Zoekmachine marketing is de kunst om hoog te scoren in zoekmachines ( Google, Bing , Yahoo etc. ) op bepaalde zoekwoorden. Jouw website wordt weergegeven in de top resultaten van deze zoekmachines. Dit gebeurd alleen op het moment dat de webpagina of website als zo relevant mogelijk wordt beschouwd door deze zoekmachines. Graag beantwoorden met deze pagina de vraag “wat is zoekmachine marketing? ”

Wat is zoekmachine marketing precies?

Als we kijken naar de vraag “wat is zoekmachine marketing? ” en “hoe werkt dit”? is dit moeilijk kort samen te vatten. Er zijn talloze factoren die bepalen hoe zoekmachines de resultaten, en dus eventueel jouw website naar volgorde rangschikken. Wel kunnen we deze factoren opsplitsen in een aantal onderwerpen.

wat is zoekmachine marketing?

Hoe werkt zoekmachine marketing?

Zoekmachine marketing is het inspelen op de manier hoe zoekmachines de resultaten rangschikken. Er bestaan 2 soorten indexeringen, betaald en onbetaald. Zoals altijd bestaat het principe “money talks, bullshit walks”. Indien je maar betaald zijn zoekmachines maar al te gewillig om jou bovenaan te plaatsen, op elk gewenst zoekwoord. Het werkt ook nog zo dat wie het meeste over heeft voor een zoekwoord ( dit gaat middels een online veiling die elke keer plaatsvind wanneer een gebruiker een zoekwoord in de interface van de zoekmachine toetst ) staat bovenaan.

Betaalde zoekmachine marketing

Deze klikprijzen kunnen per branche, en dus per zoekwoord flink oplopen! Het is dus maar de vraag hoeveel de totale investering is en hoeveel betaalde kliks je nodig hebt om tot een conversie ( lead, sale, of aanmelding ) te komen. Daarna is het nog maar de vraag of deze conversie daadwerkelijk meer oplevert als alle ondernemerskosten EN de kosten van de betaalde kliks eraf zijn getrokken. De andere indexering in de zoekmachines zijn de zogenaamde organische resultaten. Deze kliks kosten geen geld en worden weergegeven op basis van alle factoren die meespelen waarmee de zoekmachines de relevantie bepalen van de webpagina en de zoekwoorden die worden gebruikt. Hieronder meer uitleg over hoe zoekmachine marketing voor de organische resultaten werkt.

On page zoekmachine marketing

Als we kijken naar de relevantie tussen zoektermen in de zoekmachines en de content op jouw webpagina zijn er een aantal dingen belangrijk. De content dient in een juiste structuur worden gezet. Zo weet de zoekmachine wat de titel is van een pagina, de onderwerpen, en de sub-onderwerpen. Uiteraard is herhaaldelijk gebruik van de zoektermen, synoniemen, en aanverwante zoektermen hierbij aan te raden. Let wel, zoekmachines zijn vandaag de dag slim genoeg om het overmatig gebruik van relevante zoektermen eerder te bestraffen als te belonen. Zoekmachines dienen immers haar gebruikers, en overmatig gebruik van dezelfde zoektermen komt de gebruikerservaring van de bezoeker niet ten goede. Uiteindelijk moet de vraag van de gebruiker beantwoord worden.

Off page zoekmachine marketing

Naast de de content op de website gestructureerd moet worden weergegeven, is de algehele structuur van de website ook erg belangrijk. De menustructuur en de interne linkstructuur zijn erg belangrijk voor zoekmachines om de totale website te begrijpen. Bovendien is de enige manier voor zoekmachines om pagina’s te crawlen en te indexeren via de ene link naar de volgende te gaan. Daarnaast is het van belang dat er geen fouten in de website zitten, en dat de URL’s zoekmachine vriendelijk zijn. verder zijn er nog talloze factoren die meespelen voor een juiste technische indeling van de website. Meer informatie on en off page zoekmachine marketing kan je hier vinden Zoekmachine optimalisatie tips ( SEO )

Zoekmachine adverteren

Bij de vraag ” Wat is zoekmachine marketing? ” wordt er vaak snel gedacht aan zoekmachine optimalisatie ( SEO ) . Uiteraard bieden zoekmachines ook aan om betaald bovenin de zoekresultaten te komen. Met deze vorm wordt er betaald per klik. Meer informatie over betaald adverteren kunt u hier vinden. Betaald hoger in Google

Meer weten over wat zoekmachine marketing voor jou kan betekenen?
Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies


Commentaar is gesloten.

Terug naar boven ↑
  • Vrijblijvend advies? Vraag het aan Wouter

    Bel ons op 020 716 54 11 of laat je contact gegevens achter, dan reageren wij binnen een werkdag!

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.