5 tips om een lange tekstpagina aantrekkelijk te maken

5 tips voor een lange aantrekkelijke tekstpagina

Wij adviseren onze klanten om waardevolle content te bieden op de pagina’s van hun website. Vaak moeten de teksten een stuk langer worden. Klanten geven aan de tekst juist graag kort en overzichtelijk te willen houden. Daarom geven we in dit artikel 5 ideeën om een lang stuk tekst toch overzichtelijk en aantrekkelijk te maken.

word count

Google heeft veel moeite met begrijpen waar teksten op het internet over gaan en gebruikt algoritmes om dit toch zo goed mogelijk te doen. Google ziet graag kwalitatieve content en vindt dat een tekst van 50 woorden weinig toegevoegde waarde kan leveren aan een bezoeker.

Volgens studies van Search Metrics en Moz lijkt het er steeds meer op dat we naar teksten toe gaan van 900+ woorden. In Amerika is het zelfs al zo dat de best scorende sites 2200+ woorden hebben per pagina! Erg leuk al die content maar hoe maken we die lange tekstpagina dan daadwerkelijk aantrekkelijk?

 

Hoe maak je een pagina met veel woorden dan aantrekkelijk?

Zorg er allereerst voor dat de pagina overzichtelijk blijft ondanks de hoeveelheid woorden. Daarmee komen we gelijk bij de eerste tip.

Maak gebruik van koppen

Maak in de tekst gebruik van koppen. De koppen bieden structuur en overzicht voor je lezer. Ook zijn ze handig voor de lezers die een tekst scannen. Met koppen kan je verschillende persona’s bedienen. Sommige bezoekers willen met het lezen van de eerste 50 woorden al op de hoogte zijn. Andere willen daarna nog wat verder scannen. Een derde groep wil gedetailleerde informatie en volledig geïnformeerd worden.

Uitklaptabs

Wanneer je beperkt bent in je opties dan kan je kiezen voor uitklaptabs. Let hierbij wel op de rankings van je pagina. Het lijkt dat Google minder fan is van uitklaptabs omdat de content deels verborgen is.

Deel je pagina op door gebruik te maken van uitklaptabs.

Uitklaptabs zijn handig wanneer je veel tekst hebt maar niet teveel ruimte op je pagina wilt gebruiken. Je toont een titel en geeft de mogelijkheid om de inhoud te bekijken door de tab uit te klappen.

Uitklaptabs heb je in horizontale en in verticale vorm. Verticale uitklapbare tabs zijn bijvoorbeeld ideaal voor een veel gestelde vragen pagina. Horizontale tabs kan je gebruiken wanneer je een hoofdonderwerp wil verdelen in bijvoorbeeld 3 onderdelen of in stappen. 

 Uitklapbare tabs hebben een aantal voordelen:

  • Overzichtelijk
  • Handig voor bundelen van sub onderwerpen
  • Kost minder ruimte
  • Maakt een pagina beter leesbaar
Bij het implementeren van de uitklaptabs is het belangrijk dat de websitebouwer let op de techniek. Wanneer je de tabs op de juiste manier implementeert kan Google alle tekst binnen de tabs lezen. Doe je het verkeerd, dan leest Google alleen de kopjes en dat is natuurlijk zonde.

Gebruik anchor links binnen de tekst

Maak je in een lange tekst gebruik van verwijzingen? Dan is het handig om hier anchor links te plaatsen. Een anchor link lijkt veel op een gewone link. Het verschil is dat een gewone link verwijst naar de bovenkant van een pagina. Een anchor link verwijst naar een specifieke plek in een pagina. Zo kan je met het gebruik van anchorlinks mooie verwijzingen maken binnen één pagina.

Gebruik grote, relevante afbeeldingen

tekst pagina relevante afbeeldingen
Hoewel je met tekst veel informatie kan geven aan je bezoeker zijn mensen vooral ook erg beeldend ingesteld.
Met beeld kan je vaak heel makkelijk direct iets duidelijk maken. Maak daarom gebruik van mooie en nuttige afbeeldingen. Zorg vooral dat de afbeelding relevant is en bij je tekst aansluit. Plaats de afbeeldingen om en om links en rechts. Zo maak je de pagina interessant om naar te kijken.

Maak duidelijk dat de tekst onder de vouw verder gaat

Een groot nadeel van een lange tekstpagina is dat de tekst daardoor verder gaat onder de vouw. De vouw is waar je scherm aan de onderkant ophoudt en je moet beginnen met scrollen. Wanneer je alinea net een paar centimeter boven de vouw stopt kan het lijken dat het de laatste alinea was. Dat terwijl de volgende alinea onder de vouw begint. Dit kan je oplossen door een afbeelding te plaatsen op de vouw. De afbeelding wordt dan door de vouw afgesneden waardoor direct opvalt dat de pagina nog verder gaat.

Kortom een lange tekst hoeft niet saai en onoverzichtelijk te zijn als je gebruik maakt van de juiste hulpmiddelen!

Over de schrijver: Fenna Kamerbeek

Fenna werkt sinds 2011 in de Zoekmachine Optimalisatie. Sinds september 2014 is zij werkzaam als SEO Consultant bij Zoekmachine Marketing Bureau Stramark. Daarnaast heeft zij ook verstand van Conversie en Design

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse
Google Ads Scan
Keyword Analyse
SEO Check
Offerte aanvragen

Top Blogitems:
Must have: marketingstrategie en budget
15 pagina’s voor iedere bedrijfswebsite
HTTP 301 vs 302
Online Marketing Plan in 5 stappen
Funnel instellen met Google Analytics
Social post preview bekijken?
ROI en ROAS: wat is het verschil?
11 Prijspsychologie tactieken
Google grapjes in een overzicht
Wat moet je weten over GA4
Alleen sukkels werken 40+ uur
Zo bouw je de juiste footer voor SEO
Webshop kosten en kostprijs berekenen
In 7 stappen een Content Marketing Plan
Wat zijn Micro conversies
How to: SEO vriendelijke URL structuur
11 tips voor productafbeeldingen
De wereld achter Google reviews
SEO voor productcategorieën in webshops
6 technieken voor interne linkbuilding
Mailchimp gebruikers zijn in overtreding
Een bedankpagina maakt klanten in fans
Optimale productpaginas maken
Uitsluiten van Spambots in Analytics
Tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Engels als taal in je Google Ads campagne?
Waarom een Robots.txt
10 Conversie verhogende Triggers
een HTML sitemap voor webshops
hoe belangrijk is een FAQ pagina?
Duplicate content is slecht voor shops
8 slimme trucs voor productafbeeldingen
Je eerste Google Shopping Campagne
10 tips voor productteksten
HTML sitemap voor je site!
Google Shopping: 10 optimalisatie tips
Basisstrategie voor social media
5 tips voor een lange tekstpagina
How To: Meetbaar maken van conversies
Gebruiksvriendelijk menu voor webshops
GTM containers im- en exporteren
Landingspagina optimalisatie voor Ads
Starter Guide of Google Tag Manager
Emotie verkoopt online
10 tips voor effectievere e-mail marketing
Dynamische remarketing opzetten
De 8 hygiëneregels van videobellen
Emerce100:Beste Digital Marketingbureau
De perfecte zoekwoordenlijst voor je site
GDPR & Dataverlies in Google Analytics
Social Media Content voor bedrijven
Zoekwoordenonderzoek voor e
8 Tools voor Website Optimalisatie
11 linkbuilding tips voor het mkb
Eerste hulp bij een volle inbox
Webshops & Kruimelpaden!
Zo schrijf jij een goede over ons pagina
Doelstellingen voor een webshop
Efficiënt 404’s oplossen
Het effect van website snelheid
5 Optimalisatie tips in Google Ads
Ontdek jouw weg naar meer conversies
Slimme en effectieve marketingtips
Wat is Inbound Marketing
Wat het voordeel van jouw product?
Gratis zoekwoorden onderzoek
Gebruik van ✅speciale 👉karakters
Check onze checkout tips
De voordelen van chatbots voor webshops
Google Analytics installeren
Waarom klantreviews belangrijk zijn
Voorkom uitstelgedrag bij bestellen
Psychologische prijzen: ethisch of niet?
Google Tag Manager (GTM) de voordelen
Domeinnaam tips en tricks!
Geschiedenis van Google Zoekmachine
Event tracking via Click to Call Button