10 tips voor een effectievere email mailing

Een belangrijk onderdeel van online marketing is email marketing. Een goede email mailing kan van onschatbare waarde zijn voor zowel u als uw klant. Aandacht besteden aan e-mailingen blijft dan ook van groot belang. Hieronder een 10 waardevolle en direct toepasbare email marketing  tips voor je op.

Hoe maak ik een effectieve email mailing?

  1. Zorg voor een goede email database
    De eerste tip is om een goede email database met emailadressen van uw klanten te hebben.Zorg voor dubbel opt-in emailadressen. Dit betekent dat uw klanten actief hebben aangegeven dat ze uw email mailings wensen te ontvangen. Ze bevestigen dit daarna nogmaals via een aanmeldlink in hun email.
    Email marketing zonder gestructureerde email database kan eigenlijk niet. Vul uw email database dus in ieder geval aan met voornaam, achternaam, bedrijfsnaam en website adres. Zo kunt u uw emailingen later veel makkelijker personaliseren.
  2. Zet uw klant centraal in uw email mailing
    In een email nieuwsbrief spreekt u uw klant direct aan. Zet uw klant dan ook centraal en personaliseer uw email. Begin uw mail bijvoorbeeld met: Beste {Voornaam} of Geachte {Achternaam}, wij hebben deze week voor u een leuke aanbieding….etc.
  3. Mail niet te vaak maar wel met regelmaat
    Te vaak mailen naar uw klanten is niet raadzaam. Iedereen krijgt tegenwoordig zoveel email te verwerken. Opdringerige email mailingen worden al snel als spam gezien. Zorg dat u ook echt iets te melden heeft in uw emailing.
  4. Zorg voor een korte duidelijke onderwerpregel in uw email mailing
    Het kiezen van een goede onderwerp regel voor uw email mailing is van cruciaal belang. Dit is het eerste wat uw klanten zien. Wees origineel, kort en concreet bij de keuze van uw onderwerpregel. Zorg dat de rest van uw email aansluit op uw onderwerpregel!
  5. Gebruik één centraal thema in uw email nieuwsbrief
    Het gebruiken van 1 centraal thema wekt vertrouwen op. Van de hak op de tak springen is voor de lezer verwarrend en stoort al snel. Houd teksten in uw email mailing daarom kort en bondig. Prikkel met koppen en kleine stukjes tekst. Nodig de lezer uit om meer informatie op uw website te lezen.  Als het thema van uw email mailing kosten besparen is praat dan niet over dure investeringen. Houd het bij het centrale thema.
  6. Schrijf gebiedend.
    Gebruik woorden als  Profiteer van, Blijf op de hoogte of Lees over onze nieuwe updates. Hierdoor wordt de mail lezer als het ware geactiveerd tijdens het lezen.
  7. Zorg voor een consistente lay-out van uw email mailingen
    Email marketing zonder eenduidige lay-out is als vloeken in de kerk. Zorg voor vaste blokken  voor adresgegevens, social media buttons, een banner en uw logo. Dit straalt vertrouwen uit naar uw klanten. U verstevigt daarmee ook uw bedrijfsimago. Rommelige mails die telkens veranderen van lay-out dragen niet bij aan de uitstraling van een professioneel bedrijf. Zorg dat uw merk en huisstijl doorgevoerd worden in uw email campagnes.
  8. Meet uw emailing campagnes door
    Meten is weten. Het grote voordeel van een email mailing is dat deze goed meetbaar zijn. Zo kunt u met de meeste email software keurig het aantal email openaars en email ontvangers die doorklikken meten met uw email programma. Ook kunt u aan de links coderingen toevoegen zodat het verkeer vanuit uw emailing ook in Google Analytics zichtbaar wordt.
  9. Vergeet uw KVK nummer niet te vermelden in uw emailing
    In alle online communicatie zoals uw website en uw emailing is een Kamer van Koophandel nummer verplicht. Vergeet uw KVK nummer dan ook niet te vermelden in uw email campagne.
  10. Inschrijf formulieren en afmeld formulieren voor uw emailings
    Net als bij tip 7 is het raadzaam om uw huisstijl door te voeren in uw email aanmeld- en afmeldformulieren. Dit staat professioneel en wekt vertrouwen. U kunt bij de afmeldprocedure bijvoorbeeld opperen of mensen minder emails wensen te ontvangen in plaats van dat men zich helemaal afmeld. Zo kunt u het aantal afmelders verminderen. Besteed dus extra zorg aan een heldere afmeldpagina voor uw emailingen.

Begin vandaag nog met een email mailing!

Stramark wenst u veel succes met uw email marketing campagnes. Mocht u professionele hulp nodig hebben bij online marketing vraagstukken of het commercieel schrijven van uw emailings. Of heeft u hulp nodig bij de strategische invulling van uw email marketing? Neem dan gerust contact op met Wouter Blom

Over de schrijver: Martin Post Uiterweer

Zoekmachine Marketing en Zoekmachine Optimalisatie Bureau | Hoog in Google! | SEO, SEA, SEM, Google Adwords Advertising & Analytics Professional

Reacties

Top resources

Online marketing gallery

Bekijk de gratis afbeeldingen >

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Alle whiteboard Fridays

24 interviews >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Stramark levert verschillende Online Marketing diensten. Wilt u hoog in Google? Naast zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie leveren wij:

SEO Copywriting
Linkbuilding
Zoekmachine Adverteren
Adwords Certified Partner
Google Adwords Workshop
Search Engine Marketing Agency

Shares