De 7 stappen naar het ultieme zoekwoordonderzoek. (Gratis)

zoekwoordonderzoek

Zoekwoordonderzoek is de basis van SEO EN Adwords. Maar, hoe voer je een zoekwoordonderzoek uit? Hoe haal je er datgene uit dat belangrijk is voor jouw bedrijf? Waar moet je op letten? Welke factoren spelen een belangrijke rol en welke factoren kan je links laten liggen?

Aan de hand van een fictieve voorbeeld case voeren we het ‘ultieme’ zoekwoordonderzoek voor SEO uit. In deze case heeft ons bedrijf Azienbackpackers.com een sterke positie binnen de Nederlands – Thaise backpack markt. Zij staan met hun website op verschillende zoektermen op plek 1 binnen zoekmachine Google. Azienbackpackers.com maakt gebruik van Adwords en adverteert ook via Display marketing. Daarnaast maakt Azien Backpackers gebruik van een tracking cookie waardoor we precies kunnen meten met welke woorden er geld wordt verdiend.

Om tot het ultieme zoekwoord onderzoek te komen dienen er zeven stappen te worden ondernomen.

  • Stap 1. Download en analyseer de gebruikte zoekwoorden uit Adwords
  • Stap 2. Onderzoek welke woorden de meeste conversies hebben opgeleverd
  • Stap 3. Onderzoek welke positie jouw website heeft op de converterende zoekwoorden
  • Stap 4. Onderzoek wat het zoekvolume is op de converterende zoekwoorden
  • Stap 5. Vergelijk je converterende zoekwoorden met je organische positie
  • Stap 6. Vergelijk je converterende zoekwoorden met de zoekvolumes
  • Stap 7. Start met het optimaliseren van de website

* Alle betrokkenen en cijfers in deze case zijn fictief.

Stap 1. Download de gebruikte zoekwoorden uit Adwords

zoekwoorden downloaden

resultaat-zoekwoorden

Adwords is een krachtig advertentie platform van zoekmachine Google. Als adverteerder heb je de mogelijkheid om op specifieke (en minder specifieke) zoekwoorden te adverteren.

Je advertentie wordt getoond als een persoon een zoekwoord intypt dat overeenkomt met de door jou gekozen advertentie zoekwoorden. Als men vervolgens jouw advertentie ziet wordt het ingetypte zoekwoord opgeslagen in Adwords.

Ook de woorden die men intypt en waar men vervolgens op converteert worden opgeslagen in Adwords. Deze zoekwoorden zijn van groot belang voor je website. Met deze woorden verdien je ten slotte geld.

Voor onze case zien we in het rechter plaatje de zoekwoorden waar het allemaal om draait. Dit zijn de woorden waarbij een advertentie van www.azienbackpackers.com is vertoond in Google Adwords.

Stap 2. Onderzoek welke zoekwoorden de meeste conversies hebben opgeleverd

conversies

Uit de zojuist gedownloade woordenlijst filteren we alleen de woorden die hebben geleid tot een conversie.

In normale omstandigheden is de meerderheid van de gebruikte zoekwoorden die hebben geleid tot een conversie uniek.

Een significant deel van de mensen typt echter exact hetzelfde zoekwoord in.

Het is bij dit onderzoek van belang dat je weet welke woorden hebben geleid tot de meeste conversies. Dit zijn de keywords waar we ons dit zoekwoordonderzoek verder op gaan richten.

Duidelijk te zien is dat ons bedrijf Azienbackpackers.com een bekend merk is. Het merendeel van de conversies is tot stand gekomen nadat men het woord Azienbackpackers heeft ingetypt. Verrassend genoeg converteert onze Azienbackpackers.com website het beste op de keywords werken in Thailand en (minder verrassend) op backpacken Thailand.

Stap 3. Onderzoek welke positie jouw website heeft op de converterende zoekwoorden

resultaat-posities

De derde stap in het proces is het bepalen van je organische positie op deze specifieke zoekwoorden.

Aangezien je nu weet welke woorden tot een conversie hebben geleid, en je dus weet met welke woorden je geld verdient, is het van belang dat je op deze woorden een nummer 1 positie in de organische resultaten van Google behaalt.

Voor het onderzoeken van je organische positie kan je (in de incognito modus) jouw zoekwoord intoetsen in Google en aan de hand van de resultaten bepalen wat je positie is. In het geval van onze case bepalen we met Advanced Web Ranking de positie van de belangrijkste zoekwoorden. Dit is zoekwoorden ranking tool waarmee je zeer nauwkeurig kan bepalen wat de positie is van je website op vele verschillende zoekwoorden.

Azienbackpackers staat er, zo blijkt uit ons onderzoek, in de organische resultaten goed voor. Van de 11 onderzochte keywords heeft de website zes nummer 1 posities. Vreemd is dat de website een nummer 1 positie heeft op het de keywords backpacken Thailand en vervolgens een nummer 3 positie heeft op backpacken in Thailand. Ook wordt duidelijk dat de website niet goed scoort op het onderwerp werken en dat de website geen positie heeft op het keyword rondreis Thailand.

Stap 4. Onderzoek wat het zoekvolume is op de jouw belangrijkste converterende zoekwoorden

zoekvolume

In stap vier van het proces krijgen we inzicht in welke potentie de verschillende zoekwoorden hebben. Het zoekvolume laat het aantal zoekopdrachten per maand zien die uitgevoerd op dat specifieke zoekwoord.

Hoe hoger het zoekvolume hoe meer mensen je potentieel naar je website kan krijgen.

Om het zoekvolume te kunnen bepalen maken we gebruik van Zoekwoordplanner van Google Adwords.

Voor Azienbackpackers wordt duidelijk dat een deel van de converterende zoekwoorden een hoog zoekvolume heeft.

Stap 5. Vergelijk je converterende zoekwoorden met je organische positie

conversie en positie

Door de converterende zoekwoorden naast de organische posities in zoekmachine Google te leggen krijg je een goed beeld van de status en kansen.
In het geval van Azienbackpackers wordt duidelijk dat ze er overall goed voor staan. De website converteert, logischerwijs, het beste op de merknaam Azienbackpackers.

Verrassend genoeg wordt duidelijk dat de positie van het op één na best converterende woord werken in Thailand slecht is. Ook de keywords werken Thailand en werken in Bangkok staan er niet goed voor.

De eerste conclusie in ons zoekwoordonderzoek kan hier getrokken worden. Het onderwerp werken in Thailand is onderbelicht op de website. Verder onderzoek op de website is nodig om te begrijpen waarom dit zo is en wat een oplossing kan zijn om er voor te zorgen dat de website ook een nummer één positie krijgt op het onderwerp werken.

Verder wordt duidelijk dat het zoekwoord rondreis Thailand er slecht voor staat. De website wordt niet gevonden als er op wordt dit zoekwoord wordt gezocht.

Stap 6. Vergelijk je converterende zoekwoorden met de zoekvolumes en de positie

vergelijking

De laatste stap in de analyse laat het totaalbeeld zien van de website. Door de conversies, de positie in het zoekvolume naast elkaar te leggen wordt duidelijk waar de kansen liggen.

Hier wordt duidelijk dat het zoekwoord rondreis Thailand potentieel erg waardevol kan zijn in het verkoopproces.

Hoewel het niet een woord is waar op wordt geconverteerd, is het wel een woord waar wel veel op wordt gezocht. De conclusie die je hieruit kan trekken is dat de zoekterm rondreis Thailand mogelijk wordt gebruikt in het oriëntatieproces. Een nummer één positie op dit wordt kan er voor zorgen dat mensen later terugkomen naar de website om daar alsnog te boeken.

Stap 7. Stel een plan op om je website te optimaliseren.

Uit de voorgaande analyses kan de volgende conclusie getrokken worden voor het optimaliseren van de website:

  • De website van Azienbackpackers.com staat er goed voor en heeft een nummer één positie op ruim 55% van haar belangrijkste zoekwoorden.
  • Onderzocht dient te worden of de website een pagina heeft over werken in Thailand. Is deze aanwezig, dan dient hij geoptimaliseerd te worden. Is er geen pagina, dan moet deze gecreëerd worden.
  • Onderzocht dient te worden of de website een pagina heeft over een rondreis in Thailand. Is deze aanwezig, dan dient hij geoptimaliseerd te worden. Is er geen pagina, dan moet deze gecreëerd worden.

Mocht u er na deze 7 stappen niet uitkomen, neem dan vrijblijvende contact op met Stramark. Wij helpen u graag uw website beter vindbaar te maken aan de hand van gedegen zoekwoordonderzoek.

TAGS:
zoekwoorden onderzoek adwords
zoekwoorden onderzoek tool
zoekwoorden onderzoek kosten
zoekwoorden onderzoek google
gratis zoekwoorden onderzoek

Over de schrijver: Oscar Simons

1983 | 020 | Stramark | Consultant | SEO | Analytics | Wordpress | Magento| Webdesign | Online marketing | Zoekmachine Optimalisatie |

Reacties

Top resources

Online marketing gallery

Bekijk de gratis afbeeldingen >

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Alle whiteboard Fridays

24 interviews >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Stramark levert verschillende Online Marketing Bureau diensten. Wilt u hoog in Google? Naast zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie leveren wij:

SEO Copywriting
Linkbuilding
Zoekmachine Adverteren
Adwords Certified Partner
Google Adwords Workshop
Search Engine Marketing Agency

Shares