s algoritme. Dit was het geval toen de eerste Penguin update kwam en nu nog steeds. De manier hoe Google links beoordeelt is echter veranderd.

Vroeger wilde webmasters wilde zoveel mogelijk links krijgen. Waar die links stonden maakte niets uit, een link was een link. Websites die op deze manier hoge posities hadden gekregen, zagen hun rankings flink dalen door Penguin.

Penguin is namelijk voornamelijk gericht op websites die veel spammy/lage kwaliteit links hebben. Het gaat nu veel meer om de kwaliteit van de links, dan de kwantiteit. Let hier goed op als je de posities van je website wilt verbeteren met linkbuilding.

Hoe herstel je?

Om van Penguin te herstellen moet je van je spammy links afkomen. Gebruik tools als Open Site Exporer om al je links in kaart te brengen. Vervolgens is het belangrijk om alle lage kwaliteit, spammy links te identificeren. Probeer zoveel mogelijk spammy links weg te krijgen.

Net als bij Panda, is er bij Penguin discussie over wanneer je kan herstellen. Het nadeel van Penguin is dat het lang kan duren voordat er een nieuwe update komt. Tussen de 5e Penguin update (4 oktober 2013) en de 6e update (17 oktober 2014) zit meer dan een jaar. Als websites inderdaad pas kunnen herstellen bij een nieuwe update, dan kan dit erg lang duren. Daarom is het aan te raden om kritisch te kijken naar je links.

Nog een nadeel: een website verliest tijdens het herstelproces veel links. Hierdoor krijgt het zijn oude posities vaak niet terug, ook al bent je “herstelt” van Penguin. Om je oude posities terug te krijgen zul je autoriteit links moeten krijgen.

Google Pigeon update

Op 24 juli 2014 ging in de Pigeon update live inGoogle Pigeon
de VS. Ondertussen is hij ook uitgerold in de UK, Canada en Australië. Nederland is nog niet aan de beurt gekomen. Of Pigeon naar Nederland komt en wanneer is niet bekend. Toch is het iets waar websites rekening mee moeten houden.

Waar is het op gericht?

Pigeon is bedoeld om betere en relevantere lokale resultaten te tonen. Dit zou invloed hebben op zowel de zoekresultaten als de Google Maps resultaten. Het is niet gericht op een bepaald soort website of SEO techniek, zoals Panda en Penguin.

Bedrijvengidsen spelen een belangrijke rol bij Pigeon. In medio 2014 werd bekend dat Yelp klaagde dat Google zijn eigen diensten hoger zou ranken. Zelfs als er specifiek naar resultaten van Yelp werd gezocht, stond Yelp lager dan Google’s eigen diensten. De Pigeon update moest dit probleem oplossen. Hierdoor zag niet alleen Yelp, maar ook andere lokale bedrijvengidsen hun zichtbaarheid in Google verbeteren na Pigeon.

Hoe herstel je?

In Nederland is dit algoritme nog niet live. Tenzij je een website hebt die zicht richt op Engelstalige landen, merk je nog niets van dit algoritme. Ook is dit niet een algoritme die periodiek wordt geüpdatet, zoals Panda of Penguin. Een website wordt niet echt geraakt en je hoeft niet te wachten op een Pigeon update om je lokale resultaten te verbeteren.

Je kunt je wel voorbereiden op Pigeon. Zorg dat je vermeld staat in Yelp en andere lokale bedrijvengidsen. Let hierbij wel ook de kwaliteit, in verband met Penguin.

Google Hummingbird update

HummingbirdIn september 2013 werd bekend dat Google al sinds augustus 2013 een nieuw algoritme gebruikt. Deze kreeg de naam Hummingbird of kolibrie, omdat het algoritme snel en precies is. Hummingbird is anders dan Panda en Penguin. Deze updates staan los van het hoofdalgoritme en worden eens in de zoveel tijd geüpdatet. Hummingbird is een nieuwe versie van het hoofdalgoritme. Een metafoor dat soms gebruikt wordt is dat van een nieuwe motor dat is gemaakt van nieuwe en bestaande onderdelen. Panda en Penguin kunnen gezien worden als bestaande onderdelen die nog steeds gebruikt worden. Hummingbird voegt daar nieuwe, verbeterde onderdelen toe.

Waar is het op gericht?

Hummingbird is niet echt gericht op een bepaald soort website of SEO techniek, zoals Panda en Penguin. Met dit algoritme is Google beter is staan om de betekenis van woorden in een zoekopdracht te begrijpen. Zit het woord “kopen” is de zoekopdracht dan begrijpt Google dat de zoeker iets wil kopen. Wordt een product genoemd in combinatie met “kopen”, dan moeten er resultaten komen waar dit product te koop is. Zeker bij lange zoekopdrachten zouden de resultaten beter moeten zijn.

Hoe herstel je?

Zoals ik al zei kun je niet echt geraakt worden door deze update. Daarnaast is Hummingbird een update van Google’s hoofdalgoritme dat continu verandert. Je hoeft niet te wachten op een nieuwe update.

Wil je de Hummingbird update toch gebruiken om je rankings te verbeteren, dan is het aan te raden om hoge kwaliteit content te maken voor je doelgroep. Richt je op long tail keywords, die bijvoorbeeld uit een vraag bestaan. Probeer daarnaast Google zoveel mogelijk informatie te geven over je content. Hiervoor kun je de schema.org markups gebruiken.

Conclusie

Over ieder algoritme kan een uitgebreid artikel geschreven worden met analyses en cases. Dit artikel is geschreven om je snel een beeld te geven van de verschillende algoritmes die Google heeft. Om erachter te komen of jouw website geraakt is door een algoritme door Google kun je de Panguin Tool gebruiken.

Voorkomen is beter dan genezen

Als eigenaar van een website wil je niet dat jouw website door een van deze algoritmes geraakt wordt. Voorzie daarom je website van unieke content die waardevol is voor jouw bezoekers. Kies bij links niet voor kwantiteit, maar voor kwaliteit. Zorg dat de links op pagina´s staan waarbij het logisch is dat ze naar jou linken. Voelt het spammy, dan is dat het waarschijnlijk ook en kun je het beter aan je voorbij laten gaan. Zo voorkom jij dat jouw website gestraft wordt.


Over de schrijver

Kevin Brinkman is Google AdWords Certified SEA consultant bij Stramark. Interesses: AdWords | Linkbuilding | Code | Social remarketing | Google shopping.



Terug naar boven ↑

Shares