Het belang van reviews voor webwinkeliers

reviews voor webwinkeliers

Zijn reviews  goed voor zoekmachine optimalisatie?

We hebben tot dusver niet kunnen aantonen dat reviews de ranking van websites positief of negatief beïnvloeden. Het effect op zoekmachine optimalisatie schijnt dus gering te zijn.
Desalniettemin stimuleert Google het implementeren van reviews wel.  Met behulp van Google Webmastertools en zelfs een Rich Snippet tool legt Google uit hoe je Rich Snippets implementeert voor je webshop of website. Het betreft hier het verrijken van je broncode met coderingen waardoor in de natuurlijke zoekresultaten de beoordelingen die door uw klanten worden gegeven worden getoond.

Er zijn 2 soorten reviews

In dit artikel richten we ons specifiek op de reviews die via review bedrijven gekoppeld zijn aan betaalde AdWords Campagnes. Het artikel gaat dus niet over de reviews die in de natuurlijke Google resultaten verschijnen. (aanvulling met dank aan Jeroen Smeekens)

Reviews met sterretjes geven betrouwbaarheid aan

reviews wekken vertrouwenMensen zijn eerder geneigd ergens te logeren of ergens te eten wanneer het hotel of restaurant door veel mensen zijn bezocht en die daar een positieve en fijne ervaring hebben gehad. Wanneer je voor het eerst ergens gaat dineren wil je graag weten dat je krijgt wat je verwacht. Reviews van andere klanten helpen daarbij. Zo krijg je als consument een onafhankelijk oordeel gebaseerd op ervaringen van anderen.

Welke review bedrijven zijn er?

Er zijn een aantal bedrijven gespecialiseerd in het implementeren en verzamelen van reviews voor webshops en websites. Zo is er Trustpilot vanaf €79 per maand, Ekomi prijs op aanvraag,  Kiyoh vanaf €14,90 per maand, The Feedback Company vanaf €19 per maand.

ekomi reviewsThe Feedback Company reviewsTrustpilot reviews

Naast deze review bedrijven zijn er de vergelijkingswebsites die  ook review mogelijkheden aanbieden. Kieskeurig, Ciao, Prijsvergelijk en Beslist verzamelen allemaal reviews voor de webwinkeliers. Hiervoor hoeft niet te worden betaald maar zaak is wel dat je met je webwinkel adverteert binnen een van deze vergelijkers.

Hogere conversie en CTR door reviews

Uit een studie blijkt dat reviews een positief effect hebben op conversies. Volgens Reevo leveren reviews een salesboost van 18% tot 26% op. Uit een ander onderzoek blijkt tevens dat 63% van de bezoekers eerder converteert wanneer een website reviews bevat.  Voor conversie optimalisatie raden we het implementeren van reviews dus sterk aan. Naast een hogere conversie hebben reviews een positieve invloed op de CTR (doorklikpercentage naar uw website).  Gemiddeld krijgen advertenties met reviews een 17% hogere CTR dan dezelfde advertenties zonder beoordelingen. Dit betekent dat u de effectiviteit van uw Google Adwords campagnes kunt verbeteren.

Manieren om reviews te verzamelen

Verzamelen van reviews kan op verschillende manieren. Via de website zelf, via e-mail (zowel nieuwsbrieven als transactionele email (de mail die je ontvangt na een bestelling) of via Social Media zoals Facebook. Het belonen voor reviews blijkt geen invloed te hebben op de kwaliteit van de reviews. Met andere woorden: reviews die beloont worden zijn net zo betrouwbaar als reviews zonder beloning.

Doe iets met slechte reviews!

Zie negatieve review als verbeterpunt en als opbouwende kritiek. Doe wat met die klantenbeoordelingen! Klagen over slechte reviews is weinig constructief. Zaken verbeteren naar aanleiding van slechte reviews is natuurlijk vele malen beter. Bedank de beoordelaar voor zijn of haar kritiek. Beloon hem of haar met een kortingsbon of iets dergelijks en ga met de kritiek aan de slag! Vaak wordt het persoonlijk contact vermeden met een kritische klant. Jammer, want zo’n klant neemt wel de moeite om iets over uw product of dienst te melden. Behandel zo’n klager juist extra serieus!

bronnen:

MarketingFacts – Vertrouwen in Online Reviews
MarketingFacts – Cadeautjes beïnvloeden reviews niet
Google AdWords – Hoe verkopersbeoordelingen werken

Over de schrijver: Martin Post Uiterweer

Zoekmachine Marketing en Zoekmachine Optimalisatie Bureau | Hoog in Google! | SEO, SEA, SEM, Google Adwords Advertising & Analytics Professional

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse
Google Ads Scan
Keyword Analyse
SEO Check
Offerte aanvragen

Top Blogitems:
Must have: marketingstrategie en budget
15 pagina’s voor iedere bedrijfswebsite
HTTP 301 vs 302
Online Marketing Plan in 5 stappen
Funnel instellen met Google Analytics
Social post preview bekijken?
ROI en ROAS: wat is het verschil?
11 Prijspsychologie tactieken
Google grapjes in een overzicht
Wat moet je weten over GA4
Alleen sukkels werken 40+ uur
Zo bouw je de juiste footer voor SEO
Webshop kosten en kostprijs berekenen
In 7 stappen een Content Marketing Plan
Wat zijn Micro conversies
How to: SEO vriendelijke URL structuur
11 tips voor productafbeeldingen
De wereld achter Google reviews
SEO voor productcategorieën in webshops
6 technieken voor interne linkbuilding
Mailchimp gebruikers zijn in overtreding
Een bedankpagina maakt klanten in fans
Optimale productpaginas maken
Uitsluiten van Spambots in Analytics
Tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Engels als taal in je Google Ads campagne?
Waarom een Robots.txt
10 Conversie verhogende Triggers
een HTML sitemap voor webshops
hoe belangrijk is een FAQ pagina?
Duplicate content is slecht voor shops
8 slimme trucs voor productafbeeldingen
Je eerste Google Shopping Campagne
10 tips voor productteksten
HTML sitemap voor je site!
Google Shopping: 10 optimalisatie tips
Basisstrategie voor social media
5 tips voor een lange tekstpagina
How To: Meetbaar maken van conversies
Gebruiksvriendelijk menu voor webshops
GTM containers im- en exporteren
Landingspagina optimalisatie voor Ads
Starter Guide of Google Tag Manager
Emotie verkoopt online
10 tips voor effectievere e-mail marketing
Dynamische remarketing opzetten
De 8 hygiëneregels van videobellen
Emerce100:Beste Digital Marketingbureau
De perfecte zoekwoordenlijst voor je site
GDPR & Dataverlies in Google Analytics
Social Media Content voor bedrijven
Zoekwoordenonderzoek voor e
8 Tools voor Website Optimalisatie
11 linkbuilding tips voor het mkb
Eerste hulp bij een volle inbox
Webshops & Kruimelpaden!
Zo schrijf jij een goede over ons pagina
Doelstellingen voor een webshop
Efficiënt 404’s oplossen
Het effect van website snelheid
5 Optimalisatie tips in Google Ads
Ontdek jouw weg naar meer conversies
Slimme en effectieve marketingtips
Wat is Inbound Marketing
Wat het voordeel van jouw product?
Gratis zoekwoorden onderzoek
Gebruik van ✅speciale 👉karakters
Check onze checkout tips
De voordelen van chatbots voor webshops
Google Analytics installeren
Waarom klantreviews belangrijk zijn
Voorkom uitstelgedrag bij bestellen
Psychologische prijzen: ethisch of niet?
Google Tag Manager (GTM) de voordelen
Domeinnaam tips en tricks!
Geschiedenis van Google Zoekmachine
Event tracking via Click to Call Button