Uitsluiten van Spambots in Google analytics

spam

Bezoekers zijn belangrijk. De meeste eigenaren van websites beamen deze stelling. Maar je blind staren op Sessies en Gebruikers in Google Analytics kan er tegenwoordig voor zorgen dat je de verkeerde conclusies trekt op basis van deze gegevens. Helemaal als je niet even iets verder kijkt dan de gegevens zoals deze op het eerste gezicht gepresenteerd worden.

Er zijn verschillende redenen waarom je het aantal bezoeken kan gebruiken als Key Performance Indicator (KPI). Ten eerste is het fijn om te weten dat je überhaupt bezoekers hebt. Daarnaast geeft het aantal bezoekers je een idee van je organische positie in de Google resultaten. Let echter wel op rare pieken of scherpe dalingen. Een scherpe daling kan betekenen dat je last hebt van een (al dan niet algoritmische) penalty óf dat er iets anders aan de hand is.

Pieken

Scherpe pieken hebben vaak een andere oorzaak. Meestal zijn ze het gevolg van bijvoorbeeld een Facebook-post, tweet of email marketing. Echter, al enige tijd zijn er verschillende bedrijven actief die verwijzingsverkeer gebruiken als marketing methode. Dit verwijzend verkeer is ronduit spam. Het belandt alleen wel in de gegevens zoals ze op het eerste gezicht gepresenteerd worden en zorgt met regelmaat voor vreemde pieken.


Bezoeken van de bot van een specifiek domein sinds maart 2014

Zo kwam de inmiddels welbekende bot van een partij (een online SEO Tool) voor het eerst binnen in het Google Analytics account van Stramark begin maart 2014. Iedereen die regelmatig met Google Analytics werkt is dit wel opgevallen en heeft sindsdien de naam van die partij wel eens ingetoetst in Google. Dit maakt het een relatief slimme manier van marketing die waarschijnlijk duizenden bezoeken heeft opgeleverd en waarschijnlijk net zo veel (hatelijke) links.

Verwijzend verkeer

Sindsdien zijn wij scherper gaan letten op onbekend verwijzend verkeer om een zo betrouwbaar mogelijk beeld van de werkelijkheid te behouden. Er kwamen andere bots bij zoals darodar.com, ilovevitaly.co en econom.co. Deze waren minder gericht op de online marketing tools maar meer op de verkoop van producten via bijvoorbeeld aliexpress.com. Allemaal nep verkeer, en zo zijn er nog wel meer:

  • buttons-for-website.com
  • best-seo-offer.com
  • best-seo-solution.com
  • buttons-for-your-website.com
  • 7makemoneyonline.com
  • cenoval.ru
  • darodar.com
  • simple-share-buttons.com
  • pornhub-forum.ga
  • buy-cheap-online.info
  • www.Get-Free-Traffic-Now.com
  • hulfingtonpost.com

Nadelen van nep verkeer

Al deze spambots geven een vertekend beeld van de werkelijkheid. Vooral als je als SEO je uiterste best doet en het organisch verkeer scherp in de gaten houdt. Dan zijn onverwachte pieken hartslag verhogend. Om vervolgens te veranderen in één grote deceptie: spam verkeer.

Nadelen van deze Bots zijn:

  • Slecht voor het SEO hart
  • KPI is niet meer bruikbaar
  • Vertekend beeld van de werkelijkheid
  • Verhoogde bounce rate

Waar moet je op letten?

Niet alle spambots komen even vaak langs. Sommige slechts één keer, andere zestig keer op een dag. Het op een regelmatige basis checken van je verwijzend verkeer is daarom aan te raden. Verder is het, zoals je hieronder ziet, vrij duidelijk dat er meerdere piekmomenten zijn die uit de toon vallen. Een duidelijk signaal dat er iets niet klopt. Nadere analyse laat zien dat het ook hier gaat om verkeer dat van enkele vreemde bronnen afkomstig is.

piekmomenten
Vreemde pieken

Nu zijn verwijzingen in het algemeen goed. Het betekent dat andere websites een link naar jouw website hebben opgenomen in een pagina én dat mensen ook nog eens klikken op die link.

spam
Verwijzend verkeer afkomstig van spamsites

Een deel van de aangegeven verwijzingen bestaan echter niet uit normale websites maar het betreffen spambots. Door op de link te klikken kan je er achter komen waar het verwijzend verkeer daadwerkelijk vandaan komt. Dit resulteert in een pagina waar jouw link niet op voorkomt, helaas.

De oplossing(en)

Google heeft als doel het leveren van correcte data aan haar klanten middels de Google Analytics tool. Hoewel dit door menigeen in twijfel wordt getrokken, hebben ze wel een nieuwe functie aan Analytics toegevoegd. Deze functie moet er voor zorgen dat ongewenst verkeer van bekende bronnen wordt uitgesloten, in werkelijkheid is dit helaas nog niet het geval. Je kan dit instellen door in Google Analytics te gaan naar de Weergave (view) van je account. Vervolgens klik je op Instellingen weergeven (View Settings).

weergave

Onder het kopje Bots filteren heb je de mogelijkheid om alle treffers van bekende bots en spiders uit te sluiten.

bots filteren

Spambots Filteren

Een aanvullende mogelijkheid is het handmatig uitsluiten van dit Spam verkeer. Dit, is gebleken, is tot nu toe de meest effectieve manier om de data zo schoon mogelijk te houden. Nadeel van deze manier is dat het altijd achteraf is. Je moet dus eerst constateren dat een bron niet deugt voordat je hem uit sluit.

Stap 1.

Open de filters pagina in Google Analytics in Weergave
filters

Stap 2.

Klik op + Nieuw Filter
nieuw filter

Stap 3.

Vul de juiste gegevens in:
filter
Filternaam: Geef de filter een duidelijke naam. In het geval van een Bot is het handig om “Bot:” voor de naam te zetten.
Filtertype: Het betreft bij het filteren van een verwijzende URL altijd om een Aangepast Filtertype
Filterveld: Selecteer Verwijzende URL
Filterpatroon: Hier is het van belang dat je naar het juiste patroon verwijst. Mocht het zo zijn dat het gaat om verwijzend verkeer vanuit bijvoorbeeld: editors.choice7355841.hulfingtonpost.com dan is het enige en juiste patroon dat ingevuld dient te worden: hulfingtonpost.com. Daarmee sluit je al het verkeer dat van deze website komt uit.

Stap 4.

Opslaan, je hebt er nu voor gezorgd dat al het verkeer dat afkomstig van de website hulfingtonpost.com wordt uitgesloten. Daarmee zorg je er voor dat deze data niet meer zichtbaar is in de sessies of de gebruikers en is je data accurater. Doe dit op een regelmatige basis en het Google Analytics Verkeer is weer een betrouwbare KPI.

Nieuwe Spambots?

Heb je ook last van nieuwe spambots? Laat dan jouw spambot hieronder achter in de comment! Dan kunnen we allemaal de data van ons én onze klanten accuraat houden.

Over de schrijver: Oscar Simons

1983 | 020 | Stramark | Consultant | SEO | Analytics | Wordpress | Magento| Webdesign | Online marketing | Zoekmachine Optimalisatie |

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse
Google Ads Scan
Keyword Analyse
SEO Check
Offerte aanvragen

Top Blogitems:
Must have: marketingstrategie en budget
15 pagina’s voor iedere bedrijfswebsite
HTTP 301 vs 302
Online Marketing Plan in 5 stappen
Funnel instellen met Google Analytics
Social post preview bekijken?
ROI en ROAS: wat is het verschil?
11 Prijspsychologie tactieken
Google grapjes in een overzicht
Wat moet je weten over GA4
Alleen sukkels werken 40+ uur
Zo bouw je de juiste footer voor SEO
Webshop kosten en kostprijs berekenen
In 7 stappen een Content Marketing Plan
Wat zijn Micro conversies
How to: SEO vriendelijke URL structuur
11 tips voor productafbeeldingen
De wereld achter Google reviews
SEO voor productcategorieën in webshops
6 technieken voor interne linkbuilding
Mailchimp gebruikers zijn in overtreding
Een bedankpagina maakt klanten in fans
Optimale productpaginas maken
Uitsluiten van Spambots in Analytics
Tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Engels als taal in je Google Ads campagne?
Waarom een Robots.txt
10 Conversie verhogende Triggers
een HTML sitemap voor webshops
hoe belangrijk is een FAQ pagina?
Duplicate content is slecht voor shops
8 slimme trucs voor productafbeeldingen
Je eerste Google Shopping Campagne
10 tips voor productteksten
HTML sitemap voor je site!
Google Shopping: 10 optimalisatie tips
Basisstrategie voor social media
5 tips voor een lange tekstpagina
How To: Meetbaar maken van conversies
Gebruiksvriendelijk menu voor webshops
GTM containers im- en exporteren
Landingspagina optimalisatie voor Ads
Starter Guide of Google Tag Manager
Emotie verkoopt online
10 tips voor effectievere e-mail marketing
Dynamische remarketing opzetten
De 8 hygiëneregels van videobellen
Emerce100:Beste Digital Marketingbureau
De perfecte zoekwoordenlijst voor je site
GDPR & Dataverlies in Google Analytics
Social Media Content voor bedrijven
Zoekwoordenonderzoek voor e
8 Tools voor Website Optimalisatie
11 linkbuilding tips voor het mkb
Eerste hulp bij een volle inbox
Webshops & Kruimelpaden!
Zo schrijf jij een goede over ons pagina
Doelstellingen voor een webshop
Efficiënt 404’s oplossen
Het effect van website snelheid
5 Optimalisatie tips in Google Ads
Ontdek jouw weg naar meer conversies
Slimme en effectieve marketingtips
Wat is Inbound Marketing
Wat het voordeel van jouw product?
Gratis zoekwoorden onderzoek
Gebruik van ✅speciale 👉karakters
Check onze checkout tips
De voordelen van chatbots voor webshops
Google Analytics installeren
Waarom klantreviews belangrijk zijn
Voorkom uitstelgedrag bij bestellen
Psychologische prijzen: ethisch of niet?
Google Tag Manager (GTM) de voordelen
Domeinnaam tips en tricks!
Geschiedenis van Google Zoekmachine
Event tracking via Click to Call Button