Online Marketing Bureau Stramark team  klein

1 april grap marketingtruc / linkbuildingtruc

Blobfish Results

Afgelopen vrijdag was het 1 april. Voor veel bedrijven het moment om een 1 april grap te maken. Ook in de online marketing wereld gebeurt dit veel. Vooral Google heeft ieder jaar veel 1 april grappen. Zo gingen ze dit jaar flink de mist in met de Mic drop optie in Gmail. Hiermee was het mogelijk om een gifje mee te sturen van een minion die een microfoon laat vallen, om aan te geven dat je het laatste woord wilde hebben. Reacties werden daarna namelijk niet meer getoond.

Veel gebruikers konden niet om deze 1 april grap echter niet lachen. Sommigen klikte per ongeluk op de Mic drop knop die naast de verzendknop stond. Bijvoorbeeld bij het versturen van een sollicitatiebrief. Ook waren er klachten van mensen die hun baan waren verloren, omdat ze een reactie op hun mail hadden gemist. Google had naar aanleiding daarvan de 1 april grap dezelfde dag nog verwijderd.

Een grap van Google die wel goed ging was de aankondiging van de zelfrijdende fiets.

1 April grappen bij Stramark

Net als veel andere online marketing bedrijven is Stramark steeds meer bezig met het maken van interessante/waardevolle/grappige content. Vorig jaar hebben Fenna en Wouter bijvoorbeeld geschreven voor Marketingfacts en Oscar voor Emerce.

Dit jaar wilde we ook iets doen met 1 april. Vorig jaar had ik een artikel geschreven over de verschillende Google grapjes, maar dit jaar hadden we de doelstelling zelf een dergelijke grap te bedenken en te verspreiden. En met succes!

Basis

Onlangs hadden wij Peter van der Graaf op bezoek. Peter heeft meerdere virals opgezet met zijn bedrijf Booming. Hij gaf aan dat als een nieuwsbericht aan de volgende 4 punten voldoet, het meer kans heeft om viral te gaan:

  1. Er moeten 2 standpunten toegelicht kunnen worden;
  2. Het moet een geweldige titel hebben;
  3. Het verhaal moet to good to be true zijn;
  4. Er moet een follow-up story zijn

Deze informatie hebben we gebruikt om de 1 april grap te bedenken voor Stramark.

Het idee

Voor 1 april waren meerdere ideeën bedacht, zoals:

  • AdWords interface
    Google had aangekondigd dat AdWords een nieuw interface krijgt en heeft hiervan een afbeelding geplaatst op zijn blog. Dit zou de verkeerde afbeelding zijn. In werkelijkheid gaat Google een DOS interface gebruiken.
  • Google Plus activiteit belonen
    Om Google Plus populairder te maken en te laten groeien gaat Google actieve gebruikers belonen door er een ranking factor van te maken. Gebruikers die erg actief zijn, zullen hogere posities krijgen.
  • Blobvis update
    Google heeft een nieuwe update gelanceerd, die gaat kijken naar de kwaliteit van diepliggende pagina’s. Deze update wordt de Blobvis update genoemd.

Extremer

Het Blobvis idee had de meeste potentie en werd verder uitgewerkt. Om het extremer te maken, werd bedacht dat de update niet zou kijken naar de kwaliteit van diepliggende pagina’s, maar naar het uiterlijk van de medewerkers.

Het idee hierachter is dat mensen die er goed uitzien succesvoller zijn. Deze update zou dat ook online laten gelden. Met machine learning en AI zou Google werknemers van een bedrijf een cijfer geven op basis van hun uiterlijk. Hierbij werd onder andere gekeken naar foto’s op de Over Ons-pagina en op social media.

Bedrijven met lelijke medewerkers zouden lagere posities krijgen en bedrijven met knappe mensen zouden hun rankings zien stijgen. Met deze update zou Google online en offline dichterbij elkaar willen brengen.

Internationaal

Tevens werd de naam naar het Engels vertaald. Zo zouden ook buitenlandse bedrijven en personen betrokken kunnen worden bij deze update.

De 4 punten van een viral

Met het idee van de Blobfish Update konden we aan punt 1, 2 en 3 voldoen. Dit waren naar mijn mening de belangrijkste punten voor een 1 april grap. Met dit artikel erbij voldoet het aan punt 4:

  • Er moeten 2 standpunten toegelicht kunnen worden;
  • Het moet een geweldige titel hebben;
  • Het verhaal moet to good to be true zijn;
  • Er moet een follow-up story zijn

Uitwerking

Ter voorbereiding werd een blog van Google nagemaakt op Blogger: googleblobfishupdate.blogspot.nl. De blog werd voorzien van het Google logo. Op 1 april werd op deze blog de aankondiging geplaatst inclusief een quote van een (fake) Google medewerker:

“Everyone prefers doing business with someone who looks good. This may be conscious or unconscious, but it is certainly true. This is also implemented in the algorithm. Thus the online experience comes closer to the offline experience. Making it feel more natural.”

Ook voor de website van Stramark werd een blogartikel geschreven die de update zou bespreken. Het artikel op Stramark kon de “Google blog” gebruiken als bron.

Vervolgens werd het verhaal verspreid. Hiervoor werden meerdere social media platformen gebruikt, zoals LinkedIn, Facebook en Google+. Maar veruit de belangrijkste was Twitter. Hier hebben we op 1 april verschillende tweets geplaatst. Om het internationaal onder de aandacht te brengen hebben we verschillende bekende SEOs getagd in tweets.

Tevens zijn er Twitter ads campagnes opgezet voor Nederland en de Verenigde Staten met tweets als:

Resultaten 1 april grap:

Twitter resultaten
De Twitter campagnes waren gericht op mensen die geïnteresseerd zijn in Adverteren en Marketing of volgers waren van bepaalde SEO gerelateerde Twitter accounts, zoals die van Search Engine Land of Matt Cutts. De advertenties in deze Twitter campagnes zijn 15.944 keer weergegeven en hebben 685 interacties gegenereerd, voornamelijk bestaand uit klikken (146) en media interacties (538).

Met deze combinatie van betaalde en onbetaalde tweets hebben we op 1 april bijna 20.000 mensen bereikt via Twitter.  Waar we vooral trots op zijn is de (korte) conversatie met Rand Fishkin en John Mueller. John Muller achtte dit bericht dusdanig belangrijk dat hij zelfs de president van de VS meenam in de conversatie. Wij wachten nog steeds op een officiële reactie.

Twitter conversatie

Het verhaal heeft meer reacties gehad.

Twitter reacties

Mozzers
Ook andere Mozzers hadden het verhaal opgepikt:

Resultaten Google Blog

De aankondiging op de blog van Google werd op 1 april bijna 500 keer bezocht, zoals in de grafiek hieronder te zien is.

Bezoekers

Locatie bezoekers

In totaal kwamen de bezoekers uit 27 verschillende landen. De wereldkaart hieronder geeft aan waar ze allemaal vandaan kwamen.

Bezoekers wereldkaart

Hoe de verhouding per land precies was, is in de donut diagram hieronder te zien.

Aantal bezoekers per land
Kortom, een zeer geslaagde 1 april grap waarbij we ruim 20.000 mensen hebben bereikt. Met trots wil ik graag Rand Fishin, John Mueller, Kim PittoorsDan Shure, Aleyda Solís, Jennifer Slegg, Martin Oxby, Johan Koning, De PitchfabriekJohn van Slooten, AdStage, David Brinks, Dutch CowboysWouter Blom en de President van de Verenigde Staten bedanken voor hun medewerking en reacties.

Over de schrijver: Kevin Brinkman

is Google AdWords Certified SEA consultant bij Stramark. Interesses: AdWords | Linkbuilding | Code | Social remarketing | Google shopping.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency