How to: Je eerste Google Shopping Campagne opzetten #WebshopWednesday

Google Shopping campagne opzetten

Wil je meer uit Google Ads halen voor de verkoop van jouw producten? Google Shopping kan hierbij helpen. Doordat Google Shopping jouw producten visueel toont aan de potentiële klanten, vallen ze een stuk meer op dan de gebruikelijke tekst advertenties. Het opzetten van Google Shopping kan echter een lastige klus zijn. Daar ga ik je stap voor stap bij helpen.

Wat is Google Shopping?

Binnen de zoekresultaten in Google is een aparte ruimte ingericht voor het vertonen van Google Shopping advertenties. Vergeleken met de reguliere tekst advertenties tonen deze onder andere een afbeelding, prijs en aanbieder. Google Shopping advertenties worden doorgaans gevormd op basis van een ‘feed’, welke vanuit de CMS van website naar Google Merchant Center wordt gestuurd. Dit vormt de basis voor de advertenties binnen Google Ads.

Hieronder zie je enkele voorbeelden van hoe Shopping artikelen in de zoekresultaten van Google verschijnen:

Shopping in SERP

 

Shopping in SERP

 

Wat zijn de voordelen van Google Shopping?

Doordat er bij Google Shopping afbeeldingen worden gebruikt vallen ze niet alleen meer op, maar zijn de klanten ook beter geïnformeerd voordat ze op de website komen. Dit komt omdat ze al een beeld hebben van hoe het product eruitziet en wat het kost. Dit verlaagt de drempel om uiteindelijk het product te kopen op de website.

Het opzetten van een Shopping Campagne

Let op: voordat je een Google Shopping Campagne effectief in kan zetten is het belangrijk dat je binnen Google Ads al conversiemetingen hebt ingesteld.

Vervolgens doorloop je de volgende 5 stappen.

Stap 1. Google Merchant Center account aanmaken

Om een Google Shopping Campagne te maken moet er eerst een Google Merchant Center account aangemaakt worden. Dit account is nodig om jouw productdata door te sturen naar Google Ads. Bij het aanmaken van een Google Merchant Center account is het belangrijk dat je een Google account hebt (bijvoorbeeld Gmail). Het is handig om hetzelfde account te gebruiken dat je ook voor Google Ads gebruikt.

Binnen Google Merchant Center moeten er een aantal dingen geregeld worden voordat deze klaar is voor gebruik.

a. Opzetten shipping informatie

Stel jouw verzendinformatie/leveringsinfo/verzendkosten in. Dit is te vinden op de hoofdpagina van Google Merchant Center onder het ‘’sleutel’’-icoontje (1) en daarna ‘’Shipping and returns’’ (2).

Shipping info
(Menu Google Merchant Center)

b. Opzetten Taxes/belastinggegevens (3)

c. Invullen bedrijfsgegevens (4)

d. Website claimen

Het claimen van je website is mogelijk op 4 manieren, namelijk via:

  1. Google Analytics
  2. Google Tag Manager
  3. Toevoegen metatag aan de site
  4. Uploaden van HTML-bestanden

De instructies hiervoor zijn hier te vinden onder ‘’stap 2’’.

Verified

Aansluitend zal je nog op ‘’Claim URL’’ moeten klikken om het laatste vinkje ook te bevestigen.

Stap 2. Feed maken

Google Merchant Center moet jouw productdata hebben om Shopping advertenties te maken. Dit gaat middels een feed. Een feed bestaat uit productdata van de website. Hiermee kan Google Merchant Center binnen Google Ads laten zien welke producten er op de site staan.

Om een nieuwe feed op te zetten ga je naar het hoofmenu van Google Merchant Center en klik je op ‘’Products’’ (1) en daarna op ‘’Feeds’’ (2).

Products & feeds

Binnen dit menu klik je op het plusje:

Primary feeds

Hierna geef je het land aan waarin je jouw producten gaat verkopen. Vervolgens ga je de feed opzetten en aangeven hoe Google Merchant Center deze data gaat verkrijgen.

In het menu kan je kiezen tussen:

  • Google Sheets
  • Scheduled fetch
  • Upload
  • Content API

Meestal wordt de scheduled fetch gebruikt. Deze kost iets meer tijd om op te zetten, maar wordt dagelijks geüpdatet. Het draait meestal via een plug-in van het CMS binnen de website.

Aansluitend geef ik een aantal links van Google die je helpen bij het opzetten van een feed. Te beginnen met het stappenplan van Google om een feed op te zetten. Deze is hier te vinden.

Schrijf je in voor de Webshop Wednesdays en ontvang een gratis whitepaper

  • Gratis whitepaper met 14 musthaves voor iedere webshop
  • Praktische tips die je direct kan toepassen op jouw webshop
  • Iedere maand de beste SEO tips in je mail




  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Binnen het maken van een feed wordt er gevraagd om je producten te categoriseren in de ‘’Google productcategorieën’’. Deze maken het Google gemakkelijker om jouw producten te categoriseren. Gebruik hiervoor de volgende link.

Als je de Feed in Google Merchant Center hebt geüpload, refresh dan Google Merchant Center en klik op de ‘’feed name’’ van jouw feed. Hierna kan je in het bestand klikken op ‘’fetch now’’.

Fetch now

Dit proces duurt een paar minuten. In deze tijd is Google Merchant Center de opgegeven producten uit de feed aan het inventariseren. Hierna zal de volgende melding worden weergegeven + het aantal geïndexeerde producten:

Processing done

Stap 3. Google Merchant Center linken aan Google Ads

Log in bij Google Ads en verkrijg de ‘’Customer ID’’ via de volgende stappen:

  1. Klik op het vraagteken rechts bovenin
  2. Onder ‘’Viewing Customer ID’’ vind je jouw customer ID

Waar vind je de Google Ads ID

Ga nu naar Google Merchant Center. Klik op het moersleutel-icoontje en dan op ‘’Linked accounts’’.

Linked accounts

Vul de Google Ads Customer ID in en klik op ‘’Send link request’’.

Link a google ads account

Ga hierna naar Google Ads. Kijk hier onder ‘’Tools & Settings’’ en ga naar ‘’Linked accounts’’.

Tools settings & linked accounts

Ga hierna naar ‘’Google Merchant Center’’ en klik op “Details”.

Google Merchant

Hierin zal je jouw account zien onder de ‘’Pending’’ status. Klik hier op ‘’View details’’.

View details

Klik aansluitend op ‘’Approve’’.

Stap 4. Opzetten Google Ads Shopping Campagne

Ga binnen Google Ads naar ‘’Campaigns’’ en klik op het plus-symbool.

Shopping campaigns

Klik op ‘’New campaign’’. Klik hierna op ‘’Sales’’. Kies daarna voor ‘’Shopping’’. Vervolgens   moet je een Google Merchant Center account kiezen. Het kan zijn dat je de pagina even moet refreshen voordat je jouw gelinkte account ziet verschijnen. Selecteer aansluitend het land waarin je wil adverteren.

Kies voor de eerste keer een ‘’Standard shopping campaign’’. Later is het mogelijk om een ‘’Smart shopping campaign’’ op te zetten.  Klik hierna op ‘’Continue’’. Vanuit hier is het mogelijk om campagne in te richten.

Geef een passende naam aan je nieuwe Shopping Campagne. Neem voor de duidelijkheid het woord ‘’Shopping’’ op om bijvoorbeeld verwarring met de Google Search Campagne te voorkomen:

Campaign name

Hierna selecteer je een biedstrategie. Om in het begin zo veel mogelijk controle te houden over de biedingen die je doet voor de Shopping Campagne, selecteer je ‘’Manual CPC’’ en vink je ‘’Enhanced CPC’’ uit:

Bidding

(Later kan je altijd nog wisselen naar een andere biedstrategie)

Vul vervolgens het bedrag in dat je wil spenderen per dag. Maandelijks zal dit neerkomen op 30,4 keer het dag budget. Het is mogelijk dat Google Ads per dag meer uitgeeft dan het dag budget (tot ongeveer 2 keer het dag budget). Dit zal aan het einde van de maand neer moeten komen op maximaal 30,4 keer het dag budget.

Vanuit hier kan je de netwerken selecteren waarin je advertenties worden vertoond. Het is gebruikelijk om je Google Shopping Ads alleen voor Google Shopping in te zetten. Dus vink ‘’Search network’’ and ‘’YouTube, Gmail, and Discover’’ uit. Hierna selecteer je de landen waar je de advertenties wil activeren. Ook selecteer je een startdatum en bevestig je de campagne door op ‘’Save and continue’’ te klikken.

Stap 5. Opzetten Ad group

Binnen de Campagne stel je een nieuwe Ad group op. In dit geval is het verstandig om te kiezen voor ‘’Product shopping’’. Deze versie biedt één product aan binnen de advertenties. Aansluitend verzin je een naam en stel je een bod in hoeveel je maximaal per klik wil betalen. Klik hierna op ‘’Save’’. Nu zul je een overzicht krijgen van de door jou opgezette Shopping Campagne.

Zie je bovenaan de Ad group een groen bolletje met ‘’Eligible”?

Eligible

Gefeliciteerd! Je hebt zojuist een nieuwe Google Shopping Campagne opgezet.

 

Over de schrijver: Stijn Slegers

Stijn Sleger is Google Ads Certified SEA Consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Naast Google Ads en Google Shopping heeft Stijn ook veel interesse in linkbuilding.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse
Google Ads Scan
Keyword Analyse
SEO Check
Offerte aanvragen

Top Blogitems:
Must have: marketingstrategie en budget
15 pagina’s voor iedere bedrijfswebsite
HTTP 301 vs 302
Online Marketing Plan in 5 stappen
Funnel instellen met Google Analytics
Social post preview bekijken?
ROI en ROAS: wat is het verschil?
11 Prijspsychologie tactieken
Google grapjes in een overzicht
Wat moet je weten over GA4
Alleen sukkels werken 40+ uur
Zo bouw je de juiste footer voor SEO
Webshop kosten en kostprijs berekenen
In 7 stappen een Content Marketing Plan
Wat zijn Micro conversies
How to: SEO vriendelijke URL structuur
11 tips voor productafbeeldingen
De wereld achter Google reviews
SEO voor productcategorieën in webshops
6 technieken voor interne linkbuilding
Mailchimp gebruikers zijn in overtreding
Een bedankpagina maakt klanten in fans
Optimale productpaginas maken
Uitsluiten van Spambots in Analytics
Tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Engels als taal in je Google Ads campagne?
Waarom een Robots.txt
10 Conversie verhogende Triggers
een HTML sitemap voor webshops
hoe belangrijk is een FAQ pagina?
Duplicate content is slecht voor shops
8 slimme trucs voor productafbeeldingen
Je eerste Google Shopping Campagne
10 tips voor productteksten
HTML sitemap voor je site!
Google Shopping: 10 optimalisatie tips
Basisstrategie voor social media
5 tips voor een lange tekstpagina
How To: Meetbaar maken van conversies
Gebruiksvriendelijk menu voor webshops
GTM containers im- en exporteren
Landingspagina optimalisatie voor Ads
Starter Guide of Google Tag Manager
Emotie verkoopt online
10 tips voor effectievere e-mail marketing
Dynamische remarketing opzetten
De 8 hygiëneregels van videobellen
Emerce100:Beste Digital Marketingbureau
De perfecte zoekwoordenlijst voor je site
GDPR & Dataverlies in Google Analytics
Social Media Content voor bedrijven
Zoekwoordenonderzoek voor e
8 Tools voor Website Optimalisatie
11 linkbuilding tips voor het mkb
Eerste hulp bij een volle inbox
Webshops & Kruimelpaden!
Zo schrijf jij een goede over ons pagina
Doelstellingen voor een webshop
Efficiënt 404’s oplossen
Het effect van website snelheid
5 Optimalisatie tips in Google Ads
Ontdek jouw weg naar meer conversies
Slimme en effectieve marketingtips
Wat is Inbound Marketing
Wat het voordeel van jouw product?
Gratis zoekwoorden onderzoek
Gebruik van ✅speciale 👉karakters
Check onze checkout tips
De voordelen van chatbots voor webshops
Google Analytics installeren
Waarom klantreviews belangrijk zijn
Voorkom uitstelgedrag bij bestellen
Psychologische prijzen: ethisch of niet?
Google Tag Manager (GTM) de voordelen
Domeinnaam tips en tricks!
Geschiedenis van Google Zoekmachine
Event tracking via Click to Call Button