Zoekmachine Marketing Onderscheiden

Geschreven op 11 Nov , 2014 | Door Mitchell Stuurman

4

Met Google AdWords kan het lastig zijn om je écht van je concurrent te onderscheiden. Je hebt ook maar 105 tekens in je advertentie om informatie te geven, een call to action in te voeren en dan moet je ook nog een Unique Selling Point kwijt. Hiervoor moet je vaak heel creatief met woorden en ruimte omgaan. Google heeft sinds september een extensie toegevoegd die dit probleem moet verhelpen: Callouts. Met callouts kan je de USP’s van je bedrijf zichtbaar maken onder je advertentie. Hierdoor blijft er extra ruimte over in de advertentie zelf. Met deze ruimte kan je product of dienst beter omschrijven. Dit maakt de advertenties waardevoller. In dit artikel zal ik de belangrijkste regels rondom callouts opsommen. Verder laat ik je zien hoe je callouts instelt, maar eerst laat ik je zien wat callouts nou eigenlijk zijn en wat het grote voordeel ervan is.

USP’s
Callouts zijn in het leven geroepen om bedrijven een kans te geven zich nog beter te onderscheiden in de betaalde zoekresultaten van Google. Onderstaande plaatje geeft een voorbeeld van callouts. Er is gezocht op de zoekterm “bank kopen”.

Callouts
De advertentie op de 2e positie maakt wel gebruik van callouts maar de eerste niet. De tweede onderscheidt zicht hierdoor veel meer. Het bevat 4 goede argumenten waarom ik bij a-meubel zou moeten kopen en niet bij zitmaxx. Ondanks dat deze advertentie niet bovenaan staat ben ik toch eerder geneigd hierop te klikken. De callouts zijn hier doorslaggevend.

Wat zijn de regels rondom callouts?
Google zou Google niet zijn als er bepaalde regels zijn verbonden aan het gebruik van callouts. Hier volgen de belangrijkste:

• Callouts mogen maximaal 25 tekens bevatten;
• Je mag niet 2x dezelfde callout invoeren;
• Je moet er minimaal 2 toevoegen;
• Het gebruik van speciale symbolen is niet toegestaan; Een uitroepteken mag wel worden gebruikt;
• Alleen op de posities 1 tot en met 3 kunnen callouts worden vertoond;
• Callouts zijn niet aanklikbaar;
• Callouts kunnen op account, campagne en advertentie groep niveau worden aangemaakt en gewijzigd.

Hoe stel je callouts in?
Binnen AdWords klik je op “Ad extensions”. Klik daarna op “View:….” En kies “Callout extension”. Let goed op het niveau waar je ze toevoegt. Dit kan op account, campagne en advertentie groep niveau. Vervolgens klik je op “+ Extension”. Maak minimaal 2 callouts aan!

callouts toevoegen in AdWords

Stramark is dagelijks bezig met Google AdWords. Hierdoor zijn wij altijd snel op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en toevoegingen binnen AdWords. Deze hebben wij vaak al toegepast op onze klanten nog voordat het grootste deel van de mensen hier van op de hoogte is. Als je ook als een van de eerste gebruik wilt maken van deze voordelen met Google AdWords neem dan contact met ons op.

Tags:


Over de schrijver

Mitchell Stuurman Google AdWords Certified Professional. Wordt blij van goede resultaten!



  • gjbrugman

    Heel interessant, maar ben wel benieuwd naar onderbouwing van deze claim:”Ondanks dat deze advertentie niet bovenaan staat ben ik toch eerder geneigd hierop te klikken. De callouts zijn hier doorslaggevend.”.

    Heb je cijfers (via een test bv) die deze uitspraak bevestigt?

  • gjbrugman

    Doe je ook mee met de discussie Mitchell?

  • Bedankt voor je reactie. Callouts zijn advertentie extensies. Deze zijn bedoeld om je advertentie extra te laten opvallen. In het genoemde voorbeeld heeft de advertentie op eerste positie geen callouts en de advertentie op de tweede positie wel. Verder bevatten ze allebei dezelfde elementen (titel, tekstregels, beoordeling en sitelinks). De advertentie op de tweede positie geeft mij meer informatie dan de advertentie op de eerste positie. Als ik de bank bijvoorbeeld eerst wil zien in een showroom (een van de callouts), dan overtuigd de tweede advertentie mij meer omdat er in een callout staat dat er drie showrooms in Nederland zijn. Op basis van die informatie kan er besloten worden om toch op de tweede advertentie te klikken omdat de eerste advertentie dit niet expliciet noemt (dit hoeft niet te bekeken dat het ook zo is). Natuurlijk speelt de rest van de inhoud ook mee bij het beslissen om wel/niet te klikken.

    Er zijn geen cijfers gebruikt van onderzoeken om te laten zien dat callouts absoluut voor een hogere doorklikratio zorgen. Wel is bekend dat hoe meer je advertentie opvalt (door extenties bijvoorbeeld) hoe groter de kans is dat mensen er naar kijken en hoe groter de kans is dat ze er ook op klikken.

    Wat zijn jouw ervaringen met callouts?

  • Bedankt voor je reactie. Callouts zijn advertentie extensies. Deze zijn bedoeld om je advertentie extra te laten opvallen. In het genoemde voorbeeld heeft de advertentie op eerste positie geen callouts en de advertentie op de tweede positie wel. Verder bevatten ze allebei dezelfde elementen (titel, tekstregels, beoordeling en sitelinks). De advertentie op de tweede positie geeft mij meer informatie dan de advertentie op de eerste positie. Als ik de bank bijvoorbeeld eerst wil zien in een showroom (een van de callouts), dan overtuigd de tweede advertentie mij meer omdat er in een callout staat dat er drie showrooms in Nederland zijn. Op basis van die informatie kan er besloten worden om toch op de tweede advertentie te klikken omdat de eerste advertentie dit niet expliciet noemt (dit hoeft niet te bekeken dat het ook zo is). Natuurlijk speelt de rest van de inhoud ook mee bij het beslissen om wel/niet te klikken.

    Er zijn geen cijfers gebruikt van onderzoeken om te laten zien dat callouts absoluut voor een hogere doorklikratio zorgen. Wel is bekend dat hoe meer je advertentie opvalt (door extenties bijvoorbeeld) hoe groter de kans is dat mensen er naar kijken en hoe groter de kans is dat ze er ook op klikken. Dit is ook mijn eigen ervaring met advertentie extenties.

    Wat zijn jouw ervaringen met callouts?

Terug naar boven ↑

Shares