Look Bigger Use Remarketing

Steek boven je concurrenten uit (Shutterstock)

Bereik potentieel geïnteresseerde bezoekers opnieuw!

Je hebt het vast weleens meegemaakt. Heb je net een website bezocht, zie je opeens overal de reclame van die website online terugkeren. Vaak geeft dit de indruk dat het bedrijf heel groot en belangrijk is. Hoe kunnen ze anders op zoveel plaatsen adverteren? Ze zullen vast wel een miljoenen budget hebben. Fout! Het geheim is heel simpel en het heet Remarketing. Het is inzetbaar via Google AdWords. Ook uitermate geschikt voor bedrijven met een relatief laag marketing budget.

In dit artikel leg ik uit wat remarketing is en waarom het ingezet moet worden. Eerst leg ik even wat uit over de meest gebruikt manier van adverteren met Google AdWords.

Veel bedrijven adverteren met Google AdWords. De bekendste manier is de advertentie die bovenaan en rechts naast de zoekresultaten in Google staat. Dit is adverteren via het zoeknetwerk. Je probeert te achterhalen welke woorden je doelgroep intikt als ze opzoek zijn naar jouw product/dienst. Deze zoekwoorden voeg je vervolgens toe aan je campagne. Daarna wordt je advertentie vertoond bij die zoekopdrachten, klikt je doelgroep erop en komen deze op je website terecht. De droom van iedere bedrijf is natuurlijk dat alle mensen die op je advertentie klikken ook daadwerkelijk je product/dienst gaan afnemen. Helaas is dit niet waar. Gemiddeld koopt maar 1% van die bezoekers iets op of via je website. Mogelijke redenen dat de overige 99% afhaakt:

  • Niet het product/dienst waar die persoon naar opzoek is
  • Geen heldere communicatie op de website
  • Bestelproces is niet optimaal

Maar ook:

  • De bezoeker heeft nu geen tijd en gaat vanavond weer verder
  • Bezoeker zit nog in oriëntatie fase en vergelijkt meerdere aanbieders
  • Product/dienst vraagt om langere bedenktijd

Over de onderste drie punten wil ik het nu hebben. Bezoekers die om deze redenen (nog) niet je product/dienst afnemen zijn ideaal voor remarketing. Zij willen of kunnen de beslissing voor het kopen nu niet nemen en verlaten je website. Je hoopt dat deze mensen later weer terug komen om alsnog je product/dienst af te nemen. Met remarketing wordt hoop omgedoopt in zekerheid. Je weet dan namelijk zeker dat het merendeel van je bezoekers alsnog naar je website terugkeert.

 

Voordelen van remarketing

Het inzetten van remarketing biedt als voordeel dat eerdere bezoekers aan je website:

  • De naam van je bedrijf weer tegenkomen en zich opeens herinneren dat ze nog een product bij je wilde gaan bestellen.
    • Onderzoek wijst uit dat wij dagelijks 150-200 reclame uitingen online te verwerken krijgen
    • Onderzoek wijst ook uit dat iemand je naam 5-8 keer in korte tijd moet zien om je te herkennen en onthouden. Met remarketing kan je instellen hoe vaak je advertentie aan een persoon vertoond mag worden per dag of week.
  • Niet naar een concurrent gaan omdat ze jouw naam overal tegenkomen. Gedacht wordt dan dat jij een grotere en belangrijkere partij bent.
    • In werkelijkheid volg je je website bezoekers voor korte periode. Hierdoor lijkt het alsof jij de middelen hebt om op heel veel websites te adverteren.
    • De remarketing advertenties zijn een uitgelezen kans om nog eens te benadrukken waarom jij beter bent dan je concurrenten. Als deze boodschap vaak genoeg voorbij komt is de kans groot dat je deze persoon alsnog weet te overtuigen om op jouw website terug te komen en te bestellen.

Je weet dat een deel van de website bezoekers die niet direct iets kopen toch interesse kunnen hebben in je bedrijf. Met remarketing bereik je dus alleen potentieel geïnteresseerden mensen. Het is ook relatief goedkoper dan adverteren in Google. Het inzetten van remarketing geeft veel mensen het gevoel dat je bedrijf groot en belangrijker is omdat je op zoveel websites advertenties hebt staan. Laat deze kans niet liggen en start vandaag nog met het inzetten van remarketingLook bigger use remarketing!

Over de schrijver: Mitchell Stuurman

Google AdWords Certified Professional. Wordt blij van goede resultaten!

Reacties

  • gjbrugman

    Heel interessant, maar ben wel benieuwd naar onderbouwing van deze claim:”Ondanks dat deze advertentie niet bovenaan staat ben ik toch eerder geneigd hierop te klikken. De callouts zijn hier doorslaggevend.”.

    Heb je cijfers (via een test bv) die deze uitspraak bevestigt?

  • gjbrugman

    Doe je ook mee met de discussie Mitchell?

  • Bedankt voor je reactie. Callouts zijn advertentie extensies. Deze zijn bedoeld om je advertentie extra te laten opvallen. In het genoemde voorbeeld heeft de advertentie op eerste positie geen callouts en de advertentie op de tweede positie wel. Verder bevatten ze allebei dezelfde elementen (titel, tekstregels, beoordeling en sitelinks). De advertentie op de tweede positie geeft mij meer informatie dan de advertentie op de eerste positie. Als ik de bank bijvoorbeeld eerst wil zien in een showroom (een van de callouts), dan overtuigd de tweede advertentie mij meer omdat er in een callout staat dat er drie showrooms in Nederland zijn. Op basis van die informatie kan er besloten worden om toch op de tweede advertentie te klikken omdat de eerste advertentie dit niet expliciet noemt (dit hoeft niet te bekeken dat het ook zo is). Natuurlijk speelt de rest van de inhoud ook mee bij het beslissen om wel/niet te klikken.

    Er zijn geen cijfers gebruikt van onderzoeken om te laten zien dat callouts absoluut voor een hogere doorklikratio zorgen. Wel is bekend dat hoe meer je advertentie opvalt (door extenties bijvoorbeeld) hoe groter de kans is dat mensen er naar kijken en hoe groter de kans is dat ze er ook op klikken.

    Wat zijn jouw ervaringen met callouts?

  • Bedankt voor je reactie. Callouts zijn advertentie extensies. Deze zijn bedoeld om je advertentie extra te laten opvallen. In het genoemde voorbeeld heeft de advertentie op eerste positie geen callouts en de advertentie op de tweede positie wel. Verder bevatten ze allebei dezelfde elementen (titel, tekstregels, beoordeling en sitelinks). De advertentie op de tweede positie geeft mij meer informatie dan de advertentie op de eerste positie. Als ik de bank bijvoorbeeld eerst wil zien in een showroom (een van de callouts), dan overtuigd de tweede advertentie mij meer omdat er in een callout staat dat er drie showrooms in Nederland zijn. Op basis van die informatie kan er besloten worden om toch op de tweede advertentie te klikken omdat de eerste advertentie dit niet expliciet noemt (dit hoeft niet te bekeken dat het ook zo is). Natuurlijk speelt de rest van de inhoud ook mee bij het beslissen om wel/niet te klikken.

    Er zijn geen cijfers gebruikt van onderzoeken om te laten zien dat callouts absoluut voor een hogere doorklikratio zorgen. Wel is bekend dat hoe meer je advertentie opvalt (door extenties bijvoorbeeld) hoe groter de kans is dat mensen er naar kijken en hoe groter de kans is dat ze er ook op klikken. Dit is ook mijn eigen ervaring met advertentie extenties.

    Wat zijn jouw ervaringen met callouts?

Top resources

Online marketing gallery

Bekijk de gratis afbeeldingen >

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Alle whiteboard Fridays

24 interviews >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Stramark levert verschillende Online Marketing Bureau diensten. Wilt u hoog in Google? Naast zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie leveren wij:

SEO Copywriting
Linkbuilding
Zoekmachine Adverteren
Adwords Certified Partner
Google Adwords Workshop
Search Engine Marketing Agency

Shares