Wat is een SERP

Klinkt als, twee lettergrepen, derde woord: SERP! Nee. SERP is niet écht een woord dat je kan gebruiken voor het populaire gezelschapsspel Hints. SERP of Search Engine Results Page, is binnen de online marketing een wereldwijd begrip dat gebruikt wordt voor de aanduiding van hoe een resultatenpagina van een zoekmachine er uit ziet. Dit is een pagina is die zeer veel gebruikt wordt en is daarom behoorlijk aan verandering onderhevig én wordt er vaak over geschreven.

Voer hier je URL in →

Hoe ziet jouw website of pagina eruit in de zoekresultaten van Google? Voer jou URL in in de bovenstaande serp snippet optimization tool en klik op ‘verzenden’. Door onze serp analyse wordt zichtbaar hoe jouw pagina er in de SERP uit ziet en of deze voldoet aan de voorwaarden die Google er aan stelt.

Zoekmachines

Nu zijn er verschillende zoekmachines in de wereld. De in Nederland meest gebruikte zoekmachines zijn Google, Bing en Yahoo. Wereldwijd heb je nog enkele andere bekende zoekmachines zoals Baidu (China), Yandex (Rusland) en AOL (VS). Elk van deze search engines heeft zijn eigen resultatenpagina, elk met zijn eigen uitstraling. Wel hebben ze allemaal éénzelfde doelstelling en dat is zo snel mogelijk een resultaat tonen op basis van de zoekopdracht die in iemand intypt. Het resultaat is een pagina met 10 websites die het meest overeenkomen met de zoekopdracht ofwel de SERP.

Webdefinitie
SERP: is de afkorting voor Search Engine Result Page. De search engine result page is de resultaten pagina in een zoekmachine. In het algemeen sluiten de resultaten op een dergelijke pagina aan bij de zoekopdracht van een bezoeker. In de meeste gevallen komt klikt een bezoeker op één van de eerste 10 resultaten. Dit noemt men organisch verkeer vanuit de onbetaalde zoekresultaten.

De Voorwaarden

Denk er om, niet alles wordt getoond in de zoekresultaten. Google en andere zoekmachines hebben bepaalde regels als het gaat om de resultaten en testen hier voortdurend mee. Zo laat een onderzoek van MOZ in 2014 zien dat 95% van alle resultaten minder dan 56 karakters laat zien. Hetgeen er voor zorgt dat de meeste SEO adviseren om nooit title tags te gebruiken die langer zijn dan 55 karakters. De twee belangrijkste voorwaarden voor een goede Google SERP zijn:

  • Title tag: tussen de 54 en 56 karakters
  • Meta description: niet langer dan 155 karakters

SERP Video

Wil je meer weten over de evolutie van de Search Engine Result Page van Google bekijk dan de onderstaande slides inclusief de video. Je zal zien dat er meer achter de SERP van Google zit dan je denkt.

Dr Pete's Guide to the Changing Google SERPs from Search Marketing Expo – SMX

Over de schrijver: Oscar Simons

1983 | 020 | Stramark | Consultant | SEO | Analytics | Wordpress | Magento| Webdesign | Online marketing | Zoekmachine Optimalisatie |

Reacties

Top resources

Online marketing gallery

Bekijk de gratis afbeeldingen >

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Alle whiteboard Fridays

24 interviews >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Stramark levert verschillende online marketing diensten. Wilt u hoog in Google? Naast zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie leveren wij:

SEO Copywriting
Linkbuilding
Online Marketing
Zoekmachine Adverteren
Adwords Certified Partner
Google Adwords Workshop
Search Engine Marketing Agency

Shares