11 linkbuilding tips voor het mkb: zo rank jij gemakkelijk hoger

Onderzoek wijst uit dat linkbuilding van grote invloed is op het behalen van hogere posities in Google. Hoe meer kwalitatieve links naar jouw website of webshop, hoe meer SEO-waarde ernaartoe stroomt. Hierdoor verkrijg je meer autoriteit op bepaalde keywords en rank je hoger in Google. Toch is linkbuilding nog steeds een ondergeschoven kindje bij veel mkb-ondernemers. De meesten zien het belang er wel van in, maar hebben er weinig ervaring mee. Hierdoor kost het veel tijd en dat kunnen ze zich niet veroorloven. Gelukkig is linkbuilding gemakkelijker dan je denkt, en bij Stramark vinden we linkbuilding links laten liggen zonde. Daarom geef ik je in deze linkbuilding blog 11 tips waarmee je zelf een goede basis kunt leggen. Zo krijg je gemakkelijk meer kwalitatieve links naar je website of webshop.

Waarom je beter voor safe kunt gaan

Met linkbuilding verkrijg je links vanaf externe websites naar jouw website of webshop. Kwaliteit speelt daarbij een belangrijke rol. Je moet links verkrijgen vanaf relevante websites naar onderdelen van jouw website. Om dat voor elkaar te krijgen moet je de benodigde kennis in huis hebben. Heb je dat niet, dan kan goede linkbuilding flink wat tijd kosten. Uit gemak kopen bedrijven vaak links, zonder zich bewust te zijn van de risico’s. Google verbiedt namelijk het kopen van links om de positie van je website of webshop te verbeteren. Wanneer Google je betrapt kan dit leiden tot een penalty, ofwel structureel lagere rankings in Google. Bovendien zijn dit in de meeste gevallen kwalitatief slechte links. Hoewel links kopen erg verleidelijk is en veel bedrijven de gok nemen, raden wij je aan om op safe te spelen en zorgvuldig aan de slag te gaan. Houd daarbij de volgende linkbuilden tips in je achterhoofd:

1. Bepaal je linkbuilding strategie

Mkb-ondernemers beginnen vaak te snel met linkbuilding. Ze denken niet na over zoekwoorden waarop ze beter willen scoren, belangrijke pagina’s die daarbij horen of wat interessante websites zouden kunnen zijn om op geplaatst te worden. Juist een doordachte strategie is de sleutel tot succes.
Een goede linkbuilding strategie begint bij een analyse van je eigen linkbuilding profiel. Daarna voer je een concurrentieanalyse uit. Hiervoor zijn verschillende linkbuilding tools beschikbaar zoals Ahrefs, MOZ, Majestic en Linkassistant. Je kunt de volgende factoren onder de loep nemen wanneer je naar je belangrijkste concurrenten kijkt:

  • Het aantal links en de domeinen waarop deze links staan (Citation Flow)
  • Kwaliteit van de links (Domain Authority, Domain Rating of Trust Flow)
  • Afwisseling in anchortekst (gebruik van keywords, bedrijfsnaam en overige tekst)
  • Verdeling van inkomende do-follow en no-follow links
  • Verhouding tussen links naar de homepagina en naar de andere pagina’s
  • Aantal links door de tijd heen: nemen deze toe of af?
  • Spamscore van de links

    Op basis hiervan wordt inzichtelijk wat er nodig is om de concurrentie aan te gaan en kun je je doelen opstellen.

    2. Bepaal je belangrijkste keywords

    De juiste keywords vormen de basis van linkbuilding. Vooraf bepaal je op welke zoekwoorden je graag gevonden wilt worden. Hiervoor doe je grondig zoekwoordenonderzoek. Vervolgens categoriseer je deze op prioriteit. Daarna ga je de juiste pagina’s erbij zoeken op je website. Welke pagina’s sluiten het beste aan op je gevonden keywords? Zorg er ook voor dat de structuur van je website in orde is. Dat betekent dat elke pagina goed bereikbaar is door een logische volgorde binnen je website.

    3. Verwijs door waar mogelijk

    Bedenk op welke andere websites jouw bedrijf genoemd kan worden en zorg dat je ook daar doorlinkt naar de juiste pagina op je site. Hiermee laat je weten dat jouw bedrijf online is. Bovendien zijn dit gratis links. Denk bijvoorbeeld aan de bedrijfsinformatie op Google Mijn Bedrijf, de KVK, jouw branchevereniging, sponsorvermeldingen, profielen van congressen, enz. Vergeet ook de social media kanalen zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn niet. De profielen van medewerkers kunnen hier een handje bij helpen. Hoe meer relevante websites met jouw interacteren, des te hoger de ranking in Google.

    4. Schrijf goede content

    Er zijn bedrijven die weinig tijd steken in linkbuilding. Ze zorgen ervoor dat anderen uit zichzelf naar de website of webshop linken, zonder daar zelf moeite voor te hoeven doen. Op deze manier verdien je links. Dat klinkt als de ideale oplossing, maar dan moet je wel zorgen dat je veel goede en nuttige content schrijft. Bezoekers waarderen dit en plaatsen de linkjes vervolgens op social media of op hun eigen website. Zo ontstaat er een natuurlijk linkprofiel.

    Ik hoor je denken: ‘Wat is dan goede content?’ Het is de kunst om content te maken waar bezoekers echt iets aan hebben. Het moet waarde toevoegen aan het internet. Als online marketing bureau kun je kennis delen, bijvoorbeeld met de blog ‘Online Marketing Plan in 5 eenvoudige stappen’. Ondernemers worden er slimmer van en vervolgens kunnen zij er zelf mee aan de slag. Hierdoor komen er meer bezoekers op de site omdat zij mogelijk geïnteresseerd zijn in hun dienstverlening. Andere aantrekkelijke content kan zijn: lijstjes (10 handige linkbuilding tips), interessante feiten, onderzoeken, ‘how to’ artikelen, etc. Bovendien draagt het toevoegen van multimedia, zoals video’s, afbeeldingen en animaties, bij aan de betrouwbaarheid en autoriteit van de content.

    5. Zorg voor unieke content

    Goede content betekent dat je niet letterlijk content kopieert van andere websites. Het motto ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ gaat hier dus niet op. Natuurlijk kun je inspiratie opdoen bij de concurrenten, maar zorg er wel voor dat je unieke content maakt die zich focust op jouw keywords.

    6. Check de waarde van de site

    Je komt niet hoog in de zoekresultaten als je simpelweg gaat linkbuilden om zoveel mogelijk links te krijgen. Met veel links kom je er niet, je hebt ook goede links nodig. Kwaliteit gaat hier boven kwantiteit. Om de kwaliteit van een website te meten kijk je naar de waarde (autoriteit) van de betreffende site. Hiervoor zijn verschillende linkbuilding tools beschikbaar. Met Domain Authority van MOZ kun je een goede indicatie krijgen van hoe goed een website in zijn geheel scoort. Met Page Authority kijk je naar de waarde van een specifieke pagina. Download de gratis toolbar van MOZ en probeer het zelf uit! Houd hierbij in je achterhoofd dat er niet per se een goede of slechte score is. Gebruik de tool vooral om sites met elkaar te vergelijken.

    7. Plaats links op relevante sites

    Naast kwalitatieve links wil je ook relevante links hebben. Zorg daarom dat je links plaatst op relevante websites. Dat betekent dat het onderwerp van de betreffende website waar je op geplaatst wilt worden, in lijn is met jouw content. Is dit niet haalbaar? Kijk dan of de site soortgelijke onderwerpen behandelt. Om de relevantie van een site te meten kun je de Topical Trust Flow van Majestic gebruiken.

    Een medische website krijgt van Google een hogere autoriteit dan een online voetbalmagazine. Toch heeft een voetbal webshop meer aan een verwijzing in het magazine omdat de relevantie hoger is. Daarnaast kan een linkje naar jouw ‘design lamp kopen’ pagina prima geplaatst worden op een website dat gaat over tuinieren. Bijvoorbeeld wanneer er ook artikelen gepubliceerd worden over wooninrichting.

    8. In-content links zijn meer waard dan losse links

    De positie van een link speelt mee bij het bepalen van de kwaliteit. Links die in de footer of sidebar staan zijn niet zoveel waard als links die midden in de body tekst zijn geplaatst. Net als losse links op een startpagina, deze hebben niet veel waarde. Zorg er daarom voor dat je links omringd zijn met waardevolle content.

    9. Varieer met je anchortekst

    De anchortekst is het klikbare gedeelte van de link. Google gebruikt dit als een ranking factor dus ook dit verdient aandacht. Stel je voor dat een link naar jouw pagina de anchortekst ‘luxe speciaal bier’ krijgt. Google leest de anchortekst en denkt dat de pagina waarnaar gelinkt wordt over luxe speciaal bier moet gaat. Echter wordt het stelselmatig gebruik van exact matches als anchortekst door Google gezien als spam. Een penalty, en daarmee je ranking verliezen, ligt in dat geval op de loer.

    Afwisseling in je anchorteksten is daarom van groot belang. Dat kun je doen op verschillende manieren. Daar gaan we:

    • Branded. Enkel de merknaam wordt gebruikt als anchortekst. [merknaam] heeft diverse soorten luxe speciaal bier in het assortiment.
    • Generic. Klik hier / ga naar deze website om luxe speciaal bier te bestellen.
    • Naked. Hierbij gebruik je alleen een URL. Voor meer informatie over luxe speciaal bier: URL
    • Geen anchortekst / afbeelding. Er wordt een link aan een afbeelding gekoppeld. De afbeelding is klikbaar en dus is er geen anchortekst nodig.
    • Brand + keyword. Een combinatie van je merknaam en je keyword. Opvallend is dat [merknaam] luxe speciaal bier steeds meer verkocht wordt in Nederland.
    • Keyword variaties. Ideaal om variatie in je anchorteksten aan te brengen. Bijvoorbeeld: wat is luxe speciaal bier, luxe speciaal bier kopen of soorten luxe speciaal bier.
    • Partial match. Vergelijkbaar met keyword variaties. Het verschil is dat je generieke woorden toevoegt rondom je keyword. Breed luxe speciaal bier assortiment, groot luxe speciaal bier aanbod of leuke luxe speciaal bier cadeaus.
    • Exact match. Dit zijn de beste anchorteksten (hoge rankings), maar tegelijkertijd ook de gevaarlijkste omdat je kans hebt op een penalty. Koop luxe speciaal bier als hét perfecte verjaardagscadeau.

    10. Creëer een natuurlijk linkprofiel

    Ben je enthousiast geworden? Ga dan niet te hard van start met linkbuilden. Het is misschien verleidelijk om in een korte tijd veel exact match links te krijgen van relevante en kwalitatieve websites. Google vindt dit echter verdacht waardoor de kans op een penalty aanwezig is. Je kunt beter een veilig en natuurlijk linkprofiel opbouwen, dat is hoe Google het graag ziet. Dit houdt in dat je geleidelijk aan links verzamelt van verschillende websites met verschillende anchorteksten. Ook een mix van no-follow en do-follow links is belangrijk voor diversiteit in je linkprofiel. No-follow links vertellen de zoekmachines in feite dat deze link niet als ‘stem’ telt, in tegenstelling tot do-follow links. De link geeft dus geen waarde aan de website waarnaar verwezen wordt. No-follow links krijg je vanzelf, hier hoef je niet in te investeren.

    11. Kies een geschikte linkbuilding tactiek

    Ten slotte bestaan er verschillende linkbuilding tactieken. Jij bepaalt welke tactiek voor jou geschikt is. Het zegt iets over de manier waarop je SEO en linkbuilding toepast op je website of webshop. Hieronder lees je wat het precies inhoudt:

    • Black hat houdt in dat je links verzamelt op een manier die volgens Google niet is toegestaan. Je doet aan linkbuilding om de zoekresultaten te manipuleren. Denk aan content kopiëren en linken vanuit een eigen netwerk op je eigen site hoger te laten ranken.
    • Grey hat is vrij onduidelijk. Men kan niet met zekerheid zeggen of wat je doet, wel of niet mag. Volgens Google is het allemaal heel zwart wit en bestaat er geen grey hat. Iets mag wel of niet. Bedrijven vinden echter dat bepaalde acties moreel gezien wel mogen. Het meest voorkomende scenario is dat bedrijven zelf goede content schrijven, maar linkbuilding uitbesteden en ervoor betalen. Volgens Google mag het niet, maar bedrijven zien linkbuilding als een soort promotie van je content en dus is het aanvaardbaar. De volgende acties vallen ook binnen het grijze gebied: betalen voor links, linkruilen en Engelse content herschrijven naar het Nederlands en minimaal aanpassen.
    • White hat is volgens de regels van Google. Je ontwikkelt een goede website of webshop die technisch gezien goed in elkaar zit, en je maakt epische content waar mensen behoefte aan hebben. Elke link die je krijgt heb je ook daadwerkelijk verdiend, zonder daar zelf moeite voor gedaan te hebben.

    Het probleem is dat er geen vaste regels zijn. Wat black of grey hat is staat open voor discussie. Sommige mensen zijn tegen alle vormen van betalingen van links en zien elke vorm van linkbuilding als black hat. Anderen vinden dat het wel aanvaardbaar is. Je kunt de tactieken dus beter zien als een richtlijn. Eén ding is zeker: de black hat tactiek is niet aan te raden. Toch doen sommige bedrijven het omdat je snel hoger in zoekmachines verschijnt. Echter is de kans dat je site voor lange tijd hoog rankt niet zo groot. Ook ligt een Google penalty op de loer en dan ben je nog verder van huis.

    Wil je op de lange termijn resultaat boeken, ga dan voor white of grey hat. Grey hat is, in vergelijking met black hat, redelijk snel. Ook ben je veiliger omdat de kans op een penalty kleiner is. Met de white hat tactiek doe je het helemaal volgens de regels. Dit lijkt misschien als de beste manier, toch gaat deze methode erg traag. In principe maak je alleen hele goede content en wacht je tot anderen ernaar linken. Je stuurt zelfs geen link building email om je blog te promoten. De kans dat je scoort op competitieve zoekwoorden zonder aan linkbuilding te doen is daarom erg klein.

    Breng linkbuilding tips in de praktijk

    Met deze belangrijkste linkbuilden tips kun je nu zelf aan de slag met linkbuilden. Daarvan wil je het liefst direct resultaat zien. Het is echter belangrijk dat je een lange termijn visie aanhoudt. Doe je het op goede manier (lees: white of grey hat tactiek), dan duurt het even voordat je hoger in Google rankt. Jouw website of webshop staat niet meteen bovenaan. Linkbuilding is een ongoing proces en daarom moet je er continu aan blijven werken. Dat vraagt om de benodigde kennis, je moet immers op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Ook kost goede linkbuilding veel tijd. Tijd die je wellicht zelf niet hebt of liever besteedt aan andere taken om je onderneming succesvol te maken.

    Gelukkig kun je de hulp inschakelen van Stramark als linkbuilding partner. Ons principe van linkbuilding houdt in dat jouw links een toegevoegde waarde moeten hebben voor het internet. Op basis van gedegen advies zetten we samen met jou een doeltreffende strategie op. Ons team van ervaren en gedreven specialisten gaat daarna graag aan de slag om voor jou kwalitatieve links te verzamelen, zodat jij beter gevonden wordt. Ben je benieuwd naar onze linkbuilding diensten? Of wil je meer uitleg over de linkbuilding tips? Neem dan contact op met online marketing bureau Stramark in Amsterdam.

     

    Over de schrijver: Sabina Rekers

    Sabina Rekers is Online Marketing Copywriter bij Online Marketing Bureau Stramark.

    Reacties

    Top resources

    Online marketing plan

    Waardevolle eerste stappen >

    Online marketing gallery

    Bekijk de gratis afbeeldingen >

    Internet Marketing Model

    48 termen uitgelegd >

    Alle whiteboard Fridays

    24 interviews >

    Create a Review Link

    Google Review Link Generator >

    SERP optimaliseren

    Google Snippet Optimizer >

    Kies wat Online Marketing Bureau Stramark voor je kan betekenen

    Online Marketing
    Zoekmachine Marketing
    Zoekmachine Adverteren
    Zoekmachine Optimalisatie
    Google Ads
    Seo Copywriting
    Linkbuilding
    Social Media Marketing
    Remarketing

    Top 20 Blogitems:
    · Zoekwoordonderzoek in 7 Stappen
    · De wereld achter Google reviews
    · GDPR Dataverlies in Google Analytics
    · Linkbuilden tips
    · Zoekmachine Marketing Advies
    · 10 Conversie boosters
    · Wordpress SEO Optimalisatie
    · 15 pagina’s voor elke bedrijfswebsite
    · Sukkels werken 40+ uur per week
    ·  Online marketing begrippen
    · 5 tips voor lange tekstpaginas
    · Online Marketing Plan in 5 stappen
    · 301 redirect en een 302 redirect
    · Het perfecte zoekwoorden onderzoek
    · Dé 3 Tips voor Conversie Optimalisatie
    · Content Marketing Plan in 7 stappen
    · Slimme en effectieve marketingtips

    Call Now Button