Zoekmachine positionering is de plek waar Google je plaatst in de zoekresultaten. Deze positionering verschilt per zoekterm. Belangrijk om te weten is dat er 2 verschillende indices zijn. Betaald en onbetaald. De zoekresultaten hierin worden beiden volgens verschillende richtlijnen geïndexeerd.
Wat is zoekmachine positionering in de betaalde index?
De betaalde index van Google. Ook wel Google Adwords, SEA of search engine advertising genoemd werkt met een pay per click principe (PPC). Dit houdt in dat Google de advertenties die geactiveerd worden door de zoektermen die zijn ingesteld rangschikt aan de hand van de hoogste bieding. Daarnaast is de kwaliteit van de advertentie ook belangrijk. Google hanteert hiervoor een kwaliteitsscore. Deze score is van 1 tot 10 en wordt bepaald door de relevantie van de tekstadvertentie aan de zoekterm.
Ook de kwaliteit van de landingspagina en de CTR spelen hierin een rol. CTR (click through ratio) is een percentage die weergeeft hoeveel gebruikers van Google daadwerkelijk op de advertentie hebben geklikt ten opzichte van het aantal vertoningen. Uiteindelijk komt hier dus een kwaliteitsscore uit. Deze score wordt vermenigvuldigd met het bod wat je maximaal over hebt voor een keyword. Dit bepaald welke positie je inneemt op de SERP (search engine results page) Ingewikkeld? Dat klopt! Google Adwords heeft ook niet voor niets online training en certificeringsprogramma’s. Als je namelijk met een marketingbudget via de betaalde resultaten de juiste bezoekers wilt trekken om nieuwe klanten te genereren is het belangrijk dat je precies weet wat je doet.
Wat is zoekmachine positionering in de onbetaalde index?
Hoge rankings in Google behalen zonder te betalen voor je klikken? Dit klinkt natuurlijk veel interessanter. Ondanks dat de betaalde resultaten altijd boven de organische resultaten worden getoond zien we toch uit onderzoeken dat er toch veel verkeer binnen komt. We horen vaker ” ik klik nooit op de advertentieresultaten” en wie weet jij ook niet. De bezoekers schijnen het idee te hebben dat indien je moet adverteren er vast een extra prijskaartje aan het product of de dienst moet zitten. De marketingkosten moeten immers ook worden terugverdiend toch?
Organisch ranken is dus toch een zeer interessante vorm om meer bezoekers te krijgen. Maar hoe wordt deze positionering dan bepaald? Dit is de vraag die vele online marketeers dagelijks bezig houd. En dat is niet zo gek. Er zijn namelijk meer dan 200 verschillende elementen die hiervoor worden gebruikt door Google. Om het nog ingewikkelder te maken past Google ook regelmatig het algoritme aan. Dit zijn vaak kleine wijzigingen die niet publiekelijk worden gecommuniceerd. Ook zijn er van tijd tot tijd ingrijpende updates toegevoegd die heel SEO land op zijn kop hebben gezet. Dit zijn vaak onaangekondigde updates geweest en sommige hebben dierlijke namen gekregen. Een overzicht van deze updates kan je hier vinden.
Wat is zoekmachine positionering is dus een veelomvattende vraag. We hopen je middels deze pagina iets meer inzicht te hebben gegeven. Indien u vragen heeft schroom dan niet te bellen!
Wil je geholpen worden met de zoekmachine positionering
Ja, ik wil online adverteren en meer verkopen
Top resources
Online marketing plan
Waardevolle eerste stappen >Internet Marketing Model
48 termen uitgelegd >Google Ads Whitepaper
Hoe maak je geweldige ads? >SERP optimaliseren
Google Snippet Optimizer >Gratis advies in je mailbox
Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen
Top Blog Categorieën
Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen
Volg je ons al?
LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter
Site in English
Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency