Wat is zoekmachine positionering?

Zoekmachine positionering is de plek waar Google je plaatst in de zoekresultaten. Deze positionering verschilt per zoekterm. Belangrijk om te weten is dat er 2 verschillende indices zijn. Betaald en onbetaald. De zoekresultaten hierin worden beiden volgens verschillende richtlijnen geïndexeerd.

Wat is zoekmachine positionering in de betaalde index?

De betaalde index van Google. Ook wel Google Adwords, SEA of search engine advertising genoemd werkt met een pay per click principe (PPC). Dit houdt in dat Google de advertenties die geactiveerd worden door de zoektermen die zijn ingesteld rangschikt aan de hand van de hoogste bieding. Daarnaast is de kwaliteit van de advertentie ook belangrijk. Google hanteert hiervoor een kwaliteitsscore. Deze score is van 1 tot 10 en wordt bepaald door de relevantie van de tekstadvertentie aan de zoekterm.

Ook de kwaliteit van de landingspagina en de CTR spelen hierin een rol. CTR (click through ratio) is een percentage die weergeeft hoeveel gebruikers van Google daadwerkelijk op de advertentie hebben geklikt ten opzichte van het aantal vertoningen. Uiteindelijk komt hier dus een kwaliteitsscore uit. Deze score wordt vermenigvuldigd met het bod wat je maximaal over hebt voor een keyword. Dit bepaald welke positie je inneemt op de SERP (search engine results page) Ingewikkeld? Dat klopt! Google Adwords heeft ook niet voor niets online training en certificeringsprogramma’s. Als je namelijk met een marketingbudget via de betaalde resultaten de juiste bezoekers wilt trekken om nieuwe klanten te genereren is het belangrijk dat je precies weet wat je doet.

 

Wat is zoekmachine positionering in de onbetaalde index?

Hoge rankings in Google behalen zonder te betalen voor je klikken? Dit klinkt natuurlijk veel interessanter. Ondanks dat de betaalde resultaten altijd boven de organische resultaten worden getoond zien we toch uit onderzoeken dat er toch veel verkeer binnen komt. We horen vaker ” ik klik nooit op de advertentieresultaten” en wie weet jij ook niet. De bezoekers schijnen het idee te hebben dat indien je moet adverteren er vast een extra prijskaartje aan het product of de dienst moet zitten. De marketingkosten moeten immers ook worden terugverdiend toch?

Wat is zoekmachine positionering?

Organisch ranken is dus toch een zeer interessante vorm om meer bezoekers te krijgen. Maar hoe wordt deze positionering dan bepaald? Dit is de vraag die vele online marketeers dagelijks bezig houd. En dat is niet zo gek. Er zijn namelijk meer dan 200 verschillende elementen die hiervoor worden gebruikt door Google. Om het nog ingewikkelder te maken past Google ook regelmatig het algoritme aan. Dit zijn vaak kleine wijzigingen die niet publiekelijk worden gecommuniceerd. Ook zijn er van tijd tot tijd ingrijpende updates toegevoegd die heel SEO land op zijn kop hebben gezet. Dit zijn vaak onaangekondigde updates geweest en sommige hebben dierlijke namen gekregen. Een overzicht van deze updates kan je hier vinden.

Wat is zoekmachine positionering is dus een veelomvattende vraag. We hopen je middels deze pagina iets meer inzicht te hebben gegeven. Indien u vragen heeft schroom dan niet te bellen!

Wil je geholpen worden met de zoekmachine positionering
Ja, ik wil online adverteren en meer verkopen

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse
Google Ads Scan
Keyword Analyse
SEO Check
Offerte aanvragen

Top Blogitems:
Must have: marketingstrategie en budget
15 pagina’s voor iedere bedrijfswebsite
HTTP 301 vs 302
Online Marketing Plan in 5 stappen
Funnel instellen met Google Analytics
Social post preview bekijken?
ROI en ROAS: wat is het verschil?
11 Prijspsychologie tactieken
Google grapjes in een overzicht
Wat moet je weten over GA4
Alleen sukkels werken 40+ uur
Zo bouw je de juiste footer voor SEO
Webshop kosten en kostprijs berekenen
In 7 stappen een Content Marketing Plan
Wat zijn Micro conversies
How to: SEO vriendelijke URL structuur
11 tips voor productafbeeldingen
De wereld achter Google reviews
SEO voor productcategorieën in webshops
6 technieken voor interne linkbuilding
Mailchimp gebruikers zijn in overtreding
Een bedankpagina maakt klanten in fans
Optimale productpaginas maken
Uitsluiten van Spambots in Analytics
Tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Engels als taal in je Google Ads campagne?
Waarom een Robots.txt
10 Conversie verhogende Triggers
een HTML sitemap voor webshops
hoe belangrijk is een FAQ pagina?
Duplicate content is slecht voor shops
8 slimme trucs voor productafbeeldingen
Je eerste Google Shopping Campagne
10 tips voor productteksten
HTML sitemap voor je site!
Google Shopping: 10 optimalisatie tips
Basisstrategie voor social media
5 tips voor een lange tekstpagina
How To: Meetbaar maken van conversies
Gebruiksvriendelijk menu voor webshops
GTM containers im- en exporteren
Landingspagina optimalisatie voor Ads
Starter Guide of Google Tag Manager
Emotie verkoopt online
10 tips voor effectievere e-mail marketing
Dynamische remarketing opzetten
De 8 hygiëneregels van videobellen
Emerce100:Beste Digital Marketingbureau
De perfecte zoekwoordenlijst voor je site
GDPR & Dataverlies in Google Analytics
Social Media Content voor bedrijven
Zoekwoordenonderzoek voor e
8 Tools voor Website Optimalisatie
11 linkbuilding tips voor het mkb
Eerste hulp bij een volle inbox
Webshops & Kruimelpaden!
Zo schrijf jij een goede over ons pagina
Doelstellingen voor een webshop
Efficiënt 404’s oplossen
Het effect van website snelheid
5 Optimalisatie tips in Google Ads
Ontdek jouw weg naar meer conversies
Slimme en effectieve marketingtips
Wat is Inbound Marketing
Wat het voordeel van jouw product?
Gratis zoekwoorden onderzoek
Gebruik van ✅speciale 👉karakters
Check onze checkout tips
De voordelen van chatbots voor webshops
Google Analytics installeren
Waarom klantreviews belangrijk zijn
Voorkom uitstelgedrag bij bestellen
Psychologische prijzen: ethisch of niet?
Google Tag Manager (GTM) de voordelen
Domeinnaam tips en tricks!
Geschiedenis van Google Zoekmachine
Event tracking via Click to Call Button