Online Marketing Bureau Stramark team  klein

Zo maak je jouw bedrijf het gesprek van de dag

Opvallen

Markten worden steeds meer en meer verzadigd. Volgens de marketing-expert Seth Godin hebben consumenten vandaag de dag alles wat ze zich kunnen wensen. Voor ieder probleem bestaat wel een oplossing.

Het is dus één ding om een oplossing te bieden voor een probleem. Het is echter een heel ander ding om jezelf te onderscheiden van alle anderen die een zelfde soort oplossing bieden. Hoe onderscheid je jouw bedrijf wanneer honderden andere bedrijven een vergelijkbaar product aanbieden?

De oplossing die Seth Godin hiervoor aandraagt is opmerkelijk zijn. Opvallen op een manier waardoor mensen getriggerd worden om over je te praten. Hij legt uit dat het begrip Remarkable staat voor “het waard zijn om een opmerking over te maken”.

En wat maakt iets het nu waard om een opmerking over te maken? Dingen die afwijken van ons standaard verwachtingspatroon grijpen onze aandacht en geven ons de neiging om erover te praten. Deze afwijkingen zijn bijvoorbeeld de grootte van een product, bijbehorende service, prijs, ontwerp en kwaliteit.

Het is opmerkelijk dat enorme auto’s zoals Hummers en minuscule auto’s zoals Mini’s beide enorm veel verkocht worden. De meest goedkope restaurants, zoals McDonalds en KFC hebben zich ontwikkeld tot internationale concerns en tegelijkertijd zijn er sterrenrestaurants die klanten aantrekken over de hele wereld en hiermee miljoenen verdienen.

Je wilt jezelf dus op de één of andere manier kunnen onderscheiden van de massa…

Dat hebben de oprichters van moonestates.com wel begrepen. Je kunt hier stukjes van de maan, mars of venus kopen. Het is misschien niet voor iedereen weggelegd, toch zijn er ongetwijfeld mensen die maar wat graag een stukje buitenaards luchtruim bezitten.

Of, stel je voor dat je in de Amerikaanse staat Washington woon en een enorme hekel hebt aan lange rijen. Dan heb je geluk. Via de website linestanding.com/ kun je namelijk iemand inhuren die jouw plaats in de rij voor je bezet houdt. Een opmerkelijke dienst waar ongetwijfeld veel over gepraat wordt.

Opmerkelijk zijn leidt echter niet per definitie tot meer verkopen. Je zou een t-shirt bedrukt met jouw bedrijfslogo aan kunnen trekken en op straat iedere willekeurige voorbijganger vertellen over jouw fantastische product. En hoewel de voorbijgangers onderling best wat opmerkingen over je zullen uitwisselen, betekent dit nog niet dat het je ook daadwerkelijk iets oplevert.

Je wilt dus opvallen. En wel op een positieve manier. Dat kan. Namelijk door jezelf te richten op Kwaliteit en Wat mensen willen.

Kwaliteit

Kwaliteit spreekt wel voor zich. Een afstotelijke website zal niet snel tot meer conversie leiden. En zeker wanneer jouw product of dienst opmerkelijk is vanwege de slechte resultaten of slechte service die het biedt zullen je klanten als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Je wilt juist opvallen door een unieke waarde die je klanten kan bieden. Geef jouw klanten een verhaal waarmee ze hun vrienden kunnen overtuigen van jouw kwaliteit. Zo staat het bedrijf Zappos al lang bekend om hun uitstekende service. Niet zo vreemd, wanneer je bedenkt dat ze hun bedrijf hebben gebouwd op een missie om de meest uitstekende klantenservice te bieden.

Een ander bedrijf dat opvalt wegens de kwaliteit van service is Apple. Regelmatig hoor ik mensen om me heen zich verbazen over hoe ze hun iPhone ter reparatie hebben opgestuurd om vervolgens een splinternieuwe in de bus te krijgen.

Wat mensen willen

Seth Godin beschrijft in zijn boek Purple Cow hoe bepaalde mensen bijzondere otaku’s (obsessies) hebben voor dingen. Dit zijn de mensen die het woord over jouw product zullen verspreiden.
Er zijn bijvoorbeeld mensen die de wereld over reizen op zoek naar extreem hete pepers. Andere mensen gaan regelmatig naar science fiction conventies of betalen honderden euro’s om hun favoriete artiest te zien optreden.
Stel dat iemand zijn favoriete artiest bezoekt. Dan vertelt diegene vaak al weken van tevoren enthousiast aan iedereen die het maar wil horen over hoe hij een kaartje heeft weten te bemachtigen. Of neem bijvoorbeeld de trotse bezitters van een Harley Davidson. Om zich te verbinden met het merk laten ze zelfs tatoeages zetten van het logo.

Betere reclame kun je als bedrijf bijna niet wensen…

Zorg daarom dat je jezelf begeeft in een markt waar mensen een obsessie voor kunnen ontwikkelen. Wanneer je jouw product bijzonder maakt voor deze specifieke groep mensen zal het nieuws zich als een lopend vuurtje verspreiden.

Wat voor product of dienst zou jij kunnen uitbrengen dat het gesprek van de dag wordt? Richt je jezelf liever op een opmerkelijk product of bijvoorbeeld een uitzonderlijke service? En welke unieke waarde kan je daarin naar voren laten komen waardoor mensen zich geroepen voelen om jouw product aan anderen aan te bevelen?

Over de schrijver: Wouter Blom

Online/SEO/SEA/business/strategie Consultant – Eigenaar Stramark - Focus op Resultaat Online voor grote en kleine merken | Google Premier Partner | GTD, SEM, SEA, SEO, Adwords, Facebook, Linkedin,Twitter, Display, Remarketing & More.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency