Online Marketing Bureau Stramark team  klein

Case: Koeman Flowerbulbs

Koeman Flowerbulbs is een bedrijf waaronder 13 webshops vallen. Dit zijn 3 type webshops voor bloembollen, tuinplanten en zaden in 5 verschillende talen. Deze webshops zijn in 2007 klein begonnen en zijn ontbloeit tot volwaardige internationale webshops.

Koeman Flowerbulbs is een van de eerste klanten van Stramark. Wij hebben sinds de oprichting van Koeman Flowerbulbs alle online marketingactiviteiten (en meer) uitgevoerd. Met Succes! Want het bedrijf maakt jaar na jaar een serieuze groei door en is daarom het perfecte voorbeeld van een scale-up.

Stramark heeft Koeman Flowerbulbs geholpen op het gebied van:

Ik wil online groeien!

Stuur ons een bericht en laat weten welke resultaat je wil bereiken. We denken vrijblijvend met je mee!

Vrijblijvend advies

Vul hieronder je gegevens in en ontvang binnen één werkdag advies

  • Voer een nummer in van 22 tot 22.
    Het antwoord als getal invullen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

“Door de inzet van Stramark zijn mijn verkopen de afgelopen periode aanzienlijk gestegen. Een stijging die de investering in deze zoekmachine marketing activiteiten ruimschoots rechtvaardigt”

– S. Koeman. Directeur Koeman Flowerbulbs

Wie is Koeman Flowerbulbs?

Koeman Flowerbulbs B.V. is de online verkoper van bloembollen, tuinzaden, planten en andere tuinartikelen. Niet alleen in Nederland, want het brede aanbod wordt ook over de grens aangeboden in België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Per taal (Nederlands, Duits, Frans en Engels) bestaan er drie webshops. Deze zijn gericht op bloembollen, zaden en tuinartikelen. Om de rest van Europa te kunnen bedienen, te beginnen in Italië, is Florablom opgericht. Hoewel Koeman Flowerbulbs inmiddels veel medewerkers kent, is en blijft het een familiebedrijf. Tot op heden houden drie generaties zich bezig met de teelt en verkoop van bloembollen. Kwaliteit, traditie en service zijn dan ook de belangrijkste kernwaarden.

Uitdaging

Het beste online tuincentrum worden, dat omschrijft de ambitie van Koeman Flowerbulbs. Eerst in Nederland, en dan in de rest van Europa. Dat vraagt om voldoende budget en hiervoor moest het bedrijf groeien. De websites hadden een heel oud ERP systeem dat de verdere groei belemmerde.

Doelstelling

Voor Koeman Flowerbulbs zijn de volgende doelen opgesteld:

  • Het vergroten van de online vindbaarheid (internationaal);
  • Groei realiseren, met een streven van 20% groei per jaar;
  • Alle websites migreren naar een nieuw ERP systeem;
  • Zoveel mogelijk mensen laten genieten van mooie bloemen en handige tuinartikelen.

Google Ads 

Aanpak

Middels de overgang naar de nieuwe websites en integratie van feedoptimalisatie via Channable en WakeUpData heeft Koeman Flowerbulbs een professionaliseringsslag gemaakt in Google Ads, waardoor meer mogelijkheden worden benut op basis van content en reach. Bij de overgang is de content van alle campagnes gemoderniseerd en wordt er op een nieuw kanaal omzet behaald. Door de feedoptimalisatie is de Shopping content completer geworden om beter aan te sluiten op de doelgroep. Door integratie van Channable en WakeUpData zijn er grote vooruitgangen behaald op basis van automatisering.

Op basis van de nieuwe websites gecombineerd met de nieuwe feeds heeft Stramark de volledige uitrol van de contentupdates, feedoptimalisaties en Performance Max integraties uitgevoerd.

Resultaat

Na de periode van integratie zien we een omzetgroei van 41% in de Tuincentra ten opzichte van vorig jaar. Hiernaast een overal groei in omzet over het gehele account o.a. middels de integratie van PMax en feedoptimalisatie van 56% en een ROAS-verbetering van 14% binnen het Google Ads platform.

SEO

Aanpak

Over de jaren heen is er aan alle websites gewerkt om de organische posities te verhogen. Dit is gedaan door de website SEO technisch te verbeteren, de meta descriptions en titels te optimaliseren en de product teksten te verbeteren. Ook tijdens de website migraties is er aan de SEO aandacht besteed. Zo zijn de urls behouden en is de structuur daarvan verbeterd. Ook is er nauw samengewerkt met de websitebouwer om de website SEO technisch op orde te krijgen.

Resultaat

Tuincentra websites focus keywords visibility % is gestegen met 8,12% Kijkend specifiek naar de periode van de overgang naar de nieuwe websites tot nu: Sinds de overgang naar Logic4 zijn de organische posities van de tuincentra websites gemiddeld met 2 plekken gestegen, dit is een stijging van 8%, volgens de statistieken van search console.

Internationale linkbuilding

Aanpak

In het concurrentielandschap van Koeman Flowerbulbs heeft naast SEO ook linkbuilding hoge concurrentie. Om de domeinwaarde en paginawaarde te optimaliseren en niet achter te blijven op de concurrenten is er linkbuilding ingezet. Er wordt gelinkbuild op kwalitatieve blog items, zodat naast linkwaarde ook zichtbaarheid en verkeer naar de website wordt gegenereerd.

Per seizoen is er gekeken naar de belangrijkste zoekwoorden op de website die aandacht nodig hadden en is daar op gelinkbuilt. Verder is er gewerkt aan het opbouwen van een kwalitatief hoogwaardig linkprofiel van Koeman FlowerBulbs.

Resultaat

  • Het SEO-aandeel is nieuwe keywords geoptimaliseerd in de zoekmachine en posities van bestaande keywords verdedigd.
  • Directe verbetering van TF (trust flow) en CF (citation flow) op pagina niveau en domein niveau.
  • Betere posities in Google op de zoekwoorden waarop gelinkbuild is.
  • Meer traffic naar de websites

Email marketing

Aanpak

Afgelopen 4 jaar is emailmarketing ingezet om bestaande klanten op de hoogte te stellen van de nieuwste aanbiedingen. Eerst is dit via mailchimp gegaan en later is dit overgegaan naar Copernica. Hierdoor konden er nog betere email designs gemaakt worden en zijn er mogelijkheden voor integraties ontstaan. Verder zijn er testen uitgevoerd om de email design en verkopen te optimaliseren. De volgende stap is om de email automation van Koeman Flowerbulbs uit te breiden en te verbeteren.

Resultaat

In de 4 jaar is er een constante groei van abonnees en behaalde omzet uit de nieuwsbrieven. Verder staat er nu en sterk design en emailopzet voor de nieuwsbrieven in Copernica.

Social Media Marketing

Aanpak

Koeman Flowerbulbs wilde meer aandacht geven aan hun huidige klanten en meer nieuwe klanten bereiken. Stramark rade aan om met social media marketing te starten om zo bereik, community en goodwill en op langere termijn directe en indirecte verkoop en winst behalen. Zo is er eerst aan de social media aanwezigheid gewerkt, door social media kanalen op te zetten en deze met content te vullen, die extra waarde geeft aan de huidige klanten maar ook nieuwe klanten aantrekt. Ook is er een shop aangemaakt met een feed met alle producten, zodat de producten in de posts gettaged konden worden en mensen zo direct met een klik naar het product in de webshop konden gaan. Toen er eenmaal een basis social media aanwezigheid was vastgesteld is er gestart met social media adverteren. 

Resultaat

Op instagram en facebook zijn er accounts gemaakt met tips en inspiratie over tuin en bloemen. Het account heeft positieve reacties en groeit dagelijks in volgers. Ook is er een zeer succesvolle winactie geweest. Organisch zijn ook de eerste verkopen behaald. Met social media adverteren zijn we net begonnen, maar ook hier zien we al positieve eerste resultaten met meerdere verkopen.

Ecommerce begeleiding / website migratie

De skills op online marketing gebied en modernisering op ecommerce gebied heeft Koeman Flowerbulbs niet in house. Om deze reden is dit na overleg aan Stramark uitbesteed.

Aanpak

Er is een speciaal team van experts samengesteld binnen Stramark om dit grote project aan te gaan. In samenwerking met Koeman Flowerbulbs is er toen een passend ERP systeem uitgezocht, dat voldoet aan de moderniseringsslag die Koeman nodig heeft en de online marketing wensen van Stramark. Stramark heeft deze aangedragen en is samen het gesprek aangegaan om advies te geven voor het online marketing gebied en modernisering die indirect effect heeft op de ecommerce. Dit is in samenspraak met de werknemers van Koeman Flowerbulbs gebeurd. Het ERP systeem is Logic4 geworden.

Vervolgens zijn er 3 databases van 13 websites samengebracht vanuit 2 verschillende systemen en in Logic 4 ingeregeld. Dit is normaal gesproken niet mogelijk bij de meeste klanten. Bij Koeman Flowerbulbs is dit mogelijk geweest door de 7 jaar lange kennis die is opgedaan in de samenwerking tussen Stramark en Koeman Flowerbulbs. Daardoor lag er veel kennis bij Stramark van het bedrijf. Door de haast en de noodzaak om binnen 3 maanden live te gaan heeft het speciale team binnen Stramark de livegang binnen deze tijd kunnen waarmaken. Nu wordt gewerkt om de kennis bij Koeman Flowerbulbs up to date te krijgen zodat zij zelf Logic4 kunnen beheren. 

Verder is er:

  • een nieuw betaalprovider ingeregeld en aangesloten zodat deze beter op Logic4 aansloot. 
  • GA4 ecommerce tracking aangesloten samen met een realtime looker studio dashboarding.
  • feed verbeteren voor Google Ads.
  • conversieoptimalisatie door sorteren op populariteit, menu optimalisatie en afrekenen versnellen.

Resultaat

Het is gelukt om 9 websites binnen 3 maanden over te zetten naar Logic 4. De opgebouwde SEO waarde is daarbij niet verloren gegaan. Ook is het gelukt om de omzet en ROAS te laten groeien. Specifiek is de omzet van de tuincentra met 14% gestegen sinds de overgang naar Logic4, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. 

 

Wil jij ook internationaal groeien met jouw webshop?