CTR verhogen van je website binnen Google

CTR verbeteren website

“We willen hoog in Google komen, liefst op de eerste plek!” Veel van onze klanten roepen dat. Zij zien de eerste pagina binnen Google als ultieme doelstelling. De eerste pagina bereiken is leuk. Men denkt dat dat zorgt voor veel extra websiteverkeer. Maar is dat wel correct?

Onderzoek van Catalyst How User Intent Impacts Google Click-Through Rates toont aan dat het behalen van de eerste pagina binnen Google niet enkel doelstelling zou moeten zijn maar dat een verbetering in CTR en plek 1,2,3 of 4 de doelstelling van zoekmachine optimalisatie. Het onderzoek laat zien dat het scoren op de eerste pagina belangrijk is maar dat het slechts een onderdeel is van uw SEO tactiek. Eenmaal op de eerste pagina zou uw SEO tactiek zo moeten zijn dat zoekers uitgedaagd worden om op uw zoekresultaat te klikken.

Korte samenvatting van dit CTR onderzoek

  • Slechts 48% van de zoekopdrachten resulteert in een klik op organische zoekresultaten.
  • De overige 52% van de zoekers klikt of op een AdWords resultaat of verlaat de pagina zonder te klikken.
  • De eerste 4 zoekresultaten, dus alles boven de zgn. vouw ontvangt 83% van alle organische klikken. De overige organische resultaten ontvangen slechts 8.16% van de klikken.
  • Het onderzoek laat zien dat resultaten die een antwoord op een vraag geven een hogere CTR bereiken.

  • Title tags met minimaal 4 woorden laten een betere CTR zien dan met  minder woorden. Zeker als je op plek 2 staat in de rankings.
  • Bij mobiele zoekopdrachten is het nog duidelijker dat plek 1 het meeste website verkeer genereert.

CTR optimalisatie strategieën en tips voor websites

Catalyst laat de volgende vergelijking zien voor het maximaliseren van conversies op je website of webshop:

Website Conversies = zoekopdracht + ranking binnen Google + CTR (click through rate)

  1. Zoekmachine optimalisatie blijft belangrijk. NIet pagina 1, maar met je zoekresultaat boven de vouw komen is een van de factoren in bovenstaande vergelijking, dus plek 1, 2,3 of 4.
  2. Is uw doelgroep jong en gebruikt deze veel mobiele devices? Denk dan aan een AdWords campagne die u binnen mobiele zoekresultaten op 1 plaatst.
  3. Maakt uw bedrijf gebruik van coupons, kortingscode en dergelijke? Optimaliseer landingspagina’s en title tags op Kortingscode, couponcode etc. Termen die voor CTR erg goed werken…
  4. Een FAQ of veelgestelde vragen sectie kunt u uitbreiden met vele pagina’s die antwoorden geven op deze vragen. Uit het onderzoek blijkt dat de CTR die antwoord geeft op vragen hoger is dan gemiddeld. Doe uw voordeel ermee!
  5. Ontwikkel een duidelijke SEO strategie voor uw zoekresultaten. Behandel uw zoekresultaten als mini advertenties.
  • Maak gebruik van de belangrijkste zoektermen in Title tag en de website url (bekijk onze handige SEO snippet tool hiervoor!)
  • Schrijf overtuigende Meta Descriptions
  • Implementeer Rich Snippets
  • Implementeer Author tag op uw website
  • Zorg voor reviews op uw website/webshop

Google CTR Study – An infographic by the team at Catalyst

Over de schrijver: Martin Post Uiterweer

Zoekmachine Marketing en Zoekmachine Optimalisatie Bureau | Hoog in Google! | SEO, SEA, SEM, Google Adwords Advertising & Analytics Professional

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse
Google Ads Scan
Keyword Analyse
SEO Check
Offerte aanvragen

Top Blogitems:
Must have: marketingstrategie en budget
15 pagina’s voor iedere bedrijfswebsite
HTTP 301 vs 302
Online Marketing Plan in 5 stappen
Funnel instellen met Google Analytics
Social post preview bekijken?
ROI en ROAS: wat is het verschil?
11 Prijspsychologie tactieken
Google grapjes in een overzicht
Wat moet je weten over GA4
Alleen sukkels werken 40+ uur
Zo bouw je de juiste footer voor SEO
Webshop kosten en kostprijs berekenen
In 7 stappen een Content Marketing Plan
Wat zijn Micro conversies
How to: SEO vriendelijke URL structuur
11 tips voor productafbeeldingen
De wereld achter Google reviews
SEO voor productcategorieën in webshops
6 technieken voor interne linkbuilding
Mailchimp gebruikers zijn in overtreding
Een bedankpagina maakt klanten in fans
Optimale productpaginas maken
Uitsluiten van Spambots in Analytics
Tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Engels als taal in je Google Ads campagne?
Waarom een Robots.txt
10 Conversie verhogende Triggers
een HTML sitemap voor webshops
hoe belangrijk is een FAQ pagina?
Duplicate content is slecht voor shops
8 slimme trucs voor productafbeeldingen
Je eerste Google Shopping Campagne
10 tips voor productteksten
HTML sitemap voor je site!
Google Shopping: 10 optimalisatie tips
Basisstrategie voor social media
5 tips voor een lange tekstpagina
How To: Meetbaar maken van conversies
Gebruiksvriendelijk menu voor webshops
GTM containers im- en exporteren
Landingspagina optimalisatie voor Ads
Starter Guide of Google Tag Manager
Emotie verkoopt online
10 tips voor effectievere e-mail marketing
Dynamische remarketing opzetten
De 8 hygiëneregels van videobellen
Emerce100:Beste Digital Marketingbureau
De perfecte zoekwoordenlijst voor je site
GDPR & Dataverlies in Google Analytics
Social Media Content voor bedrijven
Zoekwoordenonderzoek voor e
8 Tools voor Website Optimalisatie
11 linkbuilding tips voor het mkb
Eerste hulp bij een volle inbox
Webshops & Kruimelpaden!
Zo schrijf jij een goede over ons pagina
Doelstellingen voor een webshop
Efficiënt 404’s oplossen
Het effect van website snelheid
5 Optimalisatie tips in Google Ads
Ontdek jouw weg naar meer conversies
Slimme en effectieve marketingtips
Wat is Inbound Marketing
Wat het voordeel van jouw product?
Gratis zoekwoorden onderzoek
Gebruik van ✅speciale 👉karakters
Check onze checkout tips
De voordelen van chatbots voor webshops
Google Analytics installeren
Waarom klantreviews belangrijk zijn
Voorkom uitstelgedrag bij bestellen
Psychologische prijzen: ethisch of niet?
Google Tag Manager (GTM) de voordelen
Domeinnaam tips en tricks!
Geschiedenis van Google Zoekmachine
Event tracking via Click to Call Button