Simpele en effectieve marketingtips

Marketing

4 Tips voor Simpele en Effectieve Marketing

Hoe simpeler hoe beter. Een goede marketingboodschap is helder, overzichtelijk en makkelijk te lezen. Zodat de klant niet met zijn wenkbrauwen hoeft te fronsen wanneer hij de boodschap niet begrijpt.

Helaas zijn veel ondernemers zich hier niet altijd van bewust. Maar al te vaak willen ondernemers zichzelf “slim” en “professioneel” uit de verf laten komen. Wat heel begrijpelijk is. Het is alleen zonde als ze daarom woorden gebruiken waar de klant nog nooit van gehoord heeft.

Uit deze Harvard Business Review blijkt dat de eenvoud van beslissing uit 40 kenmerken van een product zoals prijs, interactie en merkwaarde verreweg de belangrijkste is reden is voor mensen om het product te kopen.

Gebruik daarom de volgende 4 tips voor simpele en duidelijke teksten.

1. Weet wat de klant zoekt

Allereerst is het belangrijk om in de schoenen van je klant te gaan staan. Waarom leest hij of zij jouw tekst? Welk voordeel hoopt je klant te bereiken? Leer het grootste voordeel van jouw product helder over te brengen. Pas wanneer je duidelijk weet wat de vraag van de klant is, kan je een goed antwoord geven.

2. Focus je op één boodschap voor één doelgroep

Door specifiek te zijn in je marketing kun je een bepaalde doelgroep sterk aanspreken. Zo is het direct duidelijk voor wie jouw product bedoeld is. In het boek The Paradox Of Choice legt Barry Schwartz uit dat het voor klanten vaak beter is om maar één keuze te hebben dan te moeten kiezen uit meerdere opties.

Barry Schwartz geeft hiervoor een aantal verklaringen. Zo kan veel keuze leiden tot stress omdat mensen bang zijn om de verkeerde keuze te maken. Ook kan het zijn dat mensen overweldigd raken door alle informatie waaruit ze moeten kiezen.

Minder keuze converteert dus vaak beter dan meer keuze. Of, zoals Henry Ford het ooit verwoordde “Any customer can have a car painted any color he wants so long as it is black.”

3. Schrijf zoals je praat

De meeste mensen lezen een tekst door de woorden in hun hoofd uit te spreken. Het is dus belangrijk dat een tekst klinkt zoals iemand normaal zou praten. Zo voorkom je dat een lezer halverwege je tekst blijft steken of zelfs afhaakt omdat het voor hem onduidelijk is.

Een handige manier om te testen of een tekst natuurlijk genoeg is, is door hem simpelweg op te lezen. Wanneer je jezelf opneemt en later terugluistert ontdek je direct of jouw tekst in spreektaal of schrijftaal is. In het tweede geval wil je de tekst aanpassen zodat hij natuurlijker overkomt.

4. Schrap alles behalve het hoognodige

Er wordt wel eens gezegd dat het langer duurt om een speech van 2 minuten voor te bereiden dan een presentatie van een half uur. Voor schrijven geldt precies hetzelfde. Veel copywriters zijn langer bezig met een titel dan met de tekst eronder.

De reden hiervoor is simpel. De titel bepaalt of een tekst überhaupt gelezen wordt. Het is daarom essentieel dat een titel pakkend is. Zo kan een copywriter soms uren of zelfs dagen besteden aan het ontwerpen van een goede titel. Hiervoor worden tientallen titels geschreven en weer geschrapt. Zodat uiteindelijk het perfecte stukje tekst overblijft.

Het geheim van een goede tekst zit dan ook vaak meer in het schrappen dan in het schrijven. Schrijf allereerst een tekst zo snel mogelijk zonder te schrappen. Zo kom je in een creatieve gemoedstoestand waardoor je vrijuit kan schrijven.

Ga vervolgens ieder woord stap voor stap na en vraag jezelf af “hoe kan ik dit anders formuleren?” en “kan het nog korter?”. Als je namelijk hetzelfde kan uitleggen in minder woorden, dan is dat vrijwel altijd beter. Het kan best even pijnlijk zijn om woorden, zinnen en soms zelfs hele paragrafen te schrappen. Toch zorg je er zo voor dat uiteindelijk een simpel en duidelijk stuk tekst overblijft dat jouw klanten aanzet tot actie.

Barry Schwartz: The Paradox of Choice – Why More Is Less (boek)/

Enchanting Markting

Harvard Business Review

Bizziwriter

Copyblogger

Over de schrijver: Wouter Blom

Online/SEO/SEA/business/strategie Consultant – Eigenaar Stramark - Focus op Resultaat Online voor grote en kleine merken | Google Premier Partner | GTD, SEM, SEA, SEO, Adwords, Facebook, Linkedin,Twitter, Display, Remarketing & More.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse
Google Ads Scan
Keyword Analyse
SEO Check
Offerte aanvragen

Top Blogitems:
Must have: marketingstrategie en budget
15 pagina’s voor iedere bedrijfswebsite
HTTP 301 vs 302
Online Marketing Plan in 5 stappen
Funnel instellen met Google Analytics
Social post preview bekijken?
ROI en ROAS: wat is het verschil?
11 Prijspsychologie tactieken
Google grapjes in een overzicht
Wat moet je weten over GA4
Alleen sukkels werken 40+ uur
Zo bouw je de juiste footer voor SEO
Webshop kosten en kostprijs berekenen
In 7 stappen een Content Marketing Plan
Wat zijn Micro conversies
How to: SEO vriendelijke URL structuur
11 tips voor productafbeeldingen
De wereld achter Google reviews
SEO voor productcategorieën in webshops
6 technieken voor interne linkbuilding
Mailchimp gebruikers zijn in overtreding
Een bedankpagina maakt klanten in fans
Optimale productpaginas maken
Uitsluiten van Spambots in Analytics
Tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Engels als taal in je Google Ads campagne?
Waarom een Robots.txt
10 Conversie verhogende Triggers
een HTML sitemap voor webshops
hoe belangrijk is een FAQ pagina?
Duplicate content is slecht voor shops
8 slimme trucs voor productafbeeldingen
Je eerste Google Shopping Campagne
10 tips voor productteksten
HTML sitemap voor je site!
Google Shopping: 10 optimalisatie tips
Basisstrategie voor social media
5 tips voor een lange tekstpagina
How To: Meetbaar maken van conversies
Gebruiksvriendelijk menu voor webshops
GTM containers im- en exporteren
Landingspagina optimalisatie voor Ads
Starter Guide of Google Tag Manager
Emotie verkoopt online
10 tips voor effectievere e-mail marketing
Dynamische remarketing opzetten
De 8 hygiëneregels van videobellen
Emerce100:Beste Digital Marketingbureau
De perfecte zoekwoordenlijst voor je site
GDPR & Dataverlies in Google Analytics
Social Media Content voor bedrijven
Zoekwoordenonderzoek voor e
8 Tools voor Website Optimalisatie
11 linkbuilding tips voor het mkb
Eerste hulp bij een volle inbox
Webshops & Kruimelpaden!
Zo schrijf jij een goede over ons pagina
Doelstellingen voor een webshop
Efficiënt 404’s oplossen
Het effect van website snelheid
5 Optimalisatie tips in Google Ads
Ontdek jouw weg naar meer conversies
Slimme en effectieve marketingtips
Wat is Inbound Marketing
Wat het voordeel van jouw product?
Gratis zoekwoorden onderzoek
Gebruik van ✅speciale 👉karakters
Check onze checkout tips
De voordelen van chatbots voor webshops
Google Analytics installeren
Waarom klantreviews belangrijk zijn
Voorkom uitstelgedrag bij bestellen
Psychologische prijzen: ethisch of niet?
Google Tag Manager (GTM) de voordelen
Domeinnaam tips en tricks!
Geschiedenis van Google Zoekmachine
Event tracking via Click to Call Button