Online Marketing Bureau Stramark chris stijn klein

Zoekwoordenonderzoek voor e-commerce: waar moet je op letten?

Zoekwoordenonderzoek voor e commerce Blog Stramark

Vandaag de dag mogen zoekwoorden niet meer ontbreken op websites én webshops. Op die manier word jij beter gevonden, trek je meer bezoekers aan en kun je (potentiële) klanten nog beter van dienst zijn. Zoekwoordenonderzoek is echter geen nattevingerwerk, maar verdient de nodige aandacht. Om tot goede zoekwoorden te komen moet je met een aantal zaken rekening houden. Welke dat zijn, bespreek ik in dit artikel. Hiermee kun jij de strijd aan met je concurrenten in de organische zoekresultaten!

Waarom is zoekwoordenonderzoek belangrijk?

Het succes van jouw webshop wordt bepaald door verschillende factoren. Denk aan geoptimaliseerde productafbeeldingen, een HTML-sitemap, de juiste footer en scherpe productteksten. Ook het gebruik van de juiste zoekwoorden hoort thuis in dit rijtje. Door goed zoekwoordenonderzoek te doen kun je de belangrijkste zoekwoorden selecteren en op basis hiervan jouw webshop optimaliseren. Het vormt een van de eerste stappen die je moet zetten als je een website hebt. Hierdoor wordt je beter gevonden in de zoekmachines. Je trekt niet alleen meer bezoekers aan, het zijn ook betere bezoekers. Dit zijn immers de mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienst. Bovendien wil je niet dat deze potentiële klanten bij jouw concurrenten uitkomen die hetzelfde aanbieden. Met goed zoekwoordenonderzoek ben jij ze een stapje voor.

Hoewel zoekwoordenonderzoek vaak aan zoekmachine optimalisatie (SEO en SEA) wordt gekoppeld, biedt het ook inzichten op andere vlakken. Zo krijg je inzicht in de behoeften van jouw doelgroep. Wat is er belangrijker dan dat? Je kunt bijvoorbeeld een kloof ontdekken tussen de behoeften van de doelgroep en jouw aanbod. Je kunt hier in de toekomst op inspelen door jouw aanbod aan te vullen of producten/diensten te veranderen. Ook legt zoekwoordenonderzoek de basis voor goede content op de site. Je kunt er bijvoorbeeld nieuwe ideeën mee opdoen voor blogs, waarmee je vragen beantwoordt van potentiële klanten. Of je past bestaande content aan op basis van zoekwoorden. Zo kun je eerder geschreven blogs up-to-date houden of de FAQ pagina aanvullen. Hiermee biedt je potentiële klanten waardevolle informatie en ben je ze nog beter van dienst.

Verschillende typen zoekwoorden

Goed, zoekwoorden zijn dus essentieel voor jouw webshop. Om de juiste bezoekers naar je website te trekken is het belangrijk dat je het verschil weet tussen short tail en long tail keywords.

Short tail keywords

Dit zijn zoekwoorden die uit één of twee termen bestaan. Een voorbeeld hiervan is ‘koffie’ of ‘koffie bestellen’. Het is een vrij breed zoekwoord en daarom zit er over het algemeen veel zoekvolume op. Ook is er sprake van veel concurrentie op dit zoekwoord.

Long tail keywords

Een ‘long tail’ keyword bestaat doorgaans uit drie of meer zoekwoorden. Long tail keywords gebruiken mensen vaak wanneer ze zich verder in het koopproces bevinden en specifieker op zoek zijn naar een product. Een voorbeeld hiervan is ‘koffie voor op kantoor’ of ‘koffie voor kantoor bestellen’. Relatief gezien zit hier minder zoekvolume op.

De juiste keywords voor betere bezoekers

Je zou denken dat het slim is om in te spelen op de zoekwoorden met het meeste zoekvolume, ofwel de short tail keywords. Maar niets is minder waar. De kans is groot dat je bezoekers aantrekt die eigenlijk niet geïnteresseerd zijn in jouw product. Het is veel slimmer om long tail keywords te gebruiken, eventueel in combinatie met short tail keywords. Nu hoor ik je denken: waarom zou ik mijn webshop optimaliseren voor zoekwoorden met weinig zoekvolume? Dat leg ik uit aan de hand van het volgende voorbeeld:

Stel je voor: iemand die koffie cups verkoopt optimaliseert zijn homepage op het keyword ‘koffie bestellen’. Hiermee wordt een breed publiek aangetrokken waarvan een groot deel de webshop niet relevant vindt. Bezoekers die koffie willen bestellen voor op kantoor haken hoogstwaarschijnlijk af, omdat zij grote hoeveelheden willen kopen tegen een meerprijs. Wellicht willen ze hun bestelling ook graag op reguliere basis bezorgd krijgen. Het is dus beter om de webshop te optimaliseren op long tail keywords zoals ‘koffie voor kantoor bestellen’. Hier zit dan wel minder zoekvolume op, maar door de hoge relevantie is de kans groter dat een zoekopdracht een aankoop oplevert.

Aan de slag met zoekwoordenonderzoek

Met de verschillende soorten keywords in het achterhoofd kun je aan de slag met het achterhalen van waardevolle zoekwoorden. Er zijn diverse (gratis) tools beschikbaar die je kunnen helpen om goede zoekwoorden voor jouw webshop te vinden. Voordat je deze raadpleegt is het belangrijk dat je zelf nadenkt over wat jouw potentiële klant in zou kunnen typen in de zoekmachine. Hiervoor probeer je je zo goed mogelijk in te leven in de doelgroep. Wie is mijn doelgroep? Welke behoeftes hebben zij? Welke fases doorlopen ze tijdens het zoekproces? Schrijf bijvoorbeeld eerst alle productcategorieën van jouw webshop op. Bedenk daarna welke associaties hiermee gemaakt kunnen worden. Laat je creativiteit hierbij de vrije loop!

Tools voor zoekwoordenonderzoek

Om te controleren of jouw zoekwoorden ook daadwerkelijk relevant zijn kun je gebruikmaken van (gratis) tools. Deze kunnen je ook nieuwe suggesties geven voor zoekwoorden. Kies bijvoorbeeld voor:

  • Google Search Console. Verschaft een hoop informatie over de zoekwoorden waarop jouw webshop nu gevonden wordt.
  • UberSuggest. Geeft veel nieuwe zoekwoord suggesties en is eenvoudig te gebruiken.
  • Google Keyword Planner. Laat zien hoe vaak per maand er op een bepaald zoekwoord wordt gezocht.
  • Google Trends. Laat zien hoe populair een zoekopdracht is en of er de afgelopen jaren meer of minder op werd gezocht.
  • De meest eenvoudige tool voor zoekwoord ideeën. Wanneer je een zoekopdracht intypt in Google worden er automatisch suggesties getoond onder aan de pagina. Deze zijn gebaseerd op eerdere zoekopdrachten van jou en andere gebruikers.

Klaar! En nu?

Wanneer je een mooie lijst met zoekwoorden hebt opgesteld is het de kunst om ze op de juiste manier toe te passen op jouw website. Gebruik de zoekwoorden bijvoorbeeld op de homepage, product- en categoriepagina’s en in blogs. Zorg dat je de brede zoekwoorden gebruikt voor categoriepagina’s, long tail zoekwoorden voor subcategoriepagina’s en de nog specifiekere zoekwoorden voor productpagina’s. Vergeet ook niet de SEO-regels na te leven om maximaal resultaat te behalen. Doe je dit goed, dan zul je hoger in Google verschijnen en is het wachten op meer én betere bezoekers. Heb je geen idee hoe je dit moet aanpakken? Of ben je benieuwd hoe jouw website nu rankt en waar de mogelijkheden liggen? De experts van Stramark hebben ervaring zat en weten hoe het werkt. Doe onze Gratis Keyword Analyse en dan geven zij je graag advies. Je kunt ook altijd contact met ons opnemen.

 

Over de schrijver: Sabina Rekers

Sabina Rekers is Online Marketing Copywriter bij Online Marketing Bureau Stramark.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency