Websitebouwers; geef klanten eigen Google Analytics Account

Websitebouwers die implementatie van Google Analytics aanbieden

Sommige websitebouwers bieden hun klanten -bij wijze van service- aan om Google Analytics op de opgeleverde website te implementeren. De Analytics account en tracking-code worden in dit geval aangemaakt door de websitebouwer en in de html-broncode van de pagina’s geplaatst.

Voordelen voor de websitebouwer van het toekennen van een Analytics sub-profiel aan klanten

Helaas maken sommige websitebouwers en mediabureau’s voor hun klanten in Google Analytics <em>sub-profiel</em> aan binnen hun eigen Google Analytics account, in plaats van voor hun klanten een eigen Google Analytics account aan te maken. Dit heeft voor de websitebouwer of het mediabureau de volgende voordelen

  • het aanmaken van een klantprofiel is sneller
  • er is geen communicatie met de klant nodig
  • de klant kan het profiel niet meenemen (lock-in)
  • eenvoudiger gebruikersbeheer: een medewerker toevoegen aan de Google Account van het bureau geeft deze werknemer in één keer toegang tot de Analytics profielen van álle klanten

Nadelen van een Analtics profiel zonder beheerrechten voor de klant

Voor klanten levert een sub-profiel echter een aantal serieuze beperkingen op, die bijna allemaal het gevolg zijn van het feit dat ze binnen Google Analytics niet kunnen beschikken over admin-rechten. Helaas is de enige oplossing voor een klant een nieuwe Analytics account aan te  maken en de bestaande tracking code te (laten) vervangen door de tracking code van de nieuwe account… In dat geval wordt de meting  van webstatitieken in de oorspronkelijke account gestaakt en zal de  reeds verzamelde data -binnen de online Google Analytics omgeving- niet meer gebruikt kunnen worden in toekomstige analyses. Door de nieuwe tracking code naast de bestaande tracking code te plaatsen, wordt voorkomen dat de meting in de oorspronkelijke account wordt gestaakt. Hoe dit te doen staat beschreven in de blogpost Twee Google Analytics tracking codes plaatsen.

Hoe weet een klant of zijn websitebouwer een sub-profiel voor hem heeft aangemaakt?

Klanten en bureau’s kunnen eenvoudig bepalen of de Google Analytics code op een website hoort bij een volwaardige Google Analytics Account (in dit geval volstaat een verzoek aan de beheerder of hem admin-rechten toe te kennen) of bij een sub-profiel van een bureau-account (in dit geval is het aanmaken van een nieuwe account voor (of door) de klanten het meten met een dubblele tracking code noodzakelijk).

Open de website hiertoe in een webbrowser en bekijk de broncode (rechter-muisknop “view source”). Zoek in de HTML-code (met Ctrl+F) naar “UA-”. Als Google Analytics op de bekeken pagina juist is geïmplementeerd, zal de term “UA-“ gevonden worden te midden van de volgende javascript-code:

<script>
var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");
document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
</script>
<script>
var pageTracker = _gat._getTracker("UA-account#-profiel#");
pageTracker._initData();
pageTracker._trackPageview();
</script>

Als het profiel# in bovenstaande javascript-code niet gelijk is aan “1”, dan betreft het een Google Analytics sub-profiel. Een bureau dat deze Google Analytics code heeft aangemaakt, kan de klant geen admin-rechten geven zonder dat deze direct inzicht heeft in alle andere klant-profielen van dit bureau. Een profile administrator bestaat niet:  ”  Please note that Account Administrators have access to all reports and profiles in your account. “)

Een andere manier voor klanten om hun tracking code te achterhalen door in te loggen in hun ‘account’ en in het dashboard zien met welke tracking-code de statistieken worden gemeten:

google-analytics-website-account-blog-stramark

De Analytics Tracking code van dit Analytics profiel eindigt op een “3”. Uw websitebouwer kan aan een dergelijk sub-profiel geen beheerrechten toekennen.

Je hebt geen admin-rechten als in uw Google Analytics dashboard het vakje onder "Acties" leeg is.

Je hebt geen admin-rechten als in het Analytics dashboard het vakje onder “Acties” leeg is. Eindigt je tracking-code op een “1”? Vraag dan je websitebeheerder om admin toegangsrechten!

Voorkomen is beter dan genezen

Hoewel goed bedoeld, is een klant uiteindelijk niet gediend bij een ‘account’ die slechts een sub-profiel is van de Google analytics account van de websitebouwer of online marketingbureau:

  • een klant zal voor iedere wijziging aan zijn Google Analytics omgeving contact met de beheerder moeten opnemen
  • een klant zal nooit conversiedoelen kunnen definieren
  • een klant zal eventueel ingestelde conversiedoelen niet kunnen controleren
  • een klant zal nooit zijn adwords campagne aan zijn Google Analytics profiel kunnen koppelen

Een eigen Google Analytics account aanmaken voor een klant: weinig moeite!

Zoals aangegeven zijn er voor websitebouwers en mediabureau’s bepaalde voordelen om voor een klant in Google Analytics een profiel aan te maken in plaats van aparte account. Deze voordelen zijn echter beperkt, terwijl een sub-profiel voor de klant serieuze nadelen met zich meebrengt.

Het aanmaken van een Analytics Account voor uw klant bestaat globaal uit 2 fasen:

  1. Maak een Google Analytics account aan voor de klant
    • Vraag de klant om een bestaand emailadres dat gebruikt kan worden bij het aanmaken van een analytics account. Als bureau kun je voor de klant een gmail-adres aanmaken; een apart adres als admin@klant.nl of google@klant.nl (ook te gebruiken voor Adwords) is wel netter.
    • Het emailadres dient bij Google aangemeld te zijn als een “Google Account“. Is dit niet het geval, vraag dan de klant zijn emailadres aan te melden bij Google en het (tijdelijke) wachtwoord voor deze account met u te delen.
    • Maak met het emailadres en wachtwoord van de klant een nieuwe Google Analytics account aan
    • Log namens de klant in op de aangemaakte Google Analytics account
    • Klik in het dashboard op de link “wijzig/edit” (rechterzijde van het scherm onder “Acties”)
    • Klik op de link rechtbovenaan de tabel “check status”
    • Kopieer de tracking code van deze account en plaats deze ongewijzigd in de html-code van de website van de klant
  2. Voegt het eigen kantoor toe als 2e beheerder van deze account
    • Stel de klant op de hoogte van de door u verrichte activiteiten. Indien een klant dit wenst, kan deze nu zelf het wachtwoord van de eigen Google account nu (terug-)veranderen.
    • De website van de klant wordt nu direct in het dashboard van de Analytics omgeving van uw kantoor getoond (eventuele “sub-profielen” staan een niveau lager)
    • Via het emailadres waarop uw kantoor is uitgenodigd heeft u nu toegang tot alle profielen van de klant

Klaar!

Uw klant kan nu genieten van de voordelen die verbonden zijn aan het hebben van beheerrechten in Google Analytics, zoals:

  • De analytics account koppelen aan Adwords, zodat campagnes beter kunnen worden gestuurd op effectiviteit
  • Zelf externe bureaus uitnodigen
  • Zelf extra filters en de daarvoor benodigde profielen aanmaken

Over de schrijver: Wouter Blom

Online/SEO/SEA/business/strategie Consultant – Eigenaar Stramark - Focus op Resultaat Online voor grote en kleine merken | Google Premier Partner | GTD, SEM, SEA, SEO, Adwords, Facebook, Linkedin,Twitter, Display, Remarketing & More.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse
Google Ads Scan
Keyword Analyse
SEO Check
Offerte aanvragen

Top Blogitems:
Must have: marketingstrategie en budget
15 pagina’s voor iedere bedrijfswebsite
HTTP 301 vs 302
Online Marketing Plan in 5 stappen
Funnel instellen met Google Analytics
Social post preview bekijken?
ROI en ROAS: wat is het verschil?
11 Prijspsychologie tactieken
Google grapjes in een overzicht
Wat moet je weten over GA4
Alleen sukkels werken 40+ uur
Zo bouw je de juiste footer voor SEO
Webshop kosten en kostprijs berekenen
In 7 stappen een Content Marketing Plan
Wat zijn Micro conversies
How to: SEO vriendelijke URL structuur
11 tips voor productafbeeldingen
De wereld achter Google reviews
SEO voor productcategorieën in webshops
6 technieken voor interne linkbuilding
Mailchimp gebruikers zijn in overtreding
Een bedankpagina maakt klanten in fans
Optimale productpaginas maken
Uitsluiten van Spambots in Analytics
Tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Engels als taal in je Google Ads campagne?
Waarom een Robots.txt
10 Conversie verhogende Triggers
een HTML sitemap voor webshops
hoe belangrijk is een FAQ pagina?
Duplicate content is slecht voor shops
8 slimme trucs voor productafbeeldingen
Je eerste Google Shopping Campagne
10 tips voor productteksten
HTML sitemap voor je site!
Google Shopping: 10 optimalisatie tips
Basisstrategie voor social media
5 tips voor een lange tekstpagina
How To: Meetbaar maken van conversies
Gebruiksvriendelijk menu voor webshops
GTM containers im- en exporteren
Landingspagina optimalisatie voor Ads
Starter Guide of Google Tag Manager
Emotie verkoopt online
10 tips voor effectievere e-mail marketing
Dynamische remarketing opzetten
De 8 hygiëneregels van videobellen
Emerce100:Beste Digital Marketingbureau
De perfecte zoekwoordenlijst voor je site
GDPR & Dataverlies in Google Analytics
Social Media Content voor bedrijven
Zoekwoordenonderzoek voor e
8 Tools voor Website Optimalisatie
11 linkbuilding tips voor het mkb
Eerste hulp bij een volle inbox
Webshops & Kruimelpaden!
Zo schrijf jij een goede over ons pagina
Doelstellingen voor een webshop
Efficiënt 404’s oplossen
Het effect van website snelheid
5 Optimalisatie tips in Google Ads
Ontdek jouw weg naar meer conversies
Slimme en effectieve marketingtips
Wat is Inbound Marketing
Wat het voordeel van jouw product?
Gratis zoekwoorden onderzoek
Gebruik van ✅speciale 👉karakters
Check onze checkout tips
De voordelen van chatbots voor webshops
Google Analytics installeren
Waarom klantreviews belangrijk zijn
Voorkom uitstelgedrag bij bestellen
Psychologische prijzen: ethisch of niet?
Google Tag Manager (GTM) de voordelen
Domeinnaam tips en tricks!
Geschiedenis van Google Zoekmachine
Event tracking via Click to Call Button